Balkon, 2011 (19. évfolyam, 1-12. szám)

2011 / 1. szám

László Zsuzsa Egy díj genealógiája Aviva Képzőművészeti Díj 2010 , Műcsarnok, Budapest , 2010. október­­ - november 7. ■ Mi értelme van egy képzőművészeti díjnak? Retrográd dolog? Iskolai rajzver­senyek, porfogó oklevelek és plakettek, stréberek és megszégyenült vesztesek, hatalmi reprezentáció és feszengős gálaünnepségek jutnak eszünkbe róla? Az ajándékozás és a mecenatúra kultúrájának része? Hogyan lehet hiteles és mértékadó? Mit profitál belőle a díjazó, a díjazott, és mit a jelöltek? Szakmai ösztönzést és elismerést ad, kánont teremt, értékítéleteket formál, vagy az összemérhetőség, sorrendbe állíthatóság, a nemes küzdelem illúziójával és izgal­mával szórakoztatja csupán az erre éheseket? Egyszerre mutat jól az életrajzban és a pénztárcában? Produktív vitát gerjeszt? Figyelmet fókuszál? Az utóbbi időben egyre szaporodó magyar képzőművészeti elismerések egészen különböző válaszokat adnak ezekre a kérdésekre, ugyanakkor mindegyikükre igaz, hogy a díjak által kiemelt teljesítmények tartalma, értelme, értékelése sajnos ritkán válik a közbeszéd tárgyává. Nem tudom hányan vették észre, hogy az első, 2008-as próbálkozás után megszűnt a Prima Primissima­ Junior képzőmű­vészeti kategóriája, miután emblematikus műként megfogalmazott szabotázsra.­­ A Prima Primissima díjról Mélyi József írt alapos kritikát (Lebutított emlékezet - A Prima Primissima képzőművészeti díjazottjai. Mozgó Világ, 2008/1., 63-70.); az Aviva díj kapcsán kibontakozott vitában Fuchs Péter pedig így jellemezte: „Prima Primissima is olcsó megvétele a szegény, azt pironkodva elfogadó értelmiségieknek. (...) Egy régi világ próbálkozásai, vagy kortársaink próbálkozásai, hogy feltámasszanak egy régi világot.” http://tranzit.blog.hu/2008/06/27/pepsisziget_es_aviva_ dij?fullcommentlist_i#comments 2 Akhilleusz és a teknősbéka. 2008. http://www.youtube.com/jser/bohumilvaldens#p/u/25/ bSCxdgmpi6Q Ezért a műért Mécs Miklóst AIC­A díjra jelölték. Lásd még: Nagy Gergely: Mosd a pénzed a művészetemmel! http://hvg.hu/kultura/20081128_sugar_mecs_junior_prima_nam_kogart. Hornyik Sándor: Esztétika és Politika. Kritikai művészet ma Magyarországon. Műértő, 2009/november, 1., g.: Lénárd Anna: Fogd a pénzt és... - Kreatív reakciók összefonódott gazdasági és kulturális folyamataink visszáságaira. Csillagszálló, 2009/1. sarkallta az egyik díjazottját, Mécs Miklóst. A nemzetközi biztosító társaság és a Műcsarnok által tavaly alapított Aviva díj szintén részesült Mécs Miklós kritikájából, de bátrabban állta a sarat, mint Demján Sándor és Peter Munka, és idén újult erővel jelentkezett. A Prima Primissima díjhoz képest itt egy sokkal ígéretesebb konstrukció jött létre a magánszféra támogatási szándéka és hiteles művészeti szakértők­ összekapcsolásával. Ter­mészetesen az utóbbi csak abból a körülmény­ből adódik, hogy a Műcsarnok vezetője, aki az évente változó jelölő­bizottságot felkéri, jelen­leg éppen egy nemzetközileg elismert, prog­resszív kortárs képzőművészeti irányvonalat képviselő szakember. A Turner Prize-t nevez­ték meg az Aviva mintájának, de nem igazán a díjazás menete, mint inkább a díj publicitása inspirálhatta ezt a hivatkozást. Ugyanakkor e díj történetében is van néhány nagyon tanulságos, mondhatni archetipikus fordulat, melyeket az Aviva kapcsán érdemes felidézni. Kommunikáció, sajtóvisszhang Bár az Aviva első éve tökéletes alapot adha­tott volna a populáris média érdeklődésére, a díj kapcsán megfogalmazott dilemmák és állás­­foglalások a szakmai körökön belül maradtak.­ Lehetséges, hogy ennek az oka a díj ügyetlen kommunikációja volt, melynek legszembetű­nőbb példája, hogy a progresszív, kritikai művé­szetet képviselő, nagyon színvonalas jelöltekhez egy olyan színjátszó tenyér párosult legóként, mely maximum egy általános iskola rajzszak­körének állna jól. Persze, kérdés, hogy valóban sokat veszített-e a magyar kulturális élet azzal, hogy a napilapok nem cikkeztek tavaly a tapa­dókorongok, szobanövények, játékautomaták és teraszépítéshez szükséges faárus művészeti . Kanadai üzletember, a Prima Primissima Junior képzőművészet kategóriájának szponzora 2008-ban.­­ A jelölő és értékelő zsűrit a Műcsarnok mindenkori igazgatója kéri fel. Az egyik tagja mindig a Műcsarnok kurátora és szintén kötött, hogy „a kurátorok közül évente legalább egy fő olyan civil, aki hivatását tekintve nem a művészeti szintéren dolgozik, de érdeklődése miatt nyomon követi a kortárs magyar művészet alakulását. Lehet például műgyűjtő üzletember, aki ismert a magyar média világában, vagy más művészeti ágban ismert személy, aki hozzájárulhat a Díj sikeres kommunikációjához. A civil kurátort a szponzor véleményét, javaslatait figyelembe véve szintén a Műcsarnok igazgatója választja. A szponzor esetenként vétójoggal élhet az előzetesen kiválasztott (nem hivatásos) kurátor személyével kapcsolatban." Bár nem kitétel, pedig lehetne, idén a jelölők között egy művész is szerepelt (Szűcs Attila). 5 Szacsvay Pál: Pepsi sziget és Aviva díj. http://tranzit.blog. hu/20og/06/27/pepsi_sziget_es aviva dij.. Földes András: Az általános iskola nyomasztja a magyar művészeket. http:// kepgyar.blog.hu/2006/06/08/az_altalanos_iskola_ nyomasztja_a_magyar_műveszeket. Hornyik Sándor: Esztétika és Politika. Kritikai művészet ma Magyarországon. Műértő, 20o6/november, 1., g.; Stenczer Sári: Az Aviva kód. 2007. december-7., http://exindex.hu/index. php?l=hu&page=3&id=724. Rieder Gábor: Aviva-díj. http:// artportal.hu/aktualis/hirek/rieder_gabor_avivadij _ Kokesch Ádám, Kaszás Tamás, Uglár Csaba, Csákány István műveiben. SOCIÉTÉ RÉALISTE Aviva Díj 2010, Műcsarnok © Fotó: Rosta József

Next