Műszaki Lap, 1936 (35. évfolyam)

1936-02-01

MŰSZAKI LAP • Figyelemreméltó újítás a robbanómotoroknál Tányéros körforgású tolattyús vezérmű Holec—Szalay rendszere A közelmúltban a csehszlovák állami szabadalmi hivat­altnál Prágában, 4868 szám alatt egy az explózis motorok építésénél szinte forradalmasító jelentő­ségű újításról szóló szabadalmat jelentettek be. A szabadalom elnevezése: „Tányéros körforgású tolat­tyús vezérmű” Holec—Szalay rendszere. A szabadalom­­lényege és célja, a négyütemű exploziós motoroknál m­éig ezidőszerint használatos tányéros szelepeknek a szeleprészekbe csapódó szer­kezete helyett egy állandóan horizontális körfor­­o­n­gást végző, univerzális tolattyú alkalmazása. A sza­badalom előnye a jelenlegi szelepes vezérművel szemben az, hogy mind a szívó-, mind pedig a ki­pufogó szelepek teljesen elmaradhatnak és helyet­tük az üzemgázok beömlését és kipufogását minden hengernél csak egy, a tányéros körforgó tolattyún levő univerzális nyílás teszi lehetővé. A motor szer­kezete egyébként semminemű változás nem szen­ved s éppen ezért a tolattyú felszerelésével bármely négyütemű motor könnyen átalakítható. A tányéros körforgási­­zolat­tyús szerkezet alkalmazható úgy a léghűtéses, mint a vízhűtéses motoroknál és mind a motorkerékpároknál, mind pedig a többhengeres au­tóm­ob­il motoroknál. A motor építése csupán any­­nyiban különbözik a jelenlegitől, hogy a rendes hen­gerfedél helyett egy különleges középrészt, ú. n. vezérmásházat építenek körbe (1.1. ábrát). Ez a szer­­kezet képezi t tulajdonképen a szabadalom tárgyát. 1 1. ábra Az 1. ábrán láthatók a) az áttételi fogaskerekek, b) a szorító rúgó, c) radiális golyóscsapágy, d) bronz persely, e) tányéros körforgási­ tolattyú. A vezérmű­­ház, melyet a hengerre kell felszerelni, egy fedéllel zárandó le. A motor építési magassága a szerkezet felszerelése által csak alig néhány mm-el lesz ma­gasabb az eddiginél. E rendszer alkalmazásával feleslegessé válnak a szívó- és kipufogó szelepeken kívül a szelepmoz­gató rudak, a szeleprúgók, stb. Ez természetesen az­­ eddigi fáradságos és hosszadalmas szerelési munká­latokat nagyban leegyszerűsíti, a motor működését pedig annyira csendessé teszi, hogy azt­­szinte alig hallani. A vezérmű mozgatása egy vezértengely által 1:2 áttételű fogaskerekekkel történik (1. 1. és 2. ál­­iákat). A mozgás egyébként lánchajtással is átvi­hető egy közös vezérműtengelyre, amely minden egyes henger felett kúpfogaskerékpár áttétellel an­nak tányéros körforgásos tolattyúját forgatja. A tá­nyéros körforgó tolattyú phosphorbronzból készült perselyben fut (d), mely a henger bevezető és ki­vezető­­csatornáin átmenő gázokjat horizontális el­­forgásakor a tolattyún lévő nyíláson át a hengerbe be- és kibocsátja, vagyis a szívó- és kipufogó szele­pek munkáját végzi. A bronzpersely a tolatty­úten­­gely alsó részén, a tányéroldalon ívesen kiképzett futófelülettel biztos zárást ad. A tolattyútengely axiális mozgását a b­­spirális rúgó egyenlíti ki. A tolattyú­tengely felső része egy radiális golyós csap­ágyban van ágyazva. A tolattyú kitűnő minőségű, kemény anyagból készül, ami annak nagy tartóssá­gát biztosítja. Rendkívül nagy előnye még ennek az újításnak, hogy a szelepek bekokszosod­ása következtében fel­lépő vállképződések, melyek a motor teljesítményé­nek csökkenését s egyéb zavart okoznak, a tán­yé­­ros körforgású­ tolattyúk alkalmazásánál nem for­dulhatnak elő és ennek a rendszernek alkalmazása ezeket a jövőben teljesen kizárja. De ebből eredő­en végleg­­elmarad a­ szelepeknek állandó ellenőrzése és utáncsiszolása is, mivel a tányéros körforgású tolattyúnál az üzem biztonsága a használat folya­mán nem romlik, hanem ellenkezőleg jobb lesz, mert a futófelületek az összecsiszolódás következtében még biztosabban zárni fognak. A motor kenése az ismert központi olajozási rendszerrel­­történik, egy fogaskerék-szivattyúval. A tolattyú csúszófelületének kenését a tányéros to­lattyún kiképzett olajcsatornák és mélyítések biz­tosítják. A szabadalom sok előnyét tekintve, szakkörök­ben igen nagy érdeklődést keltett és értesülésünk szerint több motor-, illetve automobil-építő gyár tárgyai a­­szabadalom tulajdonosaival­­az értékesí­tésről. 2. ábra

Next