Bányászati és Kohászati Lapok, 1872 (5. évfolyam, 1-24. szám)

1872-07-15 / 14. szám

V. évi folyam. 14. szám, 1872. Julius 15. BÁNYÁSZATI ÉS KOHÁSZATI LAPOK. A M. K. BÁNYÁSZ AKADÉMIA KÖZLÖNYE. Szerkeszti: Kerpely Antal, akad. rendes tanár, az akadémiai tanári személyzet és más szak­társak kü­zreműkü­dése mellett. Me­gíje­len minden 1-én és 15-én. Előfizetési ár: Kfgy évre . Irt. Fél , S kr. Hirdetések kis sora, . Az előfizetési pénzek és minden közlemények a szerkesz­­tőh­ez czimzendők. A tiszteletdij eredeti dolgozatokért ivenként . . 25 i­­t. Kivonatokért............................15 „ Fordításokért..........................10 „ mely tetszés szerint nyomatás után, vagy féléven­ként fizettetik. Tartalom: Légsűrítő gépek. Rajzzal. — Kalatsehoff reszelő készüléke. Rajzzal. — A besztereze bányai m. k. erütszk­oké­nak üzemképessége. (Vége.) — Különfélék. — Hirdetési rovat. Légsűrítő gépek.*)­ ­- Közli Pösch­l Ede. / jt iR a­­­z z a­l a IV-i­k l­á­b­­­á n.) Miut mn már ezelőtt is kiemeltük, a fúvógé­pek mozgatására csak sűrített levegő haszná­lata czélszerű; ugyanazon alkalommal felso­roltuk mindazon előnyöket is, melyek a sűrí­tett légnek alkalmazásával összekapcsolvák. Következőkben a lég összenyomására szol­gáló készülékekről szándékunk ugyan szólani, de mindamellett csak a cylinderfúvókként mű­ködő gépek ismertetésére fogunk ez alkalom­ma­­ szorítkozni. Mindenekelőtt arra figyelmeztetjük tisztelt olvasóinkat, hogy oly mérvben összenyomott levegő, mint milyen szükséges a sűrített le­vegővel hajtott gépek mozgatására, annyira megmelegszik, hogy ártalmas befolyást is gya­korolhat a gép részeire, ha ezt hűsítés által meg nem akadályoznék, midőn t. i. hűtővizet vezetünk vagy valamely, a fúvó­ cilindert kö­rülfogó edénybe, vagy pedig a cylinder bel­­­sejébe. Oly fúvóknál, melyeknek berendezése kö­zönséges és melyeknél csak a cylinder falai vannak kívülről körülvéve hideg vízzel, a ta­­macs és a cylinder fedele, meg a szelepek között maradó káros tér annyira leszállítja a gép szélhatályát, hogy a szükséges, nagyobb nyomályra sűrített légmennyiség nehezen ér­hető el ; ez okból már a Mont-Cenisnél is oly légsűrítő szivattyúkat használtak, melyeknél a hűsítő víz a cylinder belsejébe vezettetett, mi­által egyszersmind az is eléretett, hogy a ká­ros tér tökéletesen eltűnt. Ily rendszer szerint alkotják Sievers újabb gépei is és tehát az előbbieket ez értekezletünkben figyelembe sem veendjük. A működő ramács vagy tárcsa-ramács lehet, vagy a­mint azt újabb gépeknél leg­­többnyire alkalmazzák: plunger-, búvár-, vagy h­e­n­g­e­r-ramács. Az első esetben a légsűrítő szivattyú két­fős hatású, a második esetben pedig csak egyszerállható; ez utóbbi tehát kétszer akkora kereszmetszetet igényel, mint az első, és ez költségesebbé teszi. Ellenben a búvárvamácsnál, mely a cy­linder végén lévő tömszelenczén átmegyen, a legcsekélyebb hézag, vagy léget eresztő nyi­­lám azonnal mutatkozik, és könnyen elzárható vagy javítható ; még pedig a működés közben is, a tömszelencze csavarai által, melyekhez könnyen és kényelmesen hozzá lehet férni; de a cylinder belsejében mozgó tárcsatamács bur­kolatját csak akkor lehet javítani vagy meg­vizsgálni, ha a cylinder feneke levétetett. Ezen burkolatnál tehát lég- és hatály veszteségek könnyebben állhatnak be a­nélkül, hogy azok észrevétetnének. Belső hűtésre berendezett és búvár-tamacs­­csal ellátott légsürítőgépet mutat a­­. tábla 5-dik és 6-ik ábrája, az első távlati nézetben, az utolsó hosszmetszetben. A rajzot Boszitzon olyan gépről vettük, mely csak röviddel láto­gatásunk előtt állíttatott fel. *­ Mint folytatása a „légsűrítő- és köfírró-gépek“ czimű­ cikksorozatnak.

Next