Textil-Ipar, 1933 (6. évfolyam, 1-24. szám)
1933-01-15 / 1. szám
Nincs többé „Megszűnik” nincs többé „Végeladás” nincs többé „Likvidálunk” Az olcsó kiárusításokat törvényes terminushoz kötik A Textil Ipar nagy sajtóharca az ötletszerű és légbőlkapott »üzletmegszűnések«, »likvidálások« és »végeladások« ellen nem járt eredmény nélkül. A visszhang, amelyet évek óta folytatott sajtókampányunk keltett, végre eljutott illetékesek legilletékesebb füleihez is és végre megvalósul nálunk is az az erélyes törvénytervezet, amely eddig már minden rendes országban törvényerőre jutott és a tisztességes kereskedelmi versengés érdekében lenyirbál minden kirívó kinövést. A Fővárosi Kereskedők Egyesülete Bért és Emil elnöklésével már meg is tárgyalta a kormánynak az árusítások és kiárusítások korlátozása és a tisztességtelen versenyekre vonatkozó törvény módosításának tervezetét, amelynek életbeléptetésével kipusztulnak úgy Pestről, mint vidékről az állikvidálók és álüzletmegszüntetők, továbbá a zálogházból kiváltott, illetve ki nem váltott silány portékák árusítói. Nem lesz többé vevőbolondítás, mert ezentúl évenként csak kétszer és minden szakmának egy és ugyanazon időre engedélyezik a szezonvégi vásárokat, illetve raktár-kiárusításokat. A tervezet még azt is eltiltja, hogy az »azelőtt volt árakat« kiírják és áthúzzák a kereskedők, csak fix árak megjelölése lesz megengedve. Bizományi árukat kiárusítani sem lesz szabad. A kiárusítások törvényes időtartamát az elöljáróságok szabják meg majd a kereskedelmi és iparkamara véleményezése alapján. Sok kereskedő nem fog örülni az új érának, de az összkereskedelemnek létérdeke, hogy a tervezet minél előbb tető alá jusson, mert egészségesebb mederbe tereli a kereskedők versengését. A tehetséges üzletember mindenkor meg fogja találni a módját, hogy humbug nélkül is révbe jusson. A téli vásár tanulságai Rendőr állította sorba a vevőket a Pók-áruházak előtt a téli vásár alkalmából, a Corvin hároméles homlokzati fény betűi hihetetlen tömegeket csalogatnak befelé, a Magyar Divatcsarnok 40 éves jubileumával egybekötött téli vásár híre a fél Rákóczi-utat átfogó nagy reklámautmachingjával még a perifériák közönségét is fellármázta, szépen dolgozott a Fenyves és azok a speciális detailüzletek, melyek idejekorán felkészültek, bőven arattak, így Heilig, aki pengős harisnyaakciójával aratott sikert, de a detailüzletek nagy hányadának a részvétlenség és a gyászos kongás jutott osztályrészéül. Az 1933-as téli vásár általában szomorú tanulságokkal járt. A detailisták a külföld nagy városaiban hasonló alkalmakkor valamennyien részt vesznek a szezonvásár akciójában, még a legkisebb vőfös is kitalál valamit, hölgy az üzlete előtt elvonuló vevőt megállásra késztesse. A téli vásár, vagy más vásár, nem más, mint a vevőközönségnek vásárlásra való csábítása. A kiskereskedő részére soha az életben nem kínálkozik kedvezőbb alkalom, mint ilyenkor, hiszen az ő külön téli vásárja javára díjtalanul ütik a reklám nagydobját a nagyok, a tehetősek, az áldozatkészek, tehát, ha a Corvin fény csóvái a téli vásár reklámját sugározzák szerteszéjjel, ha a Divatcsarnok átmázolja a Rákóczi-utat a téli vásár betűivel, ha a Fenyves oldalas hirdetésekkel rázza fel a közvéleményt a téli vásár érdekében, mindez a reklám úgy betűben, mint fényben a nagy reklámköltségeket nem bíró kiskereskedelmet is segíti. Amelyik kereskedő ennélfogva és ezen ingyen adódott reklámlehetőségek mellett egyszerűen, elbújik a köztudatba átment vásárok elől és a pult mögött, mint a strucc, homokba dugja a fejét, megérdemli sorsát. Még egyszer hangsúlyozzuk, éppen a mostani téli vásárból vonván le a véres konzekvenciákat, a detailkereskedelem halálra van ítélve, ha a jövőben visszavonul és saját magát a turáni átok gyászfátyola mögé rejtve, nem használja ki a részére ingyen felkínálkozó nagy reklámalkalmakat és maga is gőzerővel részt nem vesz a szezonakciókban. H Ha nem bírják egyedül, tessék, álljanak össze csoportosan (mint ez más államokban szokásos), eszközöljenek a gyáraknál alkalmi bevásárlásokat és készüljenek fel maguk is az általános roamra. Aki idejekorán okul, annak már legközelebb nem fog üresen tátongani az üzlete és egzisztenciája nem fog elmerülni abban a fényörvényben, amely felé a nagy konkurrencia reklámhullámai sodorják a bel- és kültelkek emberáradatát. Ez kortünet az egész világon. S a korral rohanvást kell haladni. "το".