Művezetők Lapja, 1939 (42. évfolyam, 1. szám - Ipari Művezetők Lapja 1. évfolyam, 1-11. szám)
1939-01-01 / 1. szám
A MŰVEZETŐK LAPJA XLII. évf. 1. szám. vagy a régi ipartörvény, vagy pedig a változó jogszokások alapján nyugszik. Ennek a szorgalmazása elsőrendű szövetségi és kari érdek. Az iparügyi minisztérium vezetésével megbízott Kunder Antal kereskedelmi minisztert melegen üdvözöljük új hivatalának elfoglalása alkalmával, és kérjük őt, hogy az elődje által az érdekünkben felvett fonalat vegye át és szője tovább mindaddig, amíg a dolgozó társadalom égető kérdései között a művezetői kérdések is megoldásra kerülnek. A szövetségi és kerületi egyesületi életben pedig minden művezető tegye meg azt, amit a kari érdek megkövetel. Huszonötéves szolgálati évforduló November 3-án este igen szép jubileumi ünnepély folyt le a szabadságtéri TESZ, helyiségeiben abból az alkalomból, hogy Scheuer József kartársunk, a Székesfővárosi Elektromos Művek révészutcai telepének gépmestere, kitöltötte szolgálatának 25-ikével. A szép ünnepélyen részt vettek az Elektromosművek gépházai személyzetének nagy része, élükön Káldor Gyula műszaki főtanácsossal, a váci úti és révészutcai telepek főnökével. Azonkívül még számos vendég volt jelen. A kitűnő vacsora után Káldor műszaki főtanácsos mondott ünnepi beszédet, melyben elsősorban üdvözölte a megjelenteket, köztük az ünnepeltet és családját, a vendégeket és az egyes telepek és osztályok képviselőit. Külön melegen üdvözölte a Művezetők Országos Szövetsége képviseletében megjelent Wlpaletzky Károly szövetségi alelnököt. Kegyelettel emlékezett meg Káldor főtanácsos azokról a kartársakról, akik a sors akarata folytán már nem jelenhettek meg az ünnepélyen elhalálozásuk folytán. Kiemelve a nemrég elhunyt Hermann igazgató, Kodra főgépmester és Imsztovicsi főelektrikus kiváló személyeit, kikre mindig kegyelettel gondolnak vissza. Kéri, hogy mielőtt beszédét tovább folytatná, a jelenlévők német felállással adjanak kifejezést kegyeletüknek. Ez megtörtént. Utána, üdvözli Scheuer Józsefet, akivel már 35 év előtt együttműködött a Láng-gépgyárban és aki kitűnő gyakorlata után, mint elsőrendű szakember, nem üres tarsollyal került ezelőtt 25 évvel az Elektromosművekhez. Felsorolja Scheuer József 25 éves lelkiismeretes és szakmai tevékenységét. Az Elektromosművek üzemvezetőségének nevében melegen üdvözölte őt és poharát ürítette az ünnepelt és családjának egészségére. Egyben átadja, neki a kartársak ajándékát, egy gyönyörű ezüstkazettát. Káldor főtanácsos után az egyes szakmai csoportok és telepek képviselői és vendégek üdvözölték az ünnepeltet és családját. Szövetségünk elnöksége nevében Wopaletzky Károly alelnök megköszönte a rendezőségnek a Szövetség meghívását és Káldor főtanácsosnak meleg üdvözlő szavait, örömének ad kifejezést a fölött, hogy itt személyesen győződhet meg arról a kölcsönös szerelésről és megbecsülésről, mely az Elektromosművek vezetősége és személyzete között megnyilvánul Scheuer József kartársunk ünneplésében. Szövetségünk nevében melegen üdvözli Scheuer Józsefet. Kifejti, hogy Scheuer József kartársunk hivatásbeli tevékenységét az előző szónokok már ecsetelték. Ehhez csak annyit kíván hozzáfűzni, hogy csak örülni tud a hallottaknak, mert azok igazolják Scheuer József kiváló egyéniségét, ami azonban nemcsak a hivatásánál, hanem a társadalmi életben is megnyilvánul. Scheuer József 35 éve buzgó tagja a Művezetők Országos Szövetségének, melyet itt képvisel. Ez a Szövetség az ország vezető szakembereit társadalmilag foglalja magába, és érdekképviseleti hivatása mellett szociális célokat szolgál és mint ilyen, több mint 300 rászoruló tagját és özvegyét segélyezi. Scheuer József itt is megtette kötelességét. Poharát emeli az ünnepelt és családjának egészségére. Végül még Kassai főmérnök mondott humorral vegyített beszédet, melyben az ünnepelt puritán és mindenkor komoly szakemberi tulajdonságát méltatta, majd annak a reményének adott kifejezést, hogy ha majd idővel jól megérdemelt nyugalomba fog vonulni, nem fog üres tarsollyal távozni az Elektromos meívéktől, mint ahogy nem is jött üres tarsollyal oda. Látogatás a Közlekedési Múzeumban. Néhány kellemes órát tölthet az ember, ha a télen is vasárnapokon 10—1 óra között nyitva levő Közlekedési Múzeum látogatására szánja magát. Már a bejárat előtt elhelyezett különböző műszaki természetű alkotások rajzai és kicsinyített mintái elárulják a múzeum célját. A múzeum belsejében pedig a közlekedés minden fajának fejlődését és a mai korig elért tökéletesedését mutatja be a földi, vízi és légi járművek kiállításával, beleértve a távírda, a telefon és a rádió fejlődésének és mai állásának bemutatását. A vasúti gőzmozdonyok és kocsik (vagonok) a legkezdetlegesebb kivitelüktől a legtökéletesebbig láthatók itten kicsinyített kivitelben. Itt látható az ismert ,Árpáid nevű sínautóbusz kicsinyített mása. Ez a sínautóbusz-típus lesz hivatva a legutóbb visszacsatolt Felvidék közlekedését a fővárossal lebonyolítani. Láthatók itten repülőgépmotorok igen nagy terjedelműek, azonban igen kis teljesítményűek, mint a repülőmotorok ősei, valamint a legújabb gyártmányú, kis terjedelmű és nagy teljesítményű motorok, melyek igen nagy fordulatszám mellett teljesítményben többszörösen felülmúlják elődeiket. Itt őrzik Endrész György hős magyar pilóta repülőgépmotorát, mely egy sziklába ütközve szétroncsolódott. Igen csinos keretek között mutatja be a múzeum a hajózás fejlődését a gályarabok által vontatott egyszerű és vitorlás hajóktól a modern óceánjáró luxusgőzösökig. Ezzel kapcsolatban azonban több, sokak előtt ismeretlen műszaki kérdésre is megtaláljuk a választ. Aki például a Dunának Orsóvá—Thurn- Severini részén, az úgynevezett «Vaskapu» — a menetirányban balra — a Duna teljes szélességében látható magas sziklák között áthajózott, az bizonyára arra is gondolt, hogy mily módon lehetett itten a Duna medrét oly szabályosan a teljes szélességében kimélyíteni, hogy a hajózás zavartalanul lebonyolítható legyen? Két egymással szemben álló kompszerű jármű erre nézve tökéletesen megadja a választ. Itt láthatunk nagy mennyiségben bizonyos mélységre beállított nagy szikla vésőket, melyek a Duna szabálytalan medrét géperővel kimunkálják, éppen úgy, mint ahogy egy marógép az anyagban egy hornyot kimar.