Műszaki Lap, 1911 (12. évfolyam, 1-24. szám)
1911-01-05 / 1. szám
1911 január 5. Műszaki Lap 1. sz Műszaki közlemények. A Budapesten most átalakulóban levő utcai világítás folytán nem lesz érdektelen a londoni City nyilvános világítására vonatkozó adatokat, melyet a „City Engineer“ az elmúlt 1909. évre összeállított, e helyen ismertetni. Villamos világítás. A már régebben meglevő ívlámpák legnagyobb része megmaradt a forgalmasabb helyeken, azonban a közönséges ívlámpák fényívlámpákkal cseréltettek ki. Azonkívül felszereltek kipróbálás céljából két újfajta (Oliver és Reason) ívlámpát. Az egész évben 52 ívlámpa találtatott megromolva. Az 1909. év végén felszerelt ívlámpák számát és üzemköltségét a következő összeállítás tünteti fel. » Évenkénti Az ívlámpák Lámpafai áramköltség ívlámpánként száma korona 336 közönséges ívlámpa .... 624.— 54 Oliver-fényívlámpa .... 410.— 18 Reasen(csukott) ívlámpa . . 300.— 10 Oliver fényívlámpa .... 410.— tehát e városrészben összesen 447 ívlámpa volt a múlt év végén használatban. Gázvilágítás. A gázlámpák száma az 1909. év végén 2730 volt. Ezek közül kb. 2000 alacsony nyomású lámpa volt ca V? m3/óra fogyasztással, míg 120 magasnyomású (préselt) gázlámpa volt. A hibásnak talált gázlámpák száma az 1909. évben 1495 volt. 1276 esetben a fényerősség kisebbnek találtatott mint amilyet a szerződés előír. A hajóknak olajtüzelésre való berendezésével már néhány éve foglalkoznak. Különös előnyei mellett azonban az árakra is tekintettel kell lenni. Mindenesetre a szénfogyasztásra nézve óriási hatással lenne, ha a hajók olajtüzelésre térnének át, mert ha az óriási szénmennyiséget igénylő hadihajóktól el is tekintünk, megállapíttatott, hogy a kereskedelmi hajók által fogyasztott évi szénmennyiség a világon termelt szénmennyiségnek Via részét képezi. A Hamburg-Amerikai hajóstársaság, mely egyike a legnagyobb óceánjáró hajóparkkal rendelkezik, most rendezted be egy nagy teherhajóját a hamburgi Blohm és Voos cégnél olajtüzelésre, hogy gyakorlati adatok álljanak rendelkezésére. Mint tüzelőanyag a nyersolajfinomításánál visszamaradt melléktermények használtatnak fel, míg a nyert benzin, gazolin, nafta, petroläther és petroleum másoldalú, főleg azonban az egyes motorüzemekben nyer alkalmazást. A visszamaradó melléktermékek fűtőképessége mintegy másfélszer nagyobb a szén fűtőértékénél, míg az ára kétszer oly nagy, mint a szénnek. Ha azonban a drágább ár folytán az előny nagynak nem is látszik, úgy a vele való tüzelésnél még a következő megtakarítások érhetők el. A tüzelőanyagnak egyszerűbb és olcsóbb árban való behajózása, hely- és személyzet-megtakarítás, a tűznek gazdaságosabb és egyszerűbben való kezelése. Megállapították például, hogy egy óceángőzösön a széntüzelésnél alkalmazott 192 fűtő és 120 szénmunkás helyett az olajtüzeléshez a fenti 312 munkás helyett mindössze 27 emberre van szükség. Ezenkívül a tüzelőanyag kisebb hely- és súlyszükséglete folytán még 2000 tonna raksúly állna rendelkezésre. A vasöntészet fejlődése. A német mérnökegylet legutóbbi ülésén Leyde mérnökismertetést tartott a modern vasöntészetről, amely a gépészet, az újabb anyagvizsgálati eredmények, a chemia, az újabb építkezéseknek megfelelő követelményeknek megfelelően nagy átalakuláson ment keresztül és ennek megfelelően nagy technikai haladást mutat fel és a technikai tudománynak egy igen fontos tényezőjévé fejlődött. Az öntőműhelyek újabb időben a gyorsan futó daruk igénybevételének megfelelően vasszerkezetűek. A tetőzet a nagyobb tűzbiztonság okából sok esetben vasbetonból készül. Az emelőgépekre nézve újabban konzoldarukat használnak melyek az öntöde hosszfalán 2 mmpercenként és ezen felüli sebességgel haladnak. A régi futódarukkal szemben azon előnyük van, hogy forgathatóságuknál fogva nagyobb felületet uralnak. Könnyedségüknél fogva még megfelelő görbület mellett a szomszédos helyiségekbe is átvezethető ami igen nagy munkamegtakarítást jelent. Kisebb terhek szállítására u. n. függő vasutakat alkalmaznak amelyek egyszersmind a vasércek és a tüzelőanyagok szállítását a lerakó helyekről a felvonókig és innen a kemenceszájig szállítják. Az összes írógépek alkonyát jelenti a Stoener Record. Mindenkinek bemutatom. Schwarcz H. Ármin BUDAPEST, V., Váczi-körút 60. Telefon 48—65. 5. oldal.