Műszaki Élet, 1963. január-június (18. évfolyam, 1-13. szám)

1963-02-14 / 4. szám

XVIII ÉVFOLYAM, 4. SZÁM MM A MŰSZAKI ÉS TERMÉSZETTUDOMÁNYI EGYESÜLETEK SZÖVETSÉGÉNEK LAPJA­­i. 3.5. 1963. FEBRUÁR 14. AZ ASTORIA AUILLÁRD 1963. január 2-án megkezdő­dött a Múzeum körút és Rákóczi út keresztezése alatti gyalogos aluljáró építése. Ez lesz Budapest első olyan gyalogos aluljárója, amely forgalmi csomópont teher­­mentesítését szolgálja, a meglevő aluljárók ugyanis vagy terep­­akadályon való átkelést (például­­ Rudas László utcai), vagy híd­­ők alatti közlekedést (Dimitrov­ér, Boráros tér) biztosítanak. A nagyvárosi közlekedés roha­­nós fejlődése világszerte szüksé­­gessé tette a legnagyobb fór­salmú csomópontok tehermentesí­­ését a gyalogosoktól. A főútvonalak lámpázott ke­­eszteződéseinél egyrészt hosszú gépkocsisorok, másrészt a gyalo­gosok tömege várakozik. Különö­­sen a járdaszigeteken rossz a helyzet, ahol csúcsórában egysze­­rűen nem férnek el az utasok, és eszorulnak az úttestre. Növek­szik a balesetveszély, a fokozott ivatosság pedig általában sebes­ségkorlátozással jár. Különösen jellemző ez a kép a Múzeum körút és Rákóczi út ke­­reszteződésére. Miért kell aluljáró? A Múzeum körút és Rákóczi út keresztezése ma Budapest egyik egzsúfoltabb csomópontja. Bár köztudomású, hogy a legtöbb em­­ber nem itt, hanem a Nagykörút is Rákóczi út keresztezésében tor­sul meg, zsúfoltságban ez a cso­­nópont vezet. Az Erzsébet-híd 1964-ben tör­­énő megnyitása után, a for­­galom műszaki előrebecslése sze­rint naponta 100 000 ember fog átszállni, további 150 000 ember pedig gyalogosan halad át az As­­oria. . előtti keresztezésen. A ',50 000 áthaladó számára mint­­egy 60 m útszélesség állna ren­delkezésre a jelenlegi állapot érin maradása esetén. Ha a zsú­­áltságot az 1 m útszélességre eső ,'­thaladók számával jellemeznénk, 1200 fő m/nap értéket kapunk. A Nemzetinél ugyanakkor 140 000 lesz az átszálló utasok zám­a, a keresztezést pedig to­vábbi 270 000 gyalogos érinti na­ponta. A rendelkezésre álló út­­zélesség azonban több mint két­­zerese az előbbinek, figyelembe véve az árkádosított részeket és a Népszínház utcánál levő máso­dik átkelőhelyet. Így a zsúfoltság­­a jellemző szám 3400 fő/m/nap, úgyis alacsonyabb, mint az Asto­riánál. Az említett számadat azonban csak összehasonlítási alap, s való­jában a tényleges forgalom egy­­egy időpontban lényegesen na­gyobb is lehet. Az utasáramlás a forgalomirányító lámpák perió­dusai és a villamosok étkezése miatt lökésszerű. A Rákóczi út és Múzeum körút keresztezésében például a forgalomirányító lám­pák szabad jelzést adnak egy irányba. Ez azt jelenti, hogy a gyalogosok tényleges sűrűsége az átlagérték kétszerese, de egyéb té­nyezők hatására még magasabb is lehet. A gyalogos aluljáró megszün­teti a szabad jelzésre várók tö­mörülését, az utasáramlás egyen­letessé válik. Lehetővé válik az átlós átkelés is, ami a felszínen két jelzőlámpa előtti várakozás­sal jár. A gyalogosok közlekedése meggyorsul, a felszín közúti for­galma szintén gyorsabb lesz, s a forgalomirányítás kizárólag a köz­út igényei szerint történik, gyor­sabb váltásokkal. Az aluljáró te­hát hatásában a közút szélesítésé­vel egyenértékű, ezen felül tény­legesen is szélesebb lesz a közút, mivel a gyalogjáró szélességének megállapításánál már nem kell a várakozó gyalogosok számára he­lyet biztosítani. A gyalogos aluljáró mostani építése szoros kapcsolatban van az Erzsébet-híd 1964-ben történő megnyitásával, amikor lényegesen növekszik a Belváros forgalma, megszűnik a Kossuth Lajos utca zsákutca jellege. Ésszerű tehát már most minden olyan építke­zést elvégezni, amelyre a híd megnyitása után, 5—6 éven belül sor kerülhet, így a­ gyalogos alul­járó mellett a földalatti állomás felszíni kijáratát is célszerű meg­építeni a környező terület köz­műveinek, útburkolatának felújí­tásával együtt. A gyalogos aluljáró építése­ ­ A gyalogos- aluljáró 18 m szé­­les, 31,30 m hosszú, téglalap alakú csarnok, közepén két oszlopsor­ral, 2,40 m hasznos belmagasság­gal. A műtárgy gombafödém­szerkezetű pályalemez, amely helyszíni betonozással készül. A csarnok négy sarkán, rövid folyosórészek vezetnek a lejáró­­lépcsőkhöz, összesen 12 lejáró­lépcső lesz, ezekből 8 (minden sarkon 2) a keresztezésen átkelő gyalogosok számára, 4 pedig a villamos járdaszigetek megköze­lítésére szolgál. A lépcsőkön meg­teendő magasságkülönbség 3,50 m. Az aluljáró keleti oldalán 5,80 m széles folyosó vezet a föld­alatti vasút későbbi lejáratához, amely egyelőre lezárva marad. Az aluljáró belső burkolata csi­szolt süttői mészkőlapokból ké­szül, a lépcsők pedig mauthauseni gránitburkolatot kapnak. A járó­felület színes aszfalt lesz, fehér alapon sárga rombuszháló-figurá­val. A csarnok oldalfalai mentén vitrineket és világító reklámokat helyeznek el. Az aluljáró világítására a ka­zettás álmennyezetbe süllyesztett műanyagbúrás fénycsövek szol­gálnak. Mintegy 250 fénycsövet helyeznek el, melyek összesen 650—700 lux fényerőt biztosíta­nak. Nappal teljes lesz a megvi­lágítás, alkonyattól éjfélig azon­ban 2/3, éjféltől reggelig pedig 1/3 fényerővel üzemel. Sötétedés után a fényerő csökkentésére azért van szükség, mert különben az aluljáróból az esti kivilágításig utcára való kilépés sötétségérze­tet okozna. A gyalogjáróban el kell he­lyezni egy csapadékvízgyűjtőt és záporvízki­emelő szivattyút. Itt kap még helyet a villamosvasút kapcsolóhelyisége is. A gyalogos aluljáró építése nyi­tott, rézsűs munkagödörből törté­nik. A munkagödör megnyitását megelőzi a keresztezésen áthaladó közművek áthelyezése és az ideig­lenes elterelő utak építése, vala­mint a villamosvágányok áthe­lyezése. Az aluljáró építése két részben történik. Először a nyugati, a Duna felé eső oldala épül meg, ezalatt a kiskörúti forgalom a ke­leti oldal helyén vezethető át. Amikor a nyugati oldaal elkészült és a forgalmat már rá lehet ve­zetni, a keleti oldalt építik meg. A Tanács körút forgalmának le­zárására csak rövid időszakra — valószínűleg 2 alkalommal — ke­rül sor. A Rákóczi utat viszont már­ az építkezés első időszaká­ban le kell zárni, mert itt a for­galom fenntartása nemcsak az építési időt hosszabbította volna meg, hanem szükségessé tette volna a Tanács körút hosszabb időre való lezárását is. A Rákóczi úton így ideiglenes végállomás épül a villamosok szá­mára, s a közúti forgalom, az au­tóbuszközlekedés mellékutcákban fog lebonyolódni. Melléklétestmények Az aluljáró építése miatt nagy­arányú közműáthelyezési munká­kat kell elvégezni. A keresztezés alatt futó víz-, gáz-, elektromos- és postai vezetékeket úgy kell át­építeni, hogy a keresztezés, mint munkaterület szabaddá váljon. A közművek új nyomvonala körve­zeték formájában kerüli meg a gyalogos aluljárót. Ugyancsak át kell építeni a Tanács körúti fő­gyűjtő-csatornát, amely a gya­logos aluljáró alatt halad. A mel­léklétesítmények nagy volumené­re jellemző, hogy ezek költsége teszi ki a beruházás nagyobbik felét. Az aluljáró feljárólépcsőinek el­helyezése szükségessé teszi a Mú­zeum körút 1/b épület ( ( ‘ Kávéház) és a Tanács­­ (gyógyszertár) árkádosító árkádosítás miatt megszül­tek áthelyezése is szer programban. * A gyalogos aluljáró új szín­foltja lesz fővárosunknak. Üzem­behelyezése lehetővé teszi az egy­mást keresztező két főútvonal át­bocsátó-képességének növelését, a gyalogosok számára pedig gyor­sabb, balesetmentes közlekedést biztosít. Az építők mindent elkövetnek az építkezés idejének rövidítésé­re, a közönség pedig — reméljük — megértéssel viseli el az épít­kezéssel járó átmeneti kényelmet­lenséget. KELEMEN JÁNOS Éjjel is féljükt a munka a csövek és kábelek áthelyezésére LU. f' y vd&vn&to j 6 fiOUpp­ cXM!-­ Az aluljáró vázlata Az úttest bontása A kutatók és az adminisztráció — Több és olcsóbb hazai poliésztergyantát! A ruhaipar problémái —A műszaki fej­lesztési alap felhasználásáról —A dunai áruforgalom — Európa legmagasabb kéménye — Megoldandó problémák mimus a BORSODI IPARVIDÉKRE Az észak-magyarországi föld­gázvezeték-rendszer kiépítése so­rán néhány nappal ezelőtt elké­szült a Hajdúszoboszló—Tiszapal­­konya távvezetékrendszer, s meg­kezdte a hajdúszoboszlói magyar földgáz szállítását a borsodi ipar­vidék felé. A kemény tél és a nemzetközi viszonylatban bekö­vetkezett kedvezőtlen energia­­helyzet miatt rendkívül fontos volt, hogy minél előbb sor kerül­jön a távvezeték belépésére. Harc az időjárással A vezeték építése során az Or­szágos Kőolaj- és Gázipari Tröszt építőinek rendkívüli nehézségeket kellett legyőzniük. Az import cső­anyag az építés közben folyama­tosan, de késésekkel érkezett. Az­ őszvégi esős időjárás a talajt any­­nyira fellazította, hogy még a te­repjáró gépkocsik is használha­tatlanná váltak, s csak traktorok­kal lehetett közlekedni, ugyanak­kor a beérkezett csövek méret­el­térései következtében, az építési helyeket gyakran kellett változ­tatni, az egyes építőcsoportoknak sokszor kellett költözködni asze­rint, hogy éppen milyen méretű és minőségű csövek érkeztek. A nyomáspróbák még folytak, amikor az erős fagyok beálltai­. Több helyen, ahol a csővezetéke­ket nem lehetett elég vastagon földdel letakarni és az áthidalá­soknál,­­ahol a csővezeték szaba­don maradt, a nyomáspróba után bentmaradt víz megfagyott, ami keresztmetszet-szűkületeket, illet­ve elzáródásokat okozott. A befagyott szakaszok megke­resése, kivágása, kicserélése, majd meleg gázzal történő átfúvása után, a maradék jeget és vizet csőgörényezéssel távolították el. A csőgörényeket nagynyomású földgázzal hajtották előre. Külö­nösen nehéz volt megfelelő kö­rülményeket teremteni a hegesz­téshez és a csővezeték egyes sza­kaszainak újraszigeteléséhez, minthogy a külső hőmérséklet —10, —15 C fok körül ingadozott, s hófúvások és hóviharok váltot­ták egymást. Végül, január 17-én sor kerül­hetett a teljes csővezeték nyomás­próbájára, ami jó eredménnyel zárult, így 19-én a csővezeték megkezdte a magyar földgáz szál­lítását Tiszapalkonya—Miskolc— Kazincbarcika irányába. A vezeték üzembelépését még a múlt év második felében külön­féle műszaki intézkedések előz­ték meg. A Romániából érkező földgáz, érkezési nyomása Tisza­­palkonyán — ahol a magyar föld­gázzal találkozik — alacsony ah­hoz, hogy keverve lehessen a két­féle gázt tovább szállítani. A VEGYTERV a Budapesti Műszaki Egyetem áramlástechnikai tanszé­kének segítségével olyan gázsu­­gár-kompresszort tervezett, amely alkalmas arra, hogy a magyar földgáz nyomásának felhasználá­sával a román földgáz túlnyomó részét megfelelő nyomásszintr­e emelje, és a vezeték további sza­kaszain megfelelő nyomású és mennyiségű gázkeverék mehessen tovább. A gázsugár-kompresszor üzem­­belépésére azonban egyelőre nem került sor, mert a rendkívüli energiahelyzetben a földgáznak még erőművi felhasználása is ki­ (Folytatás a 6. oldalon.)

Next