Műszaki Élet, 1973. július-december (28. évfolyam, 14-26. szám)
1973-07-06 / 14. szám
Magyar film sikere a cannes-i nemzetközi reklámfilm-fesztiválon A június 18-tól 23-ig Cannesban tartott XX. nemzetközi reklámfilmfesztiválon 1165 tv-filmet és 455 mozifilmet mutattak be 2168 küldött előtt. (1953-ban, az első nemzetközi reklámfilm-fesztiválon még csupán 180 filmet mutattak be!). Az 1620 reklámfilm közül szám szerint a legtöbbet Anglia, utána sorrendben Franciaország küldte. Az Egyesült Államok részt vett ugyan a fesztiválon 114 tv- és 16 mozifilmmel, de csupán 3 delegátust küldött Cannes-ba, mivel New Yorkban évente saját reklámfilmfesztivált rendeznek, amelynek bizonyos mértékben riválisa a Cannes-ban tartott fesztivál. Az ez évi fesztiválon viszont először vett részt — 140 küldöttel és 135 reklámfilmmel — Brazília. Magyarország, amely az előző esztendőkben legfeljebb 3—4 filmet küldött ki a nemzetközi reklámfilmfesztiválra, ezúttal több mint egy tucatnyi filmmel képviseltette magát. Ezeket a filmeket részben a Magyar Kereskedelmi Kamara, részben a magyar reklámvállalatok vagy azott az üzemek, intézmények nevezték be a fesztiválra, amelyek termékét, illetve mondanivalóját propagálja az illető film. A magyar filmek az árucikkek és szolgáltatások propagálásán kívül a „közszolgáltatások — jóléti szolgáltatások” kategóriában is szerepeltek. A MAFILM két alkoholellenes filmet, a Pannónia „Fogmosás” című filmjét, továbbá a Magyar Hirdető a Kamara filmpályázatán díjazott környezetvédelmi filmjét mutatta be. Külön örömet jelent, hogy ezek közül a MAFILM Varasdy Dezső által készített 30 másodperces, szellemes alkoholellenes filmje az erős mezőnyben oklevelet is kapott. Remélhető, hogy ez a nemzetközi elismerés újabb ösztönzést ad majd olyan magyar reklámfilmek készítésére és az 1974. évi Cannes-ban tartandó fesztiválra való benevezésére, amelyek külföldi bemutatásra alkalmasak. Ebből a szempontból elsősorban olyan filmek jöhetnek szóba, amelyek frappáns, szellemes, humoros módon propagálnak magyar árucikkeket vagy szolgáltatásokat. A kelet-nyugati kereskedelem most kezdődő új szakaszában különösen fontos lenne, ha a magyar vállalatok megvizsgálnák, melyek azok a fogyasztási cikkek vagy szolgáltatások, amelyek propagálásával célszerű lenne a kínálkozó új piaci lehetőségeket felhasználni. Emellett természetesen az ország jó hírneve szempontjából is előnyös, ha Magyarország továbbra is kiemelkedő filmekkel szerepel a közszolgáltatások , jóléti szolgáltatások kategóriában. Ami a bemutatott külföldi reklámfilmek tartalmát illeti, bevezetőben érdemes idézni a zsűri elnökének, Leo Schofield ausztráliai filmrendezőnek a zsűri sajtókonferenciáján tett nyilatkozatát, amely szerint a reklám szempontjából legfejlettebb országok arra törekszenek, hogy „elvágják azt a köldökzsinórt, amely az Egyesült Államokhoz köti őket, vagyis három éve tanúi vagyunk egy sajátosan angol, nyugatnémet, francia, olasz reklám születésének”. A mondanivaló az első Figyelemre méltó, hogy a reklám mondanivalója visszahódította az első helyet. Erősödött az az irányzat is, hogy a felvételek szépségével, a laboratóriumi munka gondosságával és trükkjeivel akarják felhívni magukra a figyelmet. Míg ugyanis 2—3 évvel ezelőtt olyan új műfaj volt kialakulóban, amelyben frappáns ötletek és trükkök útján elsősorban a nézők szórakoztatására törekedtek, ezúttal az árut vagy szolgáltatást propagáló mondanivaló ismét előretört. Meg kell említenünk a gyönyörű kanadai tájfilmsorozatokat, amelyek egyidejűleg propagálták az országot és termékeit, ami követésre méltó példája a good will és a reklámösszekapcsolásának. A szeszes, italok kategóriájában bemutatott 94 tv-film és 33 mozifilm érvelésében visszatérő refrénként szerepelt, hogy elősegítik az emésztést. Az érem másik oldalát 72 tv-film és 16 mozifilm képviselte, amely a szeszmentes italokat propagálta. Ezekben ugyancsak visszatért a mondanivalóban az, a közvéleményt egyre inkább foglalkoztató érvelés, hogy vitamindús és kalóriaszegény italokról van szó. Ebben a kategóriában szerepelt az Oázis nevű új magyar üdítőitalt propagáló film is. Amenynyire dicséretre méltó, hogy viszonylag gyorsan film készült erről az új termékről, annyira sajnálatos, hogy a film a többség számára nem volt érthető. ötlet parádé A háztartási cikkek kategóriájában 84 tv-filmet és 50 mozifilmet mutattak be. Itt kiemelkedett az a rendkívül szellemes Arany Oroszlán-díjjal kitüntetett — 30 másodperces francia mozifilm, amely oly módon propagálja az ismert Christofle márkájú evőeszközt, hogy a szépen megtérített asztalnál, ünnepi ruhában étkező kínaiak ugyanúgy fogják ezeket az ezüst evőeszközöket, ahogyan a pálcikákat szokták. A piperecikkeket propagáló filmek kategóriájában 75 tv-film és 36 mozifilm volt látható. Ebben a kategóriában sok svéd film is szerepelt, köztük több nagyonötletes, így például egy szappanmárkát propagáló 50 másodperces film egy lift utasait mutatta, akik menekülésszerűen átszállnak az egyik emeleten egy másik liftbe, mert a szappanmárkáról nem tudó utas rossz szagot áraszt. Egy 30 másodperces francia filmben egy villanyborotvát oly módon propagálnak, hogy egy fiatalember azt használja, mielőtt Marlene Dietrich utánzására lépne ki a színpadra. Ebben a kategóriában szerepelt egy parfümöt propagáló, szellemes szovjet film is, amely egy, a parfümöt a virágoknál jobban szerető, „diszkrimináló” méhről szól. Ugyancsak ebben a kategóriában vetítették a Fabulon márkát propagáló két — egyenként 30 másodperces — és egy további, 55 másodperces reklámfilmet. Mint minden évben, ezúttal is a járművek kategóriájában bemutatott 95 tv-film és 65 mozifilm iránt nyilvánult meg a legnagyobb érdeklődés. Míg a zsűri számos kategóriában nem adta ki az „Arany Oroszlánt”, addig ebben a kategóriában az előirányzottnál többet osztott ki. Ismét nagy figyelmet keltettek azok a magabiztosságról tanúskodó svéd filmek, amelyek azonos mottóval propagálják a Volvo kocsikat, valamint 4 — a Shell rendelésére készült — svéd film, amelyek a benzinállomások egyes szolgáltatásait hirdetik. Ez azért is tűnik érdekes kezdeményezésnek, mert messze túlmegy egy cég érdekein, és a közúti forgalom biztonságát is szolgálja. Ilyen típusú reklámfilmek sokszorosan kifizetődnek, mert alkalmasak arra, hogy a közvélemény előtt egy cég jó hírnevét alátámasztották, ez pedig a továbbiakban mindig megtérül. Végül igen érdekes volt az a 60 másodperces, „Arany Oroszlánnal" kitüntetett olasz film is, amely Rémy Juliennenek, Európa nagy ugróművész (kaszkadőr) versenyzőjének hajmeresztő mutatványával propagálta a FIAT 124-es autót. Mint ismeretes, e kocsi alapján készül a Zsiguli is. DR. BIRÓ GERD 4 MŰSZAKI ÉLET R. Thibaut: Gépelemek R. Thibaut belga professzor könyvében először rövid bevezetés keretében összefoglalja az anyag megértéséhez elengedhetetlenül szükséges alapfogalmakat (anyagszerkezet, mechanika stb.), majd az egyes gépelemek szerepét és alapszámítását tárgyalja egyenként és részletesen. Minden egyes gépelemfejezetben világosan, jól érthető ábrákat közöl a szükséges elméleti részekkel, majd gyakorlati példán mutatja be a méretezést. Különleges értéke a könyvnek, hogy előadásmódjából még a nem kifejezetten gépész szakembereknek is érthetővé válik a gépelemek alapszámítási rendszere, tehát a nem gépésztechnikusok és -mérnökök is haszonnal olvashatják. (Műszaki Könyvkiadó.) Török: Bányamentés Török Zoltán könyve most ötödik kiadásban jelent meg. Foglalkozik a kötet a bányamentés feladatával, céljával és szervezetével, a bányamentő készülékekkel, a szellőztetéssel, a föld alatti mentés fejlődésének új irányaival, bemutatja a bányamentő állomásokat. Tanácsokat ad az elsősegélynyújtáshoz, a bányamentők kiképzéséhez. A kötetben tulajdonképpen minden megtalálható, amire szükségük van azoknak, akik ezzel a nagyon szép és nemes feladattal kívánnak foglalkozni. (Műszaki Könyvkiadó.) Dr. Ludvig: Gépek dinamikája Dr. Ludvig Győző könyve a gyakorlatban előforduló legfontosabb dinamikai kérdéseket egységes elvek szerint tárgyalja, és irányt mutat az ilyen feladatok megoldására Segítséget kíván adni a tervezőknek, a kutatóknak, valamint a diplomatervükön dolgozó diákoknak konkrét dinamikai problémáik megoldásában. Arra törekszik, hogy az üzemeltetők magyarázatot kapjanak a gyakorlatban megfigyelhető lengési jelenségekre, és a könyvben közölt irányelvek alapján el tudják bírálni azok megengedhetőségét. A mű eleget tesz a szakkönyv követelményeinek. A tárgyalt dinamikai jelenségekre elméleti magyarázatot ad, majd a levezetett végeredmények könnyű alkalmazhatóságát diagramokkal, táblázatokkal, nomogramokkal segíti és iránypéldákon bemutatja. (Műszaki Könyvkiadó.) A HÁZTARTÁS VEGYIPAR JEGYÉBEN INCHEBA 73 A pozsonyi INCHEBA-t az idén a háztartásvegyipar jegyében rendezték meg. Ez a vegyipari kiállítás mindinkább maga mögött hagyja a kezdeti nehézségeket, s egyrészt kitűnő lehetőséget ad a KGST-országok vegyiparának bemutatására, másrészt éppen a szocialista országok növekvő érdeklődése miatt egyre több külföldi látogatót vonz. Ma nyugodtan mondhatjuk, hogy Pozsonyban ott voltak a világ összes nagy és jó hírnevű vállalatai. A mintegy 25 ezer m2 területen már 12 pavilon fogadja a kiálllítókat, akik az idén 20 országból érkeztek. Mint már említettük, a legfontosabb kiállítók a szocialista országok voltak, s ezek közül az idén elsősorban talán éppen hazánk, hiszen a rendező Csehszlovákia után a kiállítás nagyságát és a résztvevők számát tekintve a második helyet foglaltuk el. Rendkívül örvendetes, hogy nagyarányú részvételünk ugyanilyen nagy sikert is hozott, hiszen a kiosztott 20 aranyérem közül 5-öt vitt el a Kozmetikai és Háztartásvegyipari Vállalat (az Exotic fürdőolajért, a Lady Camea krémsorozatért, az Aerosol ablaktisztító és bútorfényezőért, valamint a Comfort légfrissítőért). És ez, azt hisszük, egyedülálló az INCHERA történetében. A szocialista országok természetesen mind részt vettek a kiállításon, amely nagyon jó alkalmat nyújtott arra, hogy összehasonlítsák vegyipari fejlődésüket. Mint ismeretes, a KGST-országok vegyipari termelése az elmúlt 20 esztendőben tizenkétszeresére nőtt. Az ütem gyorsaságát mutatja, hogy az egyébként szintén igen gyorsan növekedő ipari össztermelés 6,8- szeresére nőtt. 1970-ben már a szocialista országok adták a vegyipari világtermelés V4-ét. A kollektív bemutató Amikor egy vegyipari kiállításról beszélünk, tudnunk kell, hogy a rendezők mindig igen nehéz helyzetben vannak, hiszen a vegyipari termékek — talán az egyetlen műanyagipart kivéve — nem nagyon látványos kiállítási objektumok. A gyógyszerekből, a műtrágyaféleségekből, de az idén az érdeklődés központjába állított kozmetikai és háztartási cikkekből is jobbára csak a különféle csomagolási anyagok, a dobozok, flakonok, üvegek látszanak, s a látogató csak nehezen tudja eldönteni, hogy a csomagolóeszközök tartalma milyen fejlődést mutat. Számunkra azonban nem közömbös az sem, hogy mind a magyar, mind a többi szocialista ország kiállítása egyértelműen mutatta a csomagolástechnika fejlődését is, hiszen akár a néhány évvel korábbi kiállítással, akár néhány vezető nyugati cég bemutatójával hasonlítjuk össze, az előrelépés kétségtelen. A szocialista országokban a csomagolástechnika kissé elmaradva követte a fejlődést, az újabb termékek anyaga és csomagolási technológiája azonban már korszerű, és megjelenésében is kielégítő. Mindenképpen dicséretre méltó az a kezdeményezés, hogy az idén a KGST-tagországok kollektív kiállítást is rendeztek háztartásvegyipari termékeikből. Az egymás, mellett kiállított termékek bizonyos összehasonlításra is lehetőséget adnak, nem is szólva magának az együttes fellépésnek a demonstratív határbról. Viszont éppen ezért azt hiszszük, hogy minden egyes kiállító országnak termékei legjavát kellett volna itt bemutatni, mert azért ha nagyon őszinték akarunk lenni, a nemzeti kiállításokon jobb anyagokat is láttunk, és határozottan állíthatjuk, hogy a szocialista országok ipara jóval többet tud annál, mint amit itt bemutattak. Mindezt pedig azért kell elmondanunk, mert a rendezők kezdeményezése helyes, biztosra vesszük, hogy az ideit évről évre más-más iparágban újabb kiállítások fogják követni, és a résztvevőktől függ, hogy ezeknek a sikere még nagyobb legyen. A magyar kiálítás A magyar kiállítás összesen 750 m3-t foglalt el, s Pozsonyban mintegy félszáz termelő vállalat és 9 külkereskedelmi vállalat képviseltette magát. Nemcsak vegyipari termékeket mutattunk be, hanem néhány, a vegyipar szempontjából fontos gépet és berendezést is, s a tapasztalat azt mutatja, hogy mind vegyianyagaink, mind gépeink iránt szép számmal érdeklődtek a hazaiak és a külföldiek is. A magyar kiállítást a HUNGEXPO a hagyományos ízlésnek megfelelően állította fel, s igyekezett a rendelkezésre álló anyagokat ízlésesen, okosan elhelyezni, úgy, hogy magukhoz vonják a látogatók tekintetét. A nagy nyugati cégek általában nem ezt a kiállítási metódust követték, hanem egyrészt a kiállított anyag rovására is növelték a tárgyalóhelyiségek területét, másrészt kevés termékkel jelentek meg, annak viszont nagyobb propagandát csináltak mint mi. Igaz, ezeknek a cégeknek a helyzete szükségszerűen más, mint a mienké, kérdéses azonban, hogy nekünk valóban mindent be kellett-e mutatni, és ekkora területen, hiszen a magyar vegyipari export a gyógyszereket és néhány gumiárut kivéve, nem olyan túlságosan jelentős. Még egyszer hangsúlyozva azt, hogy vegyipari kiállítást rendezni,éppen a tartalom bemutathatatlansága miatt nagyon nehéz, fölmerül a kérdés: nem kellett volna-e több jó színes képet, feliratot elhelyezni, nem mondott volna-e néha többet, mint a kiállított üveg vagy doboz? Tudjuk persze, hogy erre a kérdésre nehéz választ adni, s elsősorban azért foglalkozunk ezzel a problémával, mert vegyipari kiállítást minden évben rendeznek, nemcsak Pozsonyban, hanem máshol is, örülünk, hogy az idei sikeres volt. FADRUSZ TIBOR ESZR-katalógus Az Egységes Számítógép Rendszer (ESZR) műszaki eszközeit ismertető ajánlati és tájékoztató katalógust adott ki a Statisztikai Kiadó Vállalat. A katalógus rövid információt tartalmaz a rendszer keretében gyártott berendezések műszaki paramétereiről, működési elveiről, és azok jellemző tulajdonságairól. A rendszer fejlesztéséből adódóan a katalógus nem végleges, időről időre újabb adatokkal bővül. Ennek megfelelően a katalógus lehetőséget biztosít a módosítások, kiegészítő információk lapcsere útján való átvezetésére. Ezért a katalógus használatakor figyelni kell az egyes oldalak kiadási sorszámára és dátumára. A kényelmes használat céljából a katalógus két kötetből áll. Az első részben felsorolt technikai berendezéseket vételre ajánlják. A második részben azokról a technikai eszközökről találunk információt, amelyek csak a jövőben rendelhetők meg. A fejlesztés ütemétől függően, a második kötet lapjai a megfelelő változtatások és kiegészítések után az első kötetbe kerülnek át. ★ Új könyvek: Ipari adatok 1973/1; Belkereskedelmi adatok 1973/1; A jugoszláv és a magyar ipar összehasonlítása (Statisztikai Kiadó Vállalat). Vili: Dörzshegesztés. Hargittay: Mérő és szabályozó műszerek érzékelőinek illesztése. (Műszaki Könyvkiadó.)