Újítók Lapja, 1961 (13. évfolyam, 1-23. szám)
1961-01-10 / 1. szám
/Q két -statitások . .. A tízezer tonnás hajókat az úgynevezett szekciós módszerrel építik. Ez anynyit jelent, hogy a hajó alkotórészeit elemekből állítják össze és ezeket szekciónként készítik. El lehet képzelni, hogy egy szekció-építő csarnok milyen hatalmas lehet Ahogy belépek a hajóépítő csarnokba, egyszerre rohan meg egy kettős érzés Törpének érzem magam a csarnok méreteihez képest, s ugyanakkor érzem az ember óriás voltát is. A hegesztő-automaták kísérteties lila fénynyel töltik be a csarnokot. A fülsiketítő dübörgésben elvész az ember hangja A hajóépítők - ezek a modern ciklopsok vidám kedvvel döngetik a mázsás hajólemezeket. Dörren a nagykalapács a hajólemezen, villan a fény, s fent a nagy magasságban a daruk vaskapcsain úsznak a levegőben a soktonnás hajórészek. Alfonz Bartels hajóépítő lakatost - többszörös újítót — kísérőm hozzánk integeti. A szanaszét, látszólag rendetlenségben fekvő lemezek ,,hajó-hintáin” átvergődünk nyugodalmasabb, csendesebb ,,vidékre”. Betérünk az egyik irodába Bartels, ez a fiatal, kékszemű, fasorrú lakatos - miután megismerkedünk - vidáman mesél a brigádjáról A szocialista brigádnak 24 tagja van. A brigádtagok fele párttag. Ezideig negyven újítást nyújtottak be Ebből 25 újítást elfogadtak és megvalósítottak. Bartels az idén 3000 DM újítási díjat kapott. A brigádvezetőről még mondjuk el, hogy átlagosan havi 1000 DM-t keres, Trabant kocsija, televíziós készüléke, háromszobás lakása van. (Havonta 45 DM lakban fizet.) Minden egyes bri■gádtagnak van motorkerékpárja. A jómódú brigádnak nem az égből hullott ■az anyagi áldás. Sok munka, tanulás, alkotókészség, termelte ki ezt az anyagi jólétet. Vegyük csak sorra a dolgokat. A brigádvezetőnek mesteri képesítése van A brigád minden egyes tagja, valamilyen fokon tovább képezi magát. Az egyik nevezetességük, hogy ,kétszakmásak” valamennyien. Ez annyit jelent, hogy két mesterségben, két szakmában van képesítésük Legtöbbjük hajóépítő-lakatos, mások hajóépítő szerelők, s valamennyien vizsgázott hegesztők. Bartels búcsúzik s eltűnik a lila fények tengerében, a munka szép csarnokában. Újabb emberrel — Fanter Hellmuth hajóépítő mesterrel — ismerkedünk meg. /. kollektv újítók ... Fanter Hellmuth hajóépítő-mester Toldi Miklós-szerű jelenség. Már külső megjelenésében is méltó azokhoz a hajókhoz, amelyeket épít. Vállas, magas alakján megfeszül az overáll, s gyermekien tiszta kék szemekkel néz az emberre. Szocialista brigádjukról beszél. A brigádban tizenketten vannak, nyolc szakmunkás, két konstruktőr, egy technológus és a hajóépítő mester. A csoport fő célkitűzése az újítás. Kollektív újítók, a brigádtagok elképzeléseit közösen valósítják meg, az újítási díjon is egyformán osztoznak. S van mit elosztani. A mester ujjain számlálja össze, hogy ezideig mi mindent valósítottak meg. Érdeklődésük középpontjában az anyagtakarékosság, a munka termelékenységének emelése áll. A Fanter-brigád valósította meg nemrég a hajók szerelésénél használt épületállványzat faanyagának kiküszöbölését. Az újítás lényege gurítható csőanyagból szerelt építő állványzat. Néhány adattal jellemezzük az említett újítás jelentőségét. Munkaidőben módszerükkel évente 17 OOO órát, anyagban 50 000 DM-et takarítottak meg. A brigád újításáért — ezideig — 6500 DM újítási díjat és 4500 DM külön jutalmat kapott. A hajóépítő-mester azt mondja, hogy szükség is volt erre a szép jutalomra, mert öt gyermek boldog atyja és a gyermekek nevelése sokba kerül. Fanter azt is elmondta, hogy havonta 780 DM a fizetése s minden gyermek után 100 DM családi pótlékot kap A Wamnowwerft egyik klubjának éttermében pihenjük ki vándorlásunk fáradalmait. Érdemes ebben az étteremben körülnézni, hiszen itt ebédidőben egyszerre 3000 embernek terítenek. Érdekes, hogy a gyárnak még egy háromezer fő befogadására alkalmas étterme van. Most azonban maradjunk csak itt és szemlélődjünk tovább. A fehér főkötős, fehér ruhás lányok — a kiszolgáló személyzet — gumikerekű kis asztalkocsikon szállítják az ebédet az asztalokhoz A vendégek, a gyár munkásai, mérnökei „á la carte” étkeznek. Néhány adat az étlapról - húsleves egy tojással 0.45 DM, fasírozott hús majonézes burgonyával 1.30 DM, stb. Az adag kielégítő, tápláló, de ... Hiába, a magyar gyomor máshoz szokott. Az ebédet a fekete kávéval kezdjük. A feketéről az jutott eszembe, hogy nagyon sok eszpresszó-gépet exportálhatnánk az NDK-ba, akkor talán ott is lehetne jó feketét kapni Amíg ebédelünk, a gyár főmérnöke elmondja, hogy négyhavonta készülnek el egy 10 000 tonnás hajóval Tehát egy hajó elkészítésének átfutási ideje viszonylag nem hosszú. Ezt az időt is tovább akarják mérsékelni annál inkább, mert 1961 évben meg akarják kezdeni a 12.000 tonnás hajók építését. Ezekről a hajókról még érdemes azt is megjegyezni, hogy a gyártmányfejlesztésnek olyan remekei lesznek, amelyek a világ hajóépítőiparában kivívják az elsőséget. Ezeken a hajókon — univerzális tartályhajók — egyaránt lehet majd szilárd vagy cseppfolyós anyagot szállítani. * Késő éjszaka van. Warnemündében a partról nézem a tengert. A hullámok egymást kergetve görögnek, a sziklákon megstörik az erejük Bámulok a gomolygó ködbe Fázom! Mennék, de a látvány nem enged. Tombol a természet A vad szépség körülfog A világítótorony fénykarjai birkóznak a köddel, a sötétséggel. Átborzong rajtam a gondolat: a természetet nem lehet legyőzni. De mégsem! A gomolygó szürke, fekete ködhegyek közül, a morajló tengeren, mint egy tündérváros bontakozik ki a kép. Millió villanykörte fényében ragyog fel egy hajó Ott úszik előttem a technika egyik csodája — a komphajó, Warnemündéből Gedser fele tart. Egy vasúti szerelvény van rajta mozdony oslói utasokkal. A köd, a tenger tűri ezt. Mert mi mást tehet? Az ember legyőzi a természetet, szolgálatába állítja az elemeket. A fényhajó lassan belevesz a ködbe. Valahol nagyon távol tisztul az ég alja. Egy csillag is felragyog Haza indulok . . . A Warnowwerft-ben a legjobb újítókat motorkerékpárral és autóval is jutalmazzák (Folyt. köv.) Warnowwerft: épül a 10 000 tonnás hajó A rostocki torony-kapu