Műszaki Lap, 1911 (12. évfolyam, 1-24. szám)

1911-01-05 / 1. szám

1911 január 5. Műszaki Lap 1. sz Műszaki közlemények. A Budapesten most átalakulóban levő utcai vilá­gítás folytán nem lesz érdektelen a londoni City nyil­vános világítására vonatkozó adatokat, melyet a „City Engineer“ az elmúlt 1909. évre összeállított, e helyen ismertetni. Villamos világítás. A már régebben meglevő ív­lámpák legnagyobb része megmaradt a forgalmasabb helyeken, azonban a közönséges ívlámpák fényívlámpák­­kal cseréltettek ki. Azonkívül felszereltek kipróbálás cél­jából két újfajta (Oliver és Reason) ívlámpát. Az egész évben 52 ívlámpa találtatott megromolva. Az 1909. év végén felszerelt ívlámpák számát és üzemköltségét a következő összeállítás tünteti fel. » Évenkénti Az ívlámpák Lámpafai áramköltség ívlámpánként száma korona 336 közönséges ívlámpa .... 624.— 54 Oliver-fényívlámpa .... 410.— 18 Reasen­(csukott) ívlámpa . . 300.— 10 Oliver fényívlámpa .... 410.— tehát e városrészben összesen 447 ívlámpa volt a múlt év végén használatban. Gázvilágítás. A gázlámpák száma az 1909. év végén 2730 volt. Ezek közül kb. 2000 alacsony nyomású lámpa volt ca V? m3/óra fogyasztással, míg 120 magas­­nyomású (préselt) gázlámpa volt. A hibásnak talált gáz­lámpák száma az 1909. évben 1495 volt. 1276 esetben a fényerősség kisebbnek találtatott mint amilyet a szer­ződés előír. A hajóknak olajtüzelésre való berendezésével már néhány éve foglalkoznak. Különös előnyei mellett azonban az árakra is tekintettel kell lenni. Mindenesetre a szénfogyasztásra nézve óriási hatással lenne, ha a hajók olajtüzelésre térnének át, mert ha az óriási szénmennyi­séget igénylő hadihajóktól el is tekintünk, megállapít­tatott, hogy a kereskedelmi hajók által fogyasztott évi szénmennyiség a világon termelt szénmennyiségnek Via részét képezi. A Hamburg-Amerikai hajóstársaság, mely egyike a legnagyobb óceánjáró hajóparkkal rendelkezik, most rendezted be egy nagy teherhajóját a hamburgi Blohm és Voos cégnél olajtüzelésre, hogy gyakorlati adatok álljanak rendelkezésére. Mint tüzelőanyag a nyersolaj­­finomításánál visszamaradt melléktermények használtat­nak fel, míg a nyert benzin, gazolin, nafta, petroläther és petroleum másoldalú, főleg azonban az egyes motor­üzemekben nyer alkalmazást. A visszamaradó mellék­­termékek fűtőképessége mintegy másfélszer nagyobb a szén fűtőértékénél, míg az ára kétszer oly nagy, mint a szénnek. Ha azonban a drágább ár folytán az előny nagynak nem is látszik, úgy a vele való tüzelésnél még a következő megtakarítások érhetők el. A tüzelőanyag­nak egyszerűbb és olcsóbb árban való behajózása, hely- és személyzet-megtakarítás, a tűznek gazdaságosabb és egyszerűbben való kezelése. Megállapították például, hogy egy óceángőzösön a széntüzelésnél alkalmazott 192 fűtő és 120 szénmunkás helyett az olajtüzeléshez a fenti 312 munkás helyett mindössze 27 emberre van szükség. Ezenkívül a tüzelőanyag kisebb hely- és súly­szükséglete folytán még 2000 tonna raksúly állna ren­delkezésre. A vasöntészet fejlődése. A német mérnökegylet legutóbbi ülésén Leyde mérnök­ismertetést tartott a modern vasöntészetről, amely a gépészet, az újabb anyagvizsgálati eredmények, a chemia, az újabb épít­kezéseknek megfelelő követelményeknek megfelelően nagy átalakuláson ment keresztül és ennek megfelelően nagy technikai haladást mutat fel és a technikai tudo­mánynak egy igen fontos tényezőjévé fejlődött. Az öntőműhelyek újabb időben a gyorsan futó daruk igénybevételének megfelelően vasszerkezetűek. A tetőzet a nagyobb tűzbiztonság okából sok esetben vas­betonból készül. Az emelőgépekre nézve újabban konzoldarukat használnak melyek az öntöde hosszfalán 2 m­­mpercenként és ezen felüli sebességgel haladnak. A régi futódarukkal szemben azon előnyük van, hogy forgathatóságuknál fogva nagyobb felületet uralnak. Könnyedségüknél fogva még megfelelő görbület mellett a szomszédos helyiségekbe is átvezethető ami igen nagy munkamegtakarítást jelent. Kisebb terhek szállítására u. n. függő vasutakat alkalmaznak amelyek egyszersmind a vasércek és a tüzelőanyagok szállítását a lerakó helyek­ről a felvonókig és innen a kemenceszájig szállítják. Az összes írógépek alkonyát jelenti a Stoener Record. Mindenkinek bemutatom.­­ Schwarcz H. Ármin BUDAPEST, V., Váczi-körút 60. Telefon 48—65. 5. oldal.

Next