Polytechnikai Szemle, 1910 (14. évfolyam, 1-46. szám)

1910-01-05 / 1. szám

2 POLYTECHNIKAI SZEMLE A motorok névleges teljesítményének 75%-nál a fűtőanyag költsége 1.08 fillér lóerőóránként. (A nyersolaj ára 100 kg.-ként 5.10 korona). Evvel szemben a St.-Pölten városi telep gőzgépjeinél 5.8 kg. gőz- és 1.26 kg. szén­fogyasztás mellett a lóerőóra 3.65 fillérbe kerül. A Diesel-motorok teljes terhelésére vonatkozó fogyasztási adatok ezen műnél még nem voltak meg­állapíthatók, mindazonáltal a lóerőóránként 185 gramm­ban megállapított és szavatolt fogyasztás kétségtelenül elérhető. A kalorikus hatásfok a Diesel-motornál 31%, evvel szemben a gőzgépeknél csak 8­ 6%. A kenőolaj­fogyasztás a Diesel-motornál lóerőóránként 5,6 gramm. E mellett a hengerekhez és a csapágyakhoz különböző minőségű kenőolajat használnak. A hűtővízfogyasztás lóerőóránként 20—25 liter. Pozsony város villamos telepén 2 d­b 300 HP és egy 500 HP teljesítményű Diesel-motorjainál a nyers­olaj fogyaszt­ás kilowattóránként teljes terhelésnél 288 gramm, 10 terhelésnél pedig felszáll 422 grammra. A hűtővízfogyasztás kb. 24 liter kilowattóránként. Még ked­vezőbbek az átvételnél észlelt adatok, melynél Ross mérnök megállapította a következő kilowattóránkénti nyersolajfogyasztást: Teljes terhelésnél ___ ___ 266,4 gramm % „ _______ 275-2­­/2 „ _______ 312-8 A fűtőanyag költségei a nyersolaj 100 kg.-jának 6 koronás ára mellett kitesznek 2­51 fillért ki­lwattórán­­ként. Egy nyomógázmotor szénköltsége 4-4 fillér volna kilowattóránként. A parallelkapcsolás ezen terepen is kifogástalanul történik. Az indítás 8—10 percet vesz igénybe. Ingadozás jelentéktelen mértékben csak igen csekély terhelésnél észlelhető. A Diesel-motorokról különösen kedvezően nyilat­kozott Nagyszeben város villamos műve, noha ezen ma a nyersolaj 100 kg.-jaként 9­8 koronát fizet, úgy hogy a kilowattóránkénti tüzelőanyagfogyasztás a 4 fillért eléri. A telep vezetősége különösen hangsúlyozza az előnyöket, amelyeket a Diesel-motorok mint tartalék­gépek nyújtanak és felemlíti, hogy a gőzgéptartalékot mindég ritkábban használja. Cernowitz város villamos telepén egy 250 és egy 500 HP teljesítményű Diesel-motor van üzemben. Itt a kilowattóránkénti nyersolaj fogyasztás 500—320 gramm­ban lett megállapítva. Jaslo-ban a Gartenberg és Schreiner­ cég tulajdo­nát képező villamos­ telep 375 HP teljesítményű Diesel­­motorjának kilowattóránkénti gázolajfogyasztása 190 gramm. Egy megfelelő nyersolajtüzelésű gőzgép nyers­olajfogyasztása 600 gramm kilowattóránként. Mindezen telepek a Diesel-motorok különös előnyeit a következőkben foglalják össze: nagy üzemökonómia, gyors üzemképesség, biztos üzem a teljes terhelésig és kifogástalan parallel üzem más erőgépekkel. Egyúttal azonban azok hátrányait is hangsúlyozzák, amilyenek a csekély túlterhelhetőség és a nagyon gondos kezelés szükségessége. Egyes jelentések érdekesen utalnak bizonyos konstruktív javítások lehetőségére, amelyek leginkább az olajozásra vonatkoznak. E tekintetben különösen kiemelendő a Dreher Antal serfőző r.-t. Schwechat­ban üzemben levő nagy Diesel-motoros telepé­nek jelentése. Ezen telepen 2 drb 250 HP és egy drb 500 HP teljesítményű Diesel-motor van üzemben és jelenleg egy 800 HP teljesítményű új egység kerül fel­állításra. Itt a nyersolaj-fogyasztás kilowattóránként 302 gramm, a kenőolaj-fogyasztás pedig 6 gramm hengerolaj és 2 gramm csapágyolaj. Míg a 2 drb 250 HP teljesítményű motor állandóan teljesen kifogás­talanul áll üzemben, kitűnően parallel kapcsolható és teljes üzembiztosság mellett 10%-al túlterhelhetők, az 500 HP teljesítményű motor még mindig nem dolgozik teljesen kifogástalanul. Üzemzavarokra különösen a dugattyú-csap ki nem elégítő kenése és a légkompresz­­szorok szelepei adnak okot. Ezen jelentések összefoglalása után Engelmann igazgató a következő eredményekhez jutott: A Diesel-motorok a nagy üzemökonómia és gyors üzemképességük folytán kiválóan mint tartalékgépek alkalmazhatók közepes nagyságú telepeken. Körülbelül 400 HP teljesítményig a Diesel-motorok üzemeredményei kitűnőnek bizonyultak, különösen ha a kezelés, kenés és hűtés gondos. Az üzemökonomia a gőzgépekkel szemben még magas nyersolajárak mellett is (9 korona 100 kg.-ként) igen jelentékeny és a megtakarítás a nyers­olajárnak megfelelően 30—55%. Nagyobb teljesít­ményű (500—800 HP) Diesel-motorokról még nem lehet végleges ítéletet mondani, mivel még nem állanak elég­séges üzemeredmények rendelkezésre. A Diesel-motoros üzem fontos előnye, hogy a tüzelőanyag-készlet raktározása jelentékenyen kisebb helyet igényel, mint gőzgépeknél és hogy a tüzelő­anyagot tetszőleges távolságban raktározhatjuk, ami gőz­gépeknél nem lehetséges. A Dobersdorfi gépgyár r.-t. közlése szerint egy 1000 HP teljesítményű gőzgép egy évi tüzelőanyagának raktározására 1800 m2 felület szük­séges, míg egy ugyanily teljesítményű Diesel-motoros telep tüzelőanyagának raktározására 180 m2 felület elégséges. Hoffmann Miklós és Rohonci Hugó magánmérnökök, Budapest, VI., Podmaniczky-utca 14. Terveznek és szállítanak: mindenféle rendszerű központi fűtést, különlegességképen: az amerikai rendszerű hy­­gienikus központi légfűtést. — Szárító berendezéseket. — — Szellőztető, hűtő, porszívó, füstszívó és egyéb szívó berendezéseket. — Mesterséges kazánhuzat berendezése­ket. — Vízellátó világító telepeket. — Modern ipari és gyári berend­ezéseket. — Képviselik­ a Backman-venti­­látorokat. Szállítanak ventilátorokat, exhaustorokat minden célra. Egyedárusítói a KINLEY-LÁMPÁKNAK 1910. január 5. A villamosság népszerűsítése Svédországban. Gutenburg­ban a városi gáz és villamosművek bizottsága a villamosság népszerűsítését célzó következő javaslatokat terjesztette a város képviselőtestülete elé, a­melyet az teljes terjedelmében el is fogadott: 1. A házhoz csatlakozó vezeték fektetését az el­osztó kábelektől a ház faláig a villamosmű a maga költségén eszközli. Ugyancsak a villamosmű végzi a

Next