Újítók Lapja, 1961 (13. évfolyam, 1-23. szám)

1961-01-10 / 1. szám

/Q két -sta­titások . .. A tízezer tonnás hajókat az úgyneve­zett szekciós módszerrel építik. Ez any­­nyit jelent, hogy a hajó alkotórészeit elemekből állítják össze és ezeket szek­ciónként készítik. El lehet képzelni, hogy egy szekció-építő csarnok milyen hatal­mas lehet Ahogy belépek a hajóépítő csarnokba, egyszerre rohan meg egy kettős érzés Törpének érzem magam a csarnok méreteihez képest, s ugyanak­kor érzem az ember óriás voltát is. A hegesztő-automaták kísérteties lila fény­nyel töltik be a csarnokot. A fülsiketítő dübörgésben elvész az ember hangja A hajóépítők - ezek a modern ciklopsok vidám kedvvel döngetik a mázsás hajólemezeket. Dörren a nagykalapács a hajólemezen, villan a fény, s fent a nagy magasságban a daruk vaskapcsain úsznak a levegőben a soktonnás hajó­részek. Alfonz Bartels hajóépítő lakatost - többszörös újítót — kísérőm hozzánk integeti. A szanaszét, látszólag rendet­lenségben fekvő lemezek ,,hajó-hintáin” átvergődünk nyugodalmasabb, csende­sebb ,,vidékre”. Betérünk az egyik iro­dába Bartels, ez a fiatal, kékszemű, fasorrú lakatos - miután megismerke­dünk - vidáman mesél a brigádjáról A szocialista brigádnak 24 tagja van. A brigádtagok fele párttag. Ezideig negy­ven újítást nyújtottak be Ebből 25 újí­tást elfogadtak és megvalósítottak. Bar­tels az idén 3000 DM újítási díjat ka­pott. A brigádvezetőről még mondjuk el, hogy átlagosan havi 1000 DM-t ke­res, Trabant kocsija, televíziós készülé­ke, háromszobás lakása van. (Havonta 45 DM lakban fizet.) Minden egyes bri­­■gádtagnak van motorkerékpárja. A jó­módú brigádnak nem az égből hullott ■az anyagi áldás. Sok munka, tanulás, alkotókészség, termelte ki ezt az anyagi jólétet. Vegyük csak sorra a dolgokat. A brigádvezetőnek mesteri képesítése van A brigád minden egyes tagja, va­lamilyen fokon tovább képezi magát. Az egyik nevezetességük, hogy ,két­­szakmásak” valamennyien. Ez annyit jelent, hogy két mesterségben, két szak­mában van képesítésük Legtöbbjük hajóépítő-lakatos, mások hajóépítő sze­relők, s valamennyien vizsgázott hegesz­tők. Bartels búcsúzik s eltűnik a lila fények tengerében, a munka szép csar­nokában. Újabb emberrel — Fanter Hell­muth hajóépítő mesterrel — ismerke­dünk meg. /. kollektv újítók ... Fanter Hellmuth hajóépítő-mes­ter Toldi Miklós-szerű jelenség. Már külső megjelenésében is méltó azok­hoz a hajókhoz, amelyeket épít. Vállas, magas alakján megfeszül az overáll, s gyermekien tiszta kék sze­mekkel néz az emberre. Szocialista brigádjukról beszél. A brigádban ti­­zenketten vannak, nyolc szakmunkás, két konstruktőr, egy technológus és a hajóépítő mester. A csoport fő cél­kitűzése az újítás. Kollektív újítók, a brigádtagok elképzeléseit közösen valósítják meg, az újítási díjon is egyformán osztoznak. S van mit el­osztani. A mester ujjain számlálja össze, hogy ezideig mi mindent való­sítottak meg. Érdeklődésük közép­pontjában az anyagtakarékosság, a munka termelékenységének emelése áll. A Fanter-brigád valósította meg nemrég a hajók szerelésénél hasz­nált épületállványzat fa­anyagának kiküszöbölését. Az újítás lényege gurítható cső­anyagból szerelt építő állványzat. Néhány adattal jellemez­zük az említett újítás jelentőségét. Munkaidőben módszerükkel évente 17 OOO órát, anyagban 50 000 DM-et takarítottak meg. A brigád újítá­sáért — ezideig — 6500 DM újítási díjat és 4500 DM külön jutalmat ka­pott. A hajóépítő-mester azt mond­ja, hogy szükség is volt erre a szép jutalomra, mert öt gyermek boldog atyja és a gyermekek nevelése sok­ba kerül. Fanter azt is elmondta, hogy havonta 780 DM a fizetése s minden gyermek után 100 DM csa­ládi pótlékot kap A Wamnowwerft egyik klubjának éttermében pihenjük ki vándorlá­sunk fáradalmait. Érdemes ebben az étteremben körülnézni, hiszen itt ebédidőben egyszerre 3000 ember­nek terítenek. Érdekes, hogy a gyár­nak még egy háromezer fő befoga­dására alkalmas étterme van. Most azonban maradjunk csak itt és szemlélődjünk tovább. A fehér főkö­­tős, fehér ruhás lányok — a kiszol­gáló személyzet — gumikerekű kis asztalkocsikon szállítják az ebédet az asztalokhoz A vendégek, a gyár munkásai, mérnökei „á la carte” ét­keznek. Néhány adat az étlapról - húsleves egy tojással 0.45 DM, fasí­­rozott hús majonézes burgonyával 1.30 DM, stb. Az adag kielégítő, tápláló, de ... Hiába, a magyar gyo­mor máshoz szokott. Az ebédet a fekete kávéval kezdjük. A feketé­ről az jutott eszembe, hogy nagyon sok eszpresszó-gépet exportálhat­nánk­ az NDK-ba, akkor talán ott is lehetne jó feketét kapni Amíg ebédelünk, a gyár főmérnöke el­mondja, hogy négyhavonta készülnek el egy 10 000 tonnás hajóval Tehát egy hajó elkészítésének átfutási ide­je viszonylag nem hosszú. Ezt az időt is tovább akarják mérsékelni annál inkább, mert 1961 évben meg akarják kezdeni a 12.000 tonnás ha­jók építését. Ezekről a hajókról még érdemes azt is megjegyezni, hogy a gyártmányfejlesztésnek olyan remekei lesznek, amelyek a világ ha­jóépítőiparában kivívják az elsősé­get. Ezeken a hajókon — univerzális tartályhajók — egyaránt lehet majd szilárd vagy cseppfolyós anyagot szállítani. * Késő éjszaka van. Warnemündében a partról nézem a tengert. A hullámok egymást kergetve görögnek, a sziklákon megstörik az erejük Bámulok a go­­molygó ködbe Fázom! Mennék, de a lát­vány nem enged. Tombol a természet A vad szépség körülfog A­­ világítóto­rony fénykarjai birkóznak a köddel, a sötétséggel. Átborzong rajtam a gondo­lat: a természetet nem lehet legyőz­ni. De mégsem! A gomolygó szürke, fekete ködhegyek közül, a morajló tengeren, mint egy tündérváros bontakozik ki a kép. Millió villanykörte fényében ra­gyog fel egy hajó Ott úszik előttem a technika egyik csodája — a komphajó, Warnemündéből Gedser fele tart. Egy vasúti szerelvény van rajta mozdony os­lói­ utasokkal. A köd, a tenger tűri ezt. Mert mi mást tehet? Az ember legyőzi a természetet, szolgálatába állítja az elemeket. A fényhajó lassan belevesz a ködbe. Valahol nagyon távol tisztul az ég alja. Egy csillag is felragyog Haza indulok . . . A Warnowwerft-ben a legjobb újítókat motorkerékpárral és autóval is jutalmazzák (Folyt. köv.) Warnowwerft: épül a 10 000 tonnás hajó A rostocki torony-kapu

Next