A szikvízipar, 1929 (4. évfolyam, 11-13. szám)

1929-11-01 / 11. szám

A SZIKVIZIPAR egész iparpolitikája a nagyiparnak kedvez a kisipar ro­vására és teljesen elnyomná a szabad iparágakat. A ka­marának az iparvédelem a kötelessége, ehelyett azonban ha tehetné, ha módjában volna, alkalmasint a dédelgetett vendéglős és kávésipar szabad pré­dájává dobná oda a mostohán kezelt szikvíz­­ipart. Pedig irgalmatlanul beköveteli a szikvíziparosságtól a kamarai adót. Miért? Miért fizessen a szikvíziparos, amikor kegyetlenül megtagadják? Az ankét eredménytelenül végződött. Szántó Kálmán amikor látta, hogy indokolatlan és jogtalan ellenséges­kedéssel áll szemben, azzal vetett véget a vitának, hogy A Hudson-Essex-gyár új háromnegyed tonna teher­bírású „Dover” gyorsteherautója, ill. üzleti kocsija. A Hudson-gyár, mely eddig kizárólag személyautomo­bilokat gyártott és hathengeres „Hudson” és „Essex- Super-Six” modeljeivel a világpiacon vezető pozícióra emelkedett, júliusban egy ugyancsak hathengeres köny­­nyű teherautó típust hozott ki a piacra „Dover” elne­vezés alatt. A gyárhoz ugyanis nap-nap után halom­­számra érkeztek a levelek „Hudson” és „Essex” tulaj­donosoktól, hogy az eddigi princípiumok alapján ve­gyék fel programjukba a teherautógyártást, hogy meg­szűnjön az a ferde helyzet, hogy egy Hudson-Essex­­tulajdonos, aki gépével a legteljesebb mértékben meg volt elégedve, teherautószükségletét másutt legyen kény­telen fedezni. A „Dover” alvázba ugyanaz a híres hat­hengeres „Essex-Super-Six’’-motor van beépítve, mint a személyautóba. Ennek megfelelően az alváz háromnegyed tonna hasznos hordképességű és a hatalmas motor az felolvasta a szikvíziparosság deklarációját. Ez a dekla­ráció így hangzott: Tekintetes Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara! A szikvízkészítő tankok használata, valamint a szikvízkészítésnek képesítéshez kötése ügyében folyó hó 10-én a tekintetes Kamara szakértekezletet tartott, mely alkalommal Szántó Kálmán újpesti szikvízgyári igazgató, szövetségünk alelnöke dekla­rációt olvasott fel, amit ezennel írásban is előterjesz­tünk: „Amidőn valamely iparág a kamarához for­dul érdekeinek megvédése végett, teszi azzal a bi­zakodással, hogy a Kamara hivatásának megye­ aránylag könnyű alvázban teherautónál eddig még nem tapasztalt húzóképességet, sebességet és fürgeséget ad a „Dover’’-autónak. A gyár, mely termelésének jelentékeny részét exportálja, számolt a konstrukciónál a gyenge európai utakkal és a „Dover”-nek olyan szilárd alvázat adott, mely még a legnehezebb útviszonyokat is könnye­dén győzi le. A kocsi felszerelése a legmodernebb: négy­­kerékfék, elektromos benzin- és olajmérő, amperóra, stb. Külseje elegáns, berendezése célszerű és csukott és nyi­tott karosszériás modelljei oly ügyesen vannak építve, hogy a különféle ipari felhasználásnak korlátlan lehető­ségei nyílnak. Régi hiányt pótol a „Dover”, ez a könnyű, fürge gyorsteherautó és mint ahogy már védjegye — a szárnyas ló — azt fejezi ki, hogy az elavult lóüzemet ma már minden modern gondolkozású kereskedő autóval pó­tolja, — úgy meg vagyunk róla győződve, hogy a magyar vásárlóközönség is értékéhez méltóan fogja a „Dover ”-t fogadni. HATHENGERES , 3/4 tonna hasznos teherbírású DOVERGYORSTEHERAUTÓ Hudson—Essex gyártmány! Szikvízüzemek részére speciális karosszériával! ip Kérje képes árjegyzékünket!BÁRDI KOSSUTH LAJOS UCCA 6. SZÁM. 5

Next