Általános Mérnök, 1946-1948 (1. évfolyam, 1-3. szám - 2. évfolyam. 1. szám - 3. évfolyam, 1-10. szám)

1946-10-01 / 1. szám

Záhony-csapi vasúti Tiszahíd a) Ideiglenes helyreállítás. Első teendő volt a vasúti közlekedés gyors fel­vétele a megsemmisített, vagy megrongált hida­kon át, bármily igénytelenül, ha tetemes sebesség­korlátozás mellett is; főszempont az volt, hogy rö­viddel a pusztítás után a fontosabb vonalakon közlekedni lehessen. A helyreállítás ezidőben ide­iglenes hidak (provizórium) építéséből állt. Ideiglenes hidaknak tekintjük az igénytelen tá­masztószerkezetekre (leggyakrabban fajármokra) helyezett fa-, vagy vasgerendákból, esetleg sínkö­­tegekből álló hidat és azt a hídtípust is, amelynél a robbantott híd anyagát részben fölhasználjuk akként, hogy az egybemaradt részeket fölemelve, esetleg kijavítva, azokat ideiglenes közbenső tá­masztószerkezetekre helyezzük. Az ideiglenes hi­dak vagy a régi híd tengelyében (a roncsok fö­lött), vagy pedig amellett, tehát kitérőben készül­tek el. b) Roncseltávolítás. A vízfolyások fölött felrobbantott hidak roncsai a vízfolyásnak és a jéglevonulásnak útjában állva, esetleg vízduzzasztást, mederelfajulást, jégtorla­szokat, árvizeket okozhatnak. A nagy folyókon ezenkívül a hajózást is akadályozzák, sőt esetleg teljesen lehetetlenné is teszik. Tehát a hídrombo­lás következtében nemcsak a vízfolyáson való át­kelés biztosítása vált szükségessé, hanem azt eset­leg meg is előzve, de legalább lehetőleg avval egyidejűen a roncseltávolítási munka is, hogy a hídrombolás későbbi káros hatásainak elejét le­hessen venni. c) Ideiglenes hidak fenntartása. Az ideiglenes hidak építésénél a gyorsaság volt a főszempont. Ez természetesen avval jár együtt, hogy e hidak állékonysága időben korlátolt és élettartamukat gyakran egy kemény tél jege, vagy egyéb kedvezőtlen körülmény igen rövidre szabhatja. A hídrombolás következményeként te­hát további súlyos teendő is felmerül: az ideigle­nes hidak állandó megerősítése és forgalombiztos állapotban való fenntartása addig az időpontig, amíg a végleges híd elkészülhet; egyes esetekben az ideiglenes híd ugyancsak ideiglenes, de időál­lóbb szerkezettel való teljes újból megépítése már forgalom alatt. d) Végleges újraépítés. További teendő a hidak végleges szerkezettel való újjáépítése. Ez a munka már igényes, állandóságot és biztosságot szolgál és hosszú évekre terjed, amint hosszú évek, sőt termékeny évtizedek­kel­ e­redett állapot Csap Jobbport. Épített provizórium a rombolt híd, mellett Algyői vasúti (és közúti) Tiszahíd Hunvásárhely 5140 51­ 95 -----г----1625 2040 1625 -—T---T—T Eredeti állapot /04 40 51-40 51-40 balpart _Algyd jobbpart. Rombolt állapot 1. ábra 5

Next