Magyar Vasut és Közlekedés, 1930 (18. évfolyam, 1-26. szám)
1930-01-20 / 1-2. szám
és Győr közötti közvetlen távbeszélő összeköttetés, amellyel a központi amerikai távbeszélőhálózatba kapcsolódtunk, 18 lakás építése Zalaegerszegen, továbbá a diszeli bányaüzem építése, amely elkészülte után az intézet kő- és kavicsszükséglet jelentékeny részét fedezheti. A nevezetesebb létesítmények között említendő végül az Alsóörs és Badacsonytomaj állomásokon létesített vágányúti blokkos biztosító berendezés. Forgalom, személy- és áruszállítás Forgalmi teljesíményeink, bár nem oly mértékben, mint az előző évben, de általában a folyó évben is emelkedtek. Emelkedés volt a közlekedett vonataink számában 8.06%, vonatkilométereinkben 10.60%, ezerelegytonna kilométereinkben 1.70%, a feladott gyorsáruk súlyában 1.90%, az elszállított utasok számában 1.30%. Az utazó közönség és a helyi érdekeltségek igényeinek kielégítése, valamint az utasforgalom emelése céljából vonalainkon több új személyszállító vonat helyeztetett forgalomba. Sajnos az elért eredmények nem váltották be a vonatszaporításhoz fűzött várakozásokat, mert míg személyszállító vonatkilométereink 12.36%kal emelkedtek, addig az utasforgalom emelkedése csak 1.30%-ot tett ki. A személyszállításnál elért eredményekből tehát nyilvánvaló, hogy az egyes helyi érdekeltségek a személyszállító vonatok szaporításánál, túlzott igényeket támasztottak. A gazdaságos üzemvitel érdekében kénytelenek voltunk javaslatot tenni, hogy egyes csekély mértékben igénybevett személyszállító vonatok, legalább is a csekélyebb személyforgalmú téli hónapok alatt, beszüntettessenek. Feladási teheráruforgalmunkban meglehetős nagy, 13,30%-os visszaesés volt. A visszaesést a kőszállítmányoknak 30.40%-os csökkenése idézte elő. Tekintve hogy a kőszállítmányok nagyon csekély hasznot hajtanak, a visszaesésnek nincs különösebb jelentősége. A kőszállítmányoktól eltekintve a feladásra került többi áru sulya 16.75%-os emelkedést mutat. A vonatok számának és a teljesítményeknek emelkedése következtében természetszerűleg emelni kellett a személyzet létszámát is, miután a forgalmat a rendelkezésre állott személyzettel lebonyolítani már nem lehetett. Személyzetünk fokozottabb odaadó munkásságával mégis sikerült elérnünk, hogy a forgalomhoz tartozó három szolgálati ág (távíró, forgalom és vonatkíséret) összlétszámát csak 2,8%-kal kellett szaporítanunk, bár a forgalom emelkedésének aránya, a közölt adatok szerint, lényegesen nagyobb volt. Vontatás Az előző évvel szemben vontatási teljesítményünk emelkedett, amennyiben mozdonykilométereink 7.0%-al, 1000 elegytonnakilométereink pedig 2.1%-al emelkedtek. A racionális üzemvitelt tartva szem előtt, megszüntettük a körmendi és sárvári fűtőházakat. Ezáltal gazdaságosabb mozdonycsereszakaszokat lehetett felállítani. Azelőtt a Vistől sárvárig terjedő vonalrész képezett egy csereszakaszt, most ezt a csereszakaszt kiterjesztettük Vistől Sárváron át Zalaegerszegig, illetőleg Szombathelyig. Az üzemi mozdonyok jobb kihasználhatása végett kiterjesztettük a kettős személyzeti rendszert a szombathelyi és keszthelyi fűtőházaknál. Az így felszabaduló mozdonyok lehetővé tették, hogy régi szállítású, nagy szénfogyasztással járó mozdonyokat letétbe helyezhessünk, s így jobb gazdasági eredményeket érhessünk el. Az utazóközönségnek a gyorsabb személyközlekedésre vonatkozó igényeit kielégítendő, különösen a hévvonalakon fejlesztettük a gyorsabb személyszállítást megbízó motorforgalmat. Az elmúlt évben már 480.000 km. teljesítményt értek el motorkocsijaink az előző évi 235.000 km-el szemben. A motorkocsik üzemköltségeinek csökkentése végett a Ganz Jendrasik-féle (Diesel rendszerű) nyersolajmotort is forgalomba állítottuk, s minden reményünk megvan arra nézve, hogy e motorok a kívánt célnak meg fognak felelni. A mozdonyok és motorkocsik üzemközbeni futójavításainak gyorsabb elvégezhetése érdekében folyamatban van több fűtőháznál a fiókműhelyi berendezések tökéletesítése. Szűkre szabott anyagi eszközeink mellett is sík. A MÁV SZOMBATHELYI ÜZLETVEZETŐSÉG ÉPÜLETE.