Magyar Vasut és Közlekedés, 1944 (32. évfolyam, 1-3. szám)
1944-01-20 / 1. szám
tartón nyugszik és így ugyancsak többtámaszú. Látható, hogy a 4 kereszttartók és a 10 hossztartó magasságának összege egyenlő a 3 főtartó magasságával. Ha méretezéskor pl. az első számítás eredményekép a 10 hossztartó gyengének bizonyulna, akkor az ennek középvonalában terhelt kéttámaszú 4 kereszttartók számát növeljük, azaz a támaszközöket csökkentjük. A kereszttartók számának növelése azonban növeli a 7 hosszaljzat alá nem támasztott szakaszainak számát, továbbá azért sem célszerű, mert a középsíkjukon kívül terhlért 3 főtartókat a csavaró hatás felvételére célszerű minél magasabban összekötni, tehát minél magasabb kereszttartókat alkalmazni. Ennél a mérlegnél a híd függélyes útja nagyobb, mint a normális nyomtávolságú vágánymérlegek hidjáé, mert a keskeny nyomtávolságú kocsik kerekeinek kisebb nyomkarimáit is el kell érnie, majd a kerekeket a sínről felemelnie. A MAGYARRUHÁS VASUTAS Harmincöt évvel ezelőtt történt. Az Államvasutak akkori elnökének, csákányi Marx Jánosnak, az elismerten kiváló vasutasnak az volt az álláspontja, hogy a főiskolát végzetteknek, mérnököknek és jogászoknak kinevezésük előtt legalább 6 hónapi gyakorlatra a forgalomnál kell szolgálatot teljesíteni s a szakvizsgák letétele után nevezhették ki fogalmazónak, vagy mérnöknek. Dr. Gyökössy Endrét több más jogászdoktorral és mérnökkel együtt a Budapest Nyugati pályaudvarra osztották be. Amikor a sok doktor jelentkezett a Nyugati pályaudvar nagynevű főnökénél, Daróczy főfelügyelőnél, aki igen nagy vasúti szaktekintély volt és az első állomásfőnök, aki főfelügyelő rangot kapott, — ő mondotta azt a sokáig emlegetett mondást: — Nem beteg az én állomásom, hogy ennyi doktort küldenek ide. Ekkor és itt történt a következő kedves és emlékezetes jelenet. A pályaudvarra naponta kijárt az akkori Budapestbalparti ny.-ből forgalmi ellenőrzésre egy szigorúságáról és büntetési hlajlamáról ismert volt főellenőr. Ilyen szemle útján észrevette, hogy a sínek között szaladgál, kezében kis vörös zászlóval egy előtte ismeretlen fiatalember. Odakiált feléje: — Hé, jöjjön ide! Ki maga? A hívott odament, bokáját összecsapta és tiszteletteljesen válaszolt: — Dr. Gyökössy Endre fogalmazó-gyakornok, térfelügyelő vagyok. A főellenőr végignézte, s megfogva dr. Gyökössy zsinóros magyar ruháját, megkérdezte: — Milyen ruha ez? — Magyar ruha, — mondta Gyökössy büszke önérzettel s kidüllesztett mellel. — Ha főellenőr úr ilyet még nem látott, akkor nézze meg jól. — Elmehet — válaszolta meglepetten a főellenőr úr S aznap ő is hazament, s nem büntetett meg senkit. Sokáig nagyon büszkék voltunk dr. Gyökössy önérzetes kiállására és meleg szeretettel üdvözöltük s ünnepeltük férfias magatartásáért. Ez a jelenet elevenedik meg előttünk most, amikor újból nagy szeretettel ünnepeljük, amikor közéleti és irodalmi munkásságáért a Kormányzó Úr Őfőméltósága, a zsinóros magyar ruhát viselő kartársunkat, Gyökössy Endre dr. MÁV igazgatóhelyettest kormányfőtanácsosi címmel tüntette ki. HÍREK Dr. Fluck Istvánt, a kereskedelmi és közlekedésügyi minisztérium vasúti szakosztáyának vezetőjét a Kormányzó Úr a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter előterjesztésére miniszteri tanácsossá nevezte ki. Dr. Fluck István évek óta vezető szerepet tölt be vasúti közlekedéspolitikánk irányításában és nagyrészt az ő szakavatott működésének is köszönhető, hogy a háború okozta rendkívüli forgalmi nehézségek a lehetőséghez képest a legjobban voltak áthidalhatók. Dr. Fluck István kinevezését a magyar társadalom minden részében, de különösen közlekedési körökben, őszinte öröm és megelégedés fogadta, mert kinevezésében a munka megbecsülését és jutalmazását látja. Jelentős személyi változások történtek a MÁV üzletvezetőségek vezetésében. Demény János kormányfőtanácsos, a MÁV szombathelyi és Korém Emil kormányfőtanácsos a MÁV debreceni üzletvezetőség üzletigazgatója nyugalomba vonult. Nevezetteknek kiváló és értékes munkájukért a Kormányzó Úr teljes elismerését fejezte ki. Varga László kormányfőtanácsost, a Budapest Északi Üzletvezetőség vezetőjét az igazgatóság forgalmi osztályának igazgató-helyettesévé, Neugebauer Viktor pécsi üzletigazgatót a Budapest Északi Üzletvezetőség vezetőjévé, Karvázy Dezső műszaki főtanácsost a miskolci, Somogyvári Imre főtanácsost a szombathelyi és Puky Péter műszaki főtanácsost a debreceni, dr. Dessewffy Arisztid főtanácsost a pécsi üzletvezetőség igazgatójául rendelték ki. A MÁV Takarék és Segélyszövetkezet mátraházai Pogáni Frigyes magaslati üdülőtelepe a háborús viszonyokhoz miérten szerényen, de bensőségteljes melegséggel búcsúzott az óesztendőtől és köszöntötte az új esztendőt. Kedves és szellemes kabarét rendezett, majd rövid ideig tartó tánc következett. Az üdülő vendégek