Műszaki Kereskedők Lapja, 1938 (20. évfolyam, 1-24. szám)

1938-01-31 / 1-2. szám

Előfizetési ár: Félévre...................... 10.— Pengő Egész évre .... 20.— „ Megjelenik minden hó 15-én A „MŰSZAKI KERESKEDŐK ORSZÁGOS EGYESÜLETE“ é­S a „MAGYAR OLAJKERESKEDŐK ORSZÁGOS EGYESÜLETE“ HIVATALOS LAPJA Szerkesztőség és kiadóhivatal: Redaktion und Administration, Budapest, VL, Podmaniczky­ u. 55 TELEFONI Aut. 1-222-79. M. kir. postatatakarékp. csekkszámla , 24.761. sz. Felelős szerkesztő és kiadó: Verantwortlicher Redakteur u. Verleger CHUBERT ANDOR Világnézetek harca a kereskedelemben nálunk eddig ismeretlen fogalom volt. Mint a nemzet minden értékére, úgy most a kereskedelemre is ráfeküdt az illegitim politikai demagógia. A politi­kai szempontokat e hasábokon nem tárgyaljuk, de annál inkább foglalkoz­nunk kell a hangzatos jelszavak köz­­gazdasági jelentőségével. A Kormányzó Úr legutóbbi szolnoki mélyszántású szózatában nagyra érté­kelte a magyar kereskedelem munkás­ságát és azt az óhaját fejezte ki, hogy a közgazdaság eme ágát még az eddi­ginél is nagyobbá kell fejleszteni, hogy a magyar társadalom bizonyos rétegei által eddig elhanyagolt ezt a foglalko­zási ágat mennél többen kultiválják, melyből a nemzetnek jóléte fakadhat. A magyar kereskedői társadalom osz­tatlan lelkesedéssel fogadta az államfő eme őszinte és tárgyilagos intő szózatát. Szívesen és örömmel kapcsolódik be a magyar kereskedelem összessége ebbe a nagyjelentőségű elhatározásba, mert hazafias kötelességének tartja. A történelem új korszakának küszöbén állunk és a felvetett problémák kielé­gítő megoldását a magunk szerény ere­jével is előbbre vinni törekedünk. A kereskedelem több mint két évtized óta a kényszergazdálkodás láncaival van gúzsba kötve és azóta valóságos élet-ha­lál harcot folytat létéért. A háborús évek a központosított anyaggazdálkodással nyirbálták meg a kereskedelem szabad­ságát, amelyre akkoriban — a hadiér­dekek miatt — valóban elkerülhetetlenül szükség volt. A kényszerhelyzet adott­ságai azonban nem kedveztek a keres­kedelemnek, mert a különböző áru­központoknál a kereskedelem érde­keit nem vehették figyelembe és külö­nösen a mi szakmánkban a fogyasztó és gyáros közötti bekapcsolódásunkat kereskedelemellenes jelszavakkal tették lehetetlenné. A trianoni gyászos béke­szerződés következtében a­ Nagymagyar­­országra méretezett magyar kereske­delem elvesztette akcióterületének négy­ötöd részét, mert hiszen nemcsak az elszakított területek értékes vevőkörét ragadták ki egyik napról a másikra ke­­ szt­mlálókot SCHWARCZ TESTVÉREK aranyéremmel kitüntetett órásmesterek Budapest, VI. Podmaniczky ucca 59 Telefon­­2-96-24 féből, hanem a régi Osztrák Magyar Monarchia, Horvát-Szlavónia, Bosznia, Dalmácia, és a levantei kereskedelmi kapcsolataink túlnyomó részét elhódí­tották tőlünk. Köztudomású, hogy a magyar műszaki kereskedelem évtize­dek múltú cégei akkoriban nagy áldozat­­készséggel és sokoldalú, intenzív mun­kával dominálták ezeket a piacokat. Amikor nyilvánvaló lett, hogy régi üzleti kapcsolatainkat a változott körül­mények folytán nem tudjuk megtartani a magyar kereskedelem részére, cége­ink hazafias önfeláldozással megtartot­ták régi, hű, kipróbált személyzetüket, de ezzel az előkelő és emberi gesztu­sukkal aláásták anyagi jólmegalapozott­­ságukat, melyet szociális érzésük pa­rancsolt. Az óriási közterhek és a szo­ciális gondoskodás eddig el nem kép­zelt summái olyannyira felszöktek, hogy a vezető cégek nagy része is áldozatul esett. Ma már tudjuk, hogy katasztró­fájuk csak nobilis gondolkozásuknak és hazafias magatartásuknak volt a következménye. Bukásuk dicsőséges és tiszteletre méltó volt! Ezek nem üres szavak, elcsépelt frázisok, mind­annyin tudjuk: megdönthetetlen igaz­ságok és való tények! De a kereske­delem nem esett kétségbe! Össze­szedte minden erejét és tudását és az új helyzettel számolva átszer­veződött a mai helyzetnek megfelelően. A régiek helyett részben új cégek alakultak és alapos felkészültséggel a régiektől ta­nult patinás szellemet beplántálták a mai modern kereskedő eszménykörébe. De jöttek az újabb megpróbáltatások: bankzárlat, deviza- és valuta nehézsé­gek, behozatali korlátozások, melyek a kereskedelmet újabb és újabb aka­dályok elé állították. A gyáripar, közép- és kisipar felismerte a mai helyzet kereskedelemgátló adottságait és rá­feküdt a szűkre határolt piac meghó­dítására, detail eladásokkal és keres­kedelmi alakulatok kreációival. A szövetkezeti mozgalom kimélyítése

Next