A szikvízipar, 1929 (4. évfolyam, 11-13. szám)
1929-11-01 / 11. szám
A SZIKVIZIPAR egész iparpolitikája a nagyiparnak kedvez a kisipar rovására és teljesen elnyomná a szabad iparágakat. A kamarának az iparvédelem a kötelessége, ehelyett azonban ha tehetné, ha módjában volna, alkalmasint a dédelgetett vendéglős és kávésipar szabad prédájává dobná oda a mostohán kezelt szikvízipart. Pedig irgalmatlanul beköveteli a szikvíziparosságtól a kamarai adót. Miért? Miért fizessen a szikvíziparos, amikor kegyetlenül megtagadják? Az ankét eredménytelenül végződött. Szántó Kálmán amikor látta, hogy indokolatlan és jogtalan ellenségeskedéssel áll szemben, azzal vetett véget a vitának, hogy A Hudson-Essex-gyár új háromnegyed tonna teherbírású „Dover” gyorsteherautója, ill. üzleti kocsija. A Hudson-gyár, mely eddig kizárólag személyautomobilokat gyártott és hathengeres „Hudson” és „Essex- Super-Six” modeljeivel a világpiacon vezető pozícióra emelkedett, júliusban egy ugyancsak hathengeres könynyű teherautó típust hozott ki a piacra „Dover” elnevezés alatt. A gyárhoz ugyanis nap-nap után halomszámra érkeztek a levelek „Hudson” és „Essex” tulajdonosoktól, hogy az eddigi princípiumok alapján vegyék fel programjukba a teherautógyártást, hogy megszűnjön az a ferde helyzet, hogy egy Hudson-Essextulajdonos, aki gépével a legteljesebb mértékben meg volt elégedve, teherautószükségletét másutt legyen kénytelen fedezni. A „Dover” alvázba ugyanaz a híres hathengeres „Essex-Super-Six’’-motor van beépítve, mint a személyautóba. Ennek megfelelően az alváz háromnegyed tonna hasznos hordképességű és a hatalmas motor az felolvasta a szikvíziparosság deklarációját. Ez a deklaráció így hangzott: Tekintetes Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara! A szikvízkészítő tankok használata, valamint a szikvízkészítésnek képesítéshez kötése ügyében folyó hó 10-én a tekintetes Kamara szakértekezletet tartott, mely alkalommal Szántó Kálmán újpesti szikvízgyári igazgató, szövetségünk alelnöke deklarációt olvasott fel, amit ezennel írásban is előterjesztünk: „Amidőn valamely iparág a kamarához fordul érdekeinek megvédése végett, teszi azzal a bizakodással, hogy a Kamara hivatásának megye aránylag könnyű alvázban teherautónál eddig még nem tapasztalt húzóképességet, sebességet és fürgeséget ad a „Dover’’-autónak. A gyár, mely termelésének jelentékeny részét exportálja, számolt a konstrukciónál a gyenge európai utakkal és a „Dover”-nek olyan szilárd alvázat adott, mely még a legnehezebb útviszonyokat is könnyedén győzi le. A kocsi felszerelése a legmodernebb: négykerékfék, elektromos benzin- és olajmérő, amperóra, stb. Külseje elegáns, berendezése célszerű és csukott és nyitott karosszériás modelljei oly ügyesen vannak építve, hogy a különféle ipari felhasználásnak korlátlan lehetőségei nyílnak. Régi hiányt pótol a „Dover”, ez a könnyű, fürge gyorsteherautó és mint ahogy már védjegye — a szárnyas ló — azt fejezi ki, hogy az elavult lóüzemet ma már minden modern gondolkozású kereskedő autóval pótolja, — úgy meg vagyunk róla győződve, hogy a magyar vásárlóközönség is értékéhez méltóan fogja a „Dover ”-t fogadni. HATHENGERES , 3/4 tonna hasznos teherbírású DOVERGYORSTEHERAUTÓ Hudson—Essex gyártmány! Szikvízüzemek részére speciális karosszériával! ip Kérje képes árjegyzékünket!BÁRDI KOSSUTH LAJOS UCCA 6. SZÁM. 5