Bányászati és Kohászati Lapok, 1874 (7. évfolyam, 1-24. szám)

1874-07-15 / 14. szám

beesvén s a várhelyeken végig vonulván megmelegedik, minek folytán a magasabb fekvésű nyíláson kivonul. E természeti légáramlás nem jönne létre, ha a nyi­­lások egy vízszintesben feküdnének s ily esetben mesterséges uton kell azt előidézni. Megjegyzendő azonban, hogy az egyensúlyt megzavaró erőnek nem kell valami rendkívül nagynak lennie. Nyár idején az imént említett légjárattal ellen­kező irányú áramlás áll be; a melegebb levegő a magasabb nyíláson bevonulván és bent meghűlvén, az alacsonyabb fekvésű nyíláson fog kivonulni. Képzeljünk egy aknát, mely egy bizonyos mély­ségig lemélyitve, természeti légáramlással bir s me­lyet tovább kell lemélyiteni azon határig, melyen a légjárás már csak mesterséges uton létesíthető. Nyáron a melegebb levegő a viszonylagosan hidegebb akna­falak mellett levonul, mialatt az el­fogyasztott gázok középett vonulnak kifelé; télen pedig a hidegebb levegő középett vonul le és az elfogyasztott gázok az oldalakon áramlanak fölfelé. Télen e légcsere jóval élénkebb, mert a víz­gőzzel telített, melegebb levegő fölfelé törekszik, holott nyáron az aknabeli levegő hidegebb és sű­rűbb mint a külség s ennélfogva lomhább a kör­járat. A tárnáknál, kivált ha nagyobb méretűek, ha­sonló két áram észlelhető; az egyik a tárna talpán, a másik a tárna boltozatán. Télen a felső áram a kifelé vonuló, nyáron pedig megfordítva, az alsó áram az, mely kifelé vonul. Feltéve tehát, hogy a tárna talpa oly emel­kedést nyerne, melynél fogva a talp ott a­hol a vájás megyen végbe, a száda boltozatával egy szin­­tájban állana, világos, hogy ez esetben a légáram­lásnak meg kellene szűnnie. Ugyan­ez az eset áll az ily módon lefelé irányult vájatoknál is s ilyen természeti légkeringést ily esetben csak úgy lehetne előidézni, ha légakna mélyíttetnék le a vájat vég­pontjára. Azok, a­kik e tárgyat közelebbről ismerik, azonnal belátják, hogy nincs nagyobb hiba, mint ha a természeti légvezetés úgy szabályoztatik, hogy nyáron hegynek fel és le kell vonulnia a légáram­nak, mielőtt a kivezető aknát elérhetné. Télen ellenkezőleg áll a dolog. Az egész légvezetés titka tehát a légköri le­vegő­je és kiáramlása közötti vonatkozás felisme­résében áll. A természeti légvezetés sok esetben nem ki­elégítő azért, hogy nem elég nagyok a színtájak közötti vagy pedig a hőmérsékleti különbségek; ilyenkor fel lehet használni a szelet, alkalmazván légfogókat (Wetterhüte), a szél szerint forgó szek­rényeket (Drehbare Verschlage) vagy pedig növelni lehet a színtájak közötti különbséget, szél tornyok, deszka-csatornák alkalmazása, vagy az egyik akna­­nyílásnak felemelése által. Megjegyzendő azonban, hogy mennél kiterjed­tebb a bánya, s mennél több a különböző magas­ságban fekvő munka­pont, annál szemesebbnek és elővigyázóbbnak kell az illetőnek lennie, hogy ura maradjon a fenforgó körülményeknek, kivált ha azt akarja, a­mit kell is akarnia, hogy a bányába be­vonuló légáram, magában a bányában úgy járjon, a­mint a célszerűség kívánja. Erre nézve ismét jól záró, de a közlekedést nem gátló és különféle fek­vésű s beosztású lég­ajtók szükségesek, kivált azon esetben, ha a légáramnak különböző szárny­vájato­­kat is kell bejárnia. Ha pedig mindezen intézkedések sem biztosí­tanak eléggé élénk légjárást, akkor légkemencékhez vagy különös szél­gépekhez kell fordulni. A szélkemencék tulajdonképpen nyílt tüzelők, melyeknek kürtője az akna, s melyeknek legjobb helye az akna talpa. A széntűz által hevített jég kifelé áramlik s természetes, hogy mennél inkább fokozza a tűz a kivonuló légáram hőmérsékét, an­nál nagyobb a légáram gyorsasága. Az éjszaki An­golhon és az éjszaki Franciaország szénbányáiban e hőmérsék 40 C-féle foknál alig magasabb s a lég­áramnak gyorsasága, a­mint mondják, 1,6 méter másodpercenként. Legjobb sikerrel működnek a légkemencék tá­gas és száraz aknákban, mert ilyenekben csekély a hevítésbeli veszteség — 0,2 e veszteség, ha a he­vítést azzal hasonlítjuk össze, melyet ugyanazon tüze­lő , valamely zárt kemencében idézett volna elő —, holott a nedves aknákban 0,8-re is emelkedhetik ama veszteség, úgy hogy a siker majdnem egészen elenyészik. A tulajdonképpeni szélgépek feladata, jelenté­keny légmennyiségnek a mozgatása a­nélkül, hogy nagy legyen e mozgatott légmennyiségnek a gyor­sasága és nyomása. Ezek között vannak a) váltakozó járású gépek: 1. tamácsgépek, 2. haranggépek ; b) forgó mozgású gépek 1. reperő-szellőztetők, p. o. Guibal-félék ; 2. lejtős vagy csavarmenetű lapokkal ellátott szellőztetők 3. szélkerekek (Fabry, Lemielle). Az első szélgépet — tamacsgép — Belgium­ban alkalmazták 1830-ban.

Next