Művezetők Lapja, 1923 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1923-01-01 / 1. szám

4 MŰVEZETŐK LAPJA. XXVI. évf. 1. szám. egyik végébe kapaszkodik. Ez a szerkezet a D részlet­ , rajzban látható, a mely szerint az nj lengőkar másik végén levő S csap az l emeltyű furatában forog. Az l-k egy szögemeltyü, mely a g gerendely jobboldali végén van megékelve és másik karja k, a melynek felső­­vége a V vonórud előli végével kapcsolt. A vonórud hátulsó vége p átváltó kéziemeltyűvel van összekötve. Az n körhagyórud alsó vége közelében gyakran úgy­­van késztve, hogy ott megrövidíthető, vagy mellék közbetolásával meghosszabbítható, felső vége közelében Z-nél pedig az r tolattyuhosszabbítórud van az n kör­­hagyóruddal kapcsolva,­­ a tolattyurud iránya. Az F forgatónak meddő állásaiban, vagyis a vezér­művek középállásaiban tudvalevőleg a tolattyutükrön már előnyitások vannak, így a Koppel féle vezérműnél is. A Koppel-féle szerkezetnél fő feltétel az, hogy a ve­zér­műnek középállásában az m lengőkarnak g csap szege a g gerendely középpontját tökéletesen födje, a két középpont egybevágó legyen, ez pedig csak akkor állhat be, ha a vezérmű tengelye a hajtótengellyel teljesen egyenkezű. Ha ez a két középpont a középállásokban nem egybevágó, akkor a körhagyórudak hossza helyte­len, így a vezérmű helyes gőzelosztást nem ad. Az a körhagyórud azért állítható, hogy a hajtó­tengely keréktalpának lekopása arányában, tehát a g­yerendely közepe és a hajtótengely közepe közötti tá­volság kisebbedésével, az n körhagyórudat is megfele­lően megrövidíthessük. Az n körhagyórúd valódi, helyes hosszát úgy ál­lapíthatjuk meg, hogy keresztirányban a mozdonykeret­tel együtt a hajtótengelyt is vízmértékbe, a tengely­közepet a gőzhengerek középvonalába és a forgatókart a hátulsó meddőállásba állítjuk. Ekkor mérjük meg a körhagyócsapközép és a vezérműgerendelyközép közötti távolságot. Ez a méret a körhagyórúdnak a helyes hossza. Ugyanígy állapítjuk meg azt a méretet a bal­oldali forgatókarnak hátulsó meddő állásában is. Ha a B ábrát jól megfigyeljük, meggyőződünk arról, hogy csakis így nyerjük a körhagyórúd helyes méretét, nem pedig oly módon, hogy a hajtótengely és vezérmű­­gerendely közepek közötti távolságot mérjük meg e célból. Mert O g E a B ábrán egy derékszögű három­szög, amelynek g­ E az átfogója és ez felel meg az n körhagyórud valódi hosszának. Ilyen szerkezetű vezérműveknél sok esetben az n körhagyórud nem is állítható, mert az egész egy darab­ból készült. Ilyen esetben a gerendely ágyazása alá helyezünk a keréktalp kopása méretének megfelelő vas­tagságú bádogmelléket, vagy a körhagyórudat rövidítjük meg és igy érhetjük el célunkat, t. i. a vezőműnek közép­­állásábani helyesbítését, mert a gerendely nem a kereten van ágyazva, hanem a hajtótengelyágytokra támaszkodó rugótámszögnek felső vége van villaszerűen kiképezve, a mely villában fekszik a gerendelyágy és ebben a geren­dely. A vezérműgerendely tehát ennél a szerkezetnél együtt mozog le és fel a hajtótengely ágytokkal, vagyis magával a hajtótengellyel. Ezért kell a két tengelynek egymás között párhuzamosnak lennie. A mozdony rugó­zása szempontjából ez az elrendezés a Koppel-féle vezér­műnek valamennyi fölött előnyt biztosít; a rugózás hatása nem érvényesül itt oly jelentékenyen és nem hat oly zavarólag a tolattyú egyenletes gőzelosztására, mint a többi vezérműszerkezeteknél. A Koppel-féle vezérművet a kereten kívül fekvő, ellenforgatós, körhagyócsapos, kulissza nélküli szerke­zetek közé sorozzuk. Csaknem állandó előnyitást bizto­sít. Az előnyitás szabályosságát az a körhagyó rúdba helyezett Z csapszeg mozgási pályája befolyásolja. A körhagyó rúdnak ez a Z pontja mozgás alatt egy tojás­­alakú, (a B ábrán 7'—7 között pontozással látható) pá­lyát fut be, melynek hegyesebb vége fölfelé irányul Az A ábrán a vezérművet abban az állásban mu­tatjuk be, amikor az F forgatócsap a tengely fölött áll,­­ az átváltó kéziemeltyü pedig és a szögemeltyü is előre­­l menetre van helyezve. A szerkezet csak látszólagosan kulissza nélküli,­­ mert habár kulisszát nem is látunk itt, a kulissza sze­­­­repét mégis betölti az m lengőkar, amelynek egyik­­ vége s csapszegen az l könyökemeltyü végében levő j furatban mozog, mig másik vége, amely az n körhagyó j rúddal g a csapszeg útján van kapcsolva: g‘—g“ körívet l ír le (lásd az A ábrán), amely körívnek hossza meg­­­­egyezik az E körhagyócsap által befutott körnek az I átmérőjével. De a k—t könyökemeltyű­nek s csapszeggel I felszerelt vége is körívben mozdítható el a vezérmű­­átváltó emeltyű segélyével. Ennek középállásában a­z­ő­kar függőlegesen, az­­ kar vízszintesen áll. A kétoldali tolattyúk által végzett egyenletes gőzelosztásra nézve nagyon fontos az is, hogy a vezérműgerendely két vé­gére ékelt karok egy közös síkban legyenek, a jobb­oldali kar olyan hosszú legyen, mint a baloldali és az ezek végében forgó lengetyük hossza teljesen megegyező legyen a gerendelykar hosszával. A B ábra szerint a jobboldali vezérművet tüntet­jük fel. A forgatókar hátulsó, meddő állásában igy tehát a vezérmű középállásában van és az m lengetyü az­­ kart teljesen elfedi, vagyis az A ábrán látható g‘ pont a gerendely g középpontjával egybevág. Ha a vezérműnek említett középállásában az átváltó p emeltyűt előre tesszük, az l kar s csapszeges vége az ábra szerinti e helyre kerül, e mellett az l kart teljesen elfedő m lengőkarnak g‘ csapszeges vége, amely jelen vezérműállás mellett, mint említettük a kormánygeren­­dely végével szemben áll, helyéből ki nem mozdul, ennélfogva mozdulatlanul marad az­­ összekötő­ rúd és természetes az, hogy helyéből nem mozdul ki a tolattyú sem, amely jelen helyzetben a jobboldali hátulsó gőz­beömlési csatornát az előnyitás mértékére már megnyi­totta. De nem mozdul el a tolattyú akkor sem, ha a vezérmű középállásában az átváltó emeltyűt hátra tesz­­szük. Ezzel bizonyítható az, hogy a Koppel-féle vezér­műnél, előre vagy hátramenetnél és bármilyen gőztöl­tési foknál, a tolattyúelőnyitások mértéke állandó. De egyúttal ilyen módon, külön a jobboldalon, azután a­ z

Next