A Magyar Rajztanárok Országos Egyesületének Értesitője, 1904-1905 (7. évfolyam, 1-5. szám)

1904-05-01 / 1. szám

karához tanárképzőt illesztettek be, hogy a középiskolák alkalmas tanerőkhöz jussanak. S mikor így a legégetőbb szükségleteken már segítve volt, a nagy körültekintéssel működő kormány figyelmét nem kerülhette el az a nagy mozgalom, mely egész Európa műveit államait betöltötte a képzőművé­szetek és főkép a műipar nemzetgazdasági fontosságát illetőleg. A nagy Eötvös is tettre készült s figyelmét a művészi nívón már kiforrt tehetségű Kelety Gusztávra irányította a család régi pártfogója, Pauler Tivadar. A feladat hármas volt: 1. Magyarország képzőművészetét megteremteni; 2. műiparát föléleszteni ; 3. az ehez szükséges rajzoktatást két irányban úgy fejleszteni, hogy ebből a művészet és műipar is állandóan táplál­kozzék. Kelety vállalkozott a nagy feladatra, de mielőtt munkához látna, külföldi tanulmányútra kelt. Először látni, tudni és hallani akart. Mintegy két évig tartott előkészülete s hogy ezalatt mit végzett, arról tanúsko­dik az a mélyreható, terjedelmes jelentése, mit minisz­terének 1896-ban benyújtott. A képzőművészeti oktatás külföldön és feladata hazánkban. 1870. Buda, Ráth M. kiadása. Ha soha nem ismerte volna is a halhatatlan Eötvös a tehetséges ifjút, e benyújtott jelentés megadta a fog­lalót egy egész életre. Egy programm ez, melyhez Kelety egész életét kötötte s melynek megvalósítását pontról-pontra teljesítette is. Úgy, hogy ezelőtt 8 évvel, a millennáris kiállítás alkalmával nyugodt lélekkel el­mondhatta : „ beteljesedett“. Egy áttetsző, mindent felölelő alapos munka ez, melyhez mindig sikerrel fordulhat az, ki a rajzoktatás, műipari és művészeti oktatás kérdéseit tanulmányozni akarja a világirodalomban, egészen a 70-es évekig. Nem tudom, a magyar nyelv kezelésének ezen fényességeiben gyönyörködtem-e, vagy az eszmék, isme-

Next