Petőfi Népe, 1970. szeptember (25. évfolyam, 204-229. szám)

1970-09-16 / 217. szám

1. oldal Izrael sértette meg a megállapodást U Thant a repülőgéprablókról Az kiabál, akinek a há­za ég­y tartja a közmon­dás, s igazsága most újból beigazolódott. Az EAK ugyanis legutóbb dokumen­tumokat és fényképfelvéte­leket juttatott el Washing­tonba, amelyekből kitűnik, hogy Izrael új állásokat épít ki a csatorna partján. Helyreállították az egyip­tomi tüzérség által lerom­bolt Bar Lev-vonalat és a Szuezi csatorna nyugati partjáról szabad szemmel is látható erődítményeket építettek fel a keleti part teljes hosszában. Nem az EAK, hanem éppen Izrael sértette meg tehát a tűz­­szüneti megállapodást. Amint Jurij Brunov, a Pravda kairói tudósítója megállapítja, a Szuezi csa­torna térségének nyugal­mát az EAK-ban nem lé­legzetvételnyi szünetnek, nem vihar előtti csendnek tekintik. Kairó azzal, hogy elfogadta a tűzszünetet és Jarring megbízatásának fel­újítását, bízik a tartós és igazságos béke lehetőségé­ben. Az EAK ennek szel­lemében jár el továbbra is, amikor fenntartja a kap­csolatot Gunnar Jarring­­gal. Izrael viszont változat­lanul elutasító magatartást tanúsít. ENSZ körökben nyíltan hangoztatják, hogy a Jarring vezette tárgyalá­sok új­raf­el­vételének ez a fő akadálya. Annyi bizonyos, hogy a rendezésnek útjába állnak a gerillák felelőtlen akciói is. A géprablásokat és túszszedést elítélő számos nyilatkozat közül kiemel­jük U Thant ENSZ főtit­kár véleményét, aki sze­rint „a repülőgéprablókat nemzetközi bíróság elé kel­lene állítani tekintet nél­kül nemzetiségi hovatar­tozásukra és politikai fel­fogásukra. A Palesztinai Népi Felszabadítási Front ma már teljesen elszigete­lődött, s az egész arab vi­lág egyetért abban, hogy kárt okoz az arab ügynek. Még akkor is, ha Izrael cseppet sem válogatósabb az eszközökben. • Amint az Al Akhbar című kairói lap megállapítja: míg a re­pülőgépek elrablása csu­pán a számos ellenálló szervezet egyikének volt a felelőtlen akciója, Izrael kormányszinten felelős egy egész sor bűncselekmé­nyért, így az Al Aksza me­cset felgyújtásáért, más arab szent helyek meg­­gyalázásáért, sok arab meg­öléséért és hajléktalanná tételéért. A DNFF jelenti: Támadásban a hazafias erők A DNFF rádióadója kedden beszámolt a haza­fias erők által az indokí­nai térségben legutóbb el­ért sikerekről. A Kambodzsában szep­tember 1-től szeptember 5-ig terjedő időszakban a felszabadító hadsereg egy­ségei Krek térségében tá­madást intéztek a dél­vietnami intervenciós csa­patok ellen. 480 ellenséges katonát megöltek. Szep­tember 11-én Svag Riepg­­ben a rajtaütésszerű táma­dást intézték a dél-vietna­mi zsoldoskatonák ellen. Negyven ellenséget meg­öltek. — Laosz: a Patet Lao hangja szerint a Laoszi Népi Hadsereg az esős év­szak első három hónapja során 4400 ellenséges ka­tonát tett harcképtelenn­é, a tüzérségi egységek 49 ellenséges repülőgépet lőt­tek le. — Dél-Vietnam: szep­tember 7-től szeptember 8-ig a felszabadító erők Tra Bong térségében álta­lános támadást indítottak és az egész körzetet elfog­lalták. Megbénult a közlekedés Az utóbbi idők egyik legnagyobb sztrájkhulláma árasztotta el az Egyesült Államokat. Helyi idő sze­rint kedden nulla órától sztrájkba léptek a vasutas dolgozók és beszüntették a dolgozók a munkát a világ legnagyobb gépkocsigyárá­ban, a General Motorsnál is. Az Egyesült Államok négy vasutasszakszervezete hétfőn este határozott úgy, hogy miután eredményte­lenül végződtek a munka­­körülmények megjavításá­ról folytatott tárgyalások, részleges sztrájkot hirdet az ország három legna­gyobb vasúti társasága el­len. Nulla órától az Egye­sült Államok legnagyobb részében megszűnt a vasúti személyforgalom és a te­herszállítás. Hírügynöksé­gek szerint várható, hogy a sztrájk országos méretet ölt. A sztrájkhatározat ki­hirdetése után néhány órá­val azonban az Egyesült Államok szövetségi bírósá­ga elrendelte a sztrájk be­szüntetését legalább szep­tember 23-ig. Az athéni junta kiutasí­totta az országból a dán rádió tudósítóját, William Grumstrupot. Az indoklás szerint az újságíró „rágal­mazó tudósításokat” kül­dött a görögországi álla­potokról.* Kiadós esőzések vetettek véget az Ausztráliát sújtó huzamos szárazságnak. A vízhiány miatt kiszikkadt legelőkön több millió bir­ka pusztult éhen. * Bomba robbant keddre virradóra Londonderry egyik transzformátorállo­másán. Súlyos anyagi károk keletkeztek, de sebesülés vagy haláleset nem tör­tént. Észak-Írországban idén ez már a 102. bom­barobbanás.* Cyrus Eaton, clevelandi gyáros Cleveland melletti farmján találkozott Alek­­szej Koszigin szovjet mi­niszterelnök lányával, Ludmilla Cuisianival és két szovjet tudóssal. • Hétfőn folytatódtak zavargások a dél-olaszor­­­szági Reggio Calabriában. A lakosok köveket és ben­zinpalackokat hajigáltak a rendőrökre, felszaggatták az utca kövezetét, amiatt tiltakozva, hogy Calabria­­tartomány székhelyéül Ca­­tanzarot jelölték. A hétfői zavargások mérlege tucat­nyi sebesült és legalább ennyi letartóztatott Partizánok *pokolgépet robbantottak hétfőn este az észak-amerikai tulajdonban levő egy montevideoi rá­dióállomáson. Ugyancsak partizánok felgyújtották az amerikai tulajdonban levő Sudamtex textilvállalat raktárait.• Ötvenévi börtönbüntetés­re ítélték hétfőn a texasi Pecosban a 29 éves Joseph Crawfordot, aki tavaly Ku­bába térített egy amerikai utasszállító repülőgépet. * Az általános vámtarifa és kereskedelmi egyez­mény (GATT) évi jelen­tésében hangoztatja, hogy az 1969—70-es búza-világ­­termés az előző évi 333 millió tonna helyett csu­pán 318 millió tonna lesz. A jelentés szerint ennek oka az, hogy a fejlett or­szágokban csökkent a ter­­­­més. A BATT évi jelen­­­­tése világviszonylatban az­­ 1969—70-es évi cukorter­­­­melés nagyarányú növeke­­­­dését jósolja, Hadgyakorlat Berlinben hivatalosan bejelentették, hogy a Var­sói Szerződés országai egyesített haderői parancs­nokságának tervei alapján ez év őszén a Német De­mokratikus Köztársaság te­rületén a szövetséges had­­sregek közös gyakorlatot tartanak. Forgószél A velencei vanni e Paolo Santi, Gio­Baziliká­ban hétfőn tartották az Olaszországban pusztító forgószél halálos áldozatai­nak temetési gyászszertar­tását. Közben megállapí­tották, hogy a természeti csapás következtében el­pusztultak száma legkeve­sebb 35 személy. Közülük 12-en a velencei lagúnán elsüllyedt motoroshajó utasai voltak. Tizenegyen pedig a „Ca” Savio és a Fusina campingtábor la­kói. Több személy sorsa, köztük egy külföldi kis­gyermeké még ismeretlen. Olaszországban egyre borúlátóbban ítélik meg az okozott károkat és egye­sek már tízmilliárdos ká­rokról beszélnek. Megtartották a termé­szeti csapás sújtotta tér­ségek polgármestereinek első tanácskozását is. Ezen határozatot hoztak arról, hogy a kormánynak konk­rét intézkedéseket kell tennie a vagyonukat vesz­tet polgárok támogatásá­ra. Rámutattak arra is, hogy a kormány által ed­dig kiutalt ötven millió lí­ra túlságosan kevés, mind­össze „csöpp a tengerben”. Az első józan hangok Az angol baloldali sajtóban hosszú idő után először jelennek meg olyan írások, amelyek tárgyila­gosan igyekeznek bemutat­ni a csehszlovákiai való­ságot. A „The Journal” című szakszervezeti lap szeptemberi számában E. P. Young számol be leg­utóbbi ményeiről.csehszlovákiai el­írásában hangsúlyozza, hogy Csehszlovákiában, különösképpen a gazdaság területén érezhető a javu­lás, s a munkatermelé­kenység növekedése az emberek bizalmának fo­kozódásáról és a közhan­gulat változásáról tanús­kodik. „Tudomásul kell venni azonban — írja Young —, hogy a Nagy-Britanniában élő csehszlovák emigrán­sok és Csehszlovákia úgy­nevezett angol barátai ugyanolyan eszközöket használnak, mint annak idején a magyar revizio­nisták, s mindenfajta ha­zugságot és álhíreket ter­jesztenek Nyugaton. Ezek közé tartozik például az az állítás, hogy Csehszlo­vákiában politikai pereket készítenek elő. Ezt aztán a BBC átveszi, sugározza, természetesen a csehszlo­vák hallgatók befolyásolá­sára, akik közül sokan úgy vélik, hogy titkos ér­tesülések birtokába jutot­tak.” Fejpénz Sajátos módon akarják megoldani az amerikai hadügyminisztériumban az egyre nagyobb méreteket öltő dezertálások problé­máját. A Pentagon legújabb öt­lete, hogy „fej­pénzt” fizet a szökött katonák nyom­ravezetőinek. A tervek szerint 15 dollár üti markát annak, aki közli, a­hol tartózkodik egy eltá­vozási engedéllyel nem rendelkező katona. Aki be is „szolgáltatja” az illetőt, 25 dollár „fej­pénzt” kap. 1970. szeptember 16, szerda Moszkva—Bonn: gazdasági számvetés Már a Moszkvában Ko­szigin és Brandt által alá­írt szovjet—nyugatnémet szerződés létrejötte nagy figyelem fordul ót a gazdasági kapcsolatok jö­­­vendő alakulása felé. A figyelmet az indokolja, hogy a moszkvai szerző­dés pozitív politikai hatá­sa voltaképpen csak a ra­tifikálás után bontakozhat ki. A ratifikálás kiharco­lásáért pedig és kormányának Brandtnak kemény belpolitikai harcot kell folytatnia a keresztényde­mokrata ellenzékkel. szovjet—nyugatnémet gaz­­­dasági kapcsolatok légkö­rének gyors megjavítására azonban közvetlenebb és gyorsabb lehetőségek is kí­nálkoznak. Így Schiller út­ja és a szovjet—NSZK gazdasági kapcsolat egyben politikai jelentőségűvé vá­lik. Amennyiben Schiller útja eredményes lesz, Brandt-kormány könnyebb a helyzetben, jobb pozíciók­ból, a nyugatnémet üzleti körök tekintélyes osztagai­nak támogatásával folytat­hatja belpolitikai harcát a moszkvai szerződés ratifi­kálásáért. A BONN­ miniszter útjá­nak elsőrendű gazdaságpo­litikai feladata az is, hogy megteremtse a politikai és gazdasági légkört egy új hosszúlejáratú megállapo­dás számára. Az utóbbi két év ese­ményei azt mutatják, hogy mindez nem megy az NSZK-n belüli ultrareak­ciós erők és bizonyos ame­rikai érdekeltségek folytatott harc nélkül.ellen A jelek szerint a nyugat­német gazdasági körök ve­zető osztagai már kényte­lenek voltak felismerni, hogy a politikai megkü­lönböztetés gazdasági ká­rokat okozott az NSZK- nak. Olasz, francia, angol és japán cégek az NSZK- konkurrensek kárára elő­retörtek a szovjet piacon. A nyugatnémet ipari-gaz­dasági körök „ébredésé­nek” első jele a gázegyez­­mény volt, amelyet 1970. január végén írtak alá.­ A GÁZEGYEZMÉNY után a kapcsolatok természete­sen megélénkültek. Külö­­nösen a moszkvai szerző­­­dés aláírása óta sok szó esik a különböző nyugat­német érdekeltségeknek az illetékes szovjet külkeres­kedelmi szervekkel folyta­tott tárgyalásairól. A leg­nagyobb érdeklődést a Daimler-Benz autógyár előkészítő megbeszélései keltették. A tárgyalások egy nagyszabású, Szovjet­unióban építendő teher­autógyár létesítéséről foly­nak. Az előzetes tervek szerint a hatalmas komp­lexum létrehozásában olasz, francia és angol cé­gek is részt vállalnának. német Ugyanazok a nyugat­jobboldali erők, amelyek a moszkvai egyez­mény ellen harcolnak és ratifikálását meg akarják­ akadályozni — vadul tá­madják a teherautógyárral kapcsolatos megbeszélése­ket. Érvük az, hogy a te­herautó — „stratégiai cikk”. BÁRMENNYIRE is ne­­­vetséges ez az állítás, még­­­is érdemes felhívni ezzel kapcsolatban a figyelmet az úgynevezett Ford-epi­­zódra. Néhány hónappal ezelőtt Henry Ford, az amerikai autóipar egyik vezetője Moszkvában ta­pogatózó tárgyalásokat kez­­­dett egy teherautógyár épí­­­téséről — tervét azonban Laird hadügyminiszter sze­mélyes és meglehetősen durva beavatkozására fel kellett adnia. Nem nehéz felfedezni a mostani nyu­gatnémet hangok mögött azt a szándékot, hogy meg­szerezzék a Pentagon tá­mogatását és ezúttal e­­herautó-viszonylatban meg­ismételjék a hét évvel ez­előtti csőembargót A kü­­­szöbön álló Schiller-látoga­­tás légkörétől, a nyugatné­met kormány magatartá­sától függ, sikerül-e for­dulatot elérni. Kecskeméttől Taormináig Olaszországi kaleidoszkóp Az idén ismét felkeres­hettem Olaszországot, az azúrkék tengerek övezte, napsütötte félszigetet, Szi­cíliát, ezt a gyönyörű szi­getet, a kiáltó ellentétek hazáját, s visszatérve el­határoztam, hogy megkí­sérlem az ezer színt, a sok­sok élményt visszatükrözni e sorokban. Az antik világ emlékeit, a gyönyörű mű­emlékeket, festményeket és szobrokat a szinte páratlan szép tájakat Goethe előtt és az ő leírása óta oly so­kan dicsérték, hogy az Itá­­liáról szóló művek egy könyvtárat töltenének meg. Nem tűzhetek magam elé e néhány sor papírra veté­sekor olyan célt, mint e könyvek bármelyike. Né­hány impresszió, egy-két érdekes találkozás, beszél­getés leírása —­ hátha ki­kerekedik belőlük valami az 1970 júliusi, a mai Itá­liából — ez a célom. Belépés Rövid intermezzo Bécs­­ben: vonatunk máris vil­l­lanyvezetékek alatt halad Brennero felé. Nincs zsúfoltság — a vonatjegy, drágább mint nálunk és többen utaznak autón, au­tóbuszon. Kétszer is taka­rítanak, nagyon tiszta a vonat. A hegyek kétoldalt egyre magasabbak, csúcsa­ikon hómezők, jég, amely szikrázik, de nem olvad a napfényben. Átszállás Innsbruckban: az új úti­társak Dél-Tirolba utaz­nak, osztrákok, de olasz ál­lampolgárok. Később kide­rül: az asszonyka néhány öngyújtót visz át a hatá­ron, Olaszországban a gyu­fa drága és a bécsi öngyúj­tó úgy látszik keresett cikk. Beszélgetünk: önkormány­zatot kívánnak, most már van tartományi gyűlésük, a napokban alakult. Időközben beérünk Brenner-szorosba, zuhog az a eső. Itt majd mindennap esik — közlik az útitársak. Polgári ruhás osztrák, majd olasz tisztviselők futó el­lenőrzése, inkább csak pár­beszéd, az útlevelekbe be­lepillantanak, az enyémbe golyóstollal beírják a ker­tet az olasz urak: ha szük­sége van a bélyegzésre, Brennerón kérje". Nincs rá szükségem. Brennerón leszáll egy Németországból érkező volt vendégmunkás, két nehéz bőrönddel. Bő­­­röndjeit a vámosok átku­tatják. A határ után fülke előtt olasz árus: ká­­­vé, gyümölcs, sör, hűsítők, szendvics. Kérünk egy szendvicset: két kenyér kö­zött egy szelet sonka, száz­ötven líra. Árul el. A tiroli útitárs: ennek az ára száz líra és nézze meg a son­kát. A sonka a zöld szín minden árnyalatában ját­szó, fogyaszthatatlan. Siet­ve utolérem az árust: —■ „Uram!’’ — karját az ég­re mutató ujjakkal feleme­li — „Meleg van, kicseré­lem!” — mindezt némi mu­latságos pátosszal, de el­nézést kérően. Az útitár­sak magyaráznak: rengeteg a német utas, nem ismerik az árakat, számukra igen előnyös a márka átváltá­si árfolyama. Ezért bármit vesz, óvatosan! Az első olasz úti­társak A tiroliak kiszállnak, a fülke kiürül. Első olasz úti­társunk egy szép vonású már nem fiatal hölgy. Meg­­áll az ablakban, lehúzza

Next