Petőfi Népe, 1968. november (23. évfolyam, 257-281. szám)

1968-11-20 / 272. szám

1968. november 20, szerda A kertészeti oktatás is készül a bajai technikum monográfiája Figyelemre méltó, fontos vállalkozásba kezdett dr. Bengyik Árpád, a Bajai Kertészeti Technikum ta­nára. Elhatárolta, hogy megírja az iskola történe­tét. Kutatás közben azon­ban olyan érdekes adatok­ra bukkant a magyar ker­tészképzés vonatkozóan, kialakulására hogy a ké­szülő monográfia előrelát­hatólag kibővül egy általá­nos fejezettel. — Budapesten a Széché­nyi Könyvtárban és az Or­szágos Levéltárban áttanul­mányoztam Mária Terézia és V. Ferdinánd által alá­írt, eredeti céhszabályzato­kat. Ebből megállapítható, hogy Magyarországon kertészképzés Mária Teré­­­zia uralkodása idején kez­dődött. A császárné 1766- ban a pesti kertész céhnek kiadott szabályzatában a kertésztanulók gyakorlati képzése iránt intézkedett. Akkoriban inasoknak ne­vezték őket. V. Ferdinánd uralkodása alatt 1843-ban módosították a szabályza­tot. Az inasok gyakorlati képzése három évig tartott. Tanulót csak a céhben dol­gozó mester vehetett fel, aki az inasnak a három­éves tanoncidő után szaba­duló levelet és munka­könyvet adott ki, — ma­gyarázza a fiatal tanár a rendelkezésére álló gazdag anyag válogatása közben. Vándorló kertészlegények — És mi lett a kertészle­­gények további sorsa? — Azoknak bizony három évig kellett vándorolni, hogy a szükséges gyakorla­tot a mesterré avatáshoz megszerezzék. Mi történt a céhrendszer megszűnése után? — Az önálló és alkalma­zott kertészek a tanulókat szintén három évre vették fel és a tanulás befejezése után éppúgy, mint az ipa­­rostanoncokat a helyi ipar­hatóságok szabadították fel. — Tehát a kertészeti kép­zés teljesen az iparágak mintájára történt. Mikor szűnt meg ez a forma? — Csak 1903-ban, amikor kimondták, hogy a kertész­­tanulók képzése a Földmű­velésügyi Minisztérium ha­táskörébe tartozik. 1907-ben pedig kiadták a szabályren­deletet a képzésre vonat­kozóan. Egy oldal a megnyitónak — Tudomásunk szerint a magyar kertészképzést dr. Entz Ferenc kezdeményez­te, aki otthagyva orvosi pá­lyáját, a kertészet és szőlé­szet gyakorlati útjára lé­pett, s Budapesten kerté­szeti iskolát szervezett, az — Igen, hazánkban ő volt első kertészeti iskola megalapítója. Baján pedig a Gyümölcsészeti Egyesület volt az iskolarendszerű ker­tészképzés kezdeményezője. Az egyesület a Bajai Váro­si Tanács közvetítésével a minisztériumhoz fordult ál­lami szőlőtelep létesítése ügyében, amely alapja volt a később kialakuló szakis­kolának. Hosszas harc után sikerült megkapni az iskola létesítésének jogát. A mai kertészeti technikum őse 1904 februárjában nyílt meg. A Bajai Közlöny ak­koriban egész oldalt szen­telt a megnyitónak. Az ak­kori Kertmunkás Iskola célja az volt, hogy gyakor­lati felkészültségű kertésze­ket képezzen, akik a Du­na—Tisza közén a szántó­földi termelésnél jövedel­mezőbb kultúrát képesek teremteni földjeiken. Ez egyéves oktatást adott. Sok-sok év­es küzdelem­ után fejlődött ki az alsófo­kú oktatási intézményből ; középfokú iskola. Számos — ma is tevé­kenykedő — kiváló szakem­bert adott ez az intézmény az országnak. Itt tanult dr. Kozma Pál egyetemi tanár, a Kertészeti Egyetem rek­tora, dr. Mészöly Gyula, a Duna—Tisza közi Mezőgaz­dasági Kísérleti Intézet igazgatója, dr. Tompa Béla, a Mezőgazdasági és Élelme­zésügyi Minisztérium Ker­tészeti Osztályának vezető­je és sokan mások. Az év végére elkészül A technikum a következő években fokozatosan átala­kul mezőgazdasági szak­munkásképző iskolává, amely főként a kertészeti ágazatokban ad szakmai tu­dást azok számára, akik a mezőgazdasági nagyüze­mekben gyümölcs- segítik a szőlő-, és zöldségter­mesztést. • Jövőre lesz iskolánk fennállásának 65. évfordu­lója. Úgy tervezem, hogy ez év végéig befejezem­ in­tézetünk történetének meg­írását. A monográfia lé­nyegében tükrözi az egész magyar kertészeti oktatás kialakulását és fejlődését egészen a mai formáld'­­. — búcsúzik Bengyik Árpád. K. S. December 22-től téli szünet az iskolákban A Művelődésügyi Minisz­térium tájékoztatása szerint az év végi pihenőnapok át­helyezésére vonatkozó ren­delkezés nem módosítja az iskolai téli szünidő kezde­tét. A tanév rendjéről szóló művelődésügyi miniszteri utasítás értelmében az ál­talános és a középiskolák­ban a tanév első része de­cember 21-én, szombaton ér véget. A téli szünidő tehát 22-én kezdődik, s a szünet utáni első tanítási nap 1969. január 8-a lesz. A szülőket — az ellenőrző könyv útján — ezen a napon értesítik arról, hogy a tanulók az oktatási év első felében me­lyik tárgyból milyen osz­tályzatot értek el. Az általános iskolák nap­közis tanulóinak a téli szü­net idején is jól fűtött ter­meket biztosítanak, s ugyanúgy gondoskodnak felügyeletükről, étkezteté­sükről, mint a tanítási na­pokon. (MTI) Először készül Magyarországon 34 méter átmérőjű héjszerkezet­ a Műszaki Egyetem épülő atomreaktorán. A héj­szerkezetet kívülről fával borítják, s erre erősítik majd az épület végső burkolatát. Az atomreaktort a jövő év májusá­ban adják át. 59. Menetközben ide-oda him­­bálódzott hatalmas, négy­méteres testük. Sűrű szőr­zetük alatt remegett a háj, amelyet a nyakuk mögötti púpban tároltak télire. Vas­tag, esetlen ormányukat ide-oda mozgatták. Apró, nevetségesen kurta farkuk­kal oszlopszerű lábukat csapkodták. Potyának csak most sike­rült jobban szemügyre ven­nie a mammutok szemeit, amelyek elég nagyok, s kis­sé hosszúkásak voltak, mé­lyen ültek és sárgán fény­lettek. Széles kiugró hom­lokukból szinte átmenet nélkül nyúlt ki a húsos or­mány, amelyet az állat ha felemelt, ráncokba gyúró­dott és szája mintha ked­ves mosolyra húzódott vol­na. De azért a legcsodála­tosabb az agyara volt. A húsz centiméter átmérőj­ű, simára csiszolt csont hegye fehérlett, a fej közelében eléggé megsárgult, krémszí­nűvé vált. Hossza elérte a három métert. A görbe agyarak kissé szétágaztak és felfelé kunkorodtak. De ha a mammut lehajtotta fe­jét, az agyarak hegye fe­nyegetően előre meredt, s jaj volt annak a vadnak, amely megkockáztatta, hogy nyílt harcba kevered­jék a mammuttal. Pim és Vid amint meg­pillantották gazdájukat hozzá hasonló lények kö­rében, meglengették ormá­nyukat, felkapták akár a harsonakürtöket, szájukat kitárták és fülsiketítőn trombitáltak. A mély és erőteljes bümbölés, amely mintha a föld alól hallat­szott volna, végigszállt a völgy fölött, s Tuj és Káva az emberek lábaihoz mene­kültek. A trombitálást sok­szorosan visszaverte a krá­­ter. . . Uszkov és Ljubimov ös­­­szenézett. Most már tudták, mi volt az a trombitáló hang, amely az elmúlt éj­szaka annyira megijesztette őket. A mammutok a trombi­tálás után még eltoporog­tak kis ideig, aztán bemen­tek a ház mögötti karámba, és rövidesen elcsendesed­tek. Petya és Borisz benéz­tek hozzájuk: a két állat egymás mellett állt lesze­gett fejjel, földig eresztve elernyedt ormányát. Köze­ledett az est, a mammutok alváshoz készülődtek. Furcsa volt látni ezeket a nyugodt és életükkel lát­hatóan elégedett állatokat, a távoli geológiai őskorok képviselőit, amelyek akkor éltek a Földön, amikor az ember keletkezett, amikor a neandervölgyi ember élt, amikor a pitokantropok és az emberszabású majmok éltek. Újabb rejtély, amely­nek megoldása a 14-es szá­mú kutatócsapat feladata volt. a De ne felejtsük el, hogy csapat jövője is még mindig homályos volt. Hisz csak egy pillantást kell vetni Szperanszkijra, fel­idézni, hogy fél életét itt töltötte el a kráterben, s nyomban világossá válik: a kráterből nincs kijárat és a 14-es számú csapat előtt a visszafelé vezető út mind­örökre bezárult... XVI. FEJEZET, amely visszaviszi az olva­sót a harminc év előtti eseményekhez. — ... Friss húsra volt szükségünk, hogy felerő­södjünk. A megsebesített kecske pedig, képzeljék, el­tűnt a barlangban. Mi ma­radt hátra? Csupán­ egy: utána menni. Betöltöttem a puskát és beléptem a barlangba. Arra számítot­tam, hogy biztosan­ nagyon hamar rajtaütök az álla­ton. De a barlang sokkal hosszabb volt, mint hittem volna. És pokolian sötét. Vissza kellett fordulnom. Nyikita Petrovics fáklyát készített, s én újra belép­tem a barlangba. Az üldözött kecske egy kő mögött feküdt és nehe­zen lélegzett. De amint fel­emeltem a puskát, felug­rott és eltűnt a barlang mélyén. Újabb két-három­­száz métert követtem. Cso­dálkoztam, hogy a barlang­ban, oly távol a kijárattól, rengeteg állati nyomot ta­lálok. Máis körülmények között, bizonyára elgondol­kodtam volna ezen, de ak­kor nem volt időm a nyo­mozásra: rajta kellett üt­nöm a kőszáli kecskén. Az egyik helyen csak lehajol­va tudtam tovább halad­ni, miközben félve pislog­tam az alacsony boltozat­ra. De vadászszenvedélyem már eluralkodott rajtam és a húsra is égetően szük­ségünk volt, ezért semmi­vel sem törődtem, csak mentem előre. Végre ismét sikerült megpillantanom a sebesült kecskét. Megcéloztam és lőttem. A következő pilla­natban mögöttem lesza­kadt a mennyezet. A szik­laboltozat azon a helyen valószínűleg már rég meg­lazult és az erős levegő­rengés elég volt ahhoz, hogy leszakadjon. A föld­re estem. Fáklyám elaludt. Elvesztettem az eszmélete­met. Amikor magamhoz tértem, kitapogattam a puskámat, egyetlen védő­eszközömet, tüzet csihol­tam és lángra lobbantottam magunk fabrikálta fák­lyám még parázsló ágait. Sajnos, visszafelé el volt zárva az út előttem, le­szakadt a barlang men­­­nyezete. Nem, még csak nem is szakadt le, hanem egyszerűen leereszkedett. És kész... Sehol egy pa­rányi repedés vagy laza kőréteg.­­(Folytatjuk) I S. oldal „Te a zenét kerested“ Colin Mason Kecskeméten — Amikor a harmincas években, a második világ­háború szörnyűségei között úgy látszott, hogy elemeire hullik Európa, megsemmi­sülnek az évszázados fejlő­dés eredményei, azt keres­tem ami összeköt, ami min­den nép számára példa és ösztönzés lehet Muzsikus vagyok, elsősorban korunk zenéjével foglalkoztam. Így jutottam el Bartókhoz, Ko­dályhoz. Életre szóló él­mény, mindhalálig tartó fe­ladat. Hogy jobban értsem őket, megtanultam vala­mennyire nyelvüket is . Hazatérve ferde szem­mel néztek rá Angliában — szól közbe kísérője, Fodor András költő. — Tudását, tehetségét azonban kényte­lenek­­ voltak elismerni és 1950 óta a legtekintélye­sebb angol lapok zenekriti­kusa. 1962 óta ő szerkeszti a Tempo című rangos ze­nei folyóiratot. Erről a következőket mondja: — Kötelességemnek ér­zem, hogy az önök kultú­ráját a magam szerény le­hetőségeivel is népszerűsít­sem. A Tempo eddig három különszámot adott ki, ebből kettő egy-egy magyar mű­vész életútját ismertette. Most készülünk a harma­dik magyar számra: a Bar­tók­ és Kodály utáni nem­zedéket mutatjuk be. — Mit látott a Hírös vá­­­rosban? — Nagyszerű órákat a Kodály Zoltán Ének-Zenei Iskolában. Pártíányiné, meg Lakosné óráját hallgattam. Művészei a tanításnak. Kü­lönösen érdekelt amit Ne­­messzeghyné igazgató „botfülű” gyermekek hallá­­­sának fejlesztéséről mon­dott. Meggyőzően bizonyí­totta, hogy a relatív szolmi­­zációval hihetetlen mérték­ben javítható a hallás. Kel­lemes órát töltöttem Mik­­lóstelepen, a szőlészeti kí­sérleti intézetben a barát­ságos Horváth Sándorral. Mondják, miért nem árulják ezeket a borokat Angliá­ban? Nagyon tetszik, hogy vendéglátónk, Fehér Sán­dor milyen tájékozott kul­turális kérdésekben pedig pénzügyi szakember első­sorban. — Mikor látjuk újra? — Nagyon szeretnék máskor is eljönni. Hogy mikor kerülhet erre sor, nem tudom. Várjuk azt a barátunkat, akit Bartók és Kodály mű­vészete vezetett el hozzánk, s aki következetesen ápol­ja a nagyvilágban kulturá­lis életünk jó hírét. Heltai Nándor A világhírű zeneesztéta mindössze hét órát töltött Kecskeméten. — Miért ilyen rövid­ idő­re? — kérdeztük a búcsú­­záskor Fehér Sándor elnök­­helyettes szobájában. — A Kulturális Kapcso­latok Intézetének vendége­ként jöttem. Csak néhány napig maradhatok, de an­­­nyi meghívást kaptam, hogy teljesítésükhöz egy hónap sem lenne elegendő. Kodály szülővárosával azon­ban mindenképpen meg akartam ismerkedni — Személyesen ismerte Kodály Zoltánt? — Az a megtiszteltetés ért, hogy többször találkoz­hattam vele. 1947—49-ben a Zeneművészeti Főisko­lán, Budapesten, Szervánsz­­kynál tanultam. (Kevesen tudják Szervánszky Endré­ről, hogy anyai ágon ő is kecskeméti származású.) A tanár úr előadásait is hall­gattam. — Hogyan került Ma­gyarországra? Mikor tanul­ta meg nyelvünket?

Next