Vegyi Ipar, 1930 (29. évfolyam, 1-24. szám)
1930-01-15 / 1. szám
4. oldal. SB, neupatentblau GA, lakkblau CB, patentblau A, neptungrün SBN, patentblau 1. és neptungrün SG. Ezután a mintát konc. kénsavval kezeljük, azonnal elszíntelenedik, az éter is színtelen marad és szürke csapadék marad vissza. Eszerint már csak: neptunblau B, neupatentblau GA, patentblau A és L jelenléte valószínű, mivel a többi csak megváltoztatja a színét konc.kénsavval. A vizsgálandó anyagot most 10° B és nátriumhidroxiddal kezeljük; egy idő múlva elszíntelenedik és a felette levő folyadék halványrózsaszínű; a táblázat szerint ez csak neptunblau B lehet, mert neptunblau GA nátriumhidroxiddal világoszöldeskék maradékot ad és a felette levő folyadék vörösbarna. A patentblau B: világoszöldeskék maradék, színtelen folyadék. A patentblau A viszont világos vöröseslila maradék és színtelen folyadék. Természetesen a munkát igen elősegíti az, ha nagy mintagyűjtemény áll rendelkezésre, nemcsak különböző színekből, hanem az egyes színekből több alapanyagra kicsapva. VEGYI IPA 15 Az energiatermelés új irányai különös tekintettel Magyarország széngazdaságára — írta: Lindauer János vegyészmérnök — nagy veszteséggel jár a gyáriparban a hihetetlen rossz és elavult szíj- vagy kötélhajtás, ami által főleg a malomipar, textilipar stb. iparok veszítenek olyan széntömeget, hogy azokkal egy nagy villamosművet állandó üzemben lehetne tartani. Az olcsósághoz való ragaszkodás, az újbentnázástól való idegenkedés nemcsak az illető iparágnak, hanem az egész országnak is mérhetetlen kárt okoznak. A legtöbb sziláttér 85% hatásfokú, ennél több nem is lehet, nagyobb 1500—2000 L. E.-es gyárban tehát csak a transzmisszió 225—300 L. E. veszteséget jelent. A nyugati államokban már erélyesen, nagy arányokban leszerelték a szijhajtásokat és azokat magas, 98,5% hatásfokú görgő- vagy fogazott láncokkal pótolták. Míg nálunk, leszámítva az autógyártást, e téren semmi haladás nincsen, addig külföldön máris annyira jvottak, hogy széles, 50—60 cm. lánchevederrel 1000 L. E.-nél nagyobb erőket is átvisznek, sőt villamosműveknél 45° alatt ferdén fogazott áttét 15.000 —21.000 L. E. átadására is képes! Mi egyelőre még távol vagyunk ilyen teljesítményektől, de abban az esetben, ha minden gyárat felszerelnének modern fogaskerékátélellel, a magyar ipar évenként 150.000— 200.000 tonna szenet takarítana meg. Hogy a gyárakban minden munkahelyiség világos és áttekinthető legyen, valamennyi fogazott láncáttét a földbe helyezett csatornákba építendő, ezeket viszont vaslemezborítással és azonkívül még csapóajtókkal kell ellátni, nehogy az áttét üzem közben valamely kődarabtól, egyéb idegen tárgytól megsérüljön, vagy éppen szakadás, törés miatt komoly zavart idézzen elő. Ennek az eltérő elrendezésnek az a következménye, hogy a hely szabadon marad a gépek számára, nem kell az egyes szíjkorongok és áttétek miatt folyton kitérni és nem fordulnak elő lecsúszó vagy elszakadó szíjak által üzemi balesetek, ami nem megvetendő haladás az ipari egészségügy és közbiztonság terén. Vegyészeti és akármilyen más gyárnak értéke a gépberendezéstől függ, tehát az épület nyugodtan elhanyagolható a gépezet javára és előnyére. A legtöbb gyár fölépítése tetemes pénzáldozatokat követel, mivel sok, teljesen fölösleges »nagyszabású« építkezésre pazarolják a meglevő nagy tőkét, amit azután az általános gépészeti berendezésnek kell alaposan megsínylenie, pedig sok gyárnál észszerű, takarékos építkezéssel az összes költségek 30—40%-a megtakarítható lenne. Azonkívül nagyon jelentős szénmegtakarítást érünk el, ha tömörítjük a magyar gyáripart, vagyis ha egy 1000 L. E.-es központi gépházzal 10 egybeépített, földszintes, különféle gyárat hajtunk, ahelyett, hogy tíz különálló gyárat építünk egyenkint KM L. E.-es kicsi gépekkel, ilyen gyártömörítéssel óriási előnyöket érhetünk el és a magyar ipar versenyképességét hatványozhatjuk a felére, sőt harmadára csökkentett üzemköltségekkel. Ezek után rátérhetünk a magyar folyamhajózás részletes tárgyalására, miközben okvetlenül szem előtt kell tartanunk, hogy eltekintve a Volgától, mely a Káspi-tengerbe ömölve, zsákutcába kerül, a Dunát kell a legnagyobb európai folyamnak elismerni, amelynek kizárólagos birtokára elsősorban Magyarországnak van történelmi joga és hivatása. Mivel azonban technikai alaposság nélkül a dunai hajózást nem lehet újabb és jobb alapokra fektetni, szükséges, hogy a folyami hajók előpazarlását és nagy szénfogyasztását megszüntessük. Folyamhajózásunk két nagy hibája: alacsony gőznyomás, példátlan szénfogyasztással és a legrosszabb szerkezetű lapátos kerekek és hajócsavarok. Midőn az egész világon a jelenleg épülő nagy tengeri hajók tekintélyes részét 10—20.000 L. E.-es motorokkal szerkesztik, nem okozhat nehézséget a dunai hajózáshoz szükséges 600—800 tonnás közepes uszályhajók és 300—160 tonnás, könynyű személyszállító hajók célszerű, takarékos üzemű, néhány száz L. E.-es motoros gépezettel való fölszerelése sem. Ha ez a magyar folyamhajózásban rövidebb-hosszabb idő alatt megvalósulna, teljesen füstmentes, hygiénikus gépüzem volna minden hajón és eltűnne a Dunáról a tényleg »festői« látvány, melyet a gyönyörű, fekete vastag füstoszlopok az egyIII. szerű halandóknak nyújtanak és egyúttal a szénfogyasztás a felére csökkenne, ami nagyon kívánatos és helyénvaló. Kétségtelen ugyan, hogy ilyen messzemenő reform a mostani gazdasági helyzet miatt nem igen lehetséges, de annyit mégis változtathatunk az állapotokon, hogy legalább minden újonnan épülő hajót tervezzenek motorizált gépekkel, a már meglévő hajókat pedig modern gáztüzeléssel és nagyfelületű légnevetőkkel lássák el. Azonkívül a lapátos kerekek és hajócsavarok szintén a legrosszabbak közé tartoznak, mivel a legtöbb lapátos kerék mozdulatlan, fix lapátokkal van fölszerelve, amelyek ferdén csapnak a vízre és újra ferdén, sok vizet emelve távoznak abból; ez természetesen sok energiát fogyaszt, miáltal ilyen lapátos kerekek hatásfoka nem több, mint 45—55%. Viszont a hajócsavaroknál sem jobb a helyzet, mert ezek közül is a legrégibb formák használatosak; míg tengeri és főleg hadihajókon 75% hatásfokú csavarok működnek, addig a dunai hajókon beépített közönséges hajócsavarok még 60% hatásfokot sem érnek el. Mindehhez méltó befejezés gyanánt csatlakozik a hajótest bájos liszteszsák formája és a hirtelen szélesedő, egészen középkori hajóorr, mely a vizet nem is bírja széthasítani, ahogyan az szükséges volna, hanem csak maga előtt tolni és ezért az uszályok előtt egész domb képződik torlódott vízbe menet közben, főleg ha áramlás ellen haladnak. Ezért a hajók olyképpen építendők, hogy egyformán V3 rész jusson az egész hosszúságból a hajóorra, törzsre és farra, nem pedig úgy mint mostan, hogy 3 rész jut egyedül a hajótörzsre. A mostaniak helyett olyan csuklósan fölerősített mozgólapátú hajtókerekek szükségesek, amilyenek Amerikában évtizedek óta üzemben vannak. E lapátos kerekek olyan szerkezetűek, hogy az excenterrel és mozgatórudakkal egybekötött lapátok merőlegesen haladnak át a vízben. Újonnan épülő hajónál a főgép a hossztengellyel párhuzamosan beépített, 8 hengeres gyorsforgású álló nyersolaj- vagy gázmotor, 400 -800 L. E. teljesítőképességgel, amely széles, fogazott lánchevederrel közvetlenül hajtja a lapátos kereket, miáltal a legnagyobb hajó is egészen úgy működik, mint egy automobil. Biehn János vegyészeti gyára Központi iroda: Budapest, IX., Ferenc körút 46 Telefon : Aut. 878-03 Fedéllemez. Kocsikenőcs. Karbolineum. Hidegaszfalt. Aszfaltmasztix. Tovottekenőcs. Útépítés LABOR TUNGSRAM Gyógyszer- és Vegyészeti Gyár R.-T. Budapest Központi iroda, VI., Király utca 12. szám Telefon: 241-16 • Kérjen árajánlatot! kiválóan jó minőségben és tisztaságban versenyképes ár mellett szerezhetők be! 1. szám Legújabb vívmányok a vegyészeti ipar terén A bejelentés tárgya egyelőre a jogtalan használat ellen védelemben részesül. Ezen bejelentések ellen a közzététel napjától (1929 dec. Ifi-tól) számítandó 2 havi határidőn belül felszólalás adható be. Dr. Annaratone Duillo vegyészmérnök, Torino. Eljárás robbanómotorok égési anyagainak javítására. Benzinhez, benzolhoz, szeszhez stb. 2% és 10% között változó mennyiségben oly éghető anyagokat keverünk, amelyeknek a forrási hőmérsékletük 70 C°-nál kisebb, gőznyomásuk 20 C° mellett 50 mm. higanyoszlopnál nagyobb és gőzölgési melegük legalább egyharmadrésszel nagyobb, mint a javítandó égési anyag gőzölgési melege. A. M. Byers Company, Pittsburg. Eljárás kovácsvas előállítására. A fém széntartalmát bessemetezés útján 0.10% alá csökkentjük és azután a fémet a frissítő salakfürdőbe öntjük. Elassica gumikereskedelmi r. I., Budapest. Eljárás és készülék felületek tisztítására és fertőtlenítésér . A liszlítandó vagy portalanítandó, illetve fertőtlenítendő felületre nyomás alatt álló tisztító, illetve fertőtlenítő folyadékot bocsátunk és a felületet, rajta ide-oda tologatott gumilapok segélyével mossuk. I. G. Farbenindustrie A. G., Frankfurt, mint dr. Földi Zoltán budapesti vegyészmérnök jogutódja. Eljárás aromás vegyületek -alkáli származékainak előállítására. Aromás vegyületeket aromás szulfonsavaknak alkáli- vagy aral kilesztereivel hozzuk reakcióba. 1. G. Farbenindustrie A. G., Frankfurt. Eljárás mesterséges kaucsuk előállítására. Dimetilbutadiént isoprénnel vagy eritrénnel vagy isoprénnel és eritrénnel vagy ezek homológjaival együtt, az emulgáló eljárás szerint fehérjének, emulgáló szereknek stb. vizes kolloidális oldatai jelenlétében, polimerizálunk, ezeket a kevert polimerizálási termékeket, szokásos módon, különösen finom elosztású töltőanyagokkal való keverés után vulkanizálást elősegítő szereknek hozzáadásával vagy ezek nélkül, vulkánizáljuk. I. G. Farbenindustrie g. G., Frankfurt. Eljárás áruk nemesítésére, különösen textiláruknak kártevők ellen való megvédése céljából. Az árukba quaterner foszfoniumbázisok sóit inkorporáljuk. Th. Goldschmidt A. G., Essen. Eljárás és szer mindennemű kártevők és csirák veszélytelen irtására. A célnak megfelelő (irtó) gáz- vagy gőzhalmazállapotú, éghető szerves anyagokat éghetetlen gázokkal keverve fuvatunk a kezelendő anyagokba. Hedman Nils Olov bányatulajdonos, Näslund, Nils Róbert mezőgazda, Iarsson Johan Dávid mezőgazda, Alvsby( Svédország). Eljárás réztárgyak edzésére. Az edzendő (keményítendő) tárgyat kb. 6003 C-ra hevítjük, azután tömény kénsavból, tömény salétromsavból és hamuzsírból álló edzőfürdőbe mártva, lehűtjük. Hausz Ferenc gépműhely osztályvezető, Budapesten. Eljárás kenőolaj előállítására. Gépkenésre alkalmas növényi vagy ásványi olajhoz kémiai vagy mechanikai után kénmájat keverünk. Herzog Reinhold gyáros, Leipzig. Eljárás gereznák cserzésére és festésére. A gereznát a bőroldalon lévő irharészek és tetemrészek megtartása mellett először festjük, mire az irharészek és tetemrészek eltávolítása után az irha, illetve a bőr cserzését végezzük el. Lackwerke, Japonika G. m. b. H., Köln. Braunsfeld baktericidhatású mázolószer. Oly vízben nehezen oldódó szerves baktericid anyagokat tartalmaznak, melyek a felhevíthető mázolószerben teljesen vagy részben oldódnak és megszáradás után finoman elosztva maradnak. Szigeti Gábor műegyetemi m. tanár, gázgyári igazgató. Budapest. Eljárás és berendezés vizgáznak gáztartalmú szenekből való előállítására. A nyers tüzelőanyagot a vizgázgenerátort melegre fúvó levegő behívásakor keletkező magas hőfokú generátorgáz önmelegével, célszerűen a vízgenerátor fölé épített, azzal egy közös teret alkotó aknában, gázosítjuk ki és a teljesen kigázosított tüzelőanyagból a tulajdonképpeni vizgázgenerátorokban tiszta vizgázt állítunk elő. Gesellschaft für Strahlungschemie G. m. b. H., Hamburg Wilhelmsburg. Eljárás nemesített kátrány előállítására, amelynél a kátrányt aldehidekkel kondenzáljuk vagy hozzá aldehidek és fenolok stb. ismert kondenzációs termékeit adjuk, azáltal jellemezve, hogy az ily módon nemesített kátrányhoz az olvadási pont emelése céljából lágy vagy kemény szurok helyett, olcsó, ásványi olajokból vagy bitumines palákból nyert bitument 10—120% mennyiségben, továbbá 1—5%-nyi ként adagolunk és a nemesített kátrányt, levegővel vagy ozomizált levegővel való ezt követő megmunkálás után homogén, az útépítésben alkalmazható készítménnyé alakítjuk át. Schmidt Caspar vegyész, Heidelberg. Eljárás tápszerek és testápolószerek nemesítésére alkalmas vitamintartalmú adalékanyagok előállítására. Héjtalanított, olajtartalmú pamutmagvaknak megőrlése által nyert pamutmaglisztet vízzel kilúgozzuk és a nyert kivonatot szilárd tápanyagoknak és élvezeti