Molnárok Lapja, 1904 (11. évfolyam, 1-53. szám)
1904-01-02 / 1. szám
12 pul a kötél, lánc stb. teherképességet kell venni, azután figyelembe veendő a fékezési képesség. A fékezési képesség bizonyos határok között emelhető és pedig legczélszerűbben a féknyomás avagy a fékezendő kerületek nagyobbításával. Ha ezek szerint a maximális szállítási képességet megállapították, az egy látható táblán úgy a szánon, mint a felvonó akna minden emeletén feltüntetendő. Hazánkban a gyári felvonókat illetőleg az 1893. évi XXVIII. t.czikk 1. §-ának e) pontja, valamint az ezen törvényre vonatkozó végrehajtási utasítás és annak függeléke intézkedik. E helyen a gyári felvonók legnagyobb szállítási képességére nézve a következő rendelkezéseket találjuk: Ha valamely gyáros telepén egy felvonót létesített, azt az e-ső fokú iparhatóságnak (Budapesten az elöljáróságok, vidéken a főszolgabírák, rendőrkapitányok, illetve városi tanácsok) bejelentik. A gyárvizsgálat eszközlése végett kiszállt hatósági közeggel a munkaadó mindenekelőtt közli a gép szállítóképességére vonatkozó és az azt szállító gyár által neki rendelkezésére bocsátott adatot. Ha ezen adat nem áll rendelkezésre, úgy az vagy utólag megszerzendő a felvonót gyártott cégtől, vagy pedig szakértő közbejöttével a fentiek szerint a legnagyobb szállítási képesség kiszámítandó. Ez alkalommal az iparhatósági közeg egyúttal a felvonógépről egy rovatos ívet tölt ki és ad át a munkaadónak, melyre a gép hordképességén kívül még a következő adatok is feljegyzendők: a munkaadó neve és lakása, a gépet szállító cég neve és lakása, azon rendszer megnevezése, mely szerint a gép készült, a gép, kötél, lánc stb. keresztszelvényének területe négyzetcentiméterekben, a gép felállításának ideje. Ezen is a gyárvizsgálatot teljesítő hatósági közegnek, illetve az iparfelügyelőnek kívánatra bemutatandó. A legsúlyosabb balesetek a felvonókon akkor történnek, ha a felvonó kötele, láncra, hevedere elszakad és a szán a rajta levő egyénnel lezuhan. Ezen balesetek megakadályozására szolgál az úgynevezett fogókészülék. Oly felvonóknál, amelyek személyszállításra is szolgálnak, a fogókészülék semmi körülmények között sem maradhat el, de a tisztán teherszállításra szolgáló felvonókat is el kell ilyen készülékkel látni, ha a szállító magasság a 4 métert, a szállító képesség pedig az 1 métermázsát meghaladja. A fogókészülékek szerkezeti kivitele igen különböző. Néhány jobb szerkezetet a későbbiekben ismertetni fogunk. Bármilyen legyen azonban a fogókészülék szerkezete, az alapelv az, hogy az olyan legyen, hogy a kötél, lánc stb. szakadása esetén azonnal működésbe lépjen és hogy a szán lehető rövid út után biztosan, nagyobb rázkódtatás nélkül megálljon. Eltekintve tehát a fogókészülék szerkezetétől, a felvonó működésbe hozatalánál meg kell győződnünk, hogy a fogókészülék megfelel-e rendelkezésének. Ez a szabadesési próba által eszközlendő. Ezen próba megejtésnél a szán és kötele, hevedere stb. közé egy könnyen oldható kapcsot alkalmazunk és pedig úgy, hogy a kapocs távolabbról egy zsineg meghúzása által a kellő pillanatban feloldható legyen. Egy ilyen kapcsot az alábbi 1. ábrában mutatunk be : Ezen kapocsnál A egy erős vaskengyel, melynek B végén egy C kar van forgathatólag alkalmazva. A kengyel D vége pedig egy kétkarú emeltyűnek, E képezi forgáspontját. Ezen emelőnek F végére támaszkodik a C kar. Az E emeltyűt egy G rugó tartja bekapcsolt helyzetben. Az E emeltyű végére egy H zsinór van alkalmazva, melynek megrántása által a C kar kikapcsolható. A kötélhez van erősítve a felvonó szánja, K pedig a felvonó láncra, hevedere stb. A 2. ábra egy egyszerűbb, de talán nem oly pontosan működő kapcsot tüntet fel. Itt úgy a szán felső részére, valamint a kötél, láncz stb.-re egy a végén karomalakúlag meghajlított kengyelt erősítünk: A és B. Egy vasrudat — C — úgy helyezünk el ezen karmok között, hogy az a két kengyelt összekapcsolja. A vasrúd végére egy D zsinórt erősítünk. Ha tehát a S zsinórral a kapcsolást oldjuk, az A kengyel és vele együtt a szán is felszabadul és leesik. Ha tehát a láncz és szán közé egy ilyen kapcsot beiktattunk, előkészítjük a felvonót a próbára. Mindenekelőtt a felvonó-akna fenekére rozsét, szalmát, néhány zsákot rakunk, hogy a szán, ha esetleg a fogókészülék rossz, össze ne törjön. Azután a felvonót a megengedett legnagyobb terheléssel megterheljük. Végre a felvonóakna közeléből mindenkit eltávolítunk. Most így elkészítve a felvonót, néhány lépésre hátra menve, a kapocs oldózsinórját megrántjuk, mire a szán lefelé esik és a fogókészülék működésbe jön — ha jó. A szabadesési próba megejtésénél azonban sohasem szabad elmulasztani azt, hogy előbb az egész szerkezet a legrészletesebben megvizsgáltassák, hogy megállapíttassék, nincs-e már eleve oly szerkezeti hiba, mely a fogókészülék működését kizárja. Nem mindenkor szükséges azonban a fogókészülék kipróbálásánál ezen szabadesési próbát alkalmazni, mert ezen próbánál természetszerűleg a szerkezet egyes részei rongálódnak. Az időszakos próbánál elég, ha az úgynevezett alátámasztási eljárást követjük. Ez abban áll, hogy az akna egy magasabb pontján a szán alá egy könnyen eltávolítható deszkát alkalmazunk. Azután a szánttartó lánczot, kötelet meglazítjuk (a felvonó motor szerkezetének némi megindítása által) úgy, hogy a szán teljesen erre a deszkára nehezedjék. Ha most az alátámasztást megoldjuk, a fogókészüléknek úgy kell működnie, mintha kötél, lánc stb. elszakadt volna. Mint említettük, a felvonók biztonsági fogókészülékei a legkülönfélébb szerkezeti kivitelt tüntetik fel. Főleg úgy kell alkalmazni a fogókészülékek működő részeit, hogy azok egyfelől a vezetősíneket ne nyomják széjjel, másfelől azokat ne rongálják túl nagy mértékben. A következőkben néhány ily szerkezetet mutatunk, megjegyezvén, hogy minden egyes kivitelnél a működési alapelv más és más. A 3-ik ábrában bemutatott szerkezetnél a fékezést, illetve láncz, kötél stb. szakadás esetére a szán megállítását maga a szán önsúlya eszközli. A szán hátsó falára erősített A tartókban forgathatólag vannak a B kétkarú emeltyűk alkalmazva. Ezen kétkarú emeltyűk egyik szárára van a szán C mellső része erősítve, a másik szár pedig exczenterszerű fékpofáknak van kiképezve. A szán a C hevederhez van erősítve. Rendes körülmények között, a mikor a heveder ép, a szán fel- vagy lejáratánál a C mellső rész felemelve tartatik és ennélfogva a fékpofák a vezetősínektől távol állanak. Ha azonban a heveder elszakad, a mellső rész előre leesik és a fékpofák a vezetősínekhez szorittatnak és a szán megáll. Van a szánon még egy ki emeltyű is, mely arra szolgál, hogy menet közben a szánt bárhol meg lehessen állítani. Ezen szerkezetnél éberen figyelni kell arra, hogy a vezetőléczek mindig rendben legyenek és ha azok ki vannak kopva, azok azonnal kicserélendők. Ezen szerkezet a Wörner J. és Társa budapesti gépgyár szabadalmát képezi és főleg az úgynevezett malom-zsák-felvonóknál nyer alkalmazást. A 4. és 5. ábrában kötélszakadás esetére a szán megállítását néhány ék segélyével eszközöljük. A 4. ábrabeli szerkezetnél a szán alsó része közelében a vezetősíneket körülvevő G kengyelek vannak, amelyek az 5—51 vezető rudak segélyével egyenesbe vezettetnek. Ezen rudak a szárt fenekének megfelelő lyukaiban járnak. A G kengyelvasak a CI CV kettős ékeket fogják körül. A kengyelvasak egy L zsinór által tartatnak, mely zsinór úgy van elhelyezve, hogy a heveder, láncz, stb. elszakadása esetében az felfelé huzatik. Rendes körülmények között a szán fel- és lejáratánál a kengyelvasak követik az ékekkel együtt a szánt, de anélkül, hogy az ékek működésbe jönnének, ha azonban a láncz megszakad, úgy az L zsinór az ékeket felhúzza, a szán fenéklapja az ékekre esik, azokat erősen a vezetősínekhez szorítja, miáltal fékezés és majd teljes megállás áll be. Ezen szerkezet a Smith-féle elrendezés. Az 5-ik ábrában bemutatott kivitelnél a szán alsó lapja az oldalakon rézsútosan van kiképezve. Itt a C ékek, melyek az 0 lemezek által vezettetnek, a vezetősíneken hasonlóan egy L zsinórra vannak felfüggesztve és pedig úgy, hogy rendes körülmények között :t. ábra. MOLNÁROK LAPJA Budapest, 1904. január2. VMéki malomtulajdonosok. és t . szakemberek részére ajánlom elismert jóhirnevűl ÓRÁS- ÉS ÉKSZERÜZLETEMET. ------------HFiHPFrSIF^ * LOW SÁNDOR Till., József - körút el. Saját ékszerét óramelhely. ^ Legjobb munka és kitűnő anyag mellett 3 évi jótállás. ^ Képes árjegyzék kívánatra ingyen és bérmentve. Méltányos árak.