Polytechnikai Szemle, 1911 (15. évfolyam, 1-24. szám)

1911-01-04 / 1. szám

4 POLYTECHNIKA! SZEMLE 1911. január 4. római és a byzanc művészeti formáit saját művészi felfogásuk és érzékük szerint felhasználva, a román építészetet teremtették. A második előadás Méhely Kálmánnak: „A dolgozó Belgium“ című nagyszámú vetített képpel kísért érdekes előadása volt. A közgazdasági tevékenység legfontosabb ágazataiban igyekezett kimutatni azt, ami Belgiumban a legnevezetesebb és megrajzolni belőlük a dolgozó Belgium mai képét. Belgium a közgazdasági tevékenység minden ágazatában relatíve a leg­­nagyobb fejlettséget mutattja. Belgiumnak van aránylag a leg­sűrűbb vasúthálózata, a legintenzívebb ipara, a fejletségének igen magas fokán álló mezőgazdasága, a lakosság számához viszonyítva a legnagyobb értékű kereskedelme. Külkereskedelme a 6 milliárd­o-t meghaladó évi összes értékével Ausztria-Magyar­­országét is jóval felülmúlja. Belgium ink­álta Európában a nagy vasutakat és ugyancsak Belgiumnak van a legkitűnőbb vicinális vasútrendszere, a nagy tömegek forgalmának fejlesztése végett pedig a legkitűnőbb munkásbérletjegy-rendszere. Belgium kiváló skálája mindama tulajdonságoknak, melyek korunkba a nemzetek erejét alkotják: vállalkozó szellem, szervező képesség, elszánt kezdeményezés, előrelátás és a jövőről való gondoskodás. Ez utóbbiban is kiválót alkotott takarék- és nyugdíjpénztára, valamint munkásházépítő egyesületei révén. Helyes vámpolitikája olcsó megélhetést biztosít. Mezőgazdasága fejlettségének igen magas okán áll, mert gazdái legteljesebb mértékben felismerték az egyesülésben rejlő erőnek, a tanulás, a haladás iránti készség kielégítésének módjait és értékét. E rendkívül sokoldalú gazdasági tevékenység azt a gon­dolatot véli felkelthetni, hogy hát könnyű ott erőteljes gazdasági életnek kifejlődnie, a­hol nincs a mi nemzetiségi és társadalmi tagoltságunk. És ez éppen a legnagyobb tanulság Belgiumból. Alig van más ország, a­hol ezek az ellentétek jobban ki vol­nának élesedve, mint éppen itten. Flamand és wallon, katholi­­kus és szocialista egymással a legélesebb harcban áll. Csak­hogy a nemzetiségi és társadalmi tagoltság csupán addig ■vesze­delmes, a­míg meddő veszekedésben emésztődik fel. Ha gyakor­lati felfogásban gyökerező nemes versengést kelt köztük, sokkal hasznosabb, mint bármilyen meddő egyszínűség. E versengés leghasznosabb gyümölcse az alkoholizmusnak és analfabéták számának rohamos csökkenése. Belgium tehát azzal a vélemény­­nyel szemben, hogy a mai szociális bajok forrása az indusztria­­lizálódás, azt bizonyítja, hogy a többi gazdasági ághoz harmo­nikusan kapcsolódó indusztrializmus boldogulását sokkal mesz­­szebbmenőleg biztosítja, mint bármiféle egyoldalú gazdasági ágazat. A nagyon értékes és tanulságos előadást a nagyszámú közönség zajos tetszéssel honorálta. Újabb műjéggyártó-telepek. Amerika legnagyobb villa­mos áramfejlesztő telepeinek egyike, a „Montreal világítási, fűtési és erőátviteli társaság“ elhatározta a műjég nagybani gyártását. Az óriási turbina- és dinamógépberendezések az éjjeli órákban a jéggyártáshoz való kihasználása igen nagy jövedelmet biztosít. A Niagara­ vízeséseinél már évek óta üzemben van egy elek­tromos üzemű műjéggyár, a­mely a gyártott jeget nagy haszon mellett óriási mennyiségekben messze vidékekre elszállítja. Ez utóbbi gyárban a jéggyártás következőképen történik: Nagy víztartányokba üreges, belülről hűthető fémlemezből álló lapos testeket függesztenek, a­melyből külső oldalain jégréteg képződik. Ha a körülbelül 20 négyzetméter felülettel bíró testeken a jég­réteg vastagsága 30 centiméterre megnövekedett, a testeket kiemelik, a jégtáblákat leválasztják és szétfűrészelik. Egy ily testtel körülbelül 400— 500 kiló jeget gyártanak egy munkaszakasz alatt A hűtőfolyadék készítése, a szivattyúk, daruk, fűrészek, stb. hajtása elektromos energiával történik. A jéggyártás ily módon oly olcsó, hogy nagyobb távolságokra is még haszonnal szállítható el. Rendkívül olcsó műjeget gyárt a Trieszt melletti Opcina-ban lévő jéggyár, még­pedig a bóra segítségével. Ez a hideg mindent megdermesztő szél, óriási erővel jön le a Karszt-hegységből a tenger felé. A jéggyár a bóra kihasználására a szél irányával szemben egy nyitott fafészert épített, a­melyben egy fakarókból rostélyszerűen felállított rendszer felett víz folyik. A víz nagy­számú csapon keresztül lassan átfolyik a rostélyrendszeren és megdermed vastag jégdarabokká, a­melyeket leütnek és a gyár jégpincéjében felraktároznak. A közlekedési eszközök üzembiztossága egykor és most. A vasúti forgalom biztosságának nagyfokú növekedéséről bizonyságot tesznek a következő adatok. Sartiaux főmérnök 30 évvel ezelőtt az utazásnál bekövetkezett balesetekről állított össze pontos statisztikai adatokat. Statisztikája szerint Francia­­országban a postakocsik idején minden 335,000-ik utasra egy halálos végzetű baleset és minden 50,000-ik utasra egy sérülés esett. Általánosan elterjedt vélemény, hogy a balesetek száma a vasutak kiépítésével óriási módon növekedett. Ez azonban nem áll. Sartiaux kiszámította, hogy Franciaországban a vas­utak fennállásának első 40 esztendejében, azaz 1835 szeptember 7-étől 1875 szeptember végéig, csak minden 5,178,490-ik utasra esett egy halálos kimenetelű baleset és csak minden 580,450-ik utasra egy sérülés. Ezeket az adatokat messze felülmúlják a leg­újabb kimutatások. Ezek szerint az 1901—1904-ig tartó 4 év alatt csak minden 7.000,000-ik utasra esik egy halálos végzetű baleset és minden 1.300,000 utasra egy sérülés. Felelős szerkesztő : WOLF SÁNDOR. SZABADALMAK FORGALMA. Gandil Ernő Waldemár gépszerkesztő, Kopenhágá­ban a 32.765. számú „Fejőgép” című magyar szabadalom tulajdonosa, szabadalmának gyakorlatbavétele céljá­ból belföldi gyárosokkal összeköttetést keres; szabadalmát esetleg el is adja, vagy gyártási engedélyt ad. Bővebb felvilágosítással szívesen szolgálnak : Harsányi Jenő és dr. Messinger Károly hites szabadalmi ügyvivők, Budapest, V., Váci­ körút 78. szám, Fővárosi Nyomda készít mindennemű nyomtatványt dí­szes és modern ki­vitelben, úgymint: hírlapokat, folyóira­tokat, kereskedelmi nyomtatványokat, részvényeket, betéti befizetési könyveket, árjegyzékeket, évi je­lentéseket, zárszáma­dásokat, a törlesztő íveket, számlákat , levélpapirokat, stb. vonalzó és st, könyvkötő r.-t. Budapest Podmaníczky­­utcza 39. szám Telefon sz. 28-Í7 ilBSín­ü Üzleti könyveket a kereskedelem és bankszakma minden ágazata számára, sa­ját v. bármilyen minta utáni tartós és czél­­szerű kivitelben jutá­nyos áron gyártunk. Vonalzó intézetünk­ben mindennemű vonalzási munkát a legrövidebb idő alatt­­*■ készítünk.

Next