Magyar Vasut és Közlekedés, 1932 (20. évfolyam, 1-22. szám)

1932-01-01 / 1-2. szám

dasági termelésünk elhelyezési feltételeinek meg­könnyítése végett a legfontosabb cikkek, mint gabona, bor, gyümölcs, olajosmagpogácsa, tojás stb. deklasszifikálásával és az állatdíjszabások le­szállításával, ami hozzávetőleg 2,5 millió pengőt von el a vasúti bevételekből. Az az 54 millió pengő hiány, amellyel az ál­lamvasutaknak a folyó költségvetési év végével a gazdasági válságból folyó forgalomcsökkenés következtében előállott bevételi kiesések miatt számolniuk kellett és amelynek kiküszöbölésére a személyzeti és üzemi kiadások terén végrehajtott megtakarítások távolról sem nyújtottak fedeze­tet, egyenesen kényszerítette az államvasutakat, hogy a hiány fedezéséről a bevételeknek általános tarifaemelés útján való fedezése útján gondoskod­janak. Egyszerű tarifaemelés a mai súlyos gazdasági helyzetben szóba sem kerülhetett és ezért hatá­rozták el magukat az Államvasutak a személy- és árudíjszabások oly szerves átdolgozására, amely­nek keretében egyrészt kielégíthetők voltak köz­­gazdasági életünk fönt már érintett régebbi díj­szabási kívánalmai, másrészt az államvasúti üz­leti mérlegben mutatkozó hiány kérdése is meg­oldható volt. Ezt a reformot államvasutaink a leggondo­sabb előkészítés után a tarifabizottság, az orszá­gos közlekedési bizottság és a 33-as parlamenti bizottág megbírálása alá bocsátották. A reform általában kedvező fogadtatásra talált, ami helyes felismerését jelenti azoknak a nagyértékű előnyöknek, amelyeket a reform gazdasági termelésünknek általában, de különösen mezőgazdaságunknak nyújt. Ami kritika a reform ellen elhangzott, annak éle az ellen irányult, hogy az egységes tarifaátszá­mítás kérdését a MÁV csak a magánvasutak meg­váltásával tudta megoldani, amivel a MÁV a kri­tika szerint megokolatlanul n­gy terheket vállalt magára. Ez azonban nem helytálló. Az Államvasutak ugyanis a h. é. vasutakkal az utóbbiak forgalmá­ból eredő bevételeknek a pályatulajdonos és az üzemkezelő Államvasutak között való megosztása iránt még 1925-ben külön megállapodásokat kö­töttek, amelyeknek értelmében a h. é. vasutak­­nak a mindenkori forgalomból eredő bevételeik­ből való részesedése 1935-ben már 25%-ra emel­kedett volna. Ha figyelembe vesszük, hogy a for­galom a válság megszűnésével addig okvetlenül fokozottan növekedni fog, úgy kétségtelen, hogy a h. é. vasutak percentuális bevételi részesedése belátható időn belül nagyobb lenne, mint az em­lített megállapodások alapján most megálla­pított megváltási évi járadék. E mellett előnyös a MÁV-ra, hogy 1935-ig nem fizeti a h. é. vas­­utaknak az évi járatokat, hanem a közbeeső évekre létrejött külön megegyezés értelmében a h. é. vasutak a percentuális részesedés és az évi járadék közti különbözetet a MÁV-nak kamat­mentesen hitelezik. Ezt az előleget a MÁV a meg­váltott vasutaknak 10 félévi részletben fogják 1935-től kezdve törleszteni. Az egész tranzakció azonban nemcsak a gazdasági élet szempontjából bír nagy jelentő­séggel, hanem főleg azért, mert ezzel az állam­vasutak immár 8000 km-es hálózatra biztosítot­tak maguknak korlátlan — minden magánérdek­től mentes — díjszabási jogot. E képesítés meg­szerzésének köz- és vasútgazdasági jelentősége annyira szembeszökő, hogy azt kellőkép fel sem lehet értékelni. Az államvasúti mostoha pénzügyi helyzet kiegyensúlyozására tett intézkedések köréből meg kell emlékeznünk az elfajult magánautóverseny mérlegrontó hatásának csökkentésére irányuló in­tézkedésről. Ennek lényege a teherdarabáruknak közvetlen háztól házig való fuvarozásában áll külön díjszabás alkalmazásával, amelynek díj­tételei úgynevezett átvételi díjtételek, vagyis a közúti fuvarozás költségeit is magukban foglal­ják. A közúti fuvarozást a MAVART a szállít­mányozókkal karöltve bonyolítja le. Ezzel az intézkedéssel a gépkocsiknak a háztól házig való fuvarozásban rejlő legértéke­sebb előnyét immár a vasutak is megszerezték és így remény van arra, hogy a vasutak a városközi darabáruforgalmat ismét visszahódíthatják, ami 2,5 millió bevételi többlettel kecsegtet. Az év hazai közlekedési problémáiról meg­emlékezvén, figyelemre kell végül még méltat­nunk az idegenforgalom fejlesztésének kérdését is, amely nem csekély mértékben befolyásolni ké­pes vasutaink pénzügyi viszonyait. Ez a befolyás késztette a kormányt arra, hogy az ezirányú propagandatevékenység körébe az államvasutak vezetőségét is belevonja. Sajnos, a pénzforgalom korlátozása tárgyában kiadott kormányrendele­tek tagadhatatlanul bénítólag hatottak idegen­­forgalmunk alakulására, minden remény megvan azonban arra, hogy az idegenforgalom emelését célzó mozgalom a kormány által kilátásba helye­zett támogatással hova hamarább szélesebb me­derbe tereltessék.

Next