Magyar Divatipar, 1936 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1936-01-31 / 1. szám

MAGYAR DIVATIPAR A párisi és bécsi modellházak által feldolgozásra kerülő anyagok raktárunkba beérkeztek. GALA­MBOS — selyem és szövetboltja —­­ Budapest, IV., Ferenciek-tere 4. sz. Irányi-utca sarok. ДВЯИ | Со. Páris-London, vezérk­éntszletE |­­ Legrégibb volt a „Mode und Galanteriezeitung“, mely lap 1758- ban Erfurtban jelent meg. Leghosszabb ideig 1786-tól 1823-ig állott fenn a Weimarban Bertuch által szerkesztett „Journal der Luxus und der Moden“. Jelenleg majdnem minden nyelven és minden nagyobb városban jelennek meg folyóiratok, me­lyek a ruhadivaton kívül, még szépirodalmi résszel is bírnak. De nézzük meg kissé közelebbről a Divat kapcsán fel­merülő állásfoglalások értelmében a divatot, mint olyant. Van-e benne művészi elem? Van-e lélektani gyökere? A divat lényege összefügg azzal a kérdéses határvonallal, amely a kultúrát és a civilizációt egymástól megkülönbözteti. Fejlettebb társadalmakban ez a két fogalom szinte fedi már egymást. A kultúrának gyökere van és mélyen visszanyúl,­­ ahonnan egy társadalmi fejlődés elindult. A fajban a törté­nelem folyamán számtalan hatástól kifejlesztett vonások ösz­­szesége a kultúra. Kultúra egy nép gondolkodásmódja, kultúra az a múlt, amely egy nép mai gondolkozásának és kifejezései formájának jövő mikéntjét befolyásolja. A civilizáció — bár hatalmas értékek vannak benne — lényegesen könnyebb valami, mert megvásárolható s könnyen megszerezhető. A civilizációt a modern életformák komplexuma, melyekből a maradandók, majd egy későbbi korban, együtt­véve gazdagíthatják a ma kultúráját. Civilizáció mindaz, amit a technika hozzáférhetővé tett a mai ember számára. Lénye­gében tehát egy külső máz, mely könnyen beborít bármit és bárkit. A ruházkodásban, a ruházkodás történetében is fenti szem­szögből adódik a leglényegesebb különbség. Az ókori népek­nek nem volt divatjuk ,sem öltözködtek, legfeljebb ruházkod­­tak, olyan mértékben, h­ogy azt az éghajlat és szeméremér­zetük megkívánta. Ruházkodásuk teljes egészében az életük szerves része volt. Ez nem zárja ki, hogy ne legyenek ebben esztétikai törekvések. Oscar Wilde szerint „Az élet a legnagy­szerűbb művészet“ és a szép iránti érzék, a szépítés vágya, már a primitív lélekben is kitermelte a díszítést. Ez azonban egy bizonyos fokot elérve állandósult és nem fejlődött tovább. Ez a külső megjelenés, vagy ruha, vagy fejlettebb fokú nép­viselet egy nép kultúrájához tartozik. Egy-egy kultúra, mely egy-egy szélesebb körben azonos világfelfogást jelent, mindig kitermelt egy-egy bizonyos reprezentatív ruhát. Bárhol is lát­juk ezeket, képen szobron, vagy valóságban eszünkbe jutatt­­ják a kort, vagy vidéket, melyet reprezentálnak. A ruha tehát, ezek szerint, eredetileg a természeti erők és a környezet által keletkezett és az ember szép iránti vágya díszítette fel. A szép iránti vágy, mely állandó örök emberi vonás, emlékül hagyott egy-egy fejlettebb kultúrában, pl. az egyip­tomi, a görög kultúrában, olyan reprezentatív ruhákat, melyek visszatükrözik ama kor művészetét is. Nincsen biztos tudo­másunk arról, hogy a divatáramlatok milyen mértékben hatot­tak az akkori öltözködésre, így tehát a régebbi korok ruhái és népviseletei, megnyilatkozások, állandóknak vehetők. Ez kü­lönben megnyilvánul abban a terminustechnikusban, amely ezeket gyűjtő néven Kostümöknek nevezi. A divat az újabb kor szülöttje, a divat a civilizáció haj­nalán született, amikor a technika felkészültsége, gyors kielé­gítési lehetőségei támogatták az ember új iránti vágyát. A szép iránti vágy kitermelte az öndíszítést is: a ruhát. A meg­­únás, az új iránti vágy, az teremtette meg a divatot. Az új iránti vágy intenzitásának erősebb lökést adott az új kor há­borús és felfedező útjai. Egy-egy nép öltözködése, az onnan visszatértek elbeszélései nyomán, vagy az onnan hozott isme­retlen, de tetszetős ruhák kapcsán, megmozgatták az embe­rekben az új iránti vágyat, melyet Schnitzler: „Das wundervolle Hauch der Fremde“ néven oly találóan jellemez. Ez azonban még csak csírája annak a divatmozgalomnak, amelyet ma is­merünk, mert az az igazi divat, mely internacionális levegő­ben, még a nemzeti hatásokat is legmesszebb körzetben ter­jeszti. Itt még csak egy-egy nép egymásról való hatásáról van és lehet szó, mely az új iránti vágyat — a divat főösz­tönzőjét — felébreszti és fokozza. Már az ókorban is ismerünk ilyen hatást, hogy csak a görög­ öltözködés hatását említsem a rómaiakra. Megkapó és valóban érdekes visszaemlékezést közöl a francia öltözködés és divat nagy angliai hatásáról Bibescu her­cegnő „Noblesse de Robe“ című könyvében. A hercegnő egy londoni múzeumban kis miniatűr babákat látott, melyek kü­lönböző ruhákban voltak öltöztettve, a vitrin felirata „Fran­cia divatbabák“. A múzeum katalógusa megemlíti, hogy ezen babák 1675-ből származnak, abból az időből, mikor is Orániai Vilmos és XIV-ik Lajos hadban állottak egymással. Közli a katalógus, hogy dacára a háborúnak, minden harmadik hónap­ban olyan hajó hagyta el Franciaországot, mely ilyen divat­babákat hozott magával. S a­mi a legérdekesebb az angol flotta szigorú parancsot kapott, hogy ne tüzeljen erre a ha­jóra, mely az angol hölgyek részére a francia divat legújabb megnyilatkozásait vitte. A divat nagy hatalom, ha rövid időre is, de ágyúdörgéseket szüntetett be. Ebben a korban francia vonatkozásban már divatról lehet beszélni. Az erős központi hatalom, a ragyogó udvari élet, felkeltette a divat másik nagy megmozgatóját, az utánzás vágyát! Tehát, ha összegezünk, azt láthatjuk, hogy a szép iránti vágy, az új iránti vágy és az utánzás ösztöne ez a három mély lélektani rugó a divatban, illetőleg a divatos öltözködésben. Talán már ez is gondolkodásra készteti azokat, akik az öl­tözködésben nem látnak mélyebb szempontokat és okokat. XIV. Lajos idejében már a technikai civilizációnak is mélyebb gyö- Ruhahímzés KIRÁLY-U. 13 (C udvar) FíszöNosiiííib figyelműbe 1 Telefon: 81-3-20 A fűzökészitéshez szükséges mindenféle anyagok: gnmml- ОчЬпчп £■ D­pA notfiól szövetek is kellékek nagy választékban és legolcsóbb.n DullttUj­a( Dili­­lujillal beszerezhetők: Budapest, IV., Sütö­ntea 2 is.

Next