Magyar Vaskereskedő, 1907. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1907-07-07 / 27. szám

8. oldal. MAGYAR VASKERESKEDŐ 1907. július 7. vitázunk is, azt a tényt határozottan leszögezhetjük, hogy a vaskartel megalakulására a vasipar szervezet­lensége, a hosszú ideig tartó stagnálás adott okot, mely összefüggésben volt a vaspiacz viszonyaival általában. Legjobban bizonyítja ezt az, hogy amidőn a vaskartel megalakulása előtt a vaskereskedőket anket­­szerűleg megkérdeztük, hogy szükségesnek találják-e a vaskartelt, a kérdésre feleletet adók 90 százaléka a vaskartel mellett nyilatkozott. A vaskartel megalakulása óta azonban aránylag hosszú idő telt el, a piaci viszonyai azóta sokszor megváltoztak s lehetséges, hogy ha a vaskereskedőket a kartel felől ma megkérdeznék, egészen más véle­ményen lennének, mint azelőtt néhány évvel. A vaskartel ellen felhozott vádak legsúlyosabbja természetesen az, hogy a kartel mesterségesen meg­drágítja az árakat. Ez a vád azonban nagyon is egy­oldalú, mert az árak megdrágulásánál komolyan tekin­tetbe kell venni, hogy az utolsó évtized munkás­­mozgalmai a munkabéreket, a munkabérek emelkedése az anyag, a félgyártmányok és melléktermények árát megdrágították, tekintetbe kell venni a vas növekedő fogyasztását, a technika kiterjedését, a forgalom útjainak és eszközeinek hatványozott megsokszorozódását, a munkáshiányt, a szénhiányt és sok más a fejlődést és a munka folytonosságát gátló és az árviszonyokat be­folyásoló jelenségeket. Csak így lehet ítélni a vasárak alakulása fölött. Sok vád hangzik el a vaskartel kiviteli törekvései ellen is. Sőt a kartel kiviteli politikáját is sokan az áremelkedések számlájára tudják be. Ami a vaskivitelt illeti, épen előttünk hever egy példa, mely, azt hisszük, elég jellemző az árak és a kiviteli üzlet viszonyára. A román államvasutak ugyanis a minapában pályázatot hirdettek rudvas szállítására. A pályázaton hárman vettek részt és pedig a szab. osztrák államvasuttársaság gyárainak budapesti igazgatósága, egy nassaui és egy duisburgi (Németország) c­ég. A legolcsóbb aján­latot a magyar gyár tette, 26 korona alapáron ajánlva a vasat a­ Verciorova, azaz a határállomástól. Tehát a kivitelre szánt vasat körülbelül 3 koronával drágábban szállítja ki a vállalat az országból, mint amilyen drága a vas idehaza. Megjegyzendő, hogy Romániában rendesen olcsóbb a vas, mint nálunk, mert Romániában inter­­naczionális verseny van, az egész nyűgöt versenyez a piaczon egymással. Az a vád tehát elesik, hogy vas­vállalataink a kivitelben olcsóbb vassal dolgoznak s ez­által is drágítják a vasárakat. Ez a példa azonban csak egy példa. Ismételjük most is, amint ezt már több esetben hangoztattuk, hogy a vaskartel ellen felhangzó tetszetősnek ígérkező vádakat nem kell azonnal kész­pénznek venni. Ha vannak komoly, tárgyilagos, helyes alapokon nyugvó vádak, elő velük, de ha áralakulásról beszélünk, tekintetbe kell venni azt is, hogy a vas­kartel nem elég nagy hatalom arra, hogy az árak meghatározása fölött kénye-kedve szerint rendelkezzék, hanem igenis, az áralakulásokat befolyásolják a v­ilág­­piac­, a termelés olyan körülményei, melynek a kartel is alá van rendelve.­­—/. Hazai gyártmány. Szemle a világpiaczról. (Vasipari problémák. — Petroleumipari kiállítás Bukarestben. — A norvég vas- és fémbányászat. — Uj monarittelepek Ausztráliá­ban. — Vasipari hírek Kelet-Ázsiából.) Az angol mérnökegyesület a múlt héten tartotta negyedik értekezletét, amely a vasiparnak számos aktuális problémáját tárgyalta. Tette pedig olyformán, hogy az előadók által szabatosan formulázott kérdések mindegyikéhez többen szóltak hozzá. Csak a legérde­kesebb vitákat jelezzük itt egész röviden. Első­sorban Welch tanár hozta szóba a modern hajók sebességét. Fölemlítette, hogy 1887-ben a 28 ma tonnás „Lightning“ torpedó hajó óránként 18‘/г fonálnyi sebességgel ért el rekordot, holott most a „Swift“ nevű 1800 tonnás, 30.000 lóerejű hajó épül, mely nem ke­vesebb mint 36 fonálnyi sebességgel fog haladni, úgy hogy könnyű szerrel fogja utolérni a mai kor leggyor­sabb hajóit. Emezek is kénytelenek lesznek tehát a sebességüket fokozni, amit lehetővé tesznek majd a most épülő gazolin motorok, melyek tonnánként 60 lóerőt képesek kifejteni. Ezen hajók építésének legfontosabb előfeltételét az aczél­ ruganyossága képezi. Az aczélművek feladata TELE­FON 81 63 I ! SMIRGLIARUGYAR I ! SMIRGLIK OB ON GGY.GR. mis­­sisig Gyár és központi iroda VI., Szabolcs­ utcza 4. szám. A­jánlja saját gyártmányait és pedig : NAXOS csiszolókorongokat, carborundum , orund és liirészélesítő korongokat stb. CSISZOLÓVÁSZNAKAT a legkiválóbb minőségben, valódi NAXOS fedéssel, üveg, kova és rubypapírt, szemcsét és üvegport stb KÜLÖNLEGES LEG saját gyártmányú inkit&tobb minőség!!, magas lfttomna, efelett csisiokkorunyok­­an, melyek as­quensai oberen a gyártmányokat is felbimulja . Megrende­let­ek sztrgiskorongokra bam­­ely alak és kivitelben, méret, rajz vagy minta­­szerint a legpontosabban eszközöl telnek. A csiszolókorongokat a gyár próbagépein a kétszeres ford­ulatszámra kipró­báltatja , kiváló minőségéért szavatosságot vállal. ----- Magyarország egyedüli nagy gépberendezéssel rendelkező csiszolóim gyára. ___ Oroszlán védjegy.

Next