Magyar Vasut és Közlekedés, 1930 (18. évfolyam, 1-26. szám)

1930-01-20 / 1-2. szám

és Győr közötti közvetlen távbeszélő összeköttetés, amellyel a központi amerikai távbeszélőhálózatba kap­csolódtunk, 1­8 lakás építése Zalaegerszegen, továbbá a diszeli bányaüzem építése, amely elkészülte után az intézet kő- és kavicsszükséglet jelentékeny részét fedez­heti. A nevezetesebb létesítmények között említendő végül az Alsóörs és Badacsonytomaj állomásokon léte­sített vágányúti blokkos biztosító berendezés. Forgalom, személy- és áruszállítás Forgalmi teljesím­ényeink, bár nem oly mérték­ben, mint az előző évben, de általában a folyó évben is emelkedtek. Emelkedés volt a közlekedett vonataink számában 8.06%, vonatkilométereinkben 10.60%, ezerelegytonna kilométereinkben 1.70%, a feladott gyorsáruk súlyában 1.90%, az elszállított utasok számában 1.30%. Az utazó közönség és a helyi érdekeltségek igényei­nek kielégítése, valamint az utasforgalom emelése cél­jából vonalainkon több új személyszállító vonat helyez­tetett forgalomba. Sajnos az elért eredmények nem vál­tották be a vonatszaporításhoz fűzött várakozásokat, mert míg személyszállító vonatkilométereink 12.36%­­kal emelkedtek, addig az utasforgalom emelkedése csak 1.30%-ot tett ki. A személyszállításnál elért eredményekből tehát nyilvánvaló, hogy az egyes helyi érdekeltségek a sze­mélyszállító vonatok szaporításánál, túlzott igényeket támasztottak. A gazdaságos üzemvitel érdekében kénytelenek voltunk javaslatot tenni, hogy egyes csekély mértékben igénybevett személyszállító vonatok, legalább is a cse­kélyebb személyforgalmú téli hónapok alatt, beszüntet­­tessenek. Feladási teheráruforgalm­unkban meglehetős nagy, 13,30%-os visszaesés volt. A visszaesést a kőszállítmá­nyoknak 30.40%-os csökkenése idézte elő. Tekintve hogy a kőszállítmányok nagyon csekély hasznot hajta­nak, a visszaesésnek nincs különösebb jelentősége. A kőszállítmányoktól eltekintve a feladásra került többi áru sulya 16.75%-os emelkedést mutat. A vonatok számának és a teljesítményeknek emel­kedése következtében természetszerűleg emelni kellett a személyzet létszámát is, miután a forgalmat a rendel­kezésre állott személyzettel lebonyolítani már nem le­hetett. Személyzetünk fokozottabb odaadó munkásságá­val mégis sikerült elérnünk, hogy a forgalomhoz tar­tozó három szolgálati ág (távíró, forgalom és vonatkí­séret) összlétszámát csak 2,8%-kal kellett szaporíta­nunk, bár a forgalom emelkedésének aránya, a közölt adatok szerint, lényegesen nagyobb volt. Vontatás Az előző évvel szemben vontatási teljesítményünk emelkedett, amennyiben mozdonykilométereink 7.0%-al, 1000 elegytonnakilométereink pedig 2.1%-al emelked­tek. A racionális üzemvitelt tartva szem előtt, megszün­tettük a körmendi és sárvári fűtőházakat. Ezáltal gaz­daságosabb mozdonycsereszakaszokat lehetett felállí­tani. Azelőtt a Vistől­ sárvárig terjedő vonalrész képe­zett egy csereszakaszt, most ezt a csereszakaszt kiter­jesztettük Vistől Sárváron át Zalaegerszegig, illetőleg Szombathelyig. Az üzemi mozdonyok jobb kihasználhatása végett kiterjesztettük a kettős személyzeti rendszert a szom­bathelyi és keszthelyi fűtőházaknál. Az így felszaba­duló mozdonyok lehetővé tették, hogy régi szállítású, nagy szénfogyasztással járó mozdonyokat letétbe helyez­hessünk, s így jobb gazdasági eredményeket érhes­sünk el. Az utazóközönségnek a gyorsabb személyközleke­désre vonatkozó igényeit kielégítendő, különösen a hév­­vonalakon fejlesztettük a gyorsabb személyszállítást m­egbízó motorforgalmat. Az elmúlt évben már 480.000 km. teljesítményt értek el motorkocsijaink az előző évi 235.000 km-el szemben. A motorkocsik üzemköltségeinek csökkentése vé­gett a Ganz Jendrasik-féle (Diesel rendszerű) nyersolaj­­motort is forgalomba állítottuk, s minden reményünk megvan arra nézve, hogy e motorok a kívánt célnak meg fognak felelni. A mozdonyok és motorkocsik üzemközbeni futó­javításainak gyorsabb elvégezhetése érdekében folya­­matban van több fűtőháznál a fiókműhelyi berendezé­sek tökéletesítése. Szűkre szabott anyagi eszközeink mellett is sík.­ A MÁV SZOMBATHELYI ÜZLETVEZETŐSÉG ÉPÜLETE.

Next