Állami Községi Polgári Leányiskola, Balassagyarmat, 1931

Frissen, vidáman, lobogó munkakedvvel toppant be hozzánk a fiatal, piros-pozsgás Újesztendő: az 1931-2. iskolai év. Csak úgy duzzadt benne az életerő, csak úgy sugárzott belőle a hit, bizalom és remény. A bizakodás, hogy a Magasságbeli lehajol hozzánk, megfogja a kezünk s kivezeti az ő gyámoltalan, tévelygő gyermekeit a viszon­tagságok, veszedelmek útvesztőiből jól ismert, biztonságos ösvényeken át napsugarasabb tájak felé. Jól esett ezt a reménységet befogadni, jól esett azt lelkünk tüzénél melengetni nekünk, iskolásoknak, a jövő magvetőinek. S annál jobban fáj, hogy csalódtunk, hogy ez a sírja felé vánszorgó, roskatag n­év nem hogy valóra váltotta volna, de letarolva magával viszi sok szép, színes, kecsegtető reményünket. A felelős számadó szorongó érzéssel, nehéz szívvel fog a szokásos évvégi jelentéshez. Tudja, hogy az tartalomban, formában csak szegényes lehet. Gondolatban végig futja az eseményeket, képzeletben végigjárja a helyiségeket, sorra nyitogatja a szertárakat, a szekrényeket, sehol semmi újság... A régi keretben a régi ósdi tartalom. Megint halasztást kért és kapott a várva-várt megújhodás...! A növendékek ellenben megújhodva, testileg sokat fejlődve jöttek vissza kapunyitáskor a hosszú szünet után és szeptember 3.-án tanár­testületi alakuló értekezlettel megkezdődött az iskola 53.-adik ta­nítási évének munkája. 1. Javító-, pótló-, felvételi- és különbözeti-vizsgálatok. Ugyancsak szeptember 3-ikára tűztük ki az esetleges felvételi-­s különbözeti­vizsgálatokat is, ezekre azonban senki sem jelentkezett. Szept. 4-­­én tartottuk meg a javí­tó­ vi­zsgálatokat. 26 vizsgázó közül 23-at találtunk felsőbb osztályba sorozhatónak, 3-at kellett osztályismétlésre utasítanunk. 2. Beíratások. A szept. 5.­ és 7-iki pótbeíráson a június 19.-én és 20.-án beiratkozott 90 növendékkel együtt 194-re emelkedett tanít­ványaink száma. Ez a létszám az isk. év folyamán csak eggyel növe­kedett, év végére pedig 9 növendék kimaradása után 186-ra apadt, így csak 10-zel több lányunk maradt, mint tavaly az év végén. A gyara­podás csupán 5%, s hibája még az is, hogy nem az I. osztályra esik, így, ha az I. a) és b) osztály növendékei közül néhány kimarad, meg kell szüntetnünk a párhuzamosítást. Pedig a tagolásnak éppen a két alsó osztályban, a nevelő-oktatás alapvető fokán van leginkább helye. Mert csak kisebb népesség mellett igazodhat el a tanár a különféle iskolából összesereglett kis jövevények lelki világában s alkalmazhatja a hozzájuk símuló egyéni eljárásokat. Hogy idei I. osz­tályosainkat oly szép sikerrel vezethettük s a tavalyi gyönge I. osztályunk értelmi színvonalát ez évben jelentékenyen emelhettük, jó részben az osztályok osztottságának tulajdoníthatjuk. 3. Az iskolai év megnyitása a szept. 9.-iki isteni tiszteleteken m­ent végbe. Az Úr, kit ekkor segítségül hívtunk, velünk volt s velünk

Next