Művezetők Lapja, 1909 (12. évfolyam, 1-24. szám)
1909-01-10 / 1. szám
XII. évf. 1. szám MŰVEZETŐK LAPJA. rülte ki olvasóink figyelmét, melyet a múlt őszön fiumei tagtársaink, a tengerhajózási gépészek jogos követeléseik érdekében kifejtettek s melyet az ország olvasó közönsége is, — bámulva a megnyilatkozó intelligenciát — teljes rokonszenvvel kisérti. Ezek az erkölcsi erők, melyek e szövetséget cselekvőképessé teszik! Ez a művezetők szövetsége 12 évi sikeres munkájának eredménye. Egy oly erkölcsi testület, melynek egy Szterényi József, egy Förster Nándor, egy Rákosi Jenő a védnökei. Hát lehet ez a szövetség más, mint az ipari alkalmazottak szervezetében elismert tényező és megbízható magyar egyesülés ? „Nemcsak a nagyok, sok kicsi is alkothat nagyot“! Minden tagtársunk nevét közölni fogjuk ezentúl lapunkban a megszerzett tagok neveivel együtt, ismerjük meg a fáradozókat. Ha akarjuk, a to.ooo tagnak meg kell lenni! —ik. Iparosképzés. Külföldi tanulmányi ösztöndíjak iparosok részére. Kossuth Ferenc kereskedelemügyi miniszter elhatározta, hogy a textilipari ösztöndíjak adományozásánál jövőben a magyar textilgyárosok országos egyesületének közreműködésével fog eljárni. Az ösztöndíjak odaítélése az egyesület javaslata alapján fog megtörténni. Ha olyan egyén akar ösztöndíjban részesülni, aki még gyárban nem dolgozott, annak előbbi az egyesülethez kell folyamodni, hogy valamely textilgyárban való elhelyezéséről gondoskodjék. A miniszter ösztöndíjakat fog adományozni művezetők és gépészmérnökök képzésére, továbbá középiskolai érettségit tett ifjak és felső kereskedelmi iskolát vagy akadémiát végzett ifjak képzésére. Budapest székesfőváros az iparosképzés ellen. A székesfőváros tanácsa vegyesbizottságot küldött ki az új ipartörvénytervezet tárgyalására. Azt várnók és teljes joggal az ország fővárosának gondolkodását, felfogását és érzését kifejezni hivatott testülettől, hogy liberális felfogásban majd túlszárnyalja még a tervezetben megnyilatkozó szellemet is. Ennek ellenében azt kell látnunk, hogy nemcsak a sziklákat, hanem a múlt időkön tűnődő agyvelőket is belepi a — moh. Az új törvénytervezet, amelynek rendelkezéseinek nagy részét örömmel üdvözlik mindazon iparosok, akik nemcsak a zsebükkel, hanem a jövendő Magyarország és ennek iparával is törődnek, a inas tartását csak azoknak a mestereknek engedi meg, kiktől a tanonc mesterségét meg is tanulhatja, a kontároktól ezt a jogot megvonja, addig a kiküldött vegyesbizottság, mely bizonyos tekintetben, úgy látszik, éppen nem volt vegyes, az inastartás jogának minden korlátozását helyteleníti. Hát persze. A bizottság tagjai alig kerülnek abba a helyzetbe, hogy fiaikat tanoncokul elszegődtessék, mert a csemetéket a középiskolán bottal is keresztül hajtják és úr lesz belőlük. A tisztelt bizottság jónak látja, hogy a kontár és félmesterek hadd neveljenek jövőben is a targoncától előrántott és segéddé szabadított proletárokat! De van ennek a bölcsen előrelátó bizottságnak az iparosképzésre vonatkozó még egy másik, nem kevésbbé meglepő állásfoglalása is. Leírjuk ezt, de míg ezt leírjuk, mi pirulunk azok helyett, akik e határozatot kimondották. Ők, a kiküldött vegyesbizottság nem kívánja még azt sem az iparospályára lépő fiútól, hogy a négy elemi osztályt, — miként azt a törvénytervezet javasolja — elvégezze. ..A bizottság kimondotta, hogy ebben a kérdésben is a legliberálisabb álláspontra kíván helyezkedni és az iparospályára lépni kívánó ifjútól előképzettség kimutatását nem követeli, mert az inasiskolában úgyis van alkalma annyi elméleti tudás megszerzésére, amennyire az ipara szempontjából szüksége van.“ És ezt nevezik ők liberális felfogásnak. Ugyanugyan! Kérjük, nézze meg,csak a tisztelt bizottság otthon a kézi Lexikonban, mit jelent a liberális szó. Jelenti a felvilágosodás, a haladás eszméinek a hívét. A művezetők, a magyar nagyiparban az előőrsök, azt az óhajukat hangoztatják, hogy minden, az iparospályára készülő ifjúnak meg kell a módot adni ahhoz, hogy előbb 4 polgári, avagy középiskolai osztályt elvégezhessen; az ipartestületek országos szövetsége kimondja, hogy legalább 6 elemi osztályt kellene a fiuknak előbb végezniük. Ezek ellenében a demokrata-liberálisok analfabéta tanoncokat akarnak az inasiskolába küldeni, mert „ott úgyis van alkalmuk annyi tudás megszerzésére, amennyire szükségük van“! Ezekbe az inasiskolákba azonban mi tanítókul a bizottsági tag urakat küldenek, hogy ott innák meg vágott dohányuk keserű levét. Ugyan vettek-e az urak maguknak annyi fáradtságot, hogy elolvassák az inasiskolák tantervezetét, melyből kiviláglik az, hogy az ab, ab és 2 X2 mélységes titkai ott már elő nem adatnak. Mindezekből azt kell megállapítanunk, miszerint nem volna felesleges a fővárosibizottsági tagoktól is bizonyos előképzettséget, de főleg a gyakorlati életben elsajátított érzéket ilyen kérdések irányában megkövetelni. Ipar érdekli hírek. Apatin város a villamos világítás és kiterjedt kisipara részére szükséges elektromotorok üzeméhez elektromos középpontot épít. A telep barnaszén szívógázgenerátorokkal, földalatti nagy feszültségű primér, földfölötti 110 Voltos szekunder vezetékhálózattal fog bírni és üzeme forgóáramú lesz. Fenti villamos-telep, amelynek építését a budapesti ^Bárdos és Brachfeld cég nyerte el,^—■ egyike lesz hazánk legérdekesebb elektromos telepeinek ,és a fenti cég szakkörökben előnyösen ismert mérnökének, Dembitz Gyulának tervei szerint épül. A »Magyar Vegyészeti Gyárak Orsz. Egyesület« - ének az új ipartörvénytervezet tárgyalására kiküldött bizottsága helyesli, hogy az iparfelügyelőnek hatósági jogkör adatik, de a szolgálat érdekében levőnek tartja azt, hogy az iparfelügyelők a kazánvizsgálatok teendői alól fölmentessenek. A baleset-elhárítás ügyének tervszerű kiépítése érdekében a bizottság szükségesnek tartja, hogy a kereskedelemügyi minisztérium mellett ipari munkaadókból, munkásokból és más technikai szakférfiakból országos jellegű tanács szerveztessék, melynek szakvéleménye minden általános jellegű baleset-elhárítási és munkásvédelmi intézkedés kibocsátása előtt beszerzendő volna. Az egészség és testi épség védelmét célzó, valamint a gyárak berendezésére vonatkozó intézkedésekre nézve a bizottság a tervezet túlságosan aprólékos intézkedéseinek összevonását tartja szükségesnek, amire nézve az egyesület gyakorlati technikusok véleményét fogja beszerezni. A Hólak-trencséntepliczi villamos vasút r.-t. f. hó 22-én megalakult, tudomásul vette a Bleuer Ödön mérnökkel kötött építési szerződést és az építés megkezdését határozta el. Hírszerint az 506.000 korona elsőbbségi kötvényeket Bleuer mérnök vette át az általa végzendő munkálatokért járó honorárium fejében, ami szakkörökben élénk feltűnést keltett az összeg nagysága miatt. 5