Magyar Gépipar, 1907 (16. évfolyam, 1-22. szám)

1907-01-16 / 1. szám

1907 január 16. MAGYAR GÉPIPAR Thomka Lajos 16.71. Králik Gusztáv 11.14. Ruzsinszky Mihály 30.42. Pártoló tagdijak czimén : Winter Ferencz 5.—. Szöllősy Béla 6.—. Lapelőfizetési­ dij czimén : Magyar kir. államvasutak gépgyára 4.—. Mucsi Ferencz 4.— Portotérités czimén : Varga Lajos 2.—. Fodó József 2.—. Takács Gyula 2.45.. Oklevélért : Erős József 2.45. A mi bálunk. Megelőző számunkban helyszűke miatt csak röviden emlékezhettünk meg a folyó hó 19-én a Katholikus kör ös­zes termeiben az özvegyek és árvák segélyalapja javára rendezendő tánczvigalom­­ról. Kiegészítésül jelentjük meg­ a következőket : Táncz­­estélyünk illustris, védnökeinek száma újabban bővült, amennyiben Gróf Battyány Tivadar Ur­a mélltósága szintén elfogadta a fővédnökséget. Eként társadalmi életünk előkelőségének részvételével nemcsak estélyünk fénye fog emelkedni, hanem ami fő alkalom kínálkozik arra, hogy illustris védnökeink egyletünket, annak ne­mes czéljait s a magyar gépészeti kart közelebbről meg­­ismerjék. Az agilis rendezőség mindent elkövet a végből, hogy a táncrestély minden tekintetben jól és kelleme­sen sikerüljön. Az előjelekből ítélve ezt el is fogja érni. A meghívók szétküldése már befejezést nyert. Számo­san helyezték kilátásba megjelenésüket már eddig is, és hisszük, hogy a magyar gépészi kar családtagjaival együtt szép számban fog megjelenni. A rendezőség a vendégek kényelméről, pontos és jutányos kiszolgálásról minden irányban gondoskodott. A tánczrend összeállítása a mulatni vágyó fiatalság minden igényét ki fogja elégíteni. Szóval minden elő­készület megtörtént a végből, hogy ezen tánczestély si­kere biztosíttassék. Felesleges fényűzés kerülése czéljából ez után is kéri a rendezőség a hölgyeket, hogy az estély házias jellegének szem előtt tartásával a lehető legegyszerűbb öltözékben megjelenni szíveskedjenek. Minél kevesebb fényűzést, annál több jókedvet, igazi magyaros jó kedélyt. A rendezőség névsora a következő : Tiszteletbeli elnökök : Mirőczky János, Szluka János, Ruzsits Lajos, Egri Mór, Dóczy Lajos, Palatínus Ádám, Kiss Lajos. Id. Heiszter Gyula háznagy, Szöllősy Béla vigalmi bizottsági elnök, Penczák Lajos pénztár­nok, Lezniczky Géza, Csapó Mihály főrendezők: Csőszy Elek, Kurucz György, Taraczközy Mihály, Spór Sala­mon pénztári ellenőrök: Knittelhoffer Ignácz, Ploth Gyula, ifj. Mireczky János jegyzők. Bálbizottsági tagok : Becker János, Dávid Gyula, Farkas Dezső, Fáncsy Rezső, Hundemer Lajos, Kassay Ernő, Lovász Gábor, Oszterting Ede, Szisó Imre, Tömör János, Váczy Kálmán. Az estélyen Farkas Laczi teljes zenekarával mű­ködik közre. — Jó konyháról, pontos és jutányos ki­szolgálásról a rendezőség gondoskodik. — Kezdete esti 8 és fél órakor. Belépő-díj : Személy-jegy előre váltva 2 korona, este a pénztárnál 2 kor. 40 fillér. Család­jegy előre váltva 4 korona, este a pénztárnál 5 korona. Jegyek kaphatók: az egyesület helyiségében (IX., Ferencz-körut 40.), továbbá a rendezőknél. — Pénzküldemények Pen­czák Lajos pénztárnokhoz IX., Ferencz-körut 40. sz. alá küldendők.­­ Felülfizetések és adományok a jó­tékony czélra köszönettel fogadtatnak és hirlapilag nyug­táztatnak. Villamos közlekedés: este 11-ig a városi villa­mos vasutak körforgalmi vonalán jövet a Sörház-utcza, Baross-utczai vonalán Veress Pálné-utcza és Borz-utc­a sarkán van a leszálló­hely. Szakközlemények: Az éjjeli és nappali mentő-öv. Az emberi élet mentése a tengeren éjjel nagyon nehéz mert a sötétben mentséget kereső nem látja a közönséges mentő-övet úszkálni, de a csónakon lévő mentő­személyzet sem látja a vízbeesettet. Ezt a hiányt van hivatva pótolni a Meller D. korvett-kapitány által szerkesztett­­mentő-öv. A nevezett övhöz van erősítve egy világító test, amelynek lángja a kisebbnél 60 etm., a nagyobbnál 1 mtr. áll ki a víz felett. A mentő-öve­­ket kétféle nagyságban készítik, a kisebbik övét oly czé­­lokra használják, ha valaki a hajóról leesik, vagy a vízbe ugrik. Az öv egy embert könnyen el bír tartani, sőt rövid ideig kettőt is. Szokás szerint a menekülő fejjel búvik az övbe és a két kezével az övre támaszkodva tartja fenn magát­, ha esetleg valaki a vízbe esett után ugrik megmentés czéljából, úgy az is fenntarthatja ma­gát addig, amíg a mentő személyzet oda ér. A vi­lágító test olyformán van a mentő­övhöz erősítve, hogy az minden irányban foroghat, anélkül,­hogy függőleges irányát változtatná. A megmentendő személye biztosítva van megégéstől, mert az égő testben lévő vegyülék lángja nem éget s ennél fogva nem veszélyes. A na­gyobbik mentő-övet magas építményű hajóknál hasz­nálják, amely képes hat embert a víz színén tartani. A mentő-öv leeresztéséhez egy czélszerű sülyesztő­­készülék van, amely könnyen kikapcsolható és gyor­san leereszthető. A belső körben van egy fémkereszt, amelynek közepére van a világító test erősítve. A világító test alsó végén van egy súly, ez egyszersmind a világító anyag tartánya is, de a tartány önsúlyánál fogva egyen­súlyban tartja az övét. A tartány fenekéhez lyukas fe­déllel van erősítve a világítást szolgáltató töltény, mely phosphor-kalciumból áll. A vegyülék tulajdonsága az, hogy ha vízzel jön érintkezésbe, megyullad. E vegyülék ellentéte az acetylénnek, mert nem robbanékony, a töl­tényt záró fenék azért lyukas, hogy az öv vízbe eresz­­tésénél könnyen jöhessen éritkezésbe a víz és a töl­tény. Amint a víz a töltényt érinti, meggyullad és a láng az álló csövön kitódul és világít 1VS órán át, de a töltény megnagyobbításával lehet hosszabb időn át is világítani A töltény, mivel nem robbanékony, ennek folytán könnyen raktározható. Ez a nagyobbik mentő-öv első­sorban akkor van hivatva jó szolgálatot tenni, amikor nagyobb hajótörések fordulnak elő, mert a na­gyobb világító képességével a mentést nagyban meg­könnyíti. A Meller-féle éjjeli és nappali mentő-öv felül­múl minden eddig használt mentő-övet. A használatban lévő Holmlight-félét is, amelyben a világító anyag egy lemezdobozban van és csakis a víz színén világít, ezt pedig nagyobb távolságról nem lehet látni, de a mentő-öv is könnyebben meggyulladhat. De a mentséget kereső is könnyen megégetheti magát. Ily mentő­öveket használnak az Amerika és Ham­burg között járó személyszállító hajókon és már több ízben igen jó szolgálatokat tett: e czikkel reá akartunk mutatni a balesetek egyik nemére, amely ha előfordul, csak az képes ennek horderejét felfogni, aki hajón, azaz tengeren utazott ; sajnos, sok hazánkfia is kény­telen nagy tengeri utat megtenni, mert az áldott anya­földtől nem remélte boldogulását. sz. D

Next