Vízi Sport, 1935 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1935-01-01 / 1-2. szám

s Tin Inn Fejlődésnek indult a magyar jégvitorlás sport Befagyott a Balaton! Január 10-én megjelentek a Balaton jegén a sebesen száguldó jégvitorlások. E gyö­nyörű és élvezetes sport hívei már-már attól féltek, hogy ez évben nem szállhatnak jégre, pedig ez év telére nagy előkészületek folynak arra, hogy a még gyermekcipőben járó magyar jégvitorlássportot a megérdemelt fejlődés­nek indítsák. A Balatoni Hajózási Rt., mely már több ízben tanújelét adta, hogy a Balaton sportját még áldozatok árán is lendületbe akarja hozni — hasonlóképpen, mint az elmúlt években a 22 m2 versenygollek és a 25 m²’ turagollek olcsó széria építésével — e téli évadra 6 db a külföldön jól bevált modern 15 m2-es jégvitorlást épített főszerkesztőnk, vitéz Sebők Sándor kezdeményezésére, aki az első széria akciót is megszervezte — Benacsek Jenő tervei szerint ugyancsak szériaépítésben, hogy így aránylag olcsó áron hozzájuttassa e sport híveit minden igényt kielégítő modern járóműhöz. A Vízisport szerkesztősége mihelyt tudomást szer­zett arról, hogy a jég vitorlázásra alkalmas, leutazott Füredre, hogy tanúja legyen és beszámolhasson olvasói­nak az újonnan épült 15 m2-es jégvitorlásokról. Élvezet volt ezeket az új jégszánkókat látni, melyek modern, egyenes árbocú, magas catvitorlázattal vannak ellátva. Árbocuk profilírozott és az egész árbocmerevítés egy­szerűségével és újszerűségével a szakértő figyelmét azon­nal megkapja. A szánkók teste könnyű, de speciális kon­strukciójuk folytán nagyszerűen kimerevítettek, ami a jó jégvitorlásnál elsőrendű követelmény. A szánkók hídja több rétegből van ragasztva és az egyenetlen jég­nél a hídban különben fellépő és nemcsak kellemetlen, hanem néha veszélyessé is válható és törésre vezető rez­géseket rugalmas acélmerevítők tompítják. Szinte hihe­tetlenül hangzik, de ezek az olcsó szemnajégvitorlások mind foszforbronz-korcsolyákkal vannak felszerelve, amit eddig csak a legdrágább luxus szánokon alkalmaz­tak, az e célnak legjobban megfelelő speciális ötvözetű foszforbronz magas ára miatt. Spirálrugózású kormány a legtökéletesebben veszi fel a kormányt érő ütődése­­ket, ami a kormányzást könnyebbé és biztosabbá teszi. Ez új jégvitorlások lényegesen nagyobb sebességet tudnak kifejteni, mint a régibb balatoni szánkók, amint azt a január 17-én gyenge északi szélben tartott próba­menetek alkalmával láttuk, mikor az új szánkók 60— 70 km sebességet értek el, míg ugyanakkor az eddigi leggyorsabb 20 m2-es balatoni jégvitorlást még lassú mozgásba sem lehetett hozni. A KMYC klubházán a lobogót alig emelgette a szél, ilyen szélben az eddigi jégvitorlásokat nem is lehetett használni. A széria jégvitorlásokon kívül egy gyönyörű luxus 15 m2 versenyszán próbafutamát is láttuk, s érdeklődé­sünkre közölték, hogy ennek boldog tulajdonosa Hein­rich Tibor, az ismert verseny vitorlázó. Ez a jégvitorlás Van már jégvitorlásunk. (Szabó I. felvétele.) Déli pihenő a KMYC előtt. (Szabó I. felvétele.) Szerelik az első széria 15-est.

Next