Vízi Sport, 1934 (8. évfolyam, 1-10. szám)
1934-03-01 / 1. szám
vu »mu Kienast Ferenc svájci főkonzul, aki hosszabb időn keresztül az egyik svájci szanatóriumban állott kezelés alatt, teljesen felépült s hazaérkezett, örömmel üdvözöljük a balatoni vitorlázásnak régi, lelkes vezetőjét, a KMYC volt háznagyát és földvári kapitányát, akinek igen nagy érdemei vannak a magyar yachtsport fejlesztése körül. A BYC f. hó 3-án, szombaton a Brittania-szálló külön termeiben teaestélyt rendez. Hayduck Ödönt, az ismert klubembert a Pesti Hírlapnál vezérigazgatónak nevezték ki, szívből gratulálunk. Iszer István lemondott a Vitorlás Szövetségnél viselt tanácstagságáról. A „Sátán“ 1933-ban Budapesten épült 2,2 m2-es versenyjelle a tavasszal a lágymányosi tóra kerül. Tulajdonosa itt fogja használni és csapatával tréninget tartani vele. A Dunán már a múltban is megkísérelték a vitorlázást, nevezetesen Kandó László „Mani III.“ nevű jolléjával is, több-kevesebb sikerrel, a Duna folyása néha olyan erős, hogy lehetelenné teszi e sportot, de erősebb déli szélben láttunk már jóllét, amelyik felkreutzolt a műegyetemtől Óbudáig. A BSE vitorlásosztálya mostfoglalkozik a nyári versenyprogram összeállításával — ez évben két versenyt óhajtanak rendezni, még pedig egyet a dinghy, 22 m2 jolie és 22 m2 Schärenkrautzer-ek részére, a másodikat Balatonkenese—Alsóörs—Siófok— Balatonkenese tavon a kiesesek részére — handicap nélkül. Reméljük a Szövetségi kapitány még helyet tud adni a nyári versenynaptár egyeztetése alkalmából e szép programnak. A MAC Motorsport-, Repülő- és Yachtosztálya yachtiskolát állít fel. A vitorlássport a Balatonon már 50 éves szép múltra tekint vissza, a sport fejlesztése körül egyes egyletek igen nagy érdemeket szereztek, kimagasló sportteljesítményekkel jártak e sport élen, azonban kétségkívüli tény, hogy a vitorlázás rendszeres és szakszerű művelése, propagálása és fejlesztése körül még sok pótolni valót lehet találni és főleg a népszerűsítés terén hálás talajt lehet kapni. Ezért óhajt a MAG Motorsport-, Repülő- és Yachtosztálya hézagpótló munkát végezni akkor, amikor azon elhatározásra jutott, hogy a német yachtiskolák mintájára yachtiskolát állít fel. A Magyar Vitorlás Yacht Szövetség a legutóbbi tanácsülésen a felállításra szánt iskola tervét letárgyalta és örömmel üdvözölte. Az iskola életrehívása komoly előkészületeket és anyagi befektetéseket igényel, melyek iránt a MAC Motorsport, Repülő- és Yachtosztálya az intézkedéseket ugyancsak folyamatba tette. Meggyőződésünk, hogy az iskola a Balatonnak és vitorlásainak új barátokat szerez és eredményesen fogja szolgálni a Balaton egyetemes sportjának fejlesztését is. Február 21-én a BYC nagy vitaestélyt rendezett, amelyen a balatoni hajótípusok ügyében fontos döntést hoztak, amennyiben az utóbbi időkben a hibás irányokban fejlődött 14 m2-es yolle átkonstruálását határozták el, szigorú kiírással, az ily irányú felterjesztés a Szövetséghez — a közeljövőbeni tárgyalásmiatt — útban van. A legközelebbi vitaest f. hó 19-én lesz aBritanniában este 7 órai kezdettel. A hajók száma a Balatonon az idén örvendetesen fog szaporodni. A Balatoni Hajózási Rt. hajóépítő üzemében jelenleg négy 25 m-es Wandergolle, három 22 m2-es Schärenkreutzer, 4 külmotoros csónak, 6 dingi és még 50 balatoni és dunai csónak épül fix megrendelésre. Értesülésünk szerint tárgyalások folynak két 30-as Schärenkreutzerrel, reméljük, hogy jövő számunkban már megrendelésről adhatunk hírt. Egy budapesti műhelyben megkezdték egy 30 m2-es Schärenkreutzer építését. A tervek a svéd Knud H. Riemers-től vannak, ugyan e tervek alapján az Estlander-gyárban épült 30-as nyerte a tavalyi kieli versenyeket. Boldogan üdvözöljük hajóparkunk növekedését és kíváncsisággal várjuk az új 30-as bemutatkozását. E gyönyörű típus örvendetes szaporodása nagy érdeke sportunknak. Eladó vitorlás és motoroshajók börzéje címen rovatot fogunk nyitni, hogy ezzel is megkönnyítsük olvasóink eladási, vagy vásárlási terveit. E rovatban ingyen hirdetheti bárki eladó hajóját, vagy vásárlási szándékát, amennyiben az üzlet létrejönne, úgy lapunk anyagi megerősítésére 2 százalékot kérünk a vételárból. Azt hisszük, e rovat nagy népszerűségnek fog örvendeni s vízisportolók érdekében hasznos és eredményes lesz. Kérjük, hogy az ily irányú hirdetéseket szerkesztőségünkhöz beküldeni szíveskedjenek. Élénk téli élet volt Füreden hála a korai fagynak a Balaton már karácsonyra beállt és 6 héten keresztül a legjobb jégviszonyok között hódolhattak vitorlázóink e gyönyörű sportnak. Főleg a KMYC versenyzőit és barátaikat lehetett a jégen látni, a téliweekendek nagyon divatosak lettek. Február közepén a 4 napig dühöngő északi szél teljesen összetörte a Balaton jegét és megszűnt ez évre a jégvitorlázás lehetősége. A jégvitorlázás szezonja pompás volt idén a Velencei-tavon is, ahol a VVVC már három esztendővel ezelőtt bevezette a jégvitorlázást. Idén szépen fagyott be a tó s a jégen vasárnaponként száguldoztak a Pinguin, Szeng II. és a Vörös Fó, a velencések 14-es vitorlájú jégjárművei, amelyek közül azonban a legutóbbi, épen a legújabb jégvitorlás súlyos havariát szenvedett s, azóta elgörbült kumikkal várja a reparatúrát s a jövő telet. A Tavasz a Télben Táncestély, a Velencetavi Vitorlás Yacht Club hagyományos bálja idén is a farsang egyik legszebb, leghangulatosabb elitbálja volt, amely a pesti társaság előkelőségein, a bálkirálynők teljes létszámán felül a magyar vitorlásélet számos kiválóságát is egybegyűjtötte a Hungária tánctermében. Táncrend a velencéi club szerencsetalizmánja volt: egy apró pinguin figura, klubszínekben s a bál alkalmából berendezett, yachtlobogókkal díszített Pinguin-bárban is igazi TTT-hangulat uralkodott. Az Iblistan Szekta, a híres „dervisek“ jókedvű társasága, amelynek eredete 14 év előttre nyúlik vissza, mégpedig a balatoni, a lellei partokhoz, többesztendős nagy haditények, négyhajósnégyhetes balatoni nomád bolyongások, megismételt Fastbootos Kis-Balaton-expedíciók után, bálrendezés (Tavasz a Télben) és klubalakítás (WYC) után most nagy terveket sző az idei nyárra—Kuttert bérelnek az Adrián s nagyszabású guarneroi, dalmáciai crocierát rendeznek Fiumétól a Bocche di Cattaróig. Mint értesülünk, a 30-as osztályban is új hajó épül és reméljük, hogy ez az új hajó a régi 30-asok tulajdonosait is új építésre serkenti. Ha az új építkezések a 30-as osztályban is megindulnak, akkor minden reményünk megvan rá, hogy az 1936-os olimpiász alkalmával kiváló 30-as típussal fogunk rendelkezni, úgy hogy a siker reményével vehetjük fel a küzdelmet. Ezen törekvést támogatni hivatott elsősorban a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség, hivatottak, a megfelelő anyagiakkal rendelkező vitorlázók, az építő gyáraknak pedig mindent el kell követni, hogy ezen építkezéseket — már az ügy érdekében is — az árak lehető minimálásával lehetővé tegyék. A Magyar Vitorlás Yacht Szövetségnek foglalkoznia kell már most ezzel a kérdéssel, nehogy felkészületlenül kelljen megjelennünk a berlini olimpiászon. Ha a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség ugyanolyan erővel foglalkozik ezen szép feladattal, mint a tavalyi 22 m2-es binnenyolle akcióval, amelyről a külföld is a legnagyobb elismeréssel nyilatkozott, hogy minden reményünk meglehet arra, hogy a 30-as mezőnyben már az idei szezonban is nem kettő, vagy három, hanem 6—7 hajó indulhat, így azután a Szövetségnek módjában lesz a megfelelő legjobb versenyzőket kiválogatni és a rendelkezésre álló két nyári évad alatt a legmegfelelőbbeket kijelölni. A néma ELADÓ HAJÓK: „Karakán“ 22 mr-s cirkáló, a Gordon-díj933. évi nyertese, összesen 67 négyzetméter német vitorlázattal és teljes felszereléssel, a dekk oregon pine-ből készült, a hajótest mahagóniból. Ára 4000.— pengő. „Örs“ 22 m2 versenyjelle. Ára 1500.— pengő. „Agglegény” Harms-tervek után épült mahagóni versenyjelle. Ára 2200.— pengő. л и у/ шалеет