Vízi Sport, 1934 (8. évfolyam, 1-10. szám)

1934-03-01 / 1. szám

vu »mu Kienast Ferenc svájci főkonzul, aki hosszabb időn keresztül az egyik svájci szanatóriumban állott kezelés alatt, teljesen felépült s hazaérkezett, örömmel üdvözöljük a balatoni vitorlázásnak régi, lelkes vezetőjét, a KMYC volt háznagyát és földvári kapitá­nyát, akinek igen nagy érdemei vannak a magyar yachtsport fej­lesztése körül. A BYC f. hó 3-án, szombaton a Brittania-szálló külön ter­meiben teaestélyt rendez. Hayduck Ödönt, az ismert klubembert a Pesti Hírlapnál vezér­­igazgatónak nevezték ki, szívből gratulálunk. Iszer István lemondott a Vitorlás Szövetségnél viselt tanács­tagságáról. A „Sátán“ 1933-ban Budapesten épült 2,2 m2-es versenyjelle a tavasszal a lágymányosi tóra kerül. Tulajdonosa itt fogja használni és csapatával tréninget tartani vele. A Dunán már a múltban is megkísérelték a vitorlázást, nevezetesen Kandó László „Mani III.“ nevű jolléjával is, több-kevesebb sikerrel, a Duna folyása néha olyan erős, hogy lehetelenné teszi e sportot, de erősebb déli szélben lát­tunk már jóllét, amelyik felkreutzolt a műegyetemtől­­ Óbudáig. A BSE vitorlásosztálya most­­foglalkozik a nyári verseny­­program összeállításával — ez évben két versenyt óhajtanak ren­dezni, még pedig egyet a dinghy, 22 m2 jolie és 22 m­2 Schären­­krautzer-ek részére, a másodikat Balatonkenese—Alsóörs—Siófok— Balatonkenese tavon a kiesesek részére — handicap nélkül. Remél­jük a Szövetségi kapitány még helyet tud adni a nyári verseny­naptár egyeztetése alkalmából e szép programnak. A MAC Motorsport-, Repülő- és Yachtosztálya yachtiskolát állít fel. A vitorlássport a Balatonon már 50 éves szép múltra te­kint vissza, a sport fejlesztése körül egyes egyletek igen nagy ér­demeket szereztek, kimagasló sportteljesítményekkel jártak e sport élen, azonban kétségkívüli tény, hogy a vitorlázás rendszeres és szakszerű művelése, propagálása és fejlesztése körül még sok pó­tolni valót lehet találni és főleg a népszerűsítés terén hálás talajt lehet kapni. Ezért óhajt a MAG Motorsport-, Repülő- és Yacht­osztálya hézagpótló munkát végezni akkor, amikor azon elhatá­rozásra jutott, hogy a német yachtiskolák mintájára yachtiskolát állít fel. A Magyar Vitorlás Yacht Szövetség a legutóbbi tanács­ülésen a felállításra szánt iskola tervét letárgyalta és örömmel üd­vözölte. Az iskola életrehívása komoly előkészületeket és anyagi befektetéseket igényel, melyek iránt a MAC Motorsport, Repülő- és Yachtosztálya az intézkedéseket ugyancsak folyamatba tette. Meggyőződésünk, hogy az iskola a Balatonnak és vitorlásai­nak új barátokat szerez és eredményesen fogja szolgálni a Balaton egyetemes sportjának fejlesztését is. Február 21-én a BYC nagy vitaestélyt rendezett, amelyen a balatoni hajótípusok ügyében fontos döntést hoztak, amennyiben az utóbbi időkben a hibás irányokban fejlődött 14 m2-es yolle át­konstruálását határozták el, szigorú kiírással, az ily irányú felter­­jesztés a Szövetséghez — a közeljövőbeni tárgyalás­­miatt — út­ban van. A legközelebbi vitaest f. hó 19-én lesz a­­Britanniában este 7 órai kezdettel. A hajók száma a Balatonon az idén örvendetesen fog szapo­rodni. A Balatoni Hajózási Rt. hajóépítő üzemében jelenleg négy 25 m­-es Wandergolle, három 22 m2-es Schärenkreutzer, 4 külmo­­toros csónak, 6 dingi és még 50 balatoni és dunai csónak épül fix megrendelésre. Értesülésünk szerint tárgyalások folynak két 30-as Schären­­kreutzerrel, reméljük, hogy jövő számunkban már megrendelésről adhatunk hírt. Egy budapesti műhelyben megkezdték egy 30 m2-es Schären­kreutzer építését. A tervek a svéd Knud H. Riemers-től vannak, ugyan e tervek alapján az Estlander-gyárban épült 30-as nyerte a tavalyi kieli versenyeket. Boldogan üdvözöljük hajóparkunk növe­kedését és kíváncsisággal várjuk az új 30-as bemutatkozását. E gyönyörű típus örvendetes szaporodása nagy érdeke sportunknak. Eladó vitorlás és motoroshajók börzéje címen rovatot fo­gunk nyitni, hogy ezzel is megkönnyítsük olvasóink eladási, vagy vásárlási terveit. E rovatban ingyen hirdetheti bárki eladó hajóját, vagy vásárlási szándékát, amennyiben az üzlet létrejönne, úgy la­punk anyagi megerősítésére 2 százalékot kérünk a vételárból. Azt hisszük, e rovat nagy népszerűségnek fog örvendeni s vízispor­tolók érdekében hasznos és eredményes lesz. Kérjük, hogy az ily irányú hirdetéseket szerkesztőségünkhöz beküldeni szíveskedjenek. Élénk téli élet volt Füreden hála a korai fagynak a Balaton már karácsonyra beállt és 6 héten keresztül a legjobb jégviszonyok kö­zött hódolhattak vitorlázóink e gyönyörű sportnak. Főleg a KMYC versenyzőit és barátaikat lehetett a jégen látni, a téli­­weekendek nagyon divatosak lettek. Február közepén a 4 napig dühöngő északi szél teljesen összetörte a Balaton jegét és megszűnt ez évre a jégvitorlázás lehetősége. A jégvitorlázás szezonja pompás volt idén a Velencei-tavon is, ahol a VVVC már három esztendővel ezelőtt bevezette a jég­vitorlázást. Idén szépen fagyott be a tó s a jégen vasárnaponként száguldoztak a Pinguin, Szeng II. és a Vörös Fó, a velencések 14-es vitorlájú jégjárművei, amelyek közül azonban a legutóbbi, épen a legújabb jégvitorlás súlyos havariát szenvedett s, azóta el­görbült kum­ikkal várja a reparatúrát s a jövő telet. A Tavasz a Télben Táncestély, a Velencetavi Vitorlás Yacht Club hagyományos bálja idén is a farsang egyik legszebb, leghan­gulatosabb elitbálja volt, amely a pesti társaság előkelőségein, a bálkirálynők teljes létszámán felül a magyar vitorlás­élet számos kiválóságát is egybegyűjtötte a Hungária tánctermében. Táncrend a velencéi club szerencsetalizmánja volt: egy apró pinguin figura, klubszínekben s a bál alkalmából berendezett, yachtlobogókkal díszített Pinguin-bárban is igazi TTT-hangulat uralkodott. Az Iblistan Szekta, a híres „dervisek“ jókedvű társasága, amelynek eredete 14 év előttre nyúlik vissza, még­pedig a balatoni, a lellei partokhoz, többesztendős nagy haditények, négyhajós­­négyhetes balatoni nomád­ bolyongások, megismételt Fastbootos Kis-Balaton-expedíciók után, bálrendezés (Tavasz a Télben) és klubalakítás (WYC) után most nagy terveket sző az idei nyárra­­—Kuttert bérelnek az Adrián s nagyszabású guarneroi, dalmáciai crocierát rendeznek Fiumétól a Bocche di Cattaróig. Mint értesülünk, a 30-as osztályban is új hajó épül és reméljük, hogy ez az új hajó a régi 30-asok tulaj­donosait is új építésre serkenti. Ha az új építkezések a 30-as osztályban is megindulnak, akkor minden re­ményünk megvan rá, hogy az 1936-os olimpiász al­kalmával kiváló 30-as típussal fogunk rendelkezni, úgy hogy a siker reményével vehetjük fel a küzdelmet. Ezen törekvést támogatni hivatott elsősorban a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség, hivatottak, a meg­felelő anyagiakkal rendelkező vitorlázók, az építő gyá­raknak pedig mindent el kell követni, hogy ezen épít­kezéseket — már az ügy érdekében is — az árak lehető minimálásával lehetővé tegyék. A Magyar Vitorlás Yacht Szövetségnek foglalkoznia kell már most ezzel a kérdéssel, nehogy­­ felkészületlenül kelljen megjelen­nünk a berlini olimpiászon. Ha a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség ugyanolyan erővel foglalkozik ezen szép fel­adattal, mint a tavalyi 22 m2-es binnenyolle akcióval, a­melyről a külföld is a legnagyobb elismeréssel nyilat­kozott, h­ogy minden reményünk meglehet arra, hogy a 30-as mezőnyben már az idei szezonban is nem kettő, vagy három, hanem 6—7 hajó indulhat, így azután a Szövetségnek módjában lesz a megfelelő leg­jobb versenyzőket kiválogatni és a rendelkezésre álló két nyári évad alatt a legmegfelelőbbeket kijelölni. A n­éma ELADÓ HAJÓK: „Karakán“ 22 m­r-s cirkáló, a Gordon-díj­­933. évi nyertese, összesen 67 négyzetméter német vitorlázattal és teljes felszereléssel, a dekk oregon pine-ből készült, a hajótest mahagóniból. Ára 4000.— pengő. „Örs“ 22 m2 versenyjelle. Ára 1500.— pengő. „Agglegény” Harms-tervek után épült mahagóni versenyjelle. Ára 2200.— pengő. л и у/ шалеет

Next