Magyar Gépipar, 1902 (11. évfolyam, 1-12. szám)
1902-01-01 / 1. szám
1902 január 1. MAGYAR GÉPIPARI részét visszanyerjük azon erőknek, melyek egy nagy vasműnél veszendőbe mennek. Ezen idő óta működik egy motor éjjelnappal, a nyers gáz által táplálva, amelyet jelenleg a kazánok alatt szoktak elégetni. Egy dynamot hajt anélkül, hogy alkatrészén a legcsekélyebb rongáltság volna észlelhető. Ezen eredményt semmi más géppel nem érték még el a mai napig. Az a körülmény, hogy más ilyen berendezésnél a nagyolvasztók gázaival elszálló port el kellett választani, igen komplikált vezetéket tett szükségessé, gyakori üzemzavart okozott, ami ipari telepeknél elsőrendű fontosságú kérdés, és ami a Cockerill-motoroknál elesik. Ezen úton haladva Cockerillék 600, 1200 és 2500 lóerős motorokat is készítettek. Az első 600 lovas egy hengerű gép, a legnagyobb amit máig csináltak, 1899. novembere óta jár és a nagyolvasztók fujtatóját hajtja. Egy szakemberekből álló bizottság vizsgálatainak és kísérleteinek vetették alá, melyek a legfényesebb eredménynyel jártak. Típusát mellékelt ábra mutatja, mely a Társaság által az 1900. évi párisi világkiállításon bemutatott gépet ábrázolja. A gép óriási arányai mindenkit ámulatba ejtettek. Az elért eredmény valóságos forradalmat okozott a vasiparban és a legnagyobb vállalatok : Schneider Francziaországban, Bratfeld Danek Társ. Ausztriában, Märkische Maschinenbau Anstalt stb. siettek berendezkedni, úgy hogy 1900-ban már több mint 35.000 lóerőt tett ki a Cockerill-motorok teljesítménye. Az ipar szempontjából talán nem is szükséges visszatérünk a rendszer ökonomikus voltára, amennyiben 4-6-szor kevesebbet fogyaszt, mint egy jó gőzgép, és feleslegessé teszi a költséges és kényes kazántelepeket. Egy nagyolvasztó, mely 24 óránként 100 tonna vasat ad, több mint 200.000 köbméter gázt termel, ami 2800 lóerőt képvisel ; a veszteségek leszámításával, ebből ezen rendszer segélyével 2000 lóerőt hasznosíthatunk, ami eddig teljesen elveszett. Ha a dolgot az elektromosság szempontjából vizsgáljuk, látjuk, hogy gazdaságosság szempontjából vele egy hajtóerő sem hasonlítható össze. Sokan olyan fontosságot tulajdonítanak ezen felfedezésnek, hogy hatását olyannak tartják, mint a gőzgépé volt a múlt században. Lokomotivok a párisi kiállításon. (Vége.) A magyarországi lokomotivok. A magyar államvasutak Atlanticja. A Góliáthrendszerű sínek behozatalával megengedett nagyobb tengelymegterhelés, a magyar államvasutakat egészen új, a legmodernebb szerkezetek közé sorozható lokomotiv-típus alkotására készítette. Ez a típus jelentékenyen eltér a tradicionális szerkezetektől. A régi külső keretek, Hali-féle forgattyúk, felső teherhordórugók és fix forgóvázcsapok valamint a forgóváztengely túlságos megterhelése helyett a modern felfogás szerint belső kereteket, normális forgattyúkat és mozogható forgóvázcsapot alkalmaztak, a forgóváz egy-egy tengelyét pedig csak l.s súlylyal terhelték meg, míg a hajtó- és kapcsolótengelyeket 15-5 t.-val. A fűtőfelszín nagyobbításával járó tetemes súlyt, mint a bevezetésben említettük, az 5-ik tengely veszi fel. A többi kiállított Atlantic gépekkel való összehasonlítást legjobban megkönnyíti alábbi táblázat, melyben azok fontosabb méreteit állítottuk össze, megjegyezve, hogy ebbe a bajor előfogató gépet is felvettük, mivel ez menetközben tisztán Atlantic-gép. Noha a szóbanforgó lokomotivokat az osztrák északi vasút gépének kivételével, mind egyidőben közvetetlenül a kiállítás előtt építtették, bizonyos tekintetben méreteik, különösen a hajtókerekek átmérőjét és a kapcsoló rudak hosszúságát illetőleg, hasonlók, így az utóbbiak jóval kisebbek, mint az eddigi American tipusé, különösen a franczia 4-hengerű rendszerrel szemben ; közel egyenlő nagy a lokomotív teljes kerékállása is, mely mindenhol túlhaldja a 8 m.-t és a kazántengely magassága, mely a 2500 mm.-t haladja túl. A kazántengely magassága dolgában csak az Etat gépe múlja felül a M. Á. V. Atlantic lokomotivját. Ehhez a magas elhelyezéshez mindenesetre hozzájárult az a körülmény, hogy eltérve a többi Atlantictól, a kapcsolt kerékpár tengelyét a tűzszekrény alatt rendezték el. Értesülésünk szerint ezt a súly helyes szétosztása kívánta. Amint a bevezetésben kifejtettük, a jelenlegi felfogás szerint a magas fekvés a gép javára vall, amint ezt a próbamenetek is bebizonyították, mert a lokomotív járása, erős ívekben, magas sebességek mellett is feltűnően sima volt. Az összeállítás még a hosszabb tűzcsövek átalános alkalmazását és tapadó, valamint az összes súly értékeinek hasonlóságát is mutatja. A gép általános elrendezését illetőleg teljesen eltér az eddigi négyhengerű tandemtípustól és csak 2 külső hengere van, melyek 500, illetőleg 750 mm. átmérőjükkel és 680 milliméter löketükkel, eléggé imponálnak. A részletes leírásra áttérve látjuk, hogy a kazán átalános szerkezetében hasonló a szabványoshoz. A tűzszekrény a belső keretek miatt jóval szűkebb, mint a rési szerkezetben. Feltűnő a tűzszekrény szűkítése a csövek és a rostély között. Ez részint a külső állókazán alakjától ered, de az is lehet, hogy ily módon a legjobban terhelt támaszcsavarok nagyobb hoszszát akarták elérni. A támaszcsavarok anyaga vörösréz, mivel az eddig használt mangánréz nem vált be, néha tömeges szakadások fordultak elő. Hasonló okból a porosz államvasutak is kiküszöbölték a mangánbronzot és mangánaczélt. A fedélhorgonyok lágy folyasztott vasból készítvék, az első 3 sor mozogható. A hosszanti kazánt 3 dob alkotja. A mellső és hátsó dob i ban gőzkúpok vannak, melyeket 300 mm. hosszú gőzcső köt össze. A kúpok alsó részeiben vizelválasztókat rendeztek el. A tűzcsöveknek a tűzszekrény felőli végett vörös-A párisi világkiállításon bemutatott Atlantic lokomotivok főbb méretei. Nordstat Baldwin Szász Bajor áll. vasút áll. vasút Magyar áll. vasút Kaiser Ferdinand Nordbahan m 1 1 mitörtén Hengerátmérők........................................ 340,560 438 350,550 440,650 500.750 470 llengerlöket.............................................. 640 660 660 630 680 600 Hajtókerék................................................ 2040 2140 1980 1870 2100 2000 Forgóvázkerék . ....................................... 900 914 1045 1000 1040 1010 Futókerék................................................ 1420 1377 1045 1000 1040 1010 Teljes keréktávolság............................... 8200 8130 9150 8940 8665 8360 Forgóváz keréktávolság......................... 1800 2100 2150 2380 2400 2200 Kapcsolt keréktávolság........................ 2150 2200 2150 1910 2420 2300 Rostélyfelszín m2................................... 2-u з.25 2« 2-8S 2-„o Közvetlen fűtőfelszin............................. 15'6 15'8 13 ■„ 12*7 133 12-, Összes fűtőfelszin................................... 211-n 194--165-0 210't 189 ■„ 151-7 1 Csövek száma ........................................ 126 246 223 238 289 229 Csövek átmérője...................................... 70 50 45 52 52 52-1 Csövek hosszúsága ................................. 4200 4590 470Э 5100 4500 4110 Kazántengely magas............................... 2520 2770 2600 2640 2700 2520 Tapadósúly............................................ 33-„ 32-6 33-0 28-,41-, 31-„ 28-„ Összes súly.............................................. 64-0 6315 67-(1 68„ 64-, 60-, 1