Vas- és Fémmunkások Lapja, 1930 (36. évfolyam, 1-18. szám)

1930-01-10 / 1. szám, melléklete

VAS- ÉS FÉMMUNKÁSOK LAPJA MELLÉKLETE XXXVI. ÉVFOLYAM X. SZÁM BUDAPEST 1930 JANUÁR 10 »SS®®®®®®»®®®®®®®®®®®®®«®«®®®»®®®®®®®® A TECHNIKA KÖRÉBŐL Két nevezetes jubileum Ötvenesztendős Edison izzólámpája — Stephen­son „Rocket“-jének az első, gyakorlatilag be­vált vasúti mozdonynak évszázados jubileuma. Két fontos évfordulót ünnepelt az év vége­ide a tudományos és a műszaki világ. Most volt ötven esztendeje, hogy a modern kor legnagyobb „varázsló“-ja, Thomas Alva Edison megalkotta első izzólámpáját és meg­vetette a villamos világít­ás alapjait. Ugyan­akkor volt százesztendős évfordulója annak, hogy Stephenson gőzmozdonya, a „Rocket“, a modern gőzlokomotivok őse, megnyerte a híres rainhilli mozdonyversenyt s ezzel új korszakot nyitott a vasúti közlekedés történetében. Mind­két találmány gyökerében átformálta a világ gazdasági és társadalmi berendezkedését, meg­változtatta arculatát és nem sejtett mértékben emelte ki az általános emberi élet­ standard színvonalát. Megérdemlik tehát, hogy e neve­zetes kultúrtörténeti évfordulók alkalmával visszapillantunk arra a küzdelmes útra, ame­lyen a föltalálói lángelmék megközelítették és elérték céljukat és amelynek eredményeképen e találmányok megszülettek. if A villamos világítás története voltaképen Davy angol fizikusig nyúlik vissza, aki már az 1800-as évek első tizedeiben kísérletezett a villamos ívlámpával. Csakhogy az Ívfény körülményes szerkezete és beállítása, brutáli­san vakító fénye és nagy áramfogyasztása folytán nem volt predesztinálva arra, hogy általánosan elterjedt világítóeszköz legyen. Edison találmányának alapelve: a légritka térben áramhatásra izzó vezető- (szén- vagy fém-) fonál már jóval Edison előtt is ismere­tes volt és számosan akartak már előtte is ezen az elven használható izzólámpát szerkesz­teni. Kísérletük részben ott bukott meg, hogy nem tudtak az üvegedényben kellő fokú vacuumot előállítani és föntartani, továbbá, hogy az izzószál nem volt tartós, ami lehetet­lenné tette, hogy a lámpa számára jelentéke­nyebb élettartamot biztosítsanak. Részben pedig ott, hogy nem volt alkalmas áramforrás (eleinte csak akkumulátorokkal kísérletezhet­tek a feltalálók) és nem ismerték a központi­lag termelt villamos energia célszerű elosztási módját. 91 évvel ezelőtt, 1838-ban Jobard brüsszeli technikus azt javasolta, hogy szenet izzítsanak árammal légüres térben s ezt az eszközt vilá­gításra használják föl. Hat esztendővel később, egyik honfitársa, de Clougy, hasonló eszmével lépett a nyilvánosság elé; 1845-ben pedig Storr cincinnati és King angol föltalálók kísérle­teztek izzólámpával, illetőleg szabadalmaztat­tak ilyen irányú találmányt. A szabadalom „amaz izzási jelenségeknek világításra való fölhasználásán alapszik, amelyek fém- és szén­­vezetőkön figyelhetők meg légüres térben“. De sem ez a lámpa, sem a svájci Roberts, továbbá Konn és Lodiguine orosz kutatók későbbi lámpakonstrukciói nem feleltek meg a gyakorlat követelményeinek. A baj majd minden esetben a rossz vacuum volt. Ezt csak Heinrich Goebel német-amerikai és U. Sivari angol technikus tudta kiküszöbölni 1855-ben, illetőleg 1877-ben s így hosszú ideig égő ív­­lámpát állítottak elő. Szerkezete azonban még mindig nem érett meg a gyakorlati alkal­mazásra. Ebben a tekintetben elvitathatatlanul Edisoné az érdem, aki 1879-ben teremtette meg laboratóriumában az első, minden tekintetben használható, egyszerű kapcsolóval­ kezelhető, s a ma jól ismert Edison-foglalattal ellátott villa­moslámpát, amelynek üvegburájában elszene­­sitett bambuszfonál égett s az égési időtartam körülbelül 50 óra volt. Az első Edison-lámpa 100—120 volt feszültség mellett 90 watt teljesít­mény árán 16 gyertyafényt adott, ami nagyon gazdaságtalan energiafogyasztást jelent. Edi­son érdeme a lámpák, illetőleg a világítási áram fogyasztóinak egymástól való függet­­lenítése párhuzamos kapcsolás útján és az első világítási áramfejlesztőtelep berendezése is, mely 1882-ben lépett működésbe és Newyork húsz utcájána­k 1284 lámpáját látta el energiá­val. Két évvel előbb a „Columbia“ óceánjárót is fölszerelték Edison-rendszerű villany világí­­tással s 1881-ben a hajó indulásának estéjén tündéri fényben ragyogva, mint valami soha nem látott, fantasztikus csoda futott ki a newyorki kikötőből. Későbbi feltalálók tökéletesítették Edison művét; a szénszálas lámpát a fémszálas (tan­tál, wolfram), a léghíjas lámpát pedig a gáz­zal töltött (argon, nitrogén stb.) lámpa vál­totta föl, így jutottunk a mai, aránylag gaz­daságos, hosszú élettartamú, nagy fényerejű­ (bár még mindig jelentékeny tökéletesítésre szoruló) izzólámpához, mely ma már minden relációban nélkülözhetetlen tartozéka és segéd­eszköze lett az emberi életnek. Amerika pazar fénnyel és­­ sötétséggel ünnepelte meg az „electric light’s golden jubilee“-t s vele együtt az egész kulturemberiség hálás tisztelettel for­dult az aggastyán föltaláló felé, aki annyi jó­téteménnyel ajándékozta már meg a világot. 1t Sokan talán csodálkoznak azon, hogy a Föld­golyót keresztül-kasul befonó vasúthálózat mozgató eleme, a gőzmozdony, alig több, mint egy évszázados pályafutásra tekinthet vissza. A vasút két legfontosabb része: a tulajdonké­nen „vas­út“, a sínpálya és a gőzlokomotív. Utóbbi élettartama, amint említettük, legföl­jebb egy mathuzsálemi korú emberének felel meg, viszont a sínpálya már kétszáz év óta ismeretes és középkori bányaművekben is rá­találunk. A párisi „Conservatoire des Arts et Metiers“­­ben megtaláljuk a világ első gépkocsiját, amellyel Cugnót ejtette 1786-ban rémületbe

Next