Műszaki Lap, 1936 (35. évfolyam)
1936-02-01
MŰSZAKI LAP • Figyelemreméltó újítás a robbanómotoroknál Tányéros körforgású tolattyús vezérmű Holec—Szalay rendszere A közelmúltban a csehszlovák állami szabadalmi hivataltnál Prágában, 4868 szám alatt egy az explózis motorok építésénél szinte forradalmasító jelentőségű újításról szóló szabadalmat jelentettek be. A szabadalom elnevezése: „Tányéros körforgású tolattyús vezérmű” Holec—Szalay rendszere. A szabadalomlényege és célja, a négyütemű exploziós motoroknál méig ezidőszerint használatos tányéros szelepeknek a szeleprészekbe csapódó szerkezete helyett egy állandóan horizontális körforongást végző, univerzális tolattyú alkalmazása. A szabadalom előnye a jelenlegi szelepes vezérművel szemben az, hogy mind a szívó-, mind pedig a kipufogó szelepek teljesen elmaradhatnak és helyettük az üzemgázok beömlését és kipufogását minden hengernél csak egy, a tányéros körforgó tolattyún levő univerzális nyílás teszi lehetővé. A motor szerkezete egyébként semminemű változás nem szenved s éppen ezért a tolattyú felszerelésével bármely négyütemű motor könnyen átalakítható. A tányéros körforgásizolattyús szerkezet alkalmazható úgy a léghűtéses, mint a vízhűtéses motoroknál és mind a motorkerékpároknál, mind pedig a többhengeres autómobil motoroknál. A motor építése csupán anynyiban különbözik a jelenlegitől, hogy a rendes hengerfedél helyett egy különleges középrészt, ú. n. vezérmásházat építenek körbe (1.1. ábrát). Ez a szerkezet képezi t tulajdonképen a szabadalom tárgyát. 1 1. ábra Az 1. ábrán láthatók a) az áttételi fogaskerekek, b) a szorító rúgó, c) radiális golyóscsapágy, d) bronz persely, e) tányéros körforgási tolattyú. A vezérműház, melyet a hengerre kell felszerelni, egy fedéllel zárandó le. A motor építési magassága a szerkezet felszerelése által csak alig néhány mm-el lesz magasabb az eddiginél. E rendszer alkalmazásával feleslegessé válnak a szívó- és kipufogó szelepeken kívül a szelepmozgató rudak, a szeleprúgók, stb. Ez természetesen az eddigi fáradságos és hosszadalmas szerelési munkálatokat nagyban leegyszerűsíti, a motor működését pedig annyira csendessé teszi, hogy aztszinte alig hallani. A vezérmű mozgatása egy vezértengely által 1:2 áttételű fogaskerekekkel történik (1. 1. és 2. áliákat). A mozgás egyébként lánchajtással is átvihető egy közös vezérműtengelyre, amely minden egyes henger felett kúpfogaskerékpár áttétellel annak tányéros körforgásos tolattyúját forgatja. A tányéros körforgó tolattyú phosphorbronzból készült perselyben fut (d), mely a henger bevezető és kivezetőcsatornáin átmenő gázokjat horizontális elforgásakor a tolattyún lévő nyíláson át a hengerbe be- és kibocsátja, vagyis a szívó- és kipufogó szelepek munkáját végzi. A bronzpersely a tolattyútengely alsó részén, a tányéroldalon ívesen kiképzett futófelülettel biztos zárást ad. A tolattyútengely axiális mozgását a bspirális rúgó egyenlíti ki. A tolattyútengely felső része egy radiális golyós csapágyban van ágyazva. A tolattyú kitűnő minőségű, kemény anyagból készül, ami annak nagy tartósságát biztosítja. Rendkívül nagy előnye még ennek az újításnak, hogy a szelepek bekokszosodása következtében fellépő vállképződések, melyek a motor teljesítményének csökkenését s egyéb zavart okoznak, a tányéros körforgású tolattyúk alkalmazásánál nem fordulhatnak elő és ennek a rendszernek alkalmazása ezeket a jövőben teljesen kizárja. De ebből eredően véglegelmarad a szelepeknek állandó ellenőrzése és utáncsiszolása is, mivel a tányéros körforgású tolattyúnál az üzem biztonsága a használat folyamán nem romlik, hanem ellenkezőleg jobb lesz, mert a futófelületek az összecsiszolódás következtében még biztosabban zárni fognak. A motor kenése az ismert központi olajozási rendszerreltörténik, egy fogaskerék-szivattyúval. A tolattyú csúszófelületének kenését a tányéros tolattyún kiképzett olajcsatornák és mélyítések biztosítják. A szabadalom sok előnyét tekintve, szakkörökben igen nagy érdeklődést keltett és értesülésünk szerint több motor-, illetve automobil-építő gyár tárgyai aszabadalom tulajdonosaivalaz értékesítésről. 2. ábra