Vegyi Ipar és Kereskedelem, 1944 (6. évfolyam, 1-12. szám)
1944. január / 1. szám
VEGYI IPAR ÉS KERESKEDELEM terhető) is igénybe veszik a nehezebb benzinalkatrészek feldolgozására, akkor további lehetőségek nyílnak, így pl. a földgázbenzinből egymagában, az összes alkatrészek egész menynyiségének a kihasználásával egyrészt 100 oktánszámú repülősbenzint, másrészt kitűnő minőségű autóbenzint lehet előállítani A nyersolajkutakból származó, több nehézbenzint tartalmazó ú. n. csőfej gáz feldolgozása ebben az esetben a következőképen alakul: A nyers földgázbenzinből a feljebb említett módon végrehajtott szaggatott lepárlással először is normálbutánt, izobutánt, izopentánt, 70 oktánszámú repülőbenzin törzspárlatot és nehézbenzinmaradványt állítanak elő. Azután a benzinmaradványt a gázkörfolyamatos hőbontó eljárás („Polyform-eljárás") lényegének megfelelően, a normálbután egész mennyiségével felhígítva, itt nem részletezhető módon vezetik át a hőbontóberendezésen. A hőbontás 76 oktánszámú hőbontási benzint (autóbenzint) és nagy olefintartalmú hőbontási hulladékgázt eredményez. Ezen hőbontási gáz olefinjeit viszont a földgázból elkülönített izobután egész mennyiségével együtt alkilezési műveletnek vetik alá, amikoris sok izooktánt tartalmazó, 93—95 oktánszámú ú. n. alkilát (alkilátbenzin) keletkezik. Megjegyzendő, hogy az alkilezés a korszerű ásványolajtechnológia legújabb kémiai műveletei közé tartozik, melynek leírása túl messze vezetne. A leírt műveletek folyamán nyert alkatrészek megfelelő keverésével ezután már csak a végtermékeket, tehát a nagyhatásfokú repülőbenzint és az autóbenzint kell pl. a következőképen összeállítani: Az alkilát a földgázbenzinből nyert izopentánpárlat egész mennyiségével és a repülőbenzin törzspárlat egy részével keverve, 0.08—0.10 térf. % ólomteraét iladalékkal 100 oktánszámú repülőbenzint ad. A repülőbenzintörzspárlat fennmaradó részével pedig a hőbontási benzint hígítják fel és ilyen módon végeredményben 73 oktánszámú autóbenzint nyernek. A földgázbenzin ezen eléggé bonyolult feldolgozási módA közölt számadatokból kitűnik, hogy a kérdéses nyers földgázbenzinből ilyen módon kereken 37 súly %, 100 oktánszámú repülőbenzint és 49 súly °/o elsőrendű autóbenzint lehet előállítani. Persze úgy a közbenső, mint a végtermékek minősége és mennyisége tekintetében sok más megoldás is választható. Jelen kevéssé részletes és különben is hézagos összeállítás csupán arra akar rámutatni, hogy a földgázfeldolgozás, illetőleg a repülőbenzingyártás műveleteiben és a nyert termékek felhasználása terén hányféle kombináció lehetséges. Ezek a szinte korlátlan lehetőségek teszik a korszerű ásványolajipar szóbanforgó ágát úgy tudományos, mint gyakorlati szempontból különösképen érdekessé. Ijának műveleteit, egy a gyakorlatból vett gyártási példa hozadéki adataival együtt, a mellékelt táblázat foglalja össze szemléltetően. Irodalom Alden: Nat Petr. News, 30, Nr. 20, R—247 (1938). Cody, Luntz: Refiner, 20, 64, 112 (1941). Dunstan, Nash, Brooks: „The Science of Petroleum" IV. (Oxford, University Press, 1938). Egloíl, Hubner: Chem. Reviews, 22, Nr. 1 (1938). Freund: „A repülőbenzin" (Budapest, Gergely könyvk. 1942). Marder: „Motorkraftsoffe" (Berlin, Springer Verlag, 1942). Neptune: Oil and Gas J., 34, Nr. 49, 26 (1936). Smoley, Bowles: Nat. Petr. News, 33, Nr. 46, R—364 (1941): Oil and Gas J., 40 Nov., 143 (1941). Egy nyersolajkútból származó csőfejgáz példaképem feldolgozási módja Kiindulási anyag Szagaatott le- Gátkörfolya- Alkilezés-. Keveres-. parlás, amatos lebontás-. " Nyers földgáz - benzin Watzo pentán 351 Izobután _ SZt Norma.) bután 1051 Benzi ntnarotdvany 1651 Repülőbenzin,törzspárlal, 70 OK*Si. 167tf Ilit 561 Alklát, 93-95 oktsz. Ilit Repülőbenzin,^- 100 okt57. ^ Zott ______* Bontási gázok hőbontási benzin ,76 oktsz. 1531 Autóbenzin, 73 oktsz. 264t 3