Automobil Motorsport-Turizmus Közlekedés-Útépítés, 1930 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1930-01-15 / 1. szám
1930 január 15. AUTOMOBIL—MOTORSPORT—TURIZMUS széssel fogadnának a Millenárison valami hasonló bő programmal rendezett autóünnepélyt. * Münchenből már nem akartam úgy elmenni, hogy legalább egy rövid látogatást ne tegyek a világhíres BMW- gyárban. Megható kedvesen fogadtak, először egy mérnök vitt végig a hatalmas termeken, hol százával zsongtak a szerszámgépek. A legérdekesebb volt a szerelőlánc, melynek az elejére felerősítették a készen lakkozott vázat és a lánc lassú mozgása közben egyenként lettek a motor és egyéb részek gyorskezű szerelők által beépítve. Nyolcvan perc kellett így az összeszereléshez. Hogy a bejáratásra mily súlyt fektetnek BMW-ék, már a hatalmas 750 m kerületű és emelt fordulós betonpálya mutatta. Éppen vagy hét gép keringett egy trainingvezető felügyelete alatt, ki az előírt sebességet nagy számtáblán jelezte, nehogy egymással versenyezve, az új gépeket tönkretegyék. A pálya belsején húzott magas sánc mögül földöntúli dübörgés hallatszott, csakhamar ennek az oka is világos lett. Itt 10 méterre, földbe vágott árokban, mely hivatva volt a gyárat ettől a hangorkántól megvédeni, járatták be a repülőmotoraikat. Persze 2—3000 körüli fordulatszám, fék-propeller és minden kipuffogóvezeték teljes hiányában, el lehet képzelni, hogy az a tíz motor ott mit művelt, hiszen vagy ötezer lóerő harsogott ott egyszerre. Végezetül a vizitemet a mérnök és egy direktor, a gyár előtt álló Velocettemnek viszonozták, nagyon tetszett nekik és imponált a tankomra írt 1926., 1928. 0. Winners”. (Azóta már 1929-ben is.) Azt hiszem, ezt ők is szívesen felírnák egyszer. *• Packardék Champs-Elysée-i kirakatában egy csodaszép Roadsterhez támasztva, áll egy nagy tábla, melynek szövege, franciából értelem szerint lefordítva, a következő: „Hívei a 8 hengernek V-alakban, jólesz iparkodni, s már csak három van belőlük, míg az egysoros, 8 hengerest 80 példányban készítik és jövőre már 100 lesz!” Na, szervusz Cadillac! Mert a V-alakú 8 hengernek úgy tudom, ő a papája, tehát ez a fenyegetés elsősorban őt és a kisöccsét, La Salle-t érinti. Mint harmadik, pedig biztos a nagy Lincoln lett számítva. Szóval hallották Uraim, hogy jövőre már 100 „eight in line” fog megjelenni a piacon. * Németországból hazafelé jövet, volt alkalmam egy kis bepillantást nyerni a nálunk oly kevéssé ismert Lengyelország autós életébe. Bizony, sok jót nem mondhatok róla, sokkal hátrább vannak, mint mi, főleg az útjaik leírhatat■lanul rosszak, pedig a Kattowitz—Krakow—Zakopane útvonal a főbbek közé tartozik. Motorkerékpárt összesen csak kettőt láttam, viszont ami autót látni, az mind a legelső luxusgyármány, csupa Lancia, Austro-Daimler és hasonlók, még a taxik is szép kocsik mind. A Zakopanéi hegyiverseny startjánál látott autópark egy kis szabadtéri autószalon benyomását keltette. Csehszlovákiába is Zakopane—Javorimia—Tátra—Lomnic útvonalon keltem át. Ez egy 1000 méteren felüli magasságban keringő vadregényes út. Alig egy nyomtáv széles, teljesen gondozatlan hegyi út, felülete hol kőgörgeteg, hol feneketlen sár. Itt vettem csak igazán hasznát Velocettem két „Drehgriffjének”, Gazda-kormányának és kétoldali lábfékének, így utólag visszagondolva, nem bántam meg a lengyelországi kitérésemet. Érdekes volt, de azért nem ajánlom senkinek motoron ezt a tortúrát, autón talán inkább. Pedig szép Krakow és nagyon kedves emberek a lengyelek. Előfizetők! Most fizessünk elő! Aki hamar ady kétszerannyit ad! / aaassaBassaaassassas! A legmegelégedettebbek ma Magyarországon az tulajdonosok. Az FN motorkerékpárok mennek, mennek és mindig mennek minden baj nélkül. Győződjön meg ön is! Vezérképviselet: HALMOS TESTVÉREK Budapest, V., Szabadság-tér 19 Vidéki körzetképiselők kerestetnek IBBBaBaBBBaBBBaB