Vegyi Ipar és Kereskedelem, 1944 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1944. január / 1. szám

VEGYI IPAR ÉS KERESKEDELEM terhető) is igénybe veszik a nehezebb benzinalkatrészek fel­dolgozására, akkor további lehetőségek nyílnak, így pl. a föld­gázbenzinből egymagában, az összes alkatrészek egész meny­­nyiségének a kihasználásával egyrészt 100 oktánszámú repülős­­benzint, másrészt kitűnő minőségű autóbenzint lehet előállítani A nyersolajkutakból származó, több nehézbenzint tartal­mazó ú. n. csőfej gáz feldolgozása ebben az esetben a követ­kezőképen alakul: A nyers földgázbenzinből a feljebb említett módon végrehajtott szaggatott lepárlással először is normál­­butánt, izobutánt, izopentánt, 70 oktánszámú repülőbenzin törzs­­párlatot és nehézbenzinmaradványt állítanak elő. Azután a­ benzinmaradványt a gázkörfolyamatos hőbontó eljárás („Polyform-eljárás") lényegének megfelelően, a nor­málbután egész mennyiségével felhígítva, itt nem részletezhető módon vezetik át a hőbontóberendezésen. A hőbontás 76 ok­tánszámú hőbontási benzint (autóbenzint) és nagy olefintar­talmú hőbontási hulladékgázt eredményez. Ezen hőbontási gáz olefinjeit viszont a földgázból elkülö­nített izobután egész mennyiségével együtt alkilezési művelet­nek vetik alá, amikoris sok izooktánt tartalmazó, 93—95 oktán­számú ú. n. alkilát (alkilátbenzin) keletkezik. Megjegyzendő, hogy az alkilezés a korszerű ásványolajtechnológia legújabb kémiai műveletei közé tartozik, melynek leírása túl messze vezetne. A leírt műveletek folyamán nyert alkatrészek megfelelő keverésével ezután már csak a végtermékeket, tehát a nagy­hatásfokú repülőbenzint és az autóbenzint kell pl. a követ­kezőképen összeállítani: Az alkilát a földgázbenzinből nyert izopentánpárlat egész mennyiségével és a repülőbenzin törzs­­párlat egy részével keverve, 0.08—0.10 térf. % ólomteraét il­­adalékkal 100 oktánszámú repülőbenzint ad. A repülőbenzin­­törzspárlat fennmaradó részével pedig a hőbontási benzint hígítják fel és ilyen módon végeredményben 73 oktánszámú autóbenzint nyernek. A földgázbenzin ezen eléggé bonyolult feldolgozási mód­A közölt számadatokból kitűnik, hogy a kérdéses nyers földgázbenzinből ilyen módon kereken 37 súly %, 100 oktán­számú repülőbenzint és 49 súly °/o elsőrendű autóbenzint lehet előállítani. Persze úgy a közbenső­, mint a végtermékek minő­sége és mennyisége tekintetében sok más megoldás is választ­ható. Jelen kevéssé részletes és különben is hézagos össze­állítás csupán arra akar rámutatni, hogy a földgázfeldolgozás, illetőleg a repülőbenzingyártás műveleteiben és a nyert ter­mékek felhasználása terén hányféle kombináció lehetséges. Ezek a szinte korlátlan lehetőségek teszik a korszerű ásvány­­olajipar szóbanforgó ágát úgy tudományos, m­int gyakorlati szempontból különösképen érdekessé. I­jának műveleteit, egy a gyakorlatból vett gyártási példa hoza­déki adataival együtt, a mellékelt táblázat foglalja össze szem­léltetően. Irodalom Alden: Nat Petr. News, 30, Nr. 20, R—247 (1938). Cody, Luntz: Refiner, 20, 64, 112 (1941). Dunstan, Nash, Brooks: „The Science of Petroleum" IV. (Oxford, University Press, 1938). Egloíl, Hubner: Chem. Reviews, 22, Nr. 1 (1938). Freund: „A repülőbenzin" (Budapest, Gergely könyvk. 1942). Marder: „Motorkraftsoffe" (Berlin, Springer Verlag, 1942). Neptune: Oil and Gas J., 34, Nr. 49, 26 (1936). Smoley, Bowles: Nat. Petr. News, 33, Nr. 46, R—364 (1941): Oil and Gas J., 40 Nov., 143 (1941). Egy nyersolajkútból származó csőfejgáz példaképem feldolgozási módja Kiindulási anyag Szagaatott le- Gátkörfolya- Alkilezés-. Ke­veres-. parlás, a­matos lebontás-. " Nyers fö­ldgáz - benzin Wat­­zo pentán 351 Izobután _ SZt Norma.) bután 1051 Benzi ntnarotd­­vany 1651 Repülőbenzin­­,­törzspárla­l, 70 OK*Si. 167tf Ilit 561 Alk­­­lát, 93-95 oktsz. Ilit Repülőbenzin,­^- 100 okt57. ^ Zott ______* Bontási gázok hőbontási ben­zin ,76 oktsz. 1531 Autóbenzin, 73 oktsz. 264t 3

Next