Volán, 1971 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1971-01-01 / 1. szám

„Országunk fejlődése, gazdasági életünk fellendülése, valamint a tranzitforgalom növekedése­ szükségessé teszi a közlekedés to­vábbi gyors fejlesztését. Az áruforgalomnak a IV. ötéves tervben­­előirányzott növekedését és az utasforgalom gyors emelkedését a közlekedés műszaki ellátottságának bővítésével, szervezettségé­nek további tökéletesítésével kell biztosítani. Nagy feladat, hogy a vasúti vontatásban a villamos és Diesel-vontatás aránya 1975- re 95 százalékra emelkedjen s a közúti áruszállítás aránya jelen­tősen növekedjen. Gondoskodni kell arról is, hogy a közlekedési dolgozók műszaki felkészültsége megfeleljen a magasabb köve­telményeknek. Nagyobb figyelmet kell fordítani arra is, hogy az árukat küldő és fogadó vállalatok gyorsítsák, s ennek érdekében gépesítsék a rakodómunkát.” (MSZMP X. kongresszusának határozata 21. pont.) A X. PÁRTKONGRESSZUS ÚTJÁN A KONGRESSZUS SZÓNOKI EMELVÉNYÉN HANGZOTT VOLNA EL Gábor Zoltán a Közlekedés- és Posta­ügyi Minisztérium pártbizottságának titkára, Pós Ferenc, az 1. sz. VOLÁN autóközlekedési Vállalat pártbizottságá­nak titkára. Kongresszusi élményeikről beszélgetünk velük. Gábor Zoltán: Élményszámba ment maga a kongresszus, sőt az előkészü­letek hosszú sora is. Élmény volt együtt lenni a küldöttekkel. Személyesen hal­lani a nemzetközi kommunista mozga­lom delegátusait. Élmény marad a kongresszusi tanácskozás magasfokú fe­lelősségtudata, az, hogy nincs Magyar­­országnak egyetlen olyan nagy kérdése sem, amiről ne szóltak volna, jóllehet ország-világ nyilvánossága előtt hang­zott el minden szó. Ha a közlekedési küldöttek az idő rövidsége miatt nem is kerülhettek a szónoki emelvényre, a közlekedés ügye többször szót kapott. Például Papp János elvtárs, a Veszprém megyei pártbizottság első titkára az új magyar közlekedéspolitikai koncepció jegyében, a Veszprém-külső—alsóörsi - vasútról közútra terelt közlekedési meg­oldást méltatta. Orosz Ferenc elvtárs, a Szabolcs-Szatmár megyei tanács vb. el­nöke pedig a munkás-paraszt szövet­ség erősödéseként értékelte a közleke­dési dolgozóknak az árvízzel szemben, illetve a helyreállítási szállításokban tanúsított eredményes munkáját. Rám igen nagy hatást gyakorolt a kongresz­­szusnak különösen két, valamennyiünk számára felemelő pillanata. Az egyik Gustav Husák elvtársnak, a Csehszlovák Kommunista Párt első titkárának meg­jelenése a szónoki emelvényen. Az or­kánszerű taps, ami fogadta, annak a pártvezetésnek elvtársi megbecsülése volt, amely zászlajára a munkás-nem­zetköziség iránti hűséget írta. S amikor végre az ünnepléstől szóhoz jutva meg­köszönte a kongresszusi teremben kép­viselt pártoknak Csehszlovákia népei­nek nyújtott internacionalista segítsé­gét,­­ felújult az ováció. A másik lel­kesítő élményt a Spanyol Kommunista Párt képviselőjének szenvedélyes, szug­­gesztív beszéde nyújtotta. A többi kö­zött azt mondta, hogy az elvek deklará­lásán túl, a tömegekhez vezető módsze­reket is meg kell határozni. Nem elég a munkás-paraszt szövetségről, mint alapelvről beszélni, annak változatos, az időhöz alkalmazkodó tartalmát, formá­ját és módszereit is ki kell dolgozni. Nem elég kinyilvánítani valamennyi Franco­­ellenes erő koncentrálását, hanem meg kell találniuk a katholikus tömegek számára is elfogadható kapcsolat mód­szereit is. A magyar párt politikájából, mint megjegyezte, szövetségi politikánk ragadta meg őt leginkább. S amikor ar­ról beszélt, hogy a magyar nép fiai is nyugszanak spanyol földben és Zalka Máté nevét kimondta, általános lelke­sedés vette körül. Volt persze a kong­resszusnak számomra néhány kedves és derűs epizódja is. Az egyik szünetben Kádár elvtárs, tudva, hogy a sakkszö­vetség egyik vezetője vagyok, megkérdez­te tőlem, hogy bízhatunk-e a Portisch­­ban? És latolgattuk­­ az azóta eldőlt­­ világbajnoki zónaközi sakk­verseny magyar esélyeit. Mire többen odaléptek nagy kíváncsian, hátha va­lami országos, vagy nemzetközi kérdés­ben hallják Kádár elvtárs véleményét. Talán még csalódtak is, jónéhányan derűsen mosolyogtak, amikor rájöt­tek, hogy csupán kikapcsolódunk. Mel­lettem ült a tanácskozáson a GELKA fiatal párttitkára, Huszár Jánosné elv­­társnő, aki agilis természet, s megszok­ta, hogy jön, megy, mozgalmasan dolgo­zik. Nehezen viselte el, hogy egy hétig csak ülni, csak ülni, csak ülni. Mondtam neki: — Csak türelem Annika, a XV. kongresszuson már egész jól fog menni. Pós Ferenc: A kongresszusi élménye­im, ahelyett, hogy lassan elülnének és helyt adnának a hétköznapok benyomá­sainak, valahogy még meg is sokszoro­­zódtak. Nekem úgy tűnik, hogy sem a kongresszusi zárszóval, sem a határozat elfogadásával nem zárult le a kongresz­­szus, s a küldöttektől továbbra is azt kívánják, hogy küldöttnek érezzék ma­gukat. Erre a kongresszus befejezésé­nek második napján jöttem rá, egy párt­taggyűlésen. A 7-es üzemegységben, ahol csak szállítómunkások dolgoznak, tartottak taggyűlést. Egyszercsak vá­ratlanul felszólítottak, hogy hogy volt, mi volt a kongresszuson? Beszéljek mit láttam, mit hallottam! A taggyűlésnek egészen addig munkaértekezlet jellege volt, mégis, szinte ünnepivé vált, mint­ha ezzel a taggyűléssel is kibővült vol­na maga a kongresszus. Családi körö­mön túl, ott tapasztaltam először, és osztozhattam a közvélemény általános él­ményében, abban, hogy az ország né­pének jóformán a részvételét eredmé­nyezte a teljes, semmiféle korlátozással meg nem zavart nyilvánosság, ami hoz­záférhetővé tette a kongresszust bárki számára. Nem először vettem részt elv­­társaim megtisztelő bizalmából párt­­kongresszuson, mert a megelőzőn ̇ IX kongresszuson is ott voltam. Az is fel­­töltött gondolatokkal és lelkesedéssel. Mégis azt kell mondanom, hogy а X kongresszus éppen azáltal, hogy a kom­munista módra nyílt beszédet az egész ország színe előtt alkalmazta, jóleső meglepetést és főleg — a bizalomért cserébe — bizalmat keltett. Most utólag visszagondolva már tudjuk, hogy milyen nagyon sokat veszítettünk volna, hogy másra ne hivatkozzam, ha a Televízió nem közvetítette volna — a többi kö­zött — Kádár János záróbeszédét. Igaz, hogy Kádár elvtárs ebben kedvesen méltányolta a felelősségteljes felkészült­ségre valló, leírt beszédeket, de ő mégis nem papírból olvasta, hanem fejből mondta, sőt szívből. A tv közvetítése ré­vén nemcsak a gondolataiban részesült a tv-nézők nagy tábora, hanem egysze­rűségét, szívélyességét, közvetlenségét is élvezhette. A tanácskozáson a legfiata­labb budapesti küldött mellé kerültem. Talabér Árpádné mellé, aki az V. kerü­­eti Vendéglátóipari Vállalat KISZ-titká­­ra. ő még biztosan nem veszi rossznéven, ha megmondom, 1945-ben született, egy­idős a szabadsággal. Jelentkezett hozzá­szólásra és velem együtt azon izgult­­ is, hogy elmondhassuk a magunk mun­katerületének gondjait. S közben — leg­alább is akkor — észre sem vettük, hogy a magunkéval ugyancsak azonos odaadással hallgatjuk a más területeket képviselő küldöttek gondolatait. Előt­tünk valósult meg a szintézis: a szocia­lizmus építése egységes egészbe foglal­ja, rendezi, a látszólag legtávolabb eső, esetleg még ellentétes jelenségeket is. * Mindkét küldöttnek az volt a véle­ménye beszélgetésünkkor, hogy a kong­resszus határozatának valóra váltásához sehol sem kell várni, semmiféle felsőbb utasítást. Tulajdonképpen máris a meg­valósulás útját járjuk, és reméljük az­zal is, hogy felszólalásuk szövegét kivo­natosan közreadjuk. RIKODISGÉPES KIIS. GÉPKOCSIVEZETŐ UTÁNPÓTLÁS Pés Ferenc felszólalás­ szövegéből az autóközlekedési szakma e két nagy gondját emeljük ki. A Tröszt alá tartozó autóköz­lekedési vállalatok 1970-ben kb. 120 millió tonna áru szállítását 70 százalék­ban kézierővel rakták fel és le, mert a rakodás gépesítése nem haladja meg a 30 százalékot. Különösen nagy gond ez a vagonrakodásnál, holott a Volánok­nál dolgozó közel tízezernyi rakodó- és szállítómunkás életét könnyítené meg a rakodógépesítés, növelné a termelé­kenységet, az eszközök jobb kihaszná­lását, megtakarítaná az élőmunka je­lentős részét és nem utolsó sorban csökkentené munkaerő gondjainkat. Jóllehet az érdekelt vállalatok több esetben úgynevezett felsőbb intézke­désre várnak, ahelyett, hogy kezdemé­nyeznének, de az is igaz, hogy a válla­latok vezetői sincsenek kellően érde­keltté téve a rakodásgépesítés fejleszté­sében. Előtérbe került az utóbbi időben mind az állami, mind a társadalmi szer­vek munkájában a gépkocsivezetők és szállítómunkások kötelező túlmunka­idejének csökkentése 210­ órára. Jelen­tős állásfoglalások támogatják a gép­kocsivezetői foglalkozás felelősségét és nagyobb megbecsülést biztosító szakmá­­sítását. A sajtó is segít azzal, hogy napirenden tartják a kérdést. A gépko­csivezetői utánpótlás egyik el nem ke­rülhető, nyitott kérdése ez. A ve­zetést élethivatásul választó fiatalo­kat sokszor az is visszatartja a szakma vállalásától , holott ezen könnyebben lehetne és mihamarabb segíteni —, hogy csak 3500—4000 Ft befizetése mellett tudnak jogosítványt szerezni. Súlyos­bítja bekapcsolódásukat a munkába az is, hogy a szűk képzési kapacitás miatt legtöbb esetben hónapokig kell vár­­niuk, mire részt vehetnek az­ oktatásban. A közlekedésben dolgozó kom­munisták két küldöttjének felszó­lalásaira — idő híján — már nem került sor a szónoki emelvényen. Helyette írásban nyújtották be ál­lásfoglalásuk lényegét a kongresz­­szusi irodának. Ezekből közlünk ezúttal részleteket. MINISZTÉRIUMI MUNKÁVAL A JOBB KÖZLEKEDÉSÉRT Gábor Zoltán felszólalás-szövegéből a minisztériumi irányításra vonatkozó gondolatokat emeljük ki. A minisztériumról szólva a Központi Bizottság beszámolója is állást foglal amellett, hogy ha kell, intézkedjék a minisztérium és ne várjon minden meg­oldást a szabályozóktól. Pártbizottsá­gunk támogatta a minisztériumnak — különösen a rakodás és a vasúti kocsi­­fordulók meggyorsítására vonatkozó — olyan intézkedéseit, amelyek a válla­lati érdekeket alárendelték a népgazda­ság összérdekének. Pártszervezetünk szem előtt tartva a gazdaságpolitikai célok egységes értelmezésének szüksé­gét, foglalkozott több politikai jelentő­ségű, a közlekedés fejlődését befolyá­soló kérdéssel, így például a lakosság széles rétegeit érintő személyszállítási feladatokkal, gondokkal, a dolgozók munkakörülményei­nek helyzetelemzé­sével. Fontosnak tartjuk, hogy a sze­mélyszállítás a mennyiségi igényeknek eleget téve, növekvő színvonalon való­sítsa meg az utazás minőségi igényeit. Politikai gazdaságszervező munkánk arra irányul, hogy segítsük a közleke­dési dolgozók legfontosabb tevékenysé­gét, a személy- és áruforgalom ellátá­sát, a termelékenységre való törekvést, az ésszerű gazdaságosság megvalósítá­sát. Az általános munkaerő-gondok a köz­lekedésben a forgalom zavartalanságát és biztonságát is érinthetik. Nem tolon­ganak az emberek, hogy vegyék fel őket kocsirendezőnek, forgalmistának, váltóőrnek, sarusnak, esetleg gépkocsi­­vezetőnek, vagy postásnak, illetve út­építő munkásnak, azért, mert a nép­gazdaság más területein viszonylag ked­vezőbbek a munkakörülmények. Nem egy helyen a 44 órás munkahét és sza­bad szombat mellett a munkafeltéte­lekhez viszonyítva magasabbak a ke­resletek, mint a közlekedés több terüle­tén, ahol a havi munkaidő eléri a 240—260 órát. Hogyan tehetnek vonzó­vá — különösen az ifjúság számára — az ünnepnapokat is igénybevevő, fele­lősségteljes, sőt balesetveszélyes, éjjel­nappal folyamatos közlekedési szolgála­tot? Jó lenne — mint ahogy eddig, ezután is — ha pártunk és kormány­zatunk foglalkozna e súlyos gondunk­kal, és segítséget nyújtana ahhoz, hogy a közlekedési dolgozók munkakörülmé­nyeit javítani tudjuk. 3

Next