Állami Balassi Bálint gimnázium, Balassagyarmat, 1911

alakjában szerkesztett könyve. Tudom, de nem ennek terjesztése érde­kében írom ezt a rövid elmélkedést. Szemák könyve igen hasznos útmutatója az ifjúsági könyvtár kezelőjének, de nem a nagy közönség számára való s ez előtt, úgy látom, nem is eléggé ismert. S a mellett van egy nagy hibája: nem tájékoztat arra nézve, mit követel meg az iskola m­úlhatatlanul az egyes osztályokban. (Nem is az a célja!) A minisztérium rendelete (Tanterv) szintén megadja az általános utasí­tásokat, sőt a felsőbb osztályokban ki is jelöl néhány művet név sze­rint, de ha a tanuló csak azokat olvassa el az V. és VI.-ban, a­mik ott ki vannak jelölve, lehetetlen a VII. és VIII.-ban lépést tartania az irodalomtörténettel. Ebben a két osztályban van tanulni valója úgyis bőven, az önképzőkör s egyéb foglalkozás is elég idejét köti le, kép­telenség tehát azt követelni tőle, hogy mindazt akkor olvassa el, a­mit a tanterv kitűz számára. Fölötte fontos dolog tehát, mivel olyan könyv, a­minőről előbb szóltam, még eddig nincs forgalomban, tájékoztatni a szülőt és a tanulót arra nézve, mit várunk ettől középiskolai tanulmányainak végén a magyar irodalom s a reáltudományok ismeretéből s mit kell tennie tehát a szülőnek és a tanulónak, hogy a házi olvasmányra fordított idő ne vesszen kárba. Mert bizony kárba vesz, sőt néha — bocsánat a szójátékért, majd kimagyarázom! — kárba visz az az idő, mit a tanuló haszontalan fércmunkák olvasására fordít. Hiszen ha csak mű­vészietlen ponyvairodalmi tákolmányokról volna szó! De van ennél a fajtánál még rosszabb is. Ki ne olvasta, vagy hallotta volna hírét annak a néhány, igazán sajnálatra méltó budapesti fiúnak, kiket a Nick Carter olvasása a­­ javító intézetbe vitt? S van-e az országnak olyan tanító intézete, melynek tanulói között egyetlen egy se ismerné Nick Cartert? Ismerek én több ilyen művet is, de most csak erről akarok néhány szót ejteni, mivel ez mintája a többinek is. Nem szokásom a más szemével nézni, a más fülével hallani és a más szájával beszélni. Hallottam erről a könyvről, láttam a saját 10 éves fiam kezében, el kellett tehát olvasnom, mielőtt eltiltom a fiamat az olvasásától. Mondhatom, jól ismeri­­a szerző, illetőleg a kiadó a saját olvasó közönségét! Tudja, mi tetszik a fejletlen agyú, fejletlen ízlésű, a csapongó képzelet és a munkára vágyó izomrendszer korát élő apró embereknek. Futás, ugrás, mászás, lövés, úszás, birkózás, gyorsvonat, automobil, kerékpár, lóvágtatás, kés, tőr, pisztoly, véső, láncos lakat, titkos várrom, barlang, földalatti út és kiszáradt kút stb ebből áll az egész mű. Eszme, erkölcsi alap, művészi leírás, tettben és szóban nyilvánuló derékjellem, szerkezet: mindezt hiába keressük

Next