Műszaki Élet, 1968. január-június (23. évfolyam, 1-13. szám)

1968-01-11 / 1. szám

Merre tart a vegyipari gépgyártás? Utólagos reflexiók a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság vizsgálata nyomán Különös érzés olvasni az ér­dekes beszámolót, melyben a Központi Népi Ellenőrzési Bi­zottság a vegyipari gépgyártás területén végzett vizsgálatának tapasztalatait ismerteti, elem­zi: a vizsgálat ugyanis 1967-ben történt, s így — érthetően — problémák egész soráról ad szá­mot, amelyek most, 1968 ele­jén, amikor már a gazdaság­­irányítás új rendszerében élünk, megold­hatóknak látszanak. Jól­eső érzés átmetszettnek tudni olyan alapvető gordiusi csomó­kat, amelyek még néhány hét előtt is húsba vágtak — min­denekelőtt a helytelen irányban „ösztönző” korábbi árképzési módszert, amely inkább a nagy súly és a hosszú normaidő fenn­tartásában, mint azok csökken­tésében tette érdekeltté a vál­lalatokat. De meghökkentő és elgondolkoztató is, ha az évek során át összegubózott, fejlődést gátló kisebb-nagyobb görcsök­­re-göbökre, s a feloldásukhoz még mindig szükséges erőfeszí­tésekre gondolunk ... Pedig a vegyipari gépgyártás, mint a KNEB munkabizottsá­gának jelentéséből egyértel­műen kitűnik, a magyar gépipar legerőteljesebben fejlődő ágai közé tartozott már az elmúlt esztendőkben is. A második öt­éves terv időszakában, mialatt a gépipar termelése 54 száza­lékkal, s ezen belül a gépek és gépi berendezések gyártása, amelybe a vegyipari gépgyártás is tartozik, 29 százalékkal nö­vekedett, a vegyipari berende­zések gyártása nem kevesebb, mint 80 százalékkal nőtt. S hogy vegyipari gépgyártásunk nemzetközi viszonylatban is megállja a helyét, annak bizo­nyítéka exportjának nagyará­nyú, 92 százalékos növekedése a szóbanforgó ötéves tervperió­dus alatt, ami lényegesen meg­haladta a gépipar egészének 62 százalékos exportnövekedését. A magyar gyárakban a zo­máncozott berendezésektől a szupercentrifugákig, a szűrőpré­sektől a hidraulikus gumiipari présekig a vegyipari gépek és berendezések egész sora készül, amelyek bel- és külföldön egy­aránt bevezetett márkacikkek­nek számítanak. Az iparág helyzetét azonban nem csupán a kedvező tények jellemzik: a kitűnő exportcikkek mellett közepes, vagy annál is gyen­gébb színvonalú készítménye­ket is talál a központi népi el­lenőrzés vizsgálata. És az el­ért eredményekkel a kiaknázat­lan lehetőségek sokasága volt szembeállítható. Kevés a vegyészmérnök? Nem akarnám itt a műszaki fejlesztésben mutatkozó lema­radás okait és következményeit taglalni: az új mechanizmus éppen az alapproblémát, a mű­szaki fejlesztésben való vállala­ti érdekeltség kérdését meg­nyugtató módon rendezte (elég tán arra utalni, hogy a korsze­rű, értékes berendezések kifej­lesztésére fordított szellemi munkának a vállalatok kö­zötti szabad egyezkedés eredményeképpen a készít­mények árában kifejezőre kell jutnia. Mégis, a vál­tozott körülmények között sem lehet említetlenül hagyni, hogy a vegyipari berendezések ter­vezésére, fejlesztésére és szerkesztésére a gépipar­nál rendelkezésre álló mér­nök-technikus összlétszám mindössze 200 fő körül mozgott a vizsgálat időpontjában, ami természetesen távolról sem volt elegendő a feladatok megoldá­sához, különösen, ha fi­gyelembe vesszük az iparág rendkívüli fejlesztési igényessé­gét. Mégis, a legprob­lematikusabb jelenség az, hogy — bár a vegyipari beren­dezések műszaki fejlesztése el­választhatatlan a vegyipar fej­lődésétől­­, a vegyipari gép­gyártással foglalkozó vállala­toknál (egy-két esettől eltekint­ve) vegyészmérnök általában nem dolgozik, sőt még a vegy­ipari gépészmérnökök száma is igen kevés. Olyan kérdés ez, amelynek megoldása nélkül a műszaki fejlődés meggyorsulá­sa aligha remélhető Egészségesebb specializálódás felé A központi népi ellenőrzés vizsgálata a gépgyártás más ágazataiban is fennálló problé­mára mutatott rá, amikor szó­ba hozta a katalógus-be­rende­zések hiányát, illetve igen cse­kély számát a vegyipari gép­gyártás területén. Ismeretes, hogy a fejlett ipari országok­ban a vegyipari technológiai tervezők az egyes gépgyárak katalógusaiból kiválaszthatják a legmegfelelőbb paramétereket ígérő berendezéseket, és azokat a vegyipari üzemek technológiai terveibe „betervezhetik”. A technológiai tervező csupán né­hány — az összes gépigény el­enyésző százalékát alkotó, de a vegyipari technológia szem­pontjából döntő jelentőségű — kulcsberendezést tervez meg. A vegyipari gépgyárak gyártmá­nyaik folyamatos fejlesztésével állandóan a vegyipari tervezők rendelkezésére állnak. Ugyanakkor nálunk a gép­gyártó vállalatok túlnyomórészt egyedi tervezés alapján elégí­tik ki a hazai igényeket, s a be­rendezések dokumentációit 70— 75 százalékban más szervektől (legnagyobbrészt a hazai terve­zőintézetektől) kapják. Ennek a jelenségnek fő oka az, hogy vegyipari gépgyártásunk nem rendelkezik katalóguscikkekkel, illetve csak olyan területeken tudott kielégítő választékot biz­tosító típussorokat létrehozni, ahol egy-egy vállalat jelentős exporttevékenységet bonyolít le, ami a típussor gyártásának gaz­dasági feltételeit biztosítja. Circulus vitiosus volt ez bi­zony, a sikeres export feltéte­le a korszerű, kellő választékot biztosító típussor, viszont en­nek létrehozása csakis megfele­lő piaci háttérrel, kielégítő vo­lumenű exporttal elképzelhe­tő... Mégis, mint már említet­tük, vegyipari gépgyártó ipa­runk több vállalatának már si­került kitörnie a veszélyes kör­ből ... s talán nem vagyunk in­dokolatlanul optimisták, ha azt állítjuk, hogy az új mechaniz­musban további eredményekre van reális remény, mert a vál­lalati önállóság hazai és nem­zetközi relációban egyaránt gyorsabb, rugalmasabb dönté­sekre nyújt lehetőségeket. A ba­ráti országok viszonylatában a vállalatok közötti közvetlen kooperáció kibontakozása bizto­síthat további, egészséges mun­kamegosztást, specializálódást. Tőkés relációban — egyebek kö­zött — a múltban meglehető­sen elhanyagolt licencia-vásár­lások, valamint a termelési kooperációk (közös export har­madik piacra, magyar részvé­tel komplex berendezések gyártásában stb.) biztosíthat­nak fejlődési lehetőségeket. A technológia­ i problémák sokaságából, amit a központi népi ellenőrzés munkabizottsága jelentésében felvet (a kooperációban beszer­zett hajtóművek és különféle szerkezeti anyagok nem kielégí­tő minőségétől az exportált be­rendezések szervizének elmara­dásáig), mint „hétköznapi” ba­jaink legjellegzetesebbike, a sokféle technológiai nehézség tűnik ki. A figyelemre méltó technológiai fejlődés ellenére, amit a vegyipari gépgyártás az elmúlt években elért, néhány kirívó probléma mutatkozik: pl. a hagyományos, kézi hegesz­tési módszerek dominálnak (részben azért, mert a szakmun­kásképzés nem tudott lépést tartani a követelményekkel), hiányosságok mutatkoznak a hegesztés utáni hőkezelés terén, egyes vállalatok nincsenek fel­készülve a szükséges anyagvizs­gálatok (szakító szilárdság, ütő­munka stb.) elvégzésére. Lehetetlen nem elismerést érezni a vegyipari gépgyártás szakemberei iránt, akik — sok vonatkozásban nem könnyű fel­tételek között — korszerű, ex­portképes gyártmányokat pro­dukálnak. Még jobb volna azon­ban, ha a megváltozott köz­­gazdasági feltételek és lehető­ségek kihasználásával belátha­tó időn belül sikerülne kiküszö­bölni azokat a hátráltató ténye­zőket, amelyekre a központi né­pi ellenőrzés munkabizottságá­nak jelentése utal. H. Z. « MŰSZAKI ÉLET Lakóterületi közintézmények Az utóbbi években sok bírálat érte új lakótelepeink közintéz­mény-ellátását nemcsak azok funkcióinak kielégítése szem­pontjából, hanem az építészet, a városrendezés és a gazdaságos­ság oldaláról is. Bel- és külföldön egyaránt kö­zös az az igény, hogy a lakóte­rületi közintézmények az eddigi­nél koncentráltabb, térbelileg tö­mörebb, a lakóterület városias kialakítását is jobban szolgáló centrumképző jellegűek legye­nek. Az új lakótelepek lakóépüle­teinek építésénél a tipizálás, az előregyártás és a házgyárak ré­vén a fejlett, iparosított építés­­technológiák váltak uralkodóvá, míg a közintézmény jellegű épü­letek továbbra is zömmel hagyo­mányos módon épülnek, ezért a lakótelepet kiszolgáló közintéz­mények rendszerint csak később készülnek el. Így egyre inkább törekszenek a közintézmények építési technológiájának kor­szerűsítésére is. A kereskedelmi központ A lakókörzetek központjaiban épülő létesítmények rendelteté­sét nézve a magot mindenhol a kereskedelmi létesítmények al­kotják, minthogy a legnagyobb forgalmat az áruházak és mel­lettük az igényesebb áruválasz­tékú szakboltok bonyolítják le. Statisztikai adatok szerint a ke­reskedelmi forgalom növekedé­sét eredményezi, ha a kulturális létesítményeket, szolgáltató rész­legeket (mozi, könyvtár, mosoda, vendéglő stb.) egymás közelébe telepítik. A tapasztalat szerint Európa­­szerte és az Egyesült Államok­ban is a városszéleken kialakult bevásárló központok (shopping­­centerek) fokozatosan új lakóte­rületek olyan központjaivá fej­lődtek, amelyekhez a városias élet további intézményeit (iroda­ház, szálloda, egészségügyi in­tézmény) építették hozzá. A­­ városközpontképző intéz­mények építése világszerte meg­egyezik abban, hogy térbeli el­helyezésük koncentrált. Építé­szeti megoldásukra nézve a ten­dencia kétféle. Az egyik a német „Kompaktbau”, amely a tömbö­­sítés felé mutat, a másik — és általánosabb — a fórumszerű el­helyezés, amely főleg Svédor­szágban és Finnországban hódít teret. Ez utóbbinál a közintéz­ményeket intim városi téregyütt­­tesek köré csoportosítják, jelleg­zetes építészeti élményt nyújtó két- vagy többszintes épületek­ben. A funkciók kapcsolódása A legújabb telepítési tenden­ciák arra mutatnak, hogy az egyes közintézmények elhelye­zésénél figyelemmel vannak azok időbeli igénybevételére, te­hát a funkciók kapcsolódására. Az ily módon megtervezett köz­pontok tehát munkaidő, illetve üzletzárás után sem halnak ki, mert a kulturális, vendéglátó­­ipari és egyéb létesítmények a városi jellegű életformát este is biztosítják. Erre az irányzatra főként az angol példák mutat­nak. Az újonnan létesült angol, vá­rosi jellegű lakóterületek köz­­intézmény-telepítési elveit a ha­gyományosan kialakult, régi vá­rosközpontok rekonstrukciójánál Európa-szerte alkalmazzák. A városközpontok kialakításának ezek az új elvei pontosan illesz­kednek a régi, történelmileg ki­alakult városok korszerű ké­pébe. Ami pedig ezeknek a tömörí­tett közintézmény-hálózatoknak a működtetését, illetve beruhá­zási és üzemeltetési kérdéseit il­leti, az egész szakirodalom olyan egységes szervezet létrehozását látja célszerűnek, amely alkal­mas ezek beruházói és üzemelte­tői funkcióinak színvonalas el­látására. DR. GYÖNGYÖSI ISTVÁN A FELADATTERVEK HASZNA Az új gazdaságirányítási rend­szer egyik elsődleges célja a mű­szaki fejlesztés meggyorsítása, a dolgozók kezdeményező­készsé­gének kibontakoztatása. A többi között ezt a célt szolgálja az újítási feladattervek kidolgozá­sa, a műszaki fejlesztést célzó pályázatok kiírása. A múlt esz­tendő decemberében megjelent új újítási rendeletben az újítási feladattervekről nem sok szó esik. A rendelettel egyidejűleg megjelent OTHO SZOT irányel­vekben, amelyek a vállalati újí­tási szabályzat kialakításához, az újítómozgalom vállalati irányí­tásához nyújtanak segítséget, már találunk utalást az újítási feladattervekkel kapcsolatos teendőkre: ,,Az újító tevékenység irányí­­tottabbá tétele érdekében helyes, ha a vállalat újítási feladatter­vekben meghirdeti azokat a mű­szaki problémákat, amelyek megoldásában a dolgozók egé­szére kíván támaszkodni.” Ugyancsak az említett irány­elvek mondják ki, hogy a pá­lyadíj az anyagi ösztönzés egyik leghatékonyabb formája. Alkal­mazása akkor célszerű, amikor olyan nagy jelentőségű műsza­ki probléma merül fel, amely­nek megoldásához több alterna­tív lehetőség ismerete szüksé­ges, és kidolgozásához a szak­emberek szélesebb körének al­kotó hozzájárulása kívánatos. A jelek szerint a vállalatok — annak ellenére, hogy most nincs számukra kötelezően előírva az újítási feladattervek készítése — saját jól felfogott érdekükben nem mondanak le a feladatter­vek, a pályázatok által nyújtott előnyökről, s a legtöbb helyen már el is készítették az újítási feladatterveket. Az Orion Rádió- és Villamos­­sági Vállalatnál egy kis köny­vecskében tárták a dolgozók elé az ez évi újítási feladatterveket és a pályázati kiírásokat. Jó pél­dája ez annak, hogy miként le­het a dolgozókat mozgósítani, anyagilag és erkölcsileg érde­keltté tenni a műszaki fejleszté­si, a munkavédelmi, a minőség­­javítási stb. feladatok megoldá­sában. Az újítási díjon kívül mind­azokat, akik a feladattervi pon­tokat megoldják, jelentős külön jutalomban részesítik. A feladatte­rvek között számos olyat is találhatunk, amelyek túl­nőnek a vállalat keretein, és általános érdeklődésre tarthat­nak számot.. Ilyen feladat pél­dául a korszerűbb, anyagtakaré­­kosabb festési eljárás kidolgozá­sa, a szilikon alkatrészek gyár­tása, illetve ezek helyettesítése. Hasonlóan közös probléma az a feladattervi pont is, amelyben a műanyag és fémlemezekből ké­szítendő külső alkatrészek gyár­tás közben való megóvására kérnek megoldást. Az Orionban nagy súlyt he­lyeznek — érthetően — a nor­maóra-megtakarításra. Minden olyan újítást, amely 500-on fe­lüli normaóra-megtakarítást eredményez, külön díjaznak. A díjazás 500-tól 6000 normaóra­­megtakarításig 300-tól 3000 fo­rintig terjed. Érdemes egy kicsit közelebb­ről szemügyre venni az Orion­­gyár pályázati felhívását is. Eszerint minden olyan újítást, amely 3000 forinton felüli érté­kű elektromos energia-, víz- és gőzfogyasztás-megtakarítást eredményez, 500-tól 15 000 forin­tig terjedő pályadíjjal jutalmaz­nak. Az újítás bevezetésekor a pályadíj egyharmadát előlegként kifizetik, a hátralevő kétharma­dot p pedig az utókalkuláció alap­ján adják át a pályázati feladat megoldójának. A pályázat meg­oldási határideje május 3, az újí­tási feladattervekre nem jelöltek ki határidőt. Az üzemekben — kevés kivé­tellel — rendszerint az év eleji nagy felbuzdulást nem nagyon követi a szürke hétköznapokra kiterjedő, következetes újító munka. Az Orionban az elmúlt esztendő utolsó tíz hónapjában 530 újítási javaslatot nyújtottak be, ebből elfogadtak 164-et, és megvalósítottak 153-at. A kísér­letre elfogadott javaslatok szá­ma 73 volt. Ehhez a statisztiká­hoz tartozik az is, hogy csak­nem 3,5 millió forint megtaka­rítás után 283 000 forint kísérleti és bérköltséget fizettek ki, és az újítási díjak összege 645 000 fo­rint volt. Ezek a számok mindenesetre nagyobbak lehetnének, ha az Orionban a megszokottnál is na­gyobb figyelmet fordítottak vol­na az újítási feladattervek kidol­gozására, az újító tevékenység tervszerűbb irányítására. Mert iparunkban átlagosan a benyúj­tott és az elfogadott újítási ja­vaslatok között nincs olyan nagy „olló”, mint az Orionnál. A ta­pasztalatok szerint a benyújtott javaslatoknak valamivel több mint a felét elfogadják, és ezek­nek 90—95 százalékát megvaló­sítják. Ahol ezektől az arányok­tól eltérés van, ott rendszerint a követelményekkel van baj. Az Orion ez évi újítási feladatterve már arra utal, hogy a feladatok kijelölésekor nagyobb figyelmet fordítottak a követelmények pontos meghatározására. Korai volna jóslásokba bocsát­kozni, hogy az Orionban, vagy bármelyik más üzemben hogyan alakul az újítás,a feladattervek­kel kapcsolatos munka. Az új rendelet hatását sem lehet né­hány nap alatt lemérni, annál kevésbé, mert ez a hatás még ki sem bontakozhatott. Az azonban tény, hogy az új rendelet nyúj­totta lehetőségek, az újítási fel­adattervek, a pályázatok kiírása megfelelő teret biztosítanak en­nek a munkának. T. P.

Next