Petőfi Népe, 1965. január (20. évfolyam, 1-26. szám)
1965-01-14 / 11. szám
Világ proletárjai, egyesüljetek! XX. ÉVFOLYAM, 11. SZÁM Ára 60 fillér 1985. JANUÁR 14. CSÜTÖRTÖK A MŰVELŐDÉS ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGY TERVEI 1965-BEN A megye és a járások vezetőinek tanácskozása Tegnap, szerdán egész napos tanácskozást tartottak Solton a megyei tanács üdülőjében a művelődés és az egészségügy felügyeletével megbízott járási és városi vb -elnökhelyettesek. A tanácskozáson részt vett dr. Varga Jenő, a megyei tanács vb elnöke, Madarász László elnökhelyettes, Nagy Sándor, a megyei művelődési állandó bizottság, dr. Lestár Béla, a megyei egészségügyi állandó bizottság elnöke, valamint Kádasi László és dr. Kántor László, a megyei tanács vb művelődési, illetve egészségügyi osztályának vezetője. Dr. Varga Jenő megnyitója után Madarász László tartott beszámolót a múlt évi eredményekről. A művelődés és az egészségügy dolgozói jó munkát végeztek, jól gazdálkodtak gondjaikra bízott javakkal — mondotta Madarász elvtárs. — Amint nőttek a megyében a gazdálkodás és a termelés eredményei, úgy növekedtek a művelődésre és az egészségügyre felhasználható összegek is. Ezután részletesen beszélt a fejlődés főbb tényeiről. Tavaly négyszázzal nőtt az óvódai férőhelyek száma. Újabb12 általános iskolát körzetesítettek és három tanyai kollégium létesült. Emellett több mint 30 új tantermet építettek és három falusi gimnáziumban pedig megkezdődött a tanítás. A középiskolások száma mintegy 13 százalékkal emelkedett az elmúlt évben. A népművelésben ma mindenütt a helyi, üzemi már és termelőszövetkezeti tervekre épül a munka. Az ismeretterjesztésben a számok növelése helyett a minőség javítására tértek át. 1914-ben 3 új művelődési otthon, egy könyvtár és két mozi épült. Ezután elemezte az iskolai oktatás, a nevelés, a felnőttoktatás és a szakmunkásképzés helyzetét. Az egészségügy fejlődéséről szólva elmondotta az előadó, hogy az utóbbi két évben erősen megnőtt a biztosítottak száma, s ma már eléri a 220 ezret a megyében. Ebben az időben öt új orvosi körzetet hoztak létre, jelenleg 3026 lakosra jut egy körzeti orvos. Kétszázzal több a kórházi ágy — ezer lakosra 47 jut. Felépült a kalocsai tbcszanatórium, fejlesztették a bajai, a kecskeméti és a kiskunhalasi kórházat. A megye egész területén sikeresen folyik a tbc-szűrés, és eredményes a küzdelem a trachoma ellen. A véradóállomások hálózata az egész megyére kiterjed. A térítés nélküli véradásban Bács megye az első helyen áll az országban. A járási és a városi tanácsok sok segítséget adtak mind a művelés, mind az egészségügy említett eredmények eléréséhez. Különösen sokszor szerepeltek a tanácsi és vb ülések napirendjén egészségügyi és szociális kérdések. Befejezésül elmondotta Madarász elvtárs, hogy 1965-ben az ismeretes takarékossági határozat értelmében a beruházási összegeket céltudatosabban használják fel. Hangsúlyozta, hogy a további fejlődést elsősorban a munka jobb megszervezésétől, a legjobb módszerek széles körű alkalmazásától és az új utak keresésétől várjuk. Ezután a városi és a járási vb elnökhelyettesek számoltak be munkaterületük nyeiről és terveiről, s eredmérészletesen megbeszélték a megyei tanács vezetőivel az idei feladatokat. Teljesítménybérezés a teherfuvarozóknál Perselyes buszok Kecskeméten Tovább gépesítik a rakodást Az autóközlekedés idei tervei A 9-es számú Autóközlekedési Vállalat 14,3 százalékkal teljesítette túl múlt évi áruszállítási tervét. 3 millió 147 ezer tonna árut fuvaroztak a vállalat 556 gépkocsiján, 20 százalékkal többet, mint a korábbi évben. Figyelemre méltó az is, hogy 70 ezer vagont raktak meg, illetve ürítettek ki az AKÖV dolgozói. Sohajda József igazgató elmondta, hogy a szállítási feladatok ugrásszerű növekedésében elsősorban a kedvező gazdasági év, a bő termés játszott szerepet. Lényegesen több zöldséget, gyümölcsöt, mustot fuvaroztak a konzervgyárak, a MÉK és a borforgalmi vállalatok részére mint korábban. De növekedett az üdítő vállalatok anyagszállítása is. Az AKÖV vezetői az év folyamán többször is megvitatták a soron következő teendőket a fuvaroztatókkal. Az építőipari vállalatokkal kötött megállapodás értelmében már az első negyedévben elkezdték az anyagok előszállítását, így a csúcsforgalmi időszakban megfelelő mennyiségű gépkocsit tudtak a mezőgazdasági áruszállításra mozgósítani. A Kecskeméti Konzervgyár és a MÉK a korábbinál szélesebb körben alkalmazta a rakodólapos szállítást és a felvásárlóhelyeken is jól megszervezte a rakodási munkát. Ennek köszönhető, hogy az 1963. évihez viszonyítva 20—25 százalékkal rövidebb ideig vesztegeltek az AKÖV tehergépkocsijai az árura várva. Tovább bővítették tavaly a vállalat gépparkját is. A teherfuvarozó részleg 102 gépkocsival, 7 emelővillás targoncával és két autódaruval gazdagodott. Nemcsak az áruszállítás, hanem az utasforgalom is jelentősen növekedett 1964-ben. A tervezett 21 millió 800 ezernél csaknem 800 ezerrel többen utaztak a vállalat autóbuszain. Ugyanakkor a gépkocsik száma a korábbi évihez viszonyítva nem emelkedett. Fejlődésként mindössze azt könyvelhetjük el ezen a téren, hogy a kiselejtezett, régebbi típusú autóbuszok helyett korszerűbb, több férőhellyel rendelkező gépkocsikat állítottak munkába. A vállalat néhány járat, így például a bajai kecskeméti menetidejének csökkentésével igyekezett eleget tenni az utasok igényeinek. Tavaly sem oldódott meg azonban a megyeszékhely közlekedési gondja. Sohajda József közölte, hogy évek óta dédelgetett tervüket, a körjárat indítását — amely lényegesen csökkentené a központi megálló zsúfoltságát — azért nem tudták megvalósítani, mert nem kapták meg az erre a célra igényelt öt új autóbuszt. Az idei tervről a következőket mondta az AKÖV igazgatója: Az előirányzat szerint 3 millió 800 ezer tonna árut fuvaroznak az idén, 20,7 százalékkal többet, mint 1964-ben. A jelenlegi 556-ról 617-re növelik a gépkocsiállományt, és számos nagy teljesítményű rakodógépet is vásárolnak. A termelékenység további növelését, az állásidők csökkentését célozza az az intézkedés, amely szerint április 1-től a teherfuvarozó részlegnél a korábbi időbéres rendszerről áttérnek a teljesítménybérezésre. Tovább növekszik az utasforgalom is ez évben, és előreláthatólag eléri majd a 23 millió 800 ezret. Az autóbusz-férőhelyek száma azonban 1965-ben is csak kis mértékben növekszik. Kecskeméti helyi járatok menetidejét azzal igyekszik rövidíteni az AKÖV, hogy az év első felében bevezetik az úgynevezett perselyes rendszert. B, D. TOJÁSKOMBINÁT Néhány hónapja teljes kapacitással üzemel a dunavecsei Virágzó Tsz tízezer férőhelyes tojóháza. A korszerű létesítményt New Hampshire-féle tyúkokkal népesítették be. Felvételünkön a tojóház belsejének egyik részlete látható. Borbély Antalné baromfigondozó összeszedi a tojásokat. Nem kell tétlenkednie, s a napi „termelés” meghaladja a háromezret. A baromfifeldolgozó vállalatoknak adják át a tojást, mint tenyésztési alapanyagot. (Pásztor Zoltán (elvételei.)