Rajzoktatás, 1917 (20. évfolyam, 1-10. szám)

1917-01-01 / 1. szám

vágott. Az őszinteségben nőttek meg az emberek akkorára, hogy most el­­képzedünk szertelen nagyságukon, hiszen a művészet nem más, mint az igaz érzelmek kultusza. Ma a világ tele van leszerelt tompított szürke maj­mokkal. De amíg ez a szürke majomszín kötelező lesz, nem lesz meg a művészet, melyben ma annyian sántikálnak, s így meg amúgy próbálják alulról megcsinálni azt, amit csak fölülről lehet. — De hagyjuk ezt. — Hát tényleg megorroltál a beszédemért? Imitator: Megyek. — Szervusz. (El.) Fantasta : Nemsokára itt lesz megint. Talán már a jövő füzetben újra halljuk őt. Mert nem olyan ostoba, mint aminőnek tetteti magát, hogy okos­nak látszék. A tanítóképzők rajztanmenete. Decemberi számunknak ezen kérdéssel foglalkozó cikke élénk vissz­hangot keltett. Több sürgető levelet kaptunk, melyekben arra kérnek ben­nünket, hogy foglalkozzunk folytatólag is ezzel az ügygyel, mert az új tanmenet a képzők rajztanárai számára tarthatatlan helyzetet teremt. Sajnos, a levélírók egyike sem mondja el kimerítőbben észrevételeit, vagy pedig oly formában teszi azt, mely nincs a nyilvánosságra szánva, pedig nézetünk szerint elsősorban is a legközvetlenebbül érdekelteknek, a képezdei tanárok­nak kell ebben a kérdésben véleményt nyilvánítanak. Egyik kartársunk terjedelmes leveléből közöljük az alábbiakat, főként azért, hogy a tanmenet szerzőjének alkalmat adjunk álláspontjának megvilá­gítására. Kortársunk levelében többek között ezeket írja. Teljesen osztom a tanítóképzők tanmenetével foglalkozó cikkük minden sorát s a kiadott tanmenetet egyenesen kivihetetlennek állítom. Állítom ezt főként az egyes tanóráknak túlterhelésére való tekintettel. A túlterhelésre rámutat ugyan múlt számunk cikke is, de még világosabbá akarom tenni ezt azáltal, hogy szó szerint idézem a tanmenetnek néhány, egyes órákra szóló utasításait. Nem kell sokat válogatnom, akár találomra is vehetném idéze­teimet, de hogy meggyőzőbb legyen állításom, osztályról-osztályra fogok egy-egy példát venni, és­pedig a legkülönbözőbb tanulmányi részletekből. 1. osztály. Anyag, a 16-ik és 17-ik órák számára. Kúp alakú természeti (geometriai vagy ipari) tárgy foltképe és kör­vonala színes krétával. A háromszög síkja és vonala, geometriai vonat­kozásai. A ferde vonal. A kúp metszetei, alaprajza. A ferde vonal, mint tervezési motívum. Áttekinthetőség kedvéért részekre bontom : 1. Kúpalakú test (megnevezve az anyagban: sárgarépa, petrezselyem, cukorsüveg stb.) foltban visszaadva. 2. U. a. körvonalasan. 3. Valami a háromszögről. (Teljesen érthetetlen követelményekkel.) 4. A ferde vonal. (Viszonyítások függőleges, vízszintes helyzetekhez.) 5. A kúp metszetei. 6. A kúp alaprajza. (A metszetek után ?) 7 Tervezés a ferde vonallal, mint motívummal. Hogy mi minden van itt összepréselve, azt csak a további, egyenkénti részletezés után látnók a maga lehetetlenségében. 14

Next