Balatonvidék, 1903 (7. évfolyam, 1-26. szám)

1903-01-04 / 1. szám

2. mozdítani mindazt, mi a közjó ügyét szolgálja. Ellenőrizni, óvni és védeni a köz­ügyét mindattól mi annak kárára tör. Védeni a legdrágább nemzeti kin­cseket, hitet, vallást, erkölcsöt, a nem­zeti jólét forrásait, a közjavat; becsület­ben, jóhírnévben, vagyonban legszentebb feladata a sajtónak. A »Balatonvidék« hatéves története a tanú,hogy e lap hasábjai mindenkor e szent célok szolgálatában állottak. Ezekért, a ma­gasztos eszmékért fogunk küzdeni tovább is. Harcolni fogunk: a hitetlenség korában a vallásosságért; a képmutatás korában az őszinteségért; a hazugság korában az igaz­ságért s az önzés és haszonlesés korában — a közjóért. Az általáno­s nemzeti érdek mel­lett kiválóan vármegyénk és városunk vidé­kének érdekeiért küzdöttünk. Ezt irtuk föl zászlónkra s e zászló alatt ki is tar­tunk mindaddig, mig­t, előfizetőink min­ket bizalmukkal megajándékoznak. Küz­delmünkben szenvedtünk meggyanusí­tást, félreértést, megtámadást. De ki nem szen­vedett sérelmet az igazság védelmében? Mi azért tovább haladunk utunkon. Mert tudjuk, hogy ez az ut egyenes és az igazsághoz vezet. Az igazságnak pedig előbb, vagy utóbb győznie kell. Eh­ez a nagy és felelős munkához kérjük biza­lommal közönségünk további rokonszen­ves támogatását. De, nagy felelősséggel járó feladatunk teljesíthetésére közönsé­günk anyagi támogatása mellett, ki­vá­n­­atos szellemi támogatása is. Érdeklődést kérünk és közreműkö­dést. A kinek Isten tehetséget adott, miért hevertetné parlagon. Ha csak tu­dósításaikkal keresik is föl lapunkat már is nagyban hozzá­járultak a keresztény sajtó ügyének fellendítéséhez. Mi pedig Istenbe vetett bizalommal s közönségünk támogatásának reményé­ben bocsátjuk útjára a »Balatonvidék” hetedik évfolyamát. Kötelességeink telje­sítésének utain vezérlő csillagaink : az igazság és szeretet lesnnek. Tisztelettel, A Balatonvidék szerkesztősége. BALATON VIDÉK az erő, a keresztény bátorság s nemes megtestesülé­sévé fejlik. Azok, a­kik nem ösmerik a keresz­tény elvek bámulatos hatását a lélekre, kissé megütközhetnek ezen a befejezésen De ke­resztény szempontból ez a befejezés ép olyan ideális, költői, mint a­milyen igaz. E szerint a második felvonás összebogozza, a harmadik kibontja a csomót. Lehet, hogy a személyek kissé többet beszélnek, s a kelleté­nél magasabban, de cselekesznek is s a sorsfor­dulat után gyorsan sietnek a megoldás felé. S ha az első felvonás, hogy ugy szóljunk, feje te­tejére állította az igazságot, a 2-ik és B ik fé­nyes elégtételt szerez néki. S a szerelem, kato­likus irányú darabban, szép, lehelet. Dicséretre méltó, hogy gyönge,­­11 vnt­a belevitte az iró. A ki ily szépen bele tudja vinni a darabjába ezt az érzelmet, s az oktató irányt annyira el tudja burkolni, éppen itt, hogy a művészet, mint öncél, világosan megtetszik, az csak tehetsé­ges író lehet. Higgjük el, hogy a katholikus irodalomnak, mely sokszor alá­rendeli a mű­vészetet magát az oktatásnak, igazi nyeresége ez a kis mű. Személyei következetesek. Ellent­mondást a legélesebb kritikus szem sem fedez­het föl bennök. Dénes lelki ereje olyan cselekedetek létrehozója, melyek mindvégig jellem­zője az erő. Márt­a finom lelke, vallásossága, a nyomorúságban mutatja meg leginkább, hogy nemcsak szóbo­széd, hanem lelke benső meggyő­ződése. Szerelme­s az a változatosság, mely szerepén végig vonul, nagy szinész-tehetségére is méltó. A keresztény erények szépségét, lélek­form­áló hatását ezek a világosan megkompo­nált, személyek nem szavak árjában, hanem cselekedeteikben mutatják meg. Ne gondoljon senki gyerekségre, senki prédikációra • ez a kis hangulatos mű­ az élet fényességét, árnyékát mutogatja keresztény alapon, költői ihletség szárnyán. Alkalminak alkalmi: a drámai ese­mény két karácsony keretében folyik s azok világát tárgyalja, a kiket az író jól ösmer : az iparosokét. De az is igaz, hogy a közönséges alkal­mi daraboknál jóval több: egy darab élet, a keresztény költés színpadán elibénk tárva. Derék iparosainknak adjon az Isten hozzá sok szerencsét. Mi csak gratulálhatunk nékik, hogy ilyen élvezetes vállalkozásra szánták magukat. Önej. 1903. január 4. A neveletlenek. A minap, mikor némely szellemi szegé­nyek az éjszaka sötétségét arra használták, hogy városunk egyedüli művészi ékességét­, a Festetics szobrot megtördeljék, a városka la­kossága felháborodott. Ez a felháborodás természetes és általá­nos is mindenkor, amikor tisztában vannak azzal, h­ogy szomorú jel, mikor a tömeg­ben olyan neveletlenek akadnak, akik nem becsülik az ősök tisztelet­ét, a­kik meg­átalkodottak és megfeledkeznek hazánk nagy­jairól és különösen arról a köteles tiszteletről, a­mel­lyel azok emlékezetének tartozunk, akik nemzetünk haladásának jelző­oszlopaiul ismere­tesek. Mint mindig, a rendőrség ez folyólag is mozgolódik. A bűnösök esetből ki­közrekerí­tésén fáradozik. Befogdosnak gyanús alakokat és szigorú vallatás alá fogják, hogy a megsér­tett társadalmi rend elégtételt kapjon az igaz­ságszolgáltatás révén. Azt mondják, hogy gya­nús alakok tucatszámra akadnak. Hozzá vagyunk szokva és is találjuk, hogy az ily őrizetlen természetesnak pillanatokban elkövetett kihágások kiderítése nehéz dolog. Mert nem a búvóhelyek száma nagy, hanem a tettesek és az esetleges szemtanúk között a kölcsönös elpalástolás rendszere már nagy mér­tékben kifejlődött, hisz előttünk a minősítés tekintetében csak egy van, az urak ellen. Az ugyanis teljesen beigazoltnak vehető, hogy a szoborcaonlatók ezúttal nem­ a nemzeti­ségi, vagy a politikai szélhámosokból kerülnek ki, mert az efajtáktól tisztes ez a táj, hanem azok közül, akik inkább neveletlenségük okossti rakoncátlankodásból indultak megbot­ránkoztatót cselekedni. Bármint, van, az az egy bizonyos, hogy botránkozunk megtörténte fölött. Ebből kö­vetkezik azután az, hogy e merénylet tanúsá­gait le nem vonni, a struc természetével volna egyenlő, a­melyről pedig tudva van, hogy ho­mokba dugott, fejjel várja a viszonyok szeli­d­ültét. Ifoi. volna már az ideje az éjjeli rendőr­szolgálat­ megteremtésének, mert­ ilyen, úgy látszik, még nincs kellően szervezve. A városi rendőrség mai szervezete erre nem elegendő, mert­ száma kevés, a kézbesítés és egyébb személyi vonatkozású szolgai munka pedig, amit nappal kell végezniük, éppen elég arra, hogy az éjszaka idejét ők is, mint ezrei a város lakosainak, nyárspolgárias nyugalomban töltsék. Csuda-e tehát, ha némely éjjeli jó­kedvű halandó, a bor hevítése következtében az emberi vad indulatok kitöréseit az ablakok, vagy a lámpák beverése, vagy éppen a szo­bor megcsonkítása árán vezeti le. Ezek a vélemények ugyanis így elmondva nem őszinték, sem nem azok, a­melyekről azt lehetne állítani, hogy megütik az igaz mértéket. Emlékezünk, hogy már akkor, mikor a szobrot felállították, akadtak a munkát bámuló jóked­vűek között, akik elég hangosan úgy véleked­tek, hogy majd lekerül az a madár a címerről, hogy ne sarlót, hanem tarisznyát adjatok a gyermek kezébe, mert nem arat már a nép, hanem koldul . . . stb. D) akkor, akik hallot­ták, az efajta beszédet, tréfaszámba vették. A cselekedet ma­gálád tett, mely méltó a meg­vetésre. D Kettőt mulasztottak el: a védelmet, és a nevelést. Az illetékes körök elmulasztották ki­terjeszteni az éjjeli szolgálatot a sötét térre is, az egész társadalom pedig elmulasztotta az al­sóbb néposztályok nevelését. Oh a társadalom, az megvan és különö­sen igy farsang idején, csoportokba verődve meg is indul a szórakozások tengere felé. Ez a társadalom, mely oly ínyenc a jó cselekedetei­nek reklámozásában, keveset, vagy semmit sem tesz azokért, a­kik nem szerencsések a vagyonszerzésben és nem boldogok a megszer­zett vagyon gondatlan élvezetében. De ilyenkor az új esztendő küszöbén, mikor sokakat elfog a vizs­gálódás a múlt és a jövő fölött, bennünket e­z a nemtelen cselekedet késztet, gondolkodásra és azt­ H­isszü­k, hogy cselekvésre van szüksége a hatalom birtokosainak. Az alsóbb népréte­gek gondol­kodá­smódjának megismerésére és helyes irányba való terelésére van szükség és nem is annyira a bűn üldözése által, mint in­kább az által, hogy munkálkodjanak közre azok szellemi nívójának az emelésénél, a­kik nem rettentek vissza meg­tördelésétől annak az emléknek sem, a­mely nemzetségünk tiszteletre méltóinak egyikét ábrázolja. Azt el kell ismerni, hogy a társadalom­nak oka van a fe­háborodásra, ha ilyen csele­kedeteket lát. De sokkal több komoly ok van arra, hogy az alsó néprétegekért is tegyen va­lamit ugyanaz a társadalom. Nem abban kell kimerülni a hatásnak, hogy büntetést kér­jen a bűnös számára és azután to­vbb tarok­koznék, hanem munkálkodni kell érdekében az i­skola falain kívül is. Az iskola nevelése nem elég. Ezt a nevelést folytatni kell a serdülő és az ifjú korban is, hogy legalább azt értse meg az a tömeg, hogy legalább annak vegye ki az igaz értelmét, hogyha nem volnának még e nemzetnek tisz­eletre méltó nagyjai, akkor csi­nálni kellene ilyeneket. És ha ezt megérti a tömeg, akkor nem kellene félteni az emlékeket az emberi vad indulatok kitöréseitől. De ki tanítja a tömeget az erények tiszteletére? Ki a hazafiságra? Ki a magya­rok tiszteletére? Ki a történelmi nevek be­csülésére ? Ki emlékezteti a tömeget az elemi kötelességre, a­mely nélkül nincs nemzeti érzés? Mit tesz érdekünkben a modern tár­sadalom ? Semmit! A templomot, felcserélte a korcs­mával , az élő hitet az aranyborjú imádásával , az erkölcsöt, a puritán egyszerűséget elveti és ezzel egyenrangúnak óhajtja a szabad szerel­met és a cifrálkodást A lelkiismereti törvények hegébe a szuronyok millióit állítja és elfelejti, hogy ezek nem a­z erényeket, hanem retten­tést szolgá­ják. Az pedig még nem a meg­léte­sített, állandó intézményeket. Ha a mai társadalom az alsó kel szemben nemcsak a kihasználás népréttgek­elvét val­laná egyedül üdvözítőnek e világi életre, ha a vagyonos családok a szeretet melegével gon­doznák azokat, ha visszatérne az a régi rend­szer, melyet nem a divat szerzett,, hanem a mely a szeretet hagyományain növekedett és ápolást talált apáink tűzhelye körében, ha vis­­szatérne az a rendszer, mely a szegényt, az elhagyottat, a neveletlent nem tekinti ellensé­gének, akkor talán nem kellene félni attól, hogy az ily undorító eset ismétlődni fog. A Dalkör szilveszteri hangver­senye. Évről-évre nagyobb érdeklődés irányul a Dalkör Szilveszteri mulatságára. Levélpapírok: 60 levélpapír 50 boríték 80 fillér. 50 finom valódi csontlevélpapír és 50 boríték csinos dobozban 1 kor. Újdonságok, családi dobozok, színes levélpapírok, levelező kártyák és zárt Levelező-lap alakú levélpapírok, valamint kézzel festett zárható csinos fadobozok nagy választékba és legolcsóbban kaphatók Sujánszky Józsefnél Keszthelyen.

Next