Ciszterci rendi katolikus gimnázium, Baja, 1853
A TANODABIZONYÍTVÁNY JELENTŐSÉGE. Az uj tanszervezet szelleme nem hagyható érintetlenül a bizonyítványt, mely egy bevégzett osztály, vagy félévi tanfolyam után szokott a tanulónak kézbesittetni. Valamint e szervezet által a tanodaügy lényeges módosítást, uj lendületet nyert, és elébe a magasabb mivelődés eszméjének megfelelőbb irány tűzetett, úgy a bizonyítvány idoma is mindazon részleteket magára ölté, mik a tanuló miveltségi fokának helyes kifejezésére okvetlenül megkívántainak. Minthogy azonban e változás nem mindenütt találkozik közméltánylattal, nem is olly egyszerű annak alakja, hogy midenki bővebb értelmezés nélkül is könnyen ráismerne, de még az iskola körén belől némi eltérő nézeteket — ne mondjuk — ellenzéket is láthatunk a bizonyítvány alakja iránt, azért nem látszik korszerűtlennek ez ügy érdemének kiemelése, némi felvilágosító, vagy helyreigazító nézetekkeli támogatása, és ez általi megismertetése. Az iskolabizonyítvány oly okirat, melyben a tanoda ünnepélyesen nyilatkozik a tanuló erénye és értelmi állása felett, vagyis kijelenti: mennyire felelt meg a tanuló az illető osztály czéljának, mely a tanárok és kitűzött tantárgyak összhangzatos közreműködése által előidézendő erkölcsi és értelmességi fokozatban áll. Minthogy az értelmességi fokozat minden egyes osztályban oly alapul tekintendő, melyre következő felebbi osztályban az értelmi fejlesztés nehéz műve építtetik, mindenek előtt az a kérdés: valjoii a tanuló megütötte-e e fokozati mértéket ? bír-e azon általános képességgel, mely nélkül következő osztályban nem haladhat előre ? E kérdésre a bizonyítvány ad igenlő, vagy tagadó feleletet. Valamint a kérdés általános képességre vonatkozik, úgy a bizonyítvány válaszának is mindenekelőtt általánosnak kell lenni, az az , a bizonyítványnak egy általános czímmel kell bírnia, mely a tanuló érvényét egy tekintetre mutassa. És itt rejlik annak oka, miszerint már maga a bizonyitvány osztályoztatik első, másod és harmad rendűre. Első rendű bizonyitvány oly tanulónak nyujtatik jutalmul, ki minden egyes tantárgynak értelmes felfogása által elegendő készültséget szerze magának, hogy a következő osztály működési terén mi se gátolja őt a haladásban. És ha még a kiszabott mértéket meg is haladta valamely tanuló, vagyis, ha szerencsés elmetehetségeivel párosult buzgó ipara után minden tantárgyban kitűnő jártasság és ügyesség jellemzi őt, jeles első rendű bizonyítványt nyer.