Magyar Vasut és Közlekedés, 1942 (30. évfolyam, 1-12. szám)

HÓDOLAT SZÉCHENYI EMLÉKÉNEK — Részlet bedől dr. Markos Olivér ra.kir .kormányfőtanácsos, MÁV igazgató, főügyész Széchenyi avató beszédéből — Körülöttünk, szerte az országban — mondá dr. Markos igazgató — maga­san lobog az áldozati tüzek lángja, melyekkel Széchenyi születésének 150 éves fordu­lóján a kegyelettel ünneplő nemzet hódol a Legnagyobb Magyar emlékének — ha­zánk legkiválóbb szónokai és leghivatottabb tudósai méltatják nap-nap után a mesteri tanulmányokban a lánglelkű­ Apostol je­lentőségét — és én mégis úgy érzem, hogy ez a mi mai bensőséges ünneplésünk Széchenyi emlékezetének legigazabb és legméltóbb ünnepe. Hiszen a magyar közlekedé­sügy névtelen katonáinak ma itt képviselt népes serege kez­dettől fogva elsősorban magáénak tartja a magyar köz­lekedésügy nagy úttörőjét, kinek távoli sírboltjához évről-évre áhitatos szívvel zarándokol, hogy ennek a szent búcsújárásnak ünnepi hangulatából merítsen új erőt, új hitet a hétköznapok soha nem szűnő munkájá­hoz. Ám, amint az Széchenyi minden munkájából meg­állapítható, maga Széchenyi is a közlekedésügyet tar­totta legkedvesebb szívügyének, sőt Közlekedésügyi Ja­vaslatának utolsó mondatából kitetszőleg azt remélte, hogy a javaslatban előterjesztett nagyszabású terv meg­valósítása lesz „építményeinek utolsó zárköve“. Széchenyi, aki ugyan már a Hitelben és a Stádium­ban közzétett elgondolása szerint is a közlekedésügy irányítását az országgyűlés feladatává teszi, kora köz­­gazdasági felfogásának megfelelően a vasútépítést kez­detben még a magánvállalkozás bekapcsolásával kívánja megvalósítani, sőt még az 1841-ben megjelent Kelet Népében is a kamatbiztosításos (magánvasuti rendszer) hívének mutatkozik. Tudvalevő, hogy az 1836. évi XXV. t. c.-kel megalkotott első vasúti tör­vényünk is a magánvasuti redszer elvi alapján áll, sőt Széchenyi a Lánchíd, a ha­józás folyamszabályozás és csatornaépítés feladatainak megoldását is részben a magántőke segítségével kénytelen megkísérelni. Széchenyi önzetlen magyar lelkétől az egyéni haszonszerzés vágya tá­vol állott, reformtervei­vel egyedül hazájának elmaradt nemzetgaz­dasági helyzetét akarta megjavítani, minden elgon­dolásnál egyedül az ország egyetemes gazdasági helyzetét szolgáló igazi közérdeket tartja szem előtt, amely mellett a magánosok egyéni érdekeinek, egyes vidékek, városok, vármegyék parti­kuláris érdekeinek háttérbe kell szorulniok. Éppen ezért az 1836. évi XXV. törvénycikk magánvasúti rend­szere alapján tervezett vasútépítések körül az egyes magánérdekeltségek között meginduló ádáz versengés, a csupán egyéni hasznot kereső bankcsoportoknak ha­mis jelszavakkal a pártpolitika terére is átvitt törtetése csakhamar rávezetik Széchenyit, hogy a vasúti kérdés­nek az ország egyetemes érdekeit tekintetbe véve helyes megoldására csak az államvasúti rendszer alkalmas sőt, hogy a közlekedésügy egyéb kérdései, különösen a különböző közlekedési eszközök — közút, vasút, hajó­zás — mindenképpen kívánatos harmonikus együtt­működése is csak erős és céltudatos állami központi irányítás mellett oldhatók meg. Ennek tulajdonítható, hogy a Széchenyi véglegesen kiforrott közlekedéspoli­tikai felfogását kifejezésre juttató közlekedésügyi Javaslat már ezen az elvi alapon épül fel. A javaslat megdönthetetlen logikájú alapelvei, az ország egyetemes közérdekét szolgáló rendszere elől a negyvennyolcas országgyűlés nem térhetett ki, s az 1848. évi XXX. t.-c. lényegében a javaslat elgondolá­sait emelte törvényerőre. Széchenyi ekként látszólag el­érte azt, amire vágyott": „életmunkája zárókövéül“ szánt nagy művét a törvényhozás papiroson valóra váltotta. Ám Széchenyi életének tragédiájához tartozott, hogy alig pár hónap alatt bekövetkezett, amit látnoki tekintete rettegve előrelátott, amitől emberfeletti sysiphusi munkával meg akarta menteni nemzetét. . . Elboruló elmével rövidesen meg kellett érnie, hogy küzdelmes életének áldozatos, emésztő munkájával ekként felépített műve a forradalmi események rom­boló viharában és a szabadságharc bukásával tényle­ges megvalósulása előtt semmivé foszlott. Széchenyin ekként beteljesedett a próféták végzete, betelt az írás szava: „Az övéi közét jőve és az övéi őtet bé nem vevék“. . . (János ev. I. 11.) Az, ami minden idők minden vértanújának erőt adott: — a hit. Tántoríthatatlan hite Istenben, fana­tikus hite a maga igazában, lángoló hite a magyar jö­vendőben! Amidőn tehát most eb­ben a hajlékban Széchenyi halhatatlan emlékezetének új oltárt állítunk, hassa át mindnyájunk szivét Széche­nyi jövendőváró szent hite. — Csengjen fülünkbe Szé­chenyi intő szózata: „A Múlt e esett hatalmunkból,­­— a Jövendőnek urai vagyunk A magyar közlekedés csarnokában emelt ez új emlékmű legyen mindenkor a hű köte­lességteljesítés, az áldo­zatos nemzeti munka csodatevő oltárköve, ahon­nan Széchenyi hitében meg­­tisztult lélekkel, töretlen munkakedvvel induljanak a magyar közlekedés kato­nái új célok, új feladatok elé. — Széchenyivel, a szebb magyar jövőért! Ügy legyen! A. m. kir. Közlekedési Múzeumban bedől dr. Markos Olivér avató beszéde után Samarjay m. kir. titkos tanácsos a Muzeum igazgatója átveszi Széchenyi István gróf szobrát. emlékmű

Next