Magyar Vasut és Közlekedés, 1944 (32. évfolyam, 1-3. szám)

1944-01-20 / 1. szám

tartón nyugszik és így ugyancsak többtámaszú. Látható, hogy a 4 kereszttartók és a 10 hossztartó magasságának összege egyenlő a 3 főtartó magasságá­val. Ha méretezéskor pl. az első számítás ered­ménye­­kép a 10 hossztartó gyengének bizonyulna, akkor az ennek középvonalában terhelt kéttámaszú 4 kereszt­­tartók számát növeljük, azaz a támaszközöket csök­kentjük. A kereszttartók számának növelése azonban növeli a 7 hosszaljzat alá nem támasztott szakaszainak számát, továbbá azért sem célszerű, mert a középsík­jukon kívül terhlért 3 főtartókat a csavaró hatás felvé­telére célszerű minél magasabban összekötni, tehát minél magasabb kereszttartókat alkalmazni. Ennél a mérlegnél a híd függélyes útja nagyobb, mint a normális nyomtávolságú vágánymérlegek hid­jáé, mert a keskeny nyomtávolságú kocsik kerekeinek kisebb nyomkarimáit is el kell érnie, majd a kerekeket a sínről felemelnie.­ ­ A MAGYARRUHÁS VASUTAS Harmincöt évvel ezelőtt történt. Az Államvasutak akkori elnökének, csákányi Marx Jánosnak, az elismer­ten kiváló vasutasnak az volt az álláspontja, hogy a főiskolát végzetteknek, mérnököknek és jogászoknak ki­nevezésük előtt legalább 6 hónapi gyakorlatra a forga­lomnál kell szolgálatot teljesíteni s a szakvizsgák leté­tele után nevezh­ették ki fogalmazónak, vagy mérnök­nek. Dr. Gyökössy Endrét több más jogászdoktorral és mérnökkel együtt a Budapest Nyugati pályaudvarra osztották be. Amikor a sok doktor jelentkezett a Nyu­gati pályaudvar nagynevű főnökénél, Daróczy főfel­ügyelőnél, aki igen nagy vasúti szaktekintély volt és az első állomásfőnök, aki főfelügyelő rangot kapott, — ő mondotta azt a sokáig emlegetett mondást: — Nem beteg az én állomásom, hogy ennyi dok­tort küldenek ide. Ekkor és itt történt a következő kedves és emléke­zetes jelenet. A pályaudvarra naponta kijárt az akkori Budapest­­balparti n­y.-ből forgalmi ellenőrzésre egy szigorúságá­ról és büntetési hlajlamáról ismert volt főellenőr. Ilyen szemle­ útján észrevette, hogy a sínek között szaladgál, kezében kis vörös zászlóval egy előtte ismeretlen fiatal­ember. Odakiált feléje: — Hé, jöjjön ide! Ki maga? A hívott odament, bokáját összecsapta és tisztelet­­teljesen válaszolt: — Dr. Gyökössy Endre fogalmazó-gyakornok, tér­felügyelő vagyok. A főellenőr végignézte, s megfogva dr. Gyökössy zsinóros magyar ruháját, megkérdezte: — Milyen ruha ez? — Magyar ruha, — mondta Gyökössy büszke ön­érzettel s kidüllesztett mellel. — Ha főellenőr úr ilyet még nem látott, akkor nézze meg jól. —­ Elmehet — válaszolta meglepetten a főellenőr úr S aznap ő is hazament, s nem büntetett meg senkit. Sokáig nagyon büszkék voltunk dr. Gyökössy önér­zetes kiállására és meleg szeretettel üdvözöltük s ünne­peltük férfias magatartásáért. Ez a jelenet elevenedik meg előttünk most, amikor újból nagy szeretettel ünnepeljük, amikor közéleti és irodalmi munkásságáért a Kormányzó Úr Őfőméltósága, a zsinóros magyar ruhát viselő kartársunkat, Gyökössy Endre dr. MÁV igazgatóhelyettest kormányfőtanácsosi címmel tüntette ki. HÍREK Dr. Fluck Istvánt, a kereskedelmi és közlekedésügyi mi­nisztérium vasúti szakosztáyának ve­zetőjét a Kormány­zó Úr a kereskede­lem- és közlekedés­­ügyi miniszter elő­terjesztésére mi­niszteri tanácsossá nevezte ki. Dr. Fluck István évek óta vezető szerepet tölt be vasúti köz­lekedéspolitikánk irányításában és nagyrészt az ő szakavatott műkö­désének is köszön­hető, hogy a háború okozta rendkívüli forgalmi nehéz­ségek a lehetőséghez képest a legjobban voltak áthi­dalhatók. Dr. Fluck István kinevezését a magyar tár­sadalom minden részében, de különösen közlekedési körökben, őszinte öröm és megelégedés fogadta, mert kinevezésében a munka megbecsülését és jutalmazá­sát látja. Jelentős személyi változások történtek a MÁV üz­letvezetőségek vezetésében. Demény János kormányfő­tanácsos, a MÁV szombathelyi és Korém­ Emil kor­mányfőtanácsos a MÁV debreceni üzletvezetőség üz­letigazgatója nyugalomba vonult. Nevezetteknek kiváló és értékes munkájukért a Kormányzó Úr teljes elis­merését fejezte ki. Varga László kormányfőtanácsost, a Budapest Északi Üzletvezetőség vezetőjét az igazga­tóság forgalmi osztályának igazgató-helyettesévé, Neu­­gebauer Viktor pécsi üzletigazgatót a Budapest Északi Üzletvezetőség vezetőjévé, Karvázy Dezső műszaki fő­tanácsost a miskolci, Somogyvári Imre főtanácsost a szombathelyi és Puky Péter műszaki főtanácsost a deb­receni, dr. Dessewffy Arisztid főtanácsost a pécsi üz­letvezetőség igazgatójául rendelték ki. A MÁV Takarék és Segélyszövetkezet mátraházai Pogáni Frigyes magaslati üdülőtelepe a háborús viszo­nyokhoz miérten szerényen, de bensőségteljes melegség­gel búcsúzott az óesztendőtől és köszöntötte az új esz­tendőt. Kedves és szellemes kabarét rendezett, majd rövid ideig tartó tánc következett. Az üdülő vendégek

Next