Petőfi Népe, 1971. január (26. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-13 / 10. szám

J Világ proletárjai, egyesüljetek! XXVI. évf. 10. szára SC7 A MAGYAR ÖZOCIAU^TA MUNKA'SPA’RT BA'C.S­ k'ISKOW MSÓYEI 0IZOT­^A'GA'YAI`tAPJA Ára: 90 fillér Egymilliárd forintot meghaladó bevétel a melléküzemágakban Ülést tartott a megyei tanács vb Tegnap Erdősi József el­nökletével Kecskeméten ülést tartott a megyei ta­nács végrehajtó bizottsága. Két időszerű témát tű­zött napirendre: a mező­­gazdasági termelőszövetke­zetek és szakszövetkezetek kiegészítő tevékenységét, s az ezzel kapcsolatban két esztendővel ezelőtt megje­lent kormányhatározat vég­rehajtásának vizsgálatát, továbbá a honvédelmi ne­velő és előkészítő munka eredményeit, a polgári vé­delmi tájékoztató oktatás tapasztalatait, valamint az iskolai testnevelés helyze­tét és szerepét a honvédel­mi nevelésben. A dr. Maár András me­zőgazdasági és élelmezés­­ügyi osztályvezető által előterjesztett beszámoló ki­emelte a szövetkezetek ki­egészítő tevékenységének jelentőségét. A mezőgazda­­sági nagyüzemi berendezé­sek, felszerelések — főleg a szállító eszközök és műhe­lyek — kihasználása a me­zőgazdasági termelés sajá­tosságai miatt nem egyen­letes. Mindezeknek a­­ la­kosság szolgálatába való állítása üzemi és népgaz­daság érdek, hiszen javítja a szükségletek kielégítését és a szövetkezeti gazdálko­­­dást jövedelmezőbbé teszi. Különösen nagy szerepük van a kiegészítő üzem­­ágaknak a kedvezőtlen adottságok között gazdál­kodó termelőszövetkezetek­ben. Ezt bizonyítja, hogy a melléküzemági tevékeny­ségből származó árbevétel több mint 70 százaléka a Homokhátság gazdaságai­ban van, de még a 10 szá­zalékot sem éri el a bács­­­kai körzet szövetkezetei­­­ben. A nagyüzemek kiegé­szítő tevékenységéből ere­dő bevétel 1999-ben egy­­milliárd hetvenhét millió forint volt. Ebből 778 mil­lió jutott a Homokhátság, 203 millió a Duna mente és 96 millió a Bácska szö­vetkezeteire, önálló közös vállalkozásaira. Az üzemi tevékenységet legnagyobb mértékben folytató kecske­méti járásban a mellék­­ü­z­emágak 1310 személynek nyújtanak állandó munka­lehetőséget, főként olyan gazdaságokban, amelyek másképpen egész éven át nem tudnák foglalkoztatni tagjaikat és azok hozzátar­tozóit. A megye szövetke­zeteiben 1969. év végén csaknem tízezren dolgoztak a melléküzemágakban. A vb-ülés állást foglalt abban, hogy a szövetkeze­tek kiegészítő tevékenysége továbbra is nagyon fontos szerepet tölthet be a lakos­ság­ foglalkoztatásában és a szolgáltatás fejlesztésében. Egységes formulát a mel­léküzemágakra megállapí­tani nem lehet, hiszen egyik helyen a növelésére szolgál, más he­lyen pedig a gazdaság, a terület eltartóképességét emeli. A kiegészítő tevé­kenység hatékonyságának alapos vizsgálata ad vá­laszt arra, melyik az az ágazat, amelyet érdemes és kell is fejleszteni. A második napirendi té­ma tárgyalásakor a végre­hajtó bizottság ülése sike­resnek nyilvánította a hon­védelmi nevelő munkát és elismerését fejezte ki azok­nak , akik ebben pedagógusoknak, a legtevéke­nyebben közreműködtek. K. A. 1971. január 13, szerda Művelt paraszti í­róságért (6. oldal) Lakásépítési eredmények (6 oldal) 1*A (7. oldal) Csökkentik a lépfcocsi vezetőtfe­gi»ian­lei-i Volán vállalatok vezetőinek értekezlete Kecskeméten Tegnap megyénk szék­­i Államunk anyagilag is helyén értekezletet tartot­t segíti a Volánnak azt a tak a kecskeméti, a pécsi, s törekvését, hogy a sze­­a szekszárdi, a szegedi és a mélyszállítás körülményeit a békéscsabai Volán Vál­lalatok gazdasági vezetői, s:-''-emberek A tanácsko­r se. A másik igen fontos ár- j tovább javítsa és a jármű­ter­­vek ’ zsúfoltságát csökkent-más résztvevőit Galántai József, a Volán Tröszt ve­zérigazgató-helyettese tá­jékoztatta az autóközleke­­dés harmadik ,ötéves ter­vének teljesítéséről, ne­gyedik ötéves tervének cél­kitűzéseiről, a közúti áru- és­­ személyszállításban előt­tük álló feladatokról, va­lamint a vállalatokat érin­tő közgazdasági szabályo­zók módosításáról.­­ A Volán az elkövet­kező időszakban legfonto­sabb feladatának a sze­mélyszállítás bővítését te­kinti, s arra törekszik — mondotta többek között Galántai elvtárs —, hogy az utazást minél kényel­mesebbé és gyorsabbá te­gye. Ennek megvalósítá­sára a tröszt beruházási le­hetőségeinek keretein be­lül ezer új autóbuszt vá­­­­sárol, amelynek felét a­­ már korszerűtlenné vált járművek kicserélésére használja fel célkitűzés a gépkocsiveze­tők élet- és munkakörül­ményeinek javítása.­­ Kü­lönös gondot fordítanak arra, hogy az eddigi átlag­ban 270 órás munkaidőt már a jövő évben 210 órá­ra csökkentsék. Az ezzel járó többletköltségeket a népgazdaság vállalja ma­ns gára. Az áruszállítás területén — mutatott rá az előadó — nem a vállalat járművei számának növelése a cél, hanem az, hogy jobb mun­kaszervezéssel a csik több műszakos gépko­üze­meltetésével elégítsék ki az igényeket. Az új gazdasági­ szabá­lyozókról szólva Galántai József hangsúlyozta, hogy azok a Volán vállalatok vezetőitől is hatékonyabb gazdálkodást követelnek. Helyes alkalmazásuk egy­úttal lehetővé teszi dolgozók életszínvíva ’ónak a folyamatos emelését A tájékoztatót élénk vita követte. N. O. Sohajda József, a Volán 9-es számú kecskeméti vállalatának igazgatója felsz­ólal a tanácskozáson. Jobbra mellette Galántai József, a Volán Tröszt ve­zérigazgató-helyettese fog­lal helyet.­tes (Pásztor Zoltán felvétele.) I Harcban az időjárással Újabb vezetékszakadások — Nagy késések a köd miatt — Hétkilométeres szakaszon befagyott a Duna Az időjárás,­­annak elle­nére, hogy száraz, napos, próbára tette a posta, vasút és az autóközlekedé­­­si vállalat dolgozóit. A leg­nagyobb gondot az éjsza­kai hidegek, illetve az utá­na leszálló párásság okoz­za. Koncz Ferenc, a posta megyei távközlési üzemé­nek vezetője elmondta, hogy hétfőn estére minden­­ el­szakadt légvezetéket össze­kötöttek, megteremtve ez­zel a városok, falvak kö­zötti távbeszélő összekötte­tést. A hétfőről keddre vir­radó éjszaka azonban mínusz 14 fokos hőmérsék­­­let újabb zavarokat oko­zott a távbeszélő-hálózat­ban. Dömsöd—Kiskunhalas és Baja között ezen az éj­szakán 30 vezeték szakadt el. Megbénult Kiskunfél­egyháza—Kiskunhalas kö­zött nyolc áramkör. Kecs­kemét és Fülöpszállás kö­zött 12 vezeték. Katonate­lep—Kiskunfélegyháza és Csengele irányban 8 áram­kör mondta fel a szolgála­tot Kecskeméten 120, Kis­kunfélegyházán 30, Kis­kunhalason 50 távbeszélő­állomás némult el vezeték­­szakadás miatt. Kedden a késő esti órákig nyolcvan postás dolgozott a vezeté­kek kijavításán, munkáju­kat segítette hat kis- és három nagy tehergépkocsi. Varga Bálint, a MÁ­­VAUT kecskeméti állomá­sának forgalmi szolgálat­tevője a nagy köd miatt "szkodéit. A Makó— ’"pest közötti autóbasz­­sett­­ t "miatt 150 percet ké­pest A Békéscsaba—Buda­a Szeded—Budapest' : járat 60 perc ké­r^‘0'V~lVo-VszVtor7'0---­Kecskemét között közleke­dő autóbusz 80 perccel ké­sőbb érkezett meg állo­máshelyére a sűrű köd, il­letve egy koccanásos bal­eset következtében. Hajós­ról 75, Kalocsáról 65, Ba­járól és Kunszállásról 40 perccel később érkeztek be az autóbuszok. Ehhez az információhoz kapcsolódott P­urgel Imre, a KPM Közúti sága ügyeletesének igazgató­jelen­tése. A derült, szélcsendes idő hatásaként nagy volt a leszálló légáramlás, ezért Kalocsa — Dunavecse — Fülöpszállás — Harte tér­ségében olyan nagy volt a köd, hogy mindössze 8—-­10 méterre lehetett ellátni. A Kecskemét—Sükösd közöt­ti úton a megyeszékhelytől számítva . 10 kilométer hos­­­szan rendkívül csúszós pálya, ezért itt homokszó­a­rással védekeznek. A Kecs­kemét—Nagykőrös közötti 7 kilométeres szakaszon az új pályatest miatt nem vé­geznek sózást, ezért itt is homokszórással próbálják a­­ síkosságot megszüntetni. A vasútnál javult a helyzet. A vonataik általában 10—r a 15 percet késnek, azonban pályamu­nkásaik szinte óránként melegítik ben szin­­lámpákkal a váltókat. A Toperczer Gábor, az Al­sódunavölgyi Vízügyi Igaz­gatóság mérnöke arról, szá­molt be, hogy a Duna ju­goszláv szakaszán az or­szághatárig kialakult jég­mezőre támaszkodva az el­múlt éjszaka hét kilomé­ter hosszan megállt a jég. Innen Dunaföldvárig 50— 80 százalékos zajlást ész­leltek. A közös érdekű ma­gyar—jugoszláv szakaszon már 10 jégtörő dolgozik, ebből négy jugoszláv, hat pedig magyar területen. A magyar szakaszon le­vő hajók másik csoportja Mohácsról a Baja alatt le­vő sárosparti kanyarhoz ér­kezett, ahol a kanyar tisz­títását végezték. Három hajóból álló csoport dolgo­zik Fájsz térségében. G. G. Podgornij szerdán érkezik Kairóba .KAIRÓ. (MTI) Nyikolaj Podgornij, Szovjetunió Legfelsőbb Ta­a­nácsa elnökségének elnöke egy szovjet párt- és állami küldöttség élén egyhetes hivatalos szerdán látoga­tásra Kairóba érkezik. Az­­ Al Ahram értesülése sze­­­­rint szerda este megkez­­­­dődnek a­ szovjet—egyipto­­­­mi tárgyalások, egyfelől Podgormi­ mád­­ről Szadat ■­dv­iptomi­ elnök vezetésé­vel. A két államfő csütörtö­kön Asszuánba utazik, ahol pénteken ünnepélyesen fel­avatják a szovjet segítség­gel épült gátat és erőmű­vet. Péntek este az asszuá­­­ni stadionban nagygyűlést tartanak, amelynek szóno­kai között Podgornij és Szadat is beszédet mond. Szadat kitüntetéseket ad át azoknak a szovjet és arab szakembereknek, akik részt vettek a gát és az erőmű építésében. (MTI) *

Next