Viharsarok népe, 1953. június (9. évfolyam, 127-151. szám)
1953-06-02 / 127. szám
2 \/iUats.CL'ink PUfit Párt és pártépítés A zsadányi népnevelők harcra, jobb munkára lelkesítik a dolgozókat Zsadány községben a népnevelők a választás után sem pihentek meg az elért eredményeken. Tovább végzik neveltő munkájukat a soron lévő feladatok végrehajtása érdekében. A területi felosztást továbbra is megtartották, állandóan elbeszélgetnek a falu dolgozóival. Kiss Károly, Kereki Sándor és még rajtuk kívül sok más népnevelő harcra, jobb munkára lelkesítik a dolgozókat. — Amire szavaztunk, szavazatunkat adtuk, az csak akkor válik valósággá, ha minden munkát idejében elvégzünk — szokták mondani családlátogatás, vagy egyéb más alkalommal a népnevelők. Az eredmény nem marad el. A község dolgozó népe szívvel-lélekkel azon dolgozik, hogy a növényápolást idejében elvégezze. A répaegyelést csütörtök estig 90, a napraforgókapálást 100, a kukoricakapálást pedig 25 százalékban elvégezték. A levágott lucernaszénának is — a már említett időpontig — 60 százalékát betakarították. A községben az „Új Barázda“ tszes dolgozói járnak az élen ők nemcsak kiegyelték a répát és a mákot, az egyelés utáni kapálást is elvégezték, sőt a mákot és a napraforgót már másodszor is megkapálták. Ez az eredmény annak tudható be, hogy a családtagok legtöbbje rendszeresen kijár dolgozni. Az egységes falusi pártvezetőség azonban a növényápolásban elért eredmények után sem bírta el magát. Megbeszélték, hogy az elért eredmények mellett hol vannak még hibák, lemaradások. Megállapították, hogy a »Petőfi« tizcs visszafelé húzza az eredméményeket, mert a répát még nem egyelték ki és egyéb más muftiinkban is hátul járnak. Az ezedélyi határrészen is lemaradás van. Lélai elvtárs, az egységes falusi pártvezetőség titkára jár vásottá: »Mi és a tanács mezőgazdasági állandó bizottságának tagjai vállaljunk felelősséget egy-egy területért«. A javaslatot elfogadták. Létai elvtárs, mint párttitkár, nyilvánvaló, az egész községben folyó munkáért felelős, de ennél- Van még sok olyan , aki nea veszi ki részt mint például Buza Jánosáé, pedig a növényápolásban lemaradt »Petőfi« tszcs-ben nagy szükség volna az ő munkájára és a hozzá hasonló asszonyok munkájára. Létai elvtárs helyesen jár el, ha a »Petőfi« tszcs ipárt szervezi é lének politikai nevelőmunkáját úgy is erősíti, hogy az olyan asszonyokat bízzák meg a munkától húzódozók meggyőzésével, akik dolgoznak. Az olyanokat, mint például Forrás Mihályné, ifj. Szabó Bélek vállalta a »Petőfi« tszes pari rónáj át. Tarr Róza sanácselnökhelyettesre az »Uj Barázda« patronálását bízták. Lunkán elvtárs,a mezőgazdasági átandó ULo ts.g elnöke pedig az »Előre« tszcs munkájáért felelős. Az egész községet igy osztják fel. Van azonban még egyéb más tennivalója is az egységes falusi pártvezetőségnek. Iszony a tszcsk-ben, it a termetű munkából, tánc, akik egy-egy félhold cukorrépa megművelését vállalták. Muntyán Jánosiné tízcsaládos anya minden munkából kiveszi részét. A területfelosztás alkalmával egész részt kért a maga számára. Itt a pártszervezet az ilyen asszonyokat bízza meg a nevelőmunka kitüntető feladatával, akkor egészen biztos, több asszony, több családanya ismeri fel, hogy csakis munkájával tud hozzájárulni családja és önmaga még boldogabb életének kialakít, lásához. „Papírgyűjtő hetek“ A minisztertanács elhatározta, hogy a hulladékpapír és a textilhulladék összegyűjtésére »Papírgyűjtő hetek«-et rendez. A »Papírgyűjtő hetek« a földművesszövetkezeteknél június 5—18-ig, a fővárosban és a vidéki városokban pedig június 15— 28-ig tartanak. A papír- és textilhulladékgyűjtést minden üzemben, állami gazdaságban, gépállomáson, termelőszövetkezetben, lakóházban és községben egyaránt meg kell szervezni. A »Papírgyűjtő hetek« alatt az állami szerveknél, vállalatoknál öszsze kell gyűjteni és be kell adni az egyszerűen kiselejtezhető hat fajtálcát. Az üzemek, intézmények és vállalatok igazgatói felelős személyt kötelesek kijelölni a papír- és textilhulladékselejtezés lebonyolításának szervezésére és ellenőrzésére. A selejtezést valamennyi intézménynél, vállalatnál azonnal meg kell kezdeni. A városokban a beadandó mennyiség felét június 15-ig, másik felét június 21-ig elszállításra kész állapotba kell helyezni. A hivatali irattárosok indítsanak versenyt a selejtezés minél gyorsabb és tökéletesebb elvégzésére, minél nagyobb mennyiségű ,kiselejtezhető papír összegyűjtésére. A »Papírgyűjtő hetek« során előkerülő, dokumentáció szempontjából értékes irományokat a levéltárak országos központjának, a könyveket és folyóiratokat pedig a népkönyvtári központnak haladéktalanul be kell jelenteni. A városi és községi tanácsok nyújtsanak támogatást a begyűjtő vállalatoknak és szövetkezeteknek. Segítsék elő a begyűjtést oly módon, hogy társadalmi úton vonják be siervgyűjtésbe a lakosság széles rétegeit. A minisztertanács felkéri a DISZ-t, a szakszervezeteket és az MNDSZ-t, hogy az üzemi és a lakóterületi gyűjtés megszervezéséből tevékenyen vegyék ki részüket. Az összegyűjtött papír- és textilhuladékért nemcsak az ellenértéket fizetik fel, de a legjobb eredményt elért gyűjtők között többszázezer forint értékű jutalmakat osztanak ki. Tanuljunk a Szovjetunió Kommunista Pártjának tapasztalataiból A pártoktatási év befejezése előtt írta: V. Gorin, a Krim területi pártbizottság titkára szemináriumokon közel négyezren Befejezéshez közeledik a pártoktatási év a Szovjetunióban. A falusi és városi politikai iskolákban, szemináriumokon, esti pártiskolákban és a marxizmusleninizmus egyetemein rövidesen megtartják a záróvizsgákat. A XIX. pártkongresszus kötelességévé tette a pártszervezeteknek, hogy rendszeresen emeljék és tökéletesítsék a káderek eszmei-politikai képzettségét, tanítsák meg a párttagokat és tagjelölteket a marxizmus-Leninizmus tudományára, neveljék őket öntudatos kommunistákká. A Krím területen például több mint 27.000 kommunista, 28.000 komszomol-tag és 18.000 pártonkívüli dolgozó tanulmányozza a marxizmus-Leniniznus klasszikus műveit, a XIX. pártkongresszus határozatait, a párt- és kormány vezetőinek március 9-i beszédeit, a Szovjetunió Legfelső Tanácsa 4. ülésszakának határozatait, stb. A pártoktatás központi alakja a propagandista. A propagandista elméleti képzettségén múlik a foglalkozások ideológiai és politikai színvonala. A Krím terület pártszervezetei jelentősen megjavították a propagandisták minőségi összetételét. A legképzettebb és megfelelő gyakorlattal rendelkező párttagokat osztották be propagandistáknak. A városi és kerületi pártbizottságok mellett állandó propagandista szemináriumok működnek. Ezeken a tanulnak. A terület pártszervezetei lelkiismeretesen felkészülnek a pártoktatási év szervezett befejezésére. A kerületi és városi pártbizottságok megvizsgálták a pártoktatási hálózat minden láncszemét s a propagandistákkal együtt megállapították a záróvizsgák időpontjait. Lelkiismeretesen készülnek az oktatási év befejezésére a csisztyenszki gépállomás kommunistái is. Második éve működik itt egy párttörténeti szeminárium, amelynek vezetője Rumanov elvtárs, a gépállomás igazgatója. A foglalkozások érdekesek, tartalmasak, színvonalasak. Minden hallgató pontosan jegyzetel és aktivan résztvesz az egyes témák megtárgyalásában. A Szeminárium részvevői befejezték a XIX. pártkongresszus anyagát és már hozzáfogtak az ismétléshez. A gépállomás pártszervezete állandóan ellenőrzi a szeminárium munkáját, a hallgatók előmenetelét. A pártvezetőség megbízta Rumanov elvtársat és Jupovka elvtársat, a politikai osztály vezetőjét, hogy hetente kétszer tartsanak csoportos és egyéni konzultációt. A konzultációk ugyanis megkönnyítik a hallgatók felkészülését a záróvizsgákra. A »Szudak« szovhoz szemináriumának hallgatói most fejezik be a tananyagot. A kongresszusi határozatok megtárgyalása során komoly felkészültségről tettek tanúságot. Agiseva elvtársnő, a szeminárium vezetője már összeállította a záróvizsga tervét és ismertette azokat a főbb kérdéseket, amelyeket a vizsgán megtárgyalnak. A XIX. pártkongresszus anyagának tanulmányozása elősegítette a munkások, kolhozparasztok, alkalmazottak és értelmiségi dolgozók politikai aktivitásának és alkotó kezdeményezésének további fokozódását. Az utóbbi időkben a terület számos kolhoza, gépállomása és szovháza megjavította munkáját s példamutatóan végzi a növényápolást. A területi pártszervezet megkezdte az új oktatási év előkészületeit is. A propagandisták kiválogatására fordítja a legnagyobb gondot. A területen már június-augusztusban megindítják a propagandista káderek képzését és átképzését. A Krim terület pártszervezetei a XIX. pártkongresszus határozatainak szellemében mindent megtesznek annak érdekében, hogy sikeresen fejezzék be a pártoktatási évet és az új oktatási évben még sikeresebbé tegyék a kommunisták, komszomol-tagok és pártonkívüli aktivisták marxista-leninista képzését. 1953 június 2. tordítl Iskoláink előtt álló közvetlen feladat írta : Babák György, az MB ágit. prop. oszt. politikai munkatársa Már csak néhány nap választ el bennünket attól a naptól, melyen számot adnak iskoláink tíz hónapmunkájának eredményeiről. Több mint 62.000 általános iskolai tanuló fejezi be a tanévet megyénkben, 5400 VIII. osztályos, 5500 középiskolai hallgató áll a vizsgabizottság felé. Összevetve ezt a számot, az 1938-ban vizsgázó tanulók számával, azt látjuk, hogy most több mint kétszerese a tanulók létszáma, nem beszélve arról, hogy akkor csak 1 2 százaléka volt munkás és dolgozó paraszt gyermeke. Pártunk és államunk mindent megtesz, hogy ifjúságunk, — a jövő nemzedéke — egyre magasabb színvonalon sajátítsa el a tudományokat. Pártunk harca nyomán teljesen felszámolódott az uralkodó osztály műveltségi monopóliuma. A múltban dolgozóink gyermekeinek többsége még az alacsony műveltséget adó VI. elemit sem tudta elvégezni, ma a VIII. általános iskolát végzik el s ebben a tanévben az iskolakötelesek beiratkozása 99,1 százalékos volt. Hatalmas beruházással is segíti államunk a közoktatást, modern, új iskolákat épít. Alig van megyénkben község, mely nem kapott új iskolát, avagy a régi elhanyagolt iskolát át nem alakították volna, úgyhogy az valóban otthonává váljék ifjúságunknak, méltó legyen szocialista neveléséhez. Közoktatásunk ilyen támogatása mellett nemcsak számszerűleg, minőségileg is sokat fejlődött. Megvan a lehetőség pedagógusainknak a továbbképzésre s többségükben felismerték, milyen hatalmas segítséget nyújt ez az oktató-nevelő munkában. Javult ezáltal pedagógusaink felkészültsége s ennek gyümölcse: tanulóink magasabb színvonalú tanulmányi felkészültsége, így mindinkább több azoknak a tanulóknak a száma, akik szilárd tudással hagyják el az iskolát. A vizsga az „aratás“ időszaka. «A termés» — a tanulók tudása — nem csupán a tanulók munkáját tükrözi, — hisz’ a nevelés széleskörű feladat, s együtt vizsgáznak pedagógusaink, a szülők, pártszervezeteink, állami szerveink is, hogy mennyiben volt eredményes iskolai téren folytatott tevékenységük az 1952/53-as tanév ideje alatt. Pedagógusaink zöme bizonyságot tett már eddig is arról, hogy hazájához hű, becsületes, új típusú ifjúságot akar nevelni, mely méltó a Viharsarok hagyományaihoz. Államunkhoz való ragaszkodást, hűséget tükrözte pedagógusaink lelkes harca, amikor a május 17-i országos képviselőválasztáson részt vettek. Már az előkészületekben is, de kiváltképpen a választás napján igen sokat tettek a kultúragitáció terén. Lelkesen vezették az úttörőcs a DISZ-tagokból álló kultúrbrigádokat szavazóhelyiségtől szavazóhelyiségig s valóban népünnepéllyé tették május 17-ét. De számtalan területe volt a választási harcnak, melyen ott lehetett találni a népért, hazájáért dolgozó pedagógust. Most az a feladat, hogy jó módszerek igénybevételével, a vizsga helyes levezetésével újabb eredményeket érjenek el az oktató-nevelő piuuscában.. A még hátralévő napokban az eddiginél is többet, türelmesebben foglalkozzanak tanítványaikkal. Adjanak tanácsot, segítséget az anyag átismétlésére, teljes egészében való átfogására. Minden olyan helyen legyenek ott pedagógusaink, ahol akadály gördül ifjúságunk tanulása elé. A jó vizsgamódszer segíti tanuló ifjúságunk tudásának kibontakozását. Ha nem jó módszerrel vezetik, a vizsgát, akkor elmarad az egész év munkája után jogosan várt eredmény. Az a cél, hogy reálisan bírálják el pedagógusaink a feleleteket, legyenek igényesek, követeljék meg a szilárd tárgyi tudást, a tanult anyag összefüggéseinek ismeretét. Államunk ellen, gyermekeink ellen vét az a pedagógus, aki «nagylelkűségből» liberálisan osztályoz, látszateredményeket akar elérni. Természetesen helytelen a másik véglet is, a túl magas követelmény. A tanuló korának, osztályának megfelelő tudást követeljenek meg a vizsgán pedagógusaink. Biztosítani kell, hogy a tanuló nyugodtan, zavartalanul tudjon felkészülni a kérdésre, hogy semmi gátlása ne legyen kifejteni mondanivalóját. Rendkívül nagy türelmet, figyelmet kell tanúsítani a vizsgázók iránt. Sokat árthat a gyermek nevelésében az olyan pedagógus, aki meggondolatlan kifejezéseket használ a vizsgázó feleletével kapcsolatban. Tanuló ifjúságunk legtöbbet tehet a vizsga sikeréért. Feladata, hogy megfelelően felkészüljön — az eddig tanultakat alaposan átismételje, rendszerezze. Nagyon sok függ az utolsó napok helyes kihasználásától, de ismét: tapasztalhatják tanulóink, hogy aki évközben nem készült rendszeresen, az a vizsgára sem tud felkészülni megfelelően, ismét: bebizonyosodik az, hogy a rendszeres, napról-napra való tanulás tudja csak biztosítani a szilárd tárgyismeretet. Néhány évvel ezelőtt kiadták diákjaink legjobbjai a jelszót: «Jól vizsgázni hazafias kötelesség!» Ehhez új jelszó csatlakozott az idén: «Tanulj jobban, hogy tovább tanulhass!» Nem is állhat szebb feladat ifjúságunk előtt, mint amit ez a két jelszó tűz ki elébe. Ezt megvalósítva tudnak helytállni, úgy, ahogy országépítő munkánk megkívánja. Komoly feladata van ebben a munkában a DISZ-szervezeteknek. A tanulók között végzett jó politikai munkával kell mozgósítani az egész tagságot az idő tervszerű felhasználására. Meg kell szervezni a tanulást úgy, hogy a gyengébb tanulókat egy jobb tanuló patronálja, ezzel is sokat javíthatnak az átlagos eredményen. Az 1952/53-as tanévben sok új tapasztalatokat gyűjtöttek pedagógusaink, az a feladat, hogy ezeket a következő tanév erőforrásaivá tegyék. A vizsgák után a tanévzáró értekezleteken mutassanak rá nevelőink az elmúlt tanévben előfordult hiányosságokra, de ugyanakkor mondják el azon módszereket, melyek eredményt hoztak, hogy azokat a következő tanévben általánosítani tudjuk e még magasabb színvonalra emeljük az iskoláinkban folyó oktató-nevelő munkát. Az eddig elért eredményekből merítsenek erőt nevelőink a következő tanévhez, melynek előkészültei közvetlen a tanévzáráson már megkezdődnek. Ezen feladatok helyes megoldásában mozgató rugók legyenek az iskolai pártszervezetek. Adjanak kellő támogatást az iskola igazgatóinak a tanév sikeres befejezéséhez. Kommunista pedagógusaink legyenek kezdeményezők, járjanak ezen az oktató-nevelő munkában a tanév végén is. Merjenek bátran bírálni, bírálják saját maguk és az egész tantestület munkáját, az eredmények elismerése mellett a hibák bátor feltárása a további jó munka feltétele.