Az Illatszerész, 1930 (10. évfolyam, 1-24. szám)
1930-01-01 / 1. szám
1. szám Kereskedelmi és export cikkek AZ ILLATSZERÉSZ részére írta: BASCH JENŐ (London) I. Minden jó formula vagy recept szerint készült cikket az illatszerész keresett cikke tehet. Ez nemcsak a fogyasztó közönségnek szánt cikkekre vonatkozik, hanem még azokra a készítményekre is, mint például esszenciákra, vagy bárminő más anyagokra, amelyek a parfümériában, vagy kozmetikában alkalmazást nyernek és amelyeket maguk az illatszerész szaktársak vásárolnak gyártmányaik elkészítéséhez. Az oly cikkek készítése, amelyeket az illatszerész a vásárló közönség körében terjeszt, nem kíván nagy befektetést, az anyagokat rendszerint a szükséglethez mérten szerzi be, a tartályokat, így az üveget, vagy tégelyt s még esetleg a nyomtatványokat is, egyéb cikkeinél is felhasználja. Ha az ilyen cikkek valamelyikét a közönség megkedveli, s ha a cikk tényleg jó, más üzletekben is keresi a közönség, a postai rendelések is gyarapodnak és a keresletet az elégedett közönség állandóan növeli. Ily esetben az illatszerész önkénytelenül is arra a következtetésre jut, hogy cikkét, amelyet ő kreált, mint sajátját, megvédje és azt védjeggyel is ellátja; az előírást, amely szerint készítményét előállította, gondosan átalakítja nagyobb mennyiség előállítására és célszerű készítési módra, a díszesebb és célszerűbb szerelés kiállítását megtervezi és érdeklődik anyagainak kedvezőbb bevásárlási forrásai iránt, mert a cikk lassanként már kereskedelmi cikké kezd fejlődni. A praktikus gyártási mód és a nagyobb forgalom bizonyos tőkéhez juttatja, amelynek segélyével már propagandára is áldozhat, ami pedig a forgalom fokozását eredményezi. A propaganda költségei természetesen redukálják — százalékban kifejezve — a jövedelmet, de a kisebb haszon, nagyobb forgalom mellett, végeredményben nagyobb összeget jelent. Ez világos a kereskedő előtt és, sajnos, hogy a magyar pénzügyminiszter nem hisz abban, hogy 1000 pengőnek 13%-a kisebb összeget jelent, mint 10.000 pengőnek 3%-a. A még fokozottabb, vagy túlprodukció, az exportra irányítják a kereskedő figyelmét, vagyis: még messzebb menni a haszon redukciójában, a még nagyobb forgalomért. A mi szakmánk is felkészült arra, hogy az export teljesítményeinek képes legyen megfelelni, rendelkezünk jó szakképzett munkásokkal és jó gyártmányokkal. Mégis mi lehet az oka annak, hogy mi az exportban még mindig késünk és hogy még mindig alig jutottunk el a kezdethez? A statisztika felállítását hagyjuk figyelmen kívül, mert ez elasztikus, nyújtható, mint a gumi és éppen ezért súly szerint értékelik az árut s nem hosszmérték szerint. Elfoglalt területeinket ma nekünk külföldnek kell vennünk és az ott levő magyar lakosoknak cikkeinkből való igényei és vásárlásai az export rovatba kerülnek. De az export, amely a magyar ipar szempontjából oly kívánatos, a távolabbi területekre, sűrűbb lakosságú országokra kell, hogy vonatkozzék, amelyek nagyobb mennyiséget képesek felvenni. Hogy a magyar illatszeriparunknak exportja nincsen, annak az az oka, hogy nem tudunk alkalmazkodni az export követelményeihez és hiányzik a megfelelő kereskedői felkészültség. Az export első követelménye az, hogy a cikk az export követelményeinek megfeleljen, a másik pedig, hogy a külföld, vagyis az export szokásaihoz alkalmazkodjunk és éljünk is azzal. Az első követelménnyel, — hogy a cikk megfeleljen az export követeleményeinek — akarok foglalkozni s remélem, hogy magyar szaktársaim tanácsaimnak hasznát is fogják venni. A jó recept még nem jelenti azt, hogy a cikk, amely aszerint készült, valóban megfelel a kereskedelem kívánságainak is. A jó orvosi recept kitűnő gyógyszert szolgáltathat a betegség sikeres gyógyítására, de e gyógyszer azért alkalmatlan lehet, hogy oly formában, amiként a recept annak elké- AZ ODOL REKLÁM bejárja az egész lakott világot és ahol hatásos módon történik, eszébe juttatja az embereknek a szájhigiéne első parancsát, amelynek neve „Odol“. — Tehát mi egy kultúrfogalom számára dolgozunk. Egyidejűleg azt is megmondjuk, hogy hol kapható az Odol. Ezáltal üzletbarátaink számára is dolgozunk és a vevőt biztosan oda vezetjük az egyikhez. — Ha önnek gondja lesz rá, hogy kirakatában és üzlethelyiségében vevőjének mindig eszébe juttassa az Odolt, akkor ön, éppen ön lesz az, aki üzletet csinál. — Reklámosztályunk szívesen küld meg önnek mindent, amire szüksége van, szításét előírja, forgalomba hozassák. Ha a készítmény egy infúzió, vagyis növényi anyagnak forró vízzel történt kivonata, már nem forgalomképes, mert ugyanis néhány nap múltán már penészgombák megronthatják; vagy egy oly sóoldat, amely hydrolysis folytán elbomlik, vagy egy emulzió, amelyben az emulgált anyagok elválanak állás közben, nem lehet exportcikk. Vagy, hogy világosabb példákat adjak, egy jó recept szerint kitűnő fogyasztási cikkeket produkálhatunk, mint levest, fagylaltot, vagy kéreg nélküli sajtot stb., de csak praktikus recept szerint lehet ezeket kereskedelmi cikké tenni. Az illatszerek és kozmetikai cikkek készítőinek állandó problémája az, hogy cikkeiket kereskedelmi forgalomra alkalmassá tegyék, vagy még inkább, hogy exportcikké tegyék. Ezekre a követelményekre rendszerint a tapasztalat vezet, amelynek árát a próbálkozó a maga kárával is fizeti meg. Krémek, különösen száraz krémek, melyek vizet tartalmaznak, illatszerek, hajvizek, szappan, púder, vagy tubusos kozmetikai készítmények és fogpaszták, bármily praktikusan és szépen vannak kiállítva és nagy a keresletük, vagyis jól beváltak a hazai piacon, ily készítményekről téves azt hinni, hogy ezek az exportra is alkalmas cikkek, anélkül, hogy azoknak az export részéről történő gyártásában átalakításokat ne végezzünk. A szállításokban folytonos rázásnak van kitéve az áru, hatással vannak reá a klimatikus viszonyok, a hosszú ideig való elraktározása, amíg végül a cikk a fogyasztóhoz kerül. Mindezek a körülmények előre nem látható változásokat idézhetnek elő a készítményen. A gyártmányai ízlésesek, finomak, árusításuk hű vevőkört és nagy hasznot biztosít Központi iroda, Budapest VI. Lövölde tér 4. szám Új kreációk: Florida szappan, Sávoly Tejkrém-szappan 5. oldal