Polytechnikai Szemle, 1910 (14. évfolyam, 1-46. szám)
1910-01-05 / 1. szám
2 POLYTECHNIKAI SZEMLE A motorok névleges teljesítményének 75%-nál a fűtőanyag költsége 1.08 fillér lóerőóránként. (A nyersolaj ára 100 kg.-ként 5.10 korona). Evvel szemben a St.-Pölten városi telep gőzgépjeinél 5.8 kg. gőz- és 1.26 kg. szénfogyasztás mellett a lóerőóra 3.65 fillérbe kerül. A Diesel-motorok teljes terhelésére vonatkozó fogyasztási adatok ezen műnél még nem voltak megállapíthatók, mindazonáltal a lóerőóránként 185 grammban megállapított és szavatolt fogyasztás kétségtelenül elérhető. A kalorikus hatásfok a Diesel-motornál 31%, evvel szemben a gőzgépeknél csak 8 6%. A kenőolajfogyasztás a Diesel-motornál lóerőóránként 5,6 gramm. E mellett a hengerekhez és a csapágyakhoz különböző minőségű kenőolajat használnak. A hűtővízfogyasztás lóerőóránként 20—25 liter. Pozsony város villamos telepén 2 db 300 HP és egy 500 HP teljesítményű Diesel-motorjainál a nyersolaj fogyasztás kilowattóránként teljes terhelésnél 288 gramm, 10 terhelésnél pedig felszáll 422 grammra. A hűtővízfogyasztás kb. 24 liter kilowattóránként. Még kedvezőbbek az átvételnél észlelt adatok, melynél Ross mérnök megállapította a következő kilowattóránkénti nyersolajfogyasztást: Teljes terhelésnél ___ ___ 266,4 gramm % „ _______ 275-2/2 „ _______ 312-8 A fűtőanyag költségei a nyersolaj 100 kg.-jának 6 koronás ára mellett kitesznek 251 fillért kilwattóránként. Egy nyomógázmotor szénköltsége 4-4 fillér volna kilowattóránként. A parallelkapcsolás ezen terepen is kifogástalanul történik. Az indítás 8—10 percet vesz igénybe. Ingadozás jelentéktelen mértékben csak igen csekély terhelésnél észlelhető. A Diesel-motorokról különösen kedvezően nyilatkozott Nagyszeben város villamos műve, noha ezen ma a nyersolaj 100 kg.-jaként 98 koronát fizet, úgy hogy a kilowattóránkénti tüzelőanyagfogyasztás a 4 fillért eléri. A telep vezetősége különösen hangsúlyozza az előnyöket, amelyeket a Diesel-motorok mint tartalékgépek nyújtanak és felemlíti, hogy a gőzgéptartalékot mindég ritkábban használja. Cernowitz város villamos telepén egy 250 és egy 500 HP teljesítményű Diesel-motor van üzemben. Itt a kilowattóránkénti nyersolaj fogyasztás 500—320 grammban lett megállapítva. Jaslo-ban a Gartenberg és Schreiner cég tulajdonát képező villamos telep 375 HP teljesítményű Dieselmotorjának kilowattóránkénti gázolajfogyasztása 190 gramm. Egy megfelelő nyersolajtüzelésű gőzgép nyersolajfogyasztása 600 gramm kilowattóránként. Mindezen telepek a Diesel-motorok különös előnyeit a következőkben foglalják össze: nagy üzemökonómia, gyors üzemképesség, biztos üzem a teljes terhelésig és kifogástalan parallel üzem más erőgépekkel. Egyúttal azonban azok hátrányait is hangsúlyozzák, amilyenek a csekély túlterhelhetőség és a nagyon gondos kezelés szükségessége. Egyes jelentések érdekesen utalnak bizonyos konstruktív javítások lehetőségére, amelyek leginkább az olajozásra vonatkoznak. E tekintetben különösen kiemelendő a Dreher Antal serfőző r.-t. Schwechatban üzemben levő nagy Diesel-motoros telepének jelentése. Ezen telepen 2 drb 250 HP és egy drb 500 HP teljesítményű Diesel-motor van üzemben és jelenleg egy 800 HP teljesítményű új egység kerül felállításra. Itt a nyersolaj-fogyasztás kilowattóránként 302 gramm, a kenőolaj-fogyasztás pedig 6 gramm hengerolaj és 2 gramm csapágyolaj. Míg a 2 drb 250 HP teljesítményű motor állandóan teljesen kifogástalanul áll üzemben, kitűnően parallel kapcsolható és teljes üzembiztosság mellett 10%-al túlterhelhetők, az 500 HP teljesítményű motor még mindig nem dolgozik teljesen kifogástalanul. Üzemzavarokra különösen a dugattyú-csap ki nem elégítő kenése és a légkompreszszorok szelepei adnak okot. Ezen jelentések összefoglalása után Engelmann igazgató a következő eredményekhez jutott: A Diesel-motorok a nagy üzemökonómia és gyors üzemképességük folytán kiválóan mint tartalékgépek alkalmazhatók közepes nagyságú telepeken. Körülbelül 400 HP teljesítményig a Diesel-motorok üzemeredményei kitűnőnek bizonyultak, különösen ha a kezelés, kenés és hűtés gondos. Az üzemökonomia a gőzgépekkel szemben még magas nyersolajárak mellett is (9 korona 100 kg.-ként) igen jelentékeny és a megtakarítás a nyersolajárnak megfelelően 30—55%. Nagyobb teljesítményű (500—800 HP) Diesel-motorokról még nem lehet végleges ítéletet mondani, mivel még nem állanak elégséges üzemeredmények rendelkezésre. A Diesel-motoros üzem fontos előnye, hogy a tüzelőanyag-készlet raktározása jelentékenyen kisebb helyet igényel, mint gőzgépeknél és hogy a tüzelőanyagot tetszőleges távolságban raktározhatjuk, ami gőzgépeknél nem lehetséges. A Dobersdorfi gépgyár r.-t. közlése szerint egy 1000 HP teljesítményű gőzgép egy évi tüzelőanyagának raktározására 1800 m2 felület szükséges, míg egy ugyanily teljesítményű Diesel-motoros telep tüzelőanyagának raktározására 180 m2 felület elégséges. Hoffmann Miklós és Rohonci Hugó magánmérnökök, Budapest, VI., Podmaniczky-utca 14. Terveznek és szállítanak: mindenféle rendszerű központi fűtést, különlegességképen: az amerikai rendszerű hygienikus központi légfűtést. — Szárító berendezéseket. — — Szellőztető, hűtő, porszívó, füstszívó és egyéb szívó berendezéseket. — Mesterséges kazánhuzat berendezéseket. — Vízellátó világító telepeket. — Modern ipari és gyári berendezéseket. — Képviselik a Backman-ventilátorokat. Szállítanak ventilátorokat, exhaustorokat minden célra. Egyedárusítói a KINLEY-LÁMPÁKNAK 1910. január 5. A villamosság népszerűsítése Svédországban. Gutenburgban a városi gáz és villamosművek bizottsága a villamosság népszerűsítését célzó következő javaslatokat terjesztette a város képviselőtestülete elé, amelyet az teljes terjedelmében el is fogadott: 1. A házhoz csatlakozó vezeték fektetését az elosztó kábelektől a ház faláig a villamosmű a maga költségén eszközli. Ugyancsak a villamosmű végzi a