Magyar Vaskereskedő, 1907. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)
1907-07-07 / 27. szám
8. oldal. MAGYAR VASKERESKEDŐ 1907. július 7. vitázunk is, azt a tényt határozottan leszögezhetjük, hogy a vaskartel megalakulására a vasipar szervezetlensége, a hosszú ideig tartó stagnálás adott okot, mely összefüggésben volt a vaspiacz viszonyaival általában. Legjobban bizonyítja ezt az, hogy amidőn a vaskartel megalakulása előtt a vaskereskedőket anketszerűleg megkérdeztük, hogy szükségesnek találják-e a vaskartelt, a kérdésre feleletet adók 90 százaléka a vaskartel mellett nyilatkozott. A vaskartel megalakulása óta azonban aránylag hosszú idő telt el, a piaci viszonyai azóta sokszor megváltoztak s lehetséges, hogy ha a vaskereskedőket a kartel felől ma megkérdeznék, egészen más véleményen lennének, mint azelőtt néhány évvel. A vaskartel ellen felhozott vádak legsúlyosabbja természetesen az, hogy a kartel mesterségesen megdrágítja az árakat. Ez a vád azonban nagyon is egyoldalú, mert az árak megdrágulásánál komolyan tekintetbe kell venni, hogy az utolsó évtized munkásmozgalmai a munkabéreket, a munkabérek emelkedése az anyag, a félgyártmányok és melléktermények árát megdrágították, tekintetbe kell venni a vas növekedő fogyasztását, a technika kiterjedését, a forgalom útjainak és eszközeinek hatványozott megsokszorozódását, a munkáshiányt, a szénhiányt és sok más a fejlődést és a munka folytonosságát gátló és az árviszonyokat befolyásoló jelenségeket. Csak így lehet ítélni a vasárak alakulása fölött. Sok vád hangzik el a vaskartel kiviteli törekvései ellen is. Sőt a kartel kiviteli politikáját is sokan az áremelkedések számlájára tudják be. Ami a vaskivitelt illeti, épen előttünk hever egy példa, mely, azt hisszük, elég jellemző az árak és a kiviteli üzlet viszonyára. A román államvasutak ugyanis a minapában pályázatot hirdettek rudvas szállítására. A pályázaton hárman vettek részt és pedig a szab. osztrák államvasuttársaság gyárainak budapesti igazgatósága, egy nassaui és egy duisburgi (Németország) cég. A legolcsóbb ajánlatot a magyar gyár tette, 26 korona alapáron ajánlva a vasat a Verciorova, azaz a határállomástól. Tehát a kivitelre szánt vasat körülbelül 3 koronával drágábban szállítja ki a vállalat az országból, mint amilyen drága a vas idehaza. Megjegyzendő, hogy Romániában rendesen olcsóbb a vas, mint nálunk, mert Romániában internaczionális verseny van, az egész nyűgöt versenyez a piaczon egymással. Az a vád tehát elesik, hogy vasvállalataink a kivitelben olcsóbb vassal dolgoznak s ezáltal is drágítják a vasárakat. Ez a példa azonban csak egy példa. Ismételjük most is, amint ezt már több esetben hangoztattuk, hogy a vaskartel ellen felhangzó tetszetősnek ígérkező vádakat nem kell azonnal készpénznek venni. Ha vannak komoly, tárgyilagos, helyes alapokon nyugvó vádak, elő velük, de ha áralakulásról beszélünk, tekintetbe kell venni azt is, hogy a vaskartel nem elég nagy hatalom arra, hogy az árak meghatározása fölött kénye-kedve szerint rendelkezzék, hanem igenis, az áralakulásokat befolyásolják a világpiac, a termelés olyan körülményei, melynek a kartel is alá van rendelve.—/. Hazai gyártmány. Szemle a világpiaczról. (Vasipari problémák. — Petroleumipari kiállítás Bukarestben. — A norvég vas- és fémbányászat. — Uj monarittelepek Ausztráliában. — Vasipari hírek Kelet-Ázsiából.) Az angol mérnökegyesület a múlt héten tartotta negyedik értekezletét, amely a vasiparnak számos aktuális problémáját tárgyalta. Tette pedig olyformán, hogy az előadók által szabatosan formulázott kérdések mindegyikéhez többen szóltak hozzá. Csak a legérdekesebb vitákat jelezzük itt egész röviden. Elsősorban Welch tanár hozta szóba a modern hajók sebességét. Fölemlítette, hogy 1887-ben a 28 ma tonnás „Lightning“ torpedó hajó óránként 18‘/г fonálnyi sebességgel ért el rekordot, holott most a „Swift“ nevű 1800 tonnás, 30.000 lóerejű hajó épül, mely nem kevesebb mint 36 fonálnyi sebességgel fog haladni, úgy hogy könnyű szerrel fogja utolérni a mai kor leggyorsabb hajóit. Emezek is kénytelenek lesznek tehát a sebességüket fokozni, amit lehetővé tesznek majd a most épülő gazolin motorok, melyek tonnánként 60 lóerőt képesek kifejteni. Ezen hajók építésének legfontosabb előfeltételét az aczél ruganyossága képezi. Az aczélművek feladata TELEFON 81 63 I ! SMIRGLIARUGYAR I ! SMIRGLIK OB ON GGY.GR. missisig Gyár és központi iroda VI., Szabolcs utcza 4. szám. Ajánlja saját gyártmányait és pedig : NAXOS csiszolókorongokat, carborundum , orund és liirészélesítő korongokat stb. CSISZOLÓVÁSZNAKAT a legkiválóbb minőségben, valódi NAXOS fedéssel, üveg, kova és rubypapírt, szemcsét és üvegport stb KÜLÖNLEGES LEG saját gyártmányú inkit&tobb minőség!!, magas lfttomna, efelett csisiokkorunyokan, melyek asquensai oberen a gyártmányokat is felbimulja . Megrendeletek sztrgiskorongokra bamely alak és kivitelben, méret, rajz vagy mintaszerint a legpontosabban eszközöl telnek. A csiszolókorongokat a gyár próbagépein a kétszeres fordulatszámra kipróbáltatja , kiváló minőségéért szavatosságot vállal. ----- Magyarország egyedüli nagy gépberendezéssel rendelkező csiszolóim gyára. ___ Oroszlán védjegy.