Polytechnikai Szemle, 1912 (16. évfolyam, 1-10. szám)
1912-01-10 / 1. szám
1912. január 10 POLYTECHNIKAI SZEMLE rajzoknak tussal való kihúzását, mert ezeket a feltaláló egyszerű kémiai eljárásával szép fekete színű, rögzített és fénymásolásra alkalmas rajzokká alakíthatjuk át. Az új eljárás abban áll, hogy az trón oly fémvegyületet tartalmaz, amely később kémiai behatásra megfeketedik és megrögződik. Ilyen fémvegyület lehet pl. a ferroammóniumszulfát, amelynek színes szulfidja van. Az ezen izónnal elkészült rajzot azután oldható szulfid hatásának tesszük ki, mire a fém átalakul fémszulfiddá. A rajzolásnál természetesen egy közönséges irónt is használunk, amelylyel a segítővonalakat húzzuk meg, úgy hogy a szulfid behatására csak azon részek feketédnek meg, amelyeket különben tussal is kihúztunk volna. A Telefon Hírmondó Amerikában. Puskás Tivadarnak, a korán elhalt zseniális magyar mérnöknek Budapesten bevált találmánya, a Telefon Hírmondó, New jersey állam Newark nevű városában is megkezdte működését. A Beszélő Újság szerkesztősége és irodája az óriás Essex Building egész első emeletét elfoglalja és sokkal tökéletesebben van berendezve, mint a Budapesti Telefon Hírmondó szerkesztősége. Különösen a hangversenyterem készüléke, amely az előfizetők részére adott zene- és énekszámokat továbbítja, felülmúlhatatlan a maga tökéletességében. A Newyork Herald, Times, Tribune, World, Press, Evening Telegram és Globe a Telefon Hírmondóval foglalkozva, kiemelik, hogy magyar találmányról van szó, amelyet Budapestről importáltak az Egyesült Államokba. Mindenesetre örvendetes, hogy magyar találmány is megkezdte már hódító útját a találmányok hazájában, Amerikában. Úyítás a mechanikai tüzelőszerkezetek terén. A modern kazántelepeken használatos önműködő tüzelőszerkezetek komplikált hajtóművei még nagyon hiányosak. Legfőbb hibájuk, hogy csak keskeny rostélyoknál használhatók, mivel nem terítik el a szenet egyenletesen a rostélyon. De nagy hátrányuk e szerkezeteknek, hogy ha a szénbedobás táplálóhengerrel történik, akkor a kazánt igen mélyre kell befalazni, hogy a garat, amelyből a táplálóhengerbe folyik a szén, oly alacsony legyen, hogy a szenet egyszerűen be lehessen lapátolni. Majd az összes készülékek hátránya abban rejlik, hogy a szénbedobóhenger vagy lapát mozgatására különösen hosszú rostélyoknak aránylag nagy erő szükséges. A hajtás vagy egy közös előtéttengelyről excenter és excenterrud, vagy kilincskerék és kilincs segítségével történik. Rendesen finomabb szemcséjű szénrészek az adagolólapát által nem lesznek oly távolságra bedobva, mint a nagyobb darabok, a szénpor elöl a rostélyon összegyűl és időnkint kézzel el kell távolítani, mert erős füst- és koromképződés állana be. Újabban egy altonai cég oly rendszerű tüzelést szabadalmaztatott, mely az eddigiekkel szemben lényeges változást és a megejtett kísérletek szerint haladást mutat. Elvileg a főalakítás ezen tüzelésnél abban áll, hogy a magas szerkezet elesik, mivel a lángcső ajtaja úgy van kiképezve, hogy vele történik a szénnek a rostélyra való dobása. A szén a ferde hajításo* törvényei szerint egy parabola-pályán mozog az etetés alatt, ami által egyenletes elosztása a rostélyon jobban eléretik és emellett a szerkezet erőszükséglete is kisebb. A mozgató mechanizmus leállítása nélkül egy emeltyű segítségével az ajtó kézzel kinyitható, úgy, hogy a salakozás, mint kézi tüzelésnél, könnyen elvégezhető. A szerkezet egy előtéttengelyről mozgatható egy excenter segítségével. A berendezés előnye az is, hogy meglevő kazánra minden átalakítás nélkül rászerelhető, csak az ajtót kell kicserélni. A dohánynak villamossággal való konzerválása. Edward Lusley londoni vegyészmérnök legutóbb beszámolt azokról az érdekes és nagyjelentőségű kísérletekről, amelyeket a dohánynak villamosság útján való konzerválásával végzett és amelyek fényes eredményekkel jártak. Az új eljárás számtalan előnynyel jár a dohánygyártmányokra és különösen a szivarkadohányt tetemesen megjavítja és élvezetesebbé teszi, anélkül, hogy kellemes zamatát legkevésbbé is befolyásolná. A villamossággal kezelt dohány sok tekintetben enyhíti a nikotin káros hatását és ezenkívül különösen kellemes izt kölcsönöz a belőle készített gyártmányoknak. Legnagyobb jelentősége az új eljárásnak azonban kétségtelenül az, hogy a villamos áramnak kitett dohány kitűnően konzerválódik és évek során át való raktározás után is kifogástalan minőségben használható. A rendesen 10—25 százaléknyi nedvességet tartalmazó dohányt ugyanis igen hamar penészgombák lepik el és az anyag egészen hasznavehetetlenné válik. A villamos áram annyira konzerválja az anyagot, hogy már előre megöli a gombákat és a nedvességet a minimumra redukálja. Egy kísérlet alkalmával kitűnt, hogy a legnedvesebb fajtájú dohány, miután villamos árammal kikészítették és pléhdobozba elzárták, öt év múltán is kifogástalan minőségben volt használható és élvezhető. Lusby eljárása mélyreható fontossággal bír a dohánygyárakra, amennyiben rengeteg kártól fogja megóvni ezeket a vállalatokat. A főváros közlekedési kérdéseiről tartott jan. 4-én előadást Kelemen Mór főmérnök a Magyar Mérnök- és Építész Egyesületben, melyben a főváros személyforgalmának hihetetlen mértékű megnövekedését vázolta, szembeállította ezt Bécs, Berlin és London forgalmával és ismertette a közlekedési eszközöket, a kifejlődött versenyt, amelyben a nagyobb sebesség biztosítja az előnyt. Rámutatott a fővárosi közlekedés hibáira, amelyek részben a természetes fejlődés, részben pedig a meg nem felelő városszabályozási terv és a város kedvezőtlen utcahálózata folytán következtek be. Bebizonyította, hogy a bajoknak elejét lehetett volna venni, ha a modern műszaki tudás és vezetés úgy a villamos vasutak igazgatásában, mint a fővárosi közlekedési politika irányításában teret kapott volna. Szükségesnek tartja a sebesség növelését, a megállóhelyek számának lehető redukcióját, a fel- és leszálló utasok számára különválasztott, széles ajtóval ellátott kocsik alkalmazását és új vonalak építését. Sürgette az Erzsébet-hídnak a villamos vasutak számára való megnyitását és a Hungária körúti híd megépítését. A földalatti vasút létkérdésének tartja a mai vonal meghoszszabbítását, vázolta a takszaméteres automobilok alkalmazásának a forgalomra való rendkívüli hatását. Szólt az útépítés terén elkövetett hibákról és azt javasolta, hogy az amerikai közlekedési bizottságok mintájára állítsanak föl nálunk is egy, a városi adminisztrációtól független bizottságot, amelynek feladata volna, hogy a közlekedési vállalatokat ellenőrizze és megfelelő közlekedési programot dolgozzon ki. Felelős szerkesztő: WOLF SÁNDOR. Fővárosi Nyomda vonalzó és könyvkötő r.-t. Készít mindennemű nyomtatványt díszes és modern kivitelben, úgymint: hírlapokat, folyóiratokat, kereskedelmi nyomtatványokat, részvényeket, betéti befizetési könyveket, árjegyzékeket, évi jelentéseket, zárszámadásokat, a törlesztő íveket, számlákat -és levélpapírokat, stb. Budapest Podmaníczkyutcza 39. szám Telefon sz. 28-17 Üzleti könyveket a kereskedelem és bankszakma minden ágazata számára, saját v. bármilyen minta után, tartós és czélszerű kivitelben jutányos áron gyártunk. Vonalzó intézetünkben mindennemű vonalzási munkát a legrövidebb idő alatt ♦ készítünk.*■ 5