Honi Ipar, 1940 (33. évfolyam, 1-13. szám, 1. évfolyam, 1-9. szám)

1940-01-01 / 1. szám

fi 33-ik helyen állottunk és bevitelünk alig haladta meg a 30 ezer fontot. A bevitt áruk kétharmada iparcikk, ami a piac szokatlanul nagy felvevőké­pességére mutat a 130 millió fontot meghaladó belföldi ipari termelés mel­lett, amikor az országban mindössze nem egészen kétmillió fehér ember la­kik és a mintegy nyolcmillió »egyéb­ből« részben kultúra, részben pedig pénz hiánya miatt legfeljebb kétmillió jöhet mint fogyasztó számításba. A bevitt iparcikkek élén a gépek, ké­szülékek és járművek állanak, majd a textiláruk következnek. Érdekes, hogy a délafrikai beviteli statisztika több mint ezer tétele kö­zött csak nagyon kevés van, ahol ne találkoznánk magyar eredetű áru­val. Ezek legnagyobb része, mint a minimális értékek is mutatják, próba­küldemény lehetett és nem jutott tovább az első próbálkozásoknál. Min­denesetre a magyar exportőr mozgé­konyságára és élelmességére mutat, ez a sok kísérlet. Nagyon sok esetben ter­mészetesen teljesen reménytelen kísérle­tekről van szó, viszont, azt hiszem, akad­nak még lehetőségek más téren. Az el­méleti lehetőségek a magyar export fej­lesztésére mindenesetre nyilvánvalóak. Természetesen ez magában véve még nem gyakorlati eredmény, mert itt szá­mos tényező közrejátszik, hogy (a hábo­rút egyelőre figyelmen kívül hagyva) csak egyet említsek: az Ottawa-egyez­­ményből fakadó birodalmi preferenciá­­lis vám, amely sok cikknél már egyma­gában elég a külföldi verseny kizárá­sára. Í­gy, ha aznak tanul bács! Kéthavi tanulmányutamnak minden­esetre megvan az a tanulsága, hogy a Délafrikai Unió piacával érdemes be­hatóan foglalkozni, mert ez a piac rend­kívül felvevőképes, anyagilag jó és még nagy lehetőséget tartogat a magyar ex­port számára. Viszont nincs a világon még egy ország, ahol a verseny ilyen éles és ennyire nemzetközi volna. Eladó van elég, a vevőt kell megnyerni. Ezt pedig úgy lehet elérni, ha az eladás fel­tételeit minden téren a legmesszebb­menő korrektséggel betartjuk. Az eladás — kivételes esetektől eltekintve — min­denkor okmányok ellenében történik, a vevő tehát előre kifizeti az árut, mielőtt átvenné. Reklamálni már csak birtokon kívül reklamálhat. Ha ilyenkor a jogos kifogás nem talál orvoslást, akkor nem­csak egy magyar exportőr veszít el egy délafrikai vevőt, hanem az egész ország hírneve csorbát szenvedhet, amire külö­nösen most, amikor a politikai bojkott­­mozgalmak napirenden vannak, nagyon kell vigyázni. A háború tanulmányutam eredmé­nyeit, legalább egyelőre, kérdésessé te­szi. Az azonban kétségtelen, hogy amennyiben a forgalom legalább korlá­tolt mértékben helyreáll Magyarország és az Unió között, a magyar export le­hetőségei határozottan megjavulnak az­által, hogy a hadviselő feleket a háború leköti. Következő cikkeimben a magyar ex­portfejlesztéssel kapcsolatos teendőkről fogok írni. (Folytatása következik.) KÖZSZÁLLÍTÁSI GYORSHÍREINKET ELŐFIZETŐINK INGYEN KAPJÁK Lapunk december 20-i számában »A MÁV meg akarja változtatni a csövek tarifálását” címmel cikket írtunk, amelyben közöltük, hogy a Magyar Asphalt Rt. a legutóbbi ta­­ri­faülésen szorgalmazta az aszfaltcsövek ta­rifájának olcsóbbá tételét és így a többi hasonló célú cső tarifájával való arányba hozását, mire a MÁV azzal válaszolt, hogy kilátásba helyezte a többi cső tarifájának arányos növelését is. Mi ezt az elintézést közgazdasági szempontból helytelennek ítél­tük. Cikkünkkel kapcsolatban december 22-én a Magyar Asphalt Rt.-től a következő leve­let kaptuk: »Becses lapjuk folyó hó 20-i számában »A MÁV meg akarja változtatni a csövek tarifálását« címmel közlemény jelent meg, amellyel kapcsolatban bátrak vagyunk a következőket szíves tudomásukra hozni: Megfelel a tényeknek, hogy társaságunk a Vegyészeti Gyárosok Országos Egyesü­lete útján kérelmezte, hogy az Államvas­utak a »KARBOBIT« név alatt forgalomba hozott aszfaltcsöveket ugyanabba a díjsza­básba sorozza, mint amelyben a kőagyagcsö­­veket szállítják. Ezt a kérelmet mindenké­pen indokolttá tette egyrészt a csövek azo­nos rendeltetése, másrészt az a körülmény, hogy a Karbollt-csövek nehezebbek, mint a kőagyagcsövek, tehát a szállítási költség szempontjából amúgy is hátrányban vannak a kőagyagcsövekkel szemben. Az a mód, ahogy az Államvasutak ké­relmünk alapján a csövekre vonatkozó egész áruosztályozást rendezte, bennünket is meglepett, az új javaslatot azonban az eddigi helyzet előnyösebbé tételé­e alkal­masnak tartjuk, mert — bár mindkét csö­vet drágább fuvarosztályba sorozták, mint amelyben eddig szállították őket — mégis igyekeztek megszüntetni a két csőanyag között a Karbobit-cső hátrányára eddig fennállott megkülönböztetést. Becses lapjuk említett közleménye az Államvasutak javaslatához azt a megjegy­zést fűzi, hogy ha téves is volt a kőagyag­csövek eddigi osztályozása, a tizenhat éves állapot megszüntetése megro­,­kódtatással jár az iparág termelési és értékesítési po­litikájára. Annak hangsúlyozásával, hogy társasá­gunk csupán az egyenlő elbánást kérte, de távol állott tőlünk mindennemű díjemelési törekvés, bátrak vagyunk rámutatni, hogy a mi iparágunkra az eddigi rendszer sok­kal hátrányosabb volt, mint amennyi ne­hézséget átmenetileg az új osztályozás a csőipar többi képviselőjének jelenteni fog. Kétségtelen ugyanis, hogy egy teljesen új iparágnak, különösen ha annak rendelte­tése a közmunkáknál való felhasználás, nagy kezdeti nehézségekkel kell megküzde­nie, amíg a fogyasztók között tért hódít. Tisztán az árpolitika ezen a téren nem ele­gendő, noha társaságunk már azzal is ál­dozatot vett magár­a, hogy a karbobit­­csöveket olcsóbban adja, mint amilyen áron a versenycsövek piacra kerülnek, noha ezekkel egyenértékűek. Az olcsóságot azonban az eddigi fuvardíjszabás teljesen ellensúlyozta, mert a Karbobit aszfaltcsö­­vek két osztállyal magasabb fuvardíjat fi­zettek és ezt még súlyosbította a 30 száza­lékos súlytöbblet. Azt hisszük, hogy egy új iparág, amely még adókedvezményt sem kért, a legkeve­sebb, amit kérhet, hogy egyenlő feltételek mellett vehessen részt a versenyben. Bátrak vagyunk megemlíteni, hogy a Karbobit aszfaltcsövek elterjedését válla­latunk üzleti érdekén kívül általános köz­­gazdasági szempont is indokolja, mert ez iránt a szabadalom iránt külföldről ál­landó érdeklődés mutatkozik, az értékesí­tés legfőbb akadálya azonban az, hogy a szabadalom saját hazájában még ír­t mu­tathatott fel jelentős eredményeket. Az egyenlő elbánás­­mód egy lépés volna ahhoz, hogy a csövek elhelyezési lehető­sége könnyebbé tétessék és a szabadalom valutát hozó értékesítése megkönnyíttes­­sék. Ezzel más iparág hátrányt nem szen­ved. Ha most mindkét cső az eddiginél maga­sabb díjosztályba kerül, ezt inkább abból a szempontból lehet szóvá tenni, hogy ha­zánk közművek terén meglehetősen vissza­maradt és a fuvarpolitikával is elő kellene segíteni, hogy a hatóságok a csatornázási munkához szükséges csőanyagokat minél olcsóbban szerezhessék be. Ezt a körül­ményt kérelmünkben ki is domborítottuk, tehát ebből is nyilvánvaló, hogy mi csu­pán az egyenlő elbánásra vetettünk súlyt, de semmi esetre sem óhajtottuk az egész fuvardíjpolitika megváltoztatását. Kérjük, szíveskedjenek sorainknak be­cses lapjukban helyt adni és vagyunk kö­­szönetünk kifejezése mellett kiváló tisztelettel MAGYAR ASPHALT RT.« Az érdekes levélhez csak annyi megjegy­zést óhajtunk fűzni, hogy bennünket múlt­kori cikkünk megírásában általános ipari szempontok vezettek és nem ennek vagy amannak a vállalatnak érdekei. A csövek tarifaváltozása A Magyar Asphalt Rt. hozzászólása HONI IPAR XXXIII. évfolyam, 1. sz. DONÁTH JÓZSEF Gépgyár és Vasöntöde, Újpest, Baross­ utca 6-8 Gyárt: hydraulikus préseket, tablet­­tázó gépeket, bőr­ipari gépeket, fa­ipari gépeket, vala­mint TEXTILIPARI KIKÉSZÍTŐ ÉS FESTŐGÉPEKET

Next