Békés Megyei Népújság, 1970. július (25. évfolyam, 152-178. szám)

1970-07-15 / 164. szám

SPORTFELELŐSÖK TÁBORa­ vel zárul (Fotó: Demény) A békéscsabai KISZ-vezető­képző­­táborba hétfőn a megyei KISZ-alapszervezetek honvédel­mi és sportfelelősei költöztek be. Az ünnepélyes zászlófelvonás után máris megkezdődtek a foglalkozások. A program: egyé­ni tanulás, ifjúság­politikai té­májú előadás, konzultáció aktu­ális kérd­ésekről, politikai tájé­koztató. A 87 fiatalnak otthont adó sátorváros lakói csütörtö­kön tartják a hagyományos hon­védelmi napot, amikor is lö­vész, és járőrversenyen mérik össze erejüket a sportfelelősök. Nem hiányzik a programból az atlétikai négytusa-bajnokság sem, ahol a győzteseket értékes tárgyjutalmakkal díjazzák. Az egyhetes vezetőképzés tábortűz­ is a fegyveres harc feltétlen folytatása mellett foglaltak ál­lást. A hivatalos, rendőrség ré­széről alkalmazott erőszakra adandó erőszakos válasz tétele odavezetett, hogy például Bra­zíliában öncélú, vagy legalább­is a politikai harctól messze­­eső, végsősoron a haladó erők­re káros terrorakciókat is vég­rehajtottak bizonyos csoportok. Ennek következményét egyelő­re még nem tudta teljesen ki­heverni valamennyi kommunis­ta párt, a baloldali tömegmoz­galom. Ennek ellenére — a polgári demokratikus államforma kere­tei között biztosított legalitás keretében — néhány pártnak, így a chileinek, az uruguaynak, a martiniqueinek, a guadelo­­peinek befolyása jelentősen megnövekedett. A chilei EP napjainkban tömegpárttá fejlő­dött. Gyakorlatilag a legerősebb pártja az ország baloldali blokkjának, az Unidad Popu­­larnak. A helyesen értelmezett taktikát mutatja, hogy a párt a szeptemberben esedékes el­nökválasztásokra az Unidad Po­pular többi részvevőjével foly­tatott tanácskozás után vissza­vonta saját jelöltjét, Pablo Ne­­rudát és támogatja Salvador Allendét, a baloldali tömörülés közös elnökjelöltjét. Szintén a reális helyzet helyes értékelé­sének köszönhető, hogy a vene­zuelai párt, amely még néhány éve — éppen a fegyveres ge­rillaharc aktualitásáról vallott nézeteltérések miatt — nehéz helyzetben volt, a válságot le­küzdve az 1969 áprilisi válasz­tásokon több iránt 100 ezer sza­vazatot kapott, öt alsóházi és egy szenátora helyet mondhat magáénak. Nő a munkásosztály ereje Az egyes pártok követendő taktikájának kidolgozásánál fel­tétlenül figyelembe kell venni azt a tényt, hogy a kontinen­sen növekszik a munkásosztály ereje, sőt egyes államokban, mint Argentínában a szakszer­vezeteknek jelentős tradíciói vannak, követeléseiket sok esetben kénytelen teljesíteni a kormány. Csupán 1968-ban La­­tin-Amerikában 1200 nagyobb sztrájk volt, amelyben több mint 5 millió ember vett részt. A latin-amerikai kommunis­ta pártok taktikájuk kidolgo­zásakor a munkásosztály mel­lett potenciális szövetségesként számolnak az antiimperialista beállítottságú nemzeti burzsoá­ziával, s ahogy a chilei példa mutatja, a többi baloldali párt­tal létrehozandó szövetséggel. A polgári demokratikus célki­tűzések eléréséért folytatott harcban a baloldal szövetsége­sei lehetnek a kontinens több országában radikalizálódó kato­likus egyházi körök is, s ennek jelentőségét Latin-Amerikában nem szabad lebecsülni. Tanulva a korábbi évek, s bizonyos értelemben a mostani gerillaharc tapasztalataiból, a kommunista pártok hangoztat­ják, hogy a fegyveres felkelés jelszavát csak az adott helyzet alapos elemzése után szabad kiadni. L. Gy. ■■ Kánikulai­­ mozaik Árnyékban 32 Celsius fok. A ■ napon 36, vagy még annál is­­ több. A csabai strand vízhefo-­i­ka nem tudom mennyi lehet.­­ A CSEMEGÉZŐ. Közelebb­­ jár a hetvenhez, mint a hat- a vanhoz, a feje tetjén nincs haj,­­ ráncos arca és teste napbarní-­­ főtt. Élénken figyeli a nagy for­­­­galmat. Vajon mi lehet az oka,­­ hogy a maga korabeli nők után­­ nem, de a 15—16 évesek u­tán ■ mindig utánanéz? Ilyenk­or sze- ■ meiben különös csillogás fedez­­­ hető fel, s esetenként nyelvé-­­ vel megnyalja ráncba futó lilás­­ ajkait.»­­ FŰZVE NEHEZEBB. Negy-­­ venöt év körüli delnó láthatóan­­ először van az idén napon. A * fürdőruhája erősen fűzött. Ru- ■ gangos léptekkel jár, de amikor ■ leül, észrevehetően kipiheni a ■ néhány méteres sétát, s festett­­ haját kacéran végigsimítva vet­i hódító pillantást a mellette ülő , huszongyenéhány éves fiúra.­­ Gondolom, a fia lehet IZOMPACSIRTA. Csokoládé- és barnára sülve, feszülő izmok-­­ kal, tenyérnyi fürdőnadrággal ■ altestén, gladiátori mozgással­­ lép ki a vízből. A rajtkövön­­ úgy áll, mintha a versenydobo­­o­gó legmagasabb foka volna. Fe­­­­jese egy kissé elcsúszik, s a­­ hasával találkozó víz nagyot­­ csattanvva fröccsen szét.»­­ MEGSZÁLLOTTAK. Üvöltő s dervisek sem csaphatnak na­­­­gyobb zajt, mint ahogy a tás­­­­karádió bömböl a szikrázó nap­­i sütésben. Körülötte majdnem­­ csillagalakban nyolcan fekszenek , az áttüzesedett betonon. Ar­­­­cukról és testükről patakokban : csorog az izzadtság. Cigarettáz­­­­nak s átszellemült ábrázattal * fülelik a hangorkánt. Három­­ lány van közöttük. Hogy hon- • nan tudom? Mellüket kis színes­­ rongy takarja s a hajuk rövi- ! debb, mint a fiúké... A VADÁSZ. Háttal ül a 5 napnak, kezében könyv. Nap­­­ szemüvege mögött ide-oda jár­­nak szemgolyói. Formás női jj domborulatain vastagon áll az­­ olaj. Fél órája nem lapoz to- »­vább... —szki— " ■ m Autósok! Legolcsóbban csak szövetkezetünknél szerezhetnek be akkumulátort Néhány kocsi típusokhoz formált, feltöltött — kívánságra beszerelt — akkumulátor áraink egyéves garancia mellett: 12 V-os akku. Warszavához, Moszkvicshoz, Wartburghoz 520,— Ft 12 V-os akku. Skoda MB 1000-eshez 650,— Ft 6 V-os akku. Wartburghoz, Opelhez 450,— Ft A kedvezményes árainkat csak a lakosság részére alkalmazzuk Közületek részére árjegyzéki árat számítunk fel. Megrendelésre készítünk és javítunk bármilyen savas akkumulátort. Vállalunk akkumulátor-formálást és -töltést. Használt akkumulátorokat megveszünk. Javítás idejére kölcsönakkumulátort ingyen adunk. Gyulai Vasipari Szövetkezet Gyula, Blanár L­. u. 3 sz. Telefon: 248. A teljesítményképes szaktudásért A teljesítményképes sza­ktu­­dást egyszerűbben úgy is mondhatnánk, hogy használható, mégpedig azonnal felhasználha­tó szaktudás. A kérdés az, hogy az oktatási intézmények — le­gyenek azok szakmunkásképzők, szakközépiskolák, avagy főisko­lák és egyetemek —, képesek-e ilyen, azonnal használható szak­­ismereteket nyújtani. Hiszen köztudott, hogy egyrészt ahány üzem, annyiféle termék, tehát annyiféle a szakmai igény, más­­részt oly gyorsan fejlődik a mű­szaki, technológai színvonal, hogy a szerzett ismeretek gyak­ran elavulnak, amire a fiatalok elhagyják az iskolát. A válasz egyértelműen tagadó. Egy ideig a magyar szakokta­tás — és szerte a világon min­den szakmai iskola — azzal pró­bálkozott, hogy szorosan nyomon kövesse a termelés változásait. Ekkor csaknem évenként új és javított kiadósÚ tankönyvek ke­rültek forgalomba, mert így vél­ték megoldhatónak a lépéstartást a fejlődéssel. Ebben az időszak­­ban szinte minden új gyár, új termelési folyamat vagy eljárás egyben új szakmák kialakítását vonta maga után. Az erős kö­tődés a napi igényekhez még az egyetemi oktatásban is differen­ciálódási ás specializálódási fo­lyamatot indított meg. Ám, a mind jobban sűrűsödő problé­mák hamarosan világossá tették, hogy ez az út nem járható so­káig. A szakmai oktatás irányítói szinte egyszerre döbbentek rá az egész világon, hogy a végtelensé­gig nem követhetik a termelés szakosodását. Ebből a felisme­résből kézenfekvően kínálkozott a szélesebb alapokon nyugvó képzés bevezetése, pontosabban: az egymáshoz közelálló, úgyne­vezett rokonszakmák körére is kiterjedő szakmai oktatás meg­teremtése. C C­sakhogy most meg a diákok túlterhelése, s ebből kö­vetkezően a szakmai tudás fe­lületessége szólt közbe. Mert egy szakmát sem könnyű ala­posan megtanulni, nemhogy­ egyszerre többet. Ezért a kérdés­­ úgy vetődött fel, hogyan lehet­ a rokonszakmákra is felkészí­teni, meg az ismeretek haté­konyságát, színvonalát is növel­ni? A gyakorlat bizonyította, hogy csak egyetlen módon: az alapozó képzés erősítésével, te­hát a termelés minden részle­tének az ismertetése helyett a gondolkodási, a problémalátó és problémamegoldó készség fejlesztésével, valamint az azo­nos szakmán, szakmacsoporton belül, bármely termék előállí­tásához szükséges szilárd alap­ismeretek elsajátításával. Mind­ez azt is jelenti, hogy a szak­mai tudást végül is a munka­helyek teszik majd teljesít­ménykésszé. Ezzel természetesen sokkal nagyobb feladatok hárulnak az üzemekre, hiszen nekik kell gondoskodniuk arról, hogy kel­lő gyakoroltatással, esetleg tan­folyamokkal a saját igényeik szerint továbbfejlesszék a szak­mai alapismereteket. Ez a meg­oldás egyébként az iparilag leg­fejlettebb országokban nem is­meretlen, ahol évek óta minden valamirevaló üzemnek külön osztálya van — sok-sok hozzá­értő, gyárat ismerő mérnökkel és technikussal — ahol az újon­nan felvett különböző képzett­ségű szakembereket előkészítik a gyár saját profiljának meg­felelő termelésre. K­­érdés azonban, jól járná­­nak-e nálunk is ezzel az üzemek? Ha arra gondolunk, hogy a gyors műszaki fejlődés egyébként is állandóan új gé­pek és eljárások megismerésére kényszeríti a dolgozókat, a­kkor a szilárdabb alapismeretek két­ségtelenül megkönnyítik az át­állást. Azt is tudomásul kell azonban vennünk, hogy ahhoz elengedhetetlenül csatlakoznia kell a folyamatos képzésnek, il­letve továbbképzésnek. Mégis az a tapasztalat, hogy éppen az utóbbi években csök­kent nálunk a különböző is­kolatípusok esti- és levelező­oktatásában részt vevő dolgo­zók száma. Ennek fő oka két­ségtelenül az, hogy mérséklő­dött mind a dolgozók, mind az üzemek érdekeltsége a szerve­zett továbbképzésben. S ehhez kapcsolódik: a dolgozók esti- és levelező oktatása bizony a nappalinál is lassabban korsze­rűsödött. Ráadásul a szabad munkaerővándorlás sem kész­tette az üzemeket túlságosan arra, hogy ösztönözzék dolgozói­kat a tanulásra. Könnyebbnek tűnik kész szakembereket ma­gukhoz csalogatni, mint jelen­tős erőfeszítéssel és anyagi ál­dozattal a régebbi dolgozókat továbbképezni, különösen ha annak az a kockázata, hogy ők is új munkahelyet keresnek a magasabb szakmai ismereteik megszerzése után. Mindezeket azonban átmeneti jelenségek­ként kell felfognunk, ugyanis könnyű meglátni, hogy ezek a szakemberszerzési lehetőségek hamarosan kimerülnek. A megoldás legfőbb módja, ** hogy érdekeltté tegyük mind a dolgozókat, mind az üzemeket a teljesítményképes szakmai­ ismeretek gyarapításá­ban. Ezért mindenekelőtt a szakmai oktatás átfogó és mély­­reható korszerűsítése válik szükségessé. Ami a szakmun­kás- és középfokú szakember­­képzést illeti: meg is tettük már ez irányban a kezdő lé­péseket. De vissza kellene adni, vagy inkább új alapokon ki kellene alakítani az üzemi szak­mai tanfolyamok becsületét. Ezt szervezetileg valamiképpen hozzá lehetne kapcsolni az ál­lami oktatáshoz, mert ezáltal egyrészt biztosítanák e tanfo­lyamok színvonalasságát s szi­lárd bázist teremtenének a fo­lyamatos továbbképzés kiépíté­séhez, másrészt pedig a terme­lési gyakorlatból termékenyítő impulzusokat kapnának a szak­mai iskolák, korszerűsödésük állandósulna. S­ok üzemi vezető vallja, hogy ha az oktatás-kép­zés révén valóban kimutatha­tóan többet nyernek az üze­mek, akkor ők sem zárkóznak el az anyagi feltételek megte­remtése elől, sőt élni fognak a pénzbeli ösztönzéssel is. Csak­hogy a dolog meg is fordítható. Ha anyagilag is áldoznak az oktatásra, s nem zárkóznak el a dolgozók továbbtanulása elől, — mint ahogyan ma egynémely vállalatnál tapasztalható —, ak­kor kézzelfogható bizonyítékot kapnak a nagyobb szakmai is­meretek nyereségnövelő hatá­sáról. Valahol el kell kezdeni határozottabban a teljesítmény, képes szaktudásért folyó mun­kálkodást, mégpedig a legérde­­keltebbnél, a termelésnél kezd­ve a sort. T. ír.

Next