Békés Megyei Népújság, 1979. október (34. évfolyam, 230-255. szám)

1979-10-24 / 249. szám

II magyar hídgyártás centenáriumán Ezek közül kiemelkedik a Dunát egyetlen, 290 méteres nyílással áthidaló világhírű Erzsébet-híd. Külföldön egy­öntetűen ezt ítélték a világ legszebb hídjának. A leg­szebb statikai megoldású híd pedig a mai Szabadság-híd. Mindkettő teljesen magyar alkotás, a tervezéstől a ki­vitelezésig. (Az azt megelő­zően épült hidak külföldi tervezésűek, például a Mar­­git-hidat Eiffel alkotta.) A második világháborúban megsemmisített Duna- és Tisza-hidak, valamint a 90 százalékban elpusztult na­gyobb acélhidak újjáépítését is a Ganz-MÁVAG acélszer­kezeti gyára végezte. E kor­szak legjelentősebb alkotása az 1964-ben felavatott Er­zsébet-híd. A következő években a Tiszán négy nagy acélhíd épült. A folyó leg­nagyobb közúti hídja Szege­den rövidesen elkészül. A hazai hídgyártás hosz­­szú ideig a világ élvonalába tartozott. A harmincas évek végén megkezdődött a ma­gyar hídexport is, Törökor­szágban 11 hidat gyártottak. A háború után Indiában, az NDK-ban és Csehszlovákiá­ban gyártottak több hidat, s Jugoszláviában magyar ter­vek alapján és magyar ki­vitelezéssel négy Duna-, egy Száva- és két kisebb híd épült. Az elmúlt évtizedek­ben a hazai hídgyártás nem tudott világraszóló alkotást nyújtani, hiszen nálunk nincs szükség olyan hatal­mas hidakra, mint a San Francisco-i Golden Gate vagy az Európát Ázsiával összekötő Boszporusz-híd. Most mégis úgy tűnik, az Újvidéken épülő 1014 méter hosszú, 351 méteres közép­nyílású, ferde kábeles Duna­­híd a világ legnagyobb ilyen szerkezetű műtárgya lesz, s ezzel hídgyártásunk ismét az élvonalba kerül. Az Erzsébet- és a Ferenc József-híd (ez utóbbi a mai Szabadság-híd) a Dunát, a Tiszát átívelő többi acélóri­ás, a török, indiai, NDK-be­­li, csehszlovák és jugoszláv exportra gyártott több tucat híd, s a most épülők, köztük a szegedi Tisza és az újvidé­ki Duna-híd fémjelzi a ma­gyar hídgyártást, amely ezekben a napokban ünnep­li centenáriumát. A jubile­um alkalmából nyilatkozott az MTI-nek Domanovszky Sándor, a Ganz-MÁVAG acélszerkezeti gyárának fej­lesztési főmérnöke.­­ Az 1874-ben alapított gyár éppen 100 éve építette első nevezetes hídját, a pá­rizsi világkiállításon díszok­levéllel kitüntetett zsolnai közúti Vág-hidat. Ezt köve­tően a hazai hídgyártás ro­hamosan fejlődött, s rövide­sen véglegesen megszűnt az acélhidak importja. A szá­zad utolsó évtizedeiben öt nagy Duna-hidat építettek. A kunágotai általános iskola felső tagozatos tanulói besegít­j­­enek a Bercsényi Tsz őszi betakarítási munkálataiba. A­­ gyerekek hangos jókedvvel szedik a magpaprikát a kerté- ■ szét tízhektáros táblájáról Fotó: Veress Erzsi­­ Magyar—japán kooperációs tárgyalások Japán cégek érdeklődését is felkeltette az Ikarusz­­gyár 280—T típusú csuklós járműve, s az elmúlt hóna­pokban a Hitachi cég a csuklós trolibuszok gyártásá­hoz kooperációs tárgyaláso­kat folytatott a gyárral és a MOGÜRT Külkereskedelmi Vállalattal. Most megálla­podtak, hogy a japán cég villamos berendezéseit be­építik a magyar járműbe, S jövő év első felében próba­­útra indul a prototípus. En­nek sikerétől függően szü­lethet majd megállapodás a gyártási együttműködésről a magyar és a japán iparvál­lalatok között. Az Ikarusz azért keres kooperáló part­nereket, mert a trolibuszok­hoz szükséges elektromos egységeket, aggregátokat itt­hon nem gyártják. Felvételi pályázat mezőgazdasági munkavédelmi technikus minősítő tanfolyamra A SZOT Munkavédelmi Továbbképző Intézet és a Mezőgazdasági és Élelme­zésügyi Minisztérium felvé­teli pályázatot hirdet az 1980. évi tanfolyamos felkészítésű mezőgazdasági munkavédel­mi technikus minősítő vizs­gára, elsősorban Békés, Csongrád, Szolnok és Haj­­dú-Bihar megyében dolgo­zók részére. A tanfolyam és a vizsga helye: a Kossuth Lajos Me­zőgazdasági Szakközépisko­la, Orosháza. Az előkészítő tanfolyam 300 órás, amelyet havi 5 napos foglalkozások keretében, 10 hónap alatt tartatnak meg. Jelentkezhetnek mindazok, akik mezőgazdasági gépésze­ti szakközépiskolai középfo­kú szakképesítést igazoló érettségi bizonyítvánnyal vagy mezőgazdasági gépésze­ti technikusi oklevéllel ren­delkeznek, ipari technikum­ban, vagy szakközépiskolá­ban középfokú szakképesí­tést szereztek. Képesítésük­nek megfelelő munkaterüle­ten termelő vagy termelés­­irányító, vagy munkavédel­mi munkakörben legalább kétéves, más munkaterüle­ten legalább 5 éves szakmai gyakorlattal rendelkeznek, munkahelyük felvételi ja­vaslatával rendelkeznek és az előírt egészségügyi köve­telményeknek megfelelnek. Középfokú szakképesítést nem nyújtó érettségi bizo­nyítvánnyal és szakmunkás­bizonyítvánnyal rendelkezők csak akkor jelentkezhetnek, ha a szakiránynak megfelelő szakközépiskolában a külön­bözeti vizsgákat előzőleg le­tették. Jelentkezési határidő: 1979. december 31. A jelentkezési lap besze­rezhető a Szakszervezetek Békés megyei Tanácsa mun­kavédelmi osztályán, ahol az érdeklődők részletes tájé­koztatást kaphatnak. ■ 1979. október 24., szerda. Sár nélküli rizsaratás a Sárréten Korábban beszámoltunk arról, hogy milyen magas technikai színvonalon építet­ték a szeghalmi Sárréti Tsz dolgozói a rizstelepeiket. En­nek lényege, hogy a legmo­dernebb, lézeres talajegyen­­getővel 2-3 centiméteres el­térésű, tehát sima felületű táblákat alakítottak ki. Mint kiderült, most a rizs beta­karításakor nagy hasznát vet­ték a gondos telepítésnek, a vízelvezető csatornák éssze­rű kiépítésének. Miről is van szó? Arról, hogy száraz kerékkel, sár­gyúrás nélkül vághatták le 295 hektárról a rizst. A dol­gozó 6 kombájn közül kettő gumikerékkel ment a táb­lákra. Nem volt szükség az összes, korábban megvásá­rolt lánctalp felszerelésére. Ez pedig jelentős megtakarí­tást jelent, hiszen a gépko­pás nem növeli a költsége­ket. Persze túlzás lenne azt állítani, hogy csak a jó elő­készítésnek köszönhető mindez, a szokatlanul jó idő­járás is segített a termelők­nek. Az viszont kétségtelen, hogy a jól kialakított vízle­vezető hálózat tette lehetővé, hogy alig több mint 2 hét alatt kiszáradtak a korábban víz alatt álló földek. A másik, valóban emberi tetteknek tulajdonítható új­donság a szállítások takaré­kos megszervezése. Koráb­ban a kombájnok a tábla szélén álló szállítójárműhöz vitték üríteni a megtelt mag­tartályt. Ez rengeteg időt és energiát emésztett fel. Az új megoldás ötlete nem új ke­letű, de a szövetkezet veze­tőinek, gépészeinek érdeme, hogy felfigyeltek rá. Így szü­letett meg egy energiataka­rékos szállítási megoldás. Lényege, hogy a gazdaság szakemberei megszerkesztet­tek egy univerzális, lánctal­pas táblaközi szállítójármű­vet, ahogy ők nevezik, egy „kétéltűt”. Alváza és járó­szerkezete egy SZKDR—5-ös kiselejtezett kombájnból származik. Felépítménye egy EB—04-es, négy méter ma­gasra emelő, hidraulikával ellátott pótkocsi. A pótkocsi­ba 4 tonna rizs fér, három­szor üríthet bele egy kom­bájn. S hogyan zajlik az aratás az új masinával? A kom­bájnok levágják a rizst. Ha megtelt a magtartálya, a ,,kétéltű” odamegy hozzá és felfogja a kiürített ter­ményt. Háromszori ismétlés után a tábla szélén álló szál­lítójárműbe ürít és az viszi a rizst a rendeltetési helyé­re. A kombájn pedig foly­tatja, amit abbahagyott. Nagy dolog!? — mondhat­ná a kétkedő — és igaza van. Valóban nem nagy do­log, de jó példa arra, hogy az ésszerűség milyen megta­karításhoz vezethet. S ha hozzátesszük, hogy más nö­vény betakarításánál is fel­használható a „kétéltű”, még biztosabb, hogy megéri. Szeghalmon több mint há­rom hete befejezték a rizs vágását, a szállításoknak is a végén járnak. Azóta kide­rült, hogy az üzem országos első lett a rizstermesztés­ben. Tény, hogy jó lett a termés, de jövőre még töb­bet és jobbat akarnak a tsz szakemberei. — m. szabó — A képen is látható, hogy sár nélkül arattak az idén a Sárréti Tsz rizstábláin­Fotó: Veress Erzsi Kukoricaszár és leveles répafej­ ész a gyomai Győzelem Tsz-ben szecskázót, a békéscsabai MEZŐGÉP szárbetakarító adapterét, s hozzá két spe­ciális pótkocsit, a harmadi­kat meg ezen a héten szere­lik föl. Ez azonban még csak kezdet az új alapokra helye­zett takarmánybázis kialakí­tásában. Tudniillik önjáró répafejezőt még mindig nem sikerült beszerezniük, ezt legfeljebb csak kölcsön tud­nak kérni, s így az idén — ha minden jól megy — mint­egy 400 vagon silót készít­hetnek kukoricaszárból, a Sarkadi Cukorgyárból hozott nyersszeletből, és néhány ton­na répakoronából, valamint abból a 60 vagon olajtökből, amit a helyi ÁFÉSZ egyik szakcsoportjától vásároltak meg. A szövetkezetiek számítása szerint, ha minden összevág majd, 600 vagonnál több si­lótakarmányt is nyerhetnek ezen a módon, ami majd a felét teszi ki a teljes lédús takarmányszükségletnek. Ez­zel tovább csökkenthető a silókukorica vetésterülete, az árukukorica javára. S ha már az árukukoricánál tar­tunk, hadd mondjuk el, hogy annak kétharmad részét törték már le az eső előtti napokig, s bizony ez az eső elég későn jött, mert a ku­koricák szinte az egész te­­nyészidő alatt végig szen­vedtek a szárazságtól. Az átlagtermés tervtől való el­maradásért legfeljebb az kárpótolja a gyomai közös gazdáit, hogy a kipusztult búza helyébe is, fele-fele arányban kukoricát, illetve napraforgót vetettek. A nap­raforgó egyébként mintegy 500 hektáron a várt 19 má­zsával szemben 22,5 mázsát adott. Még mindig a kukoricánál maradva: a gyomai Győze­lemben 200 hektáron hibrid­kukorica-vetőmagot is ter­mesztenek, ennek betakarí­tását 130 százalékos tervtel­jesítéssel a hét elején fejez­ték be úgy, hogy a gyomai és szeghalmi gimnázium, va­lamint a gyomai szakmun­kásképző iskolák tanulói is részt vettek a csőtörésben. Az említettek mellett no­vember közepéig valameny­­nyi betakarítási munkával végezni szeretnének a tsz tagjai. Eddig a 260 hektár cukorrépának a felét szed­ték föl, 17 százalékos cu­kortartalommal, egy-egy hektárról 350 mázsát lehoz­va. A rizsaratást már koráb­ban befejezték, ebben az ágazatban nagyobb fejlesztés előtt állnak: jelenleg 250 hektáron, a program befeje­zésekor pedig 460 hektáron termesztik majd ezt a víz­­ifényes növényt. S még egy dolog. Az idén fordult elő­ször elő az, hogy a kiter­jedt szervestrágyázás mel­lett ki tudták szórni a mű­trágyákat is a tavasziak alá. Mindent egybevetve a gyo­mai Győzelem Tsz-ben ezen az őszön az összkép azt bi­zonyítja, megfelelően gazdál­kodnak az adottságokkal és lehetőségekkel. KÉP Kétezerszáz szarvasmar­hát, ezerháromszáz juhot etetni bizony nem kis dolog, főleg, ha több ezer sertésnek is kell ezzel egy időben ta­karmányt termeszteni. Ezek a számok a gyomai Győze­lem Tsz-re illenek, amiből rögtön kitűnik, hogy van mit tennie a közös gazdaság­nak esztendőről esztendőre a takarmánybázis megterem­téséért. Hozzávetőleges szá­mítás szerint csak a kérőd­zőknek van szükségük egy évben több mint 1300 vagon lédús takarmányra. Ezt még egy olyan nagy gazdaság­ban, mint amilyen a Győze­lem, sem lehet silókukoricá­ra alapozni, hiszen a szövet­kezetnek 1700 hektáron kell búzát, s majdnem ugyan­ennyin kukoricát termesz­tenie. De akkor még nem is szóltunk a napraforgóról, a rizsről, a cukorrépáról, no meg a hibrid kukoricáról, amelyek együtt megintcsak 1500 hektárt foglalnak le a közös szántóból. Az előbbi vetésszerkezet már azt is sejteni engedi, hogy jó néhány vagon olyan mező­­gazdasági melléktermék ke­letkezik ebben a gyomai me­zőgazdasági üzemben, amely­nek hasznosításáról a továb­biakban már luxus lenne le­mondani. Hogy a korábbi években a kukoricaszár és a leveles répafej nem vált ál­lati takarmánnyá a Győze­lem Tsz-ben, az nem a szö­vetkezet vezetőin múlott. A melléktermékek betakarítá­sáról, hasznosításáról hosz­­szú idő óta esik sok szó, a gyakorlati eredményekben viszont az üzemek csak alig-alig jutnak előbbre. Magyarázható ez egyszerűen azzal, hogy sokáig nem is találták meg éppen a kuko­ricaszár meg leveles répa­fej betakarítására­­ alkalmas gépeket. Ebben az utóbbi években következett be je­lentős változás, azzal, hogy a békéscsabai MEZŐGÉP a melléktermék-betakarító gé­pek, adapterek gyártóinak sorába lépett. Ha már megvan a meg­felelő berendezés, akkor a következő akadály az lehet, hogy a felhasználónak egy­szerűen nincs pénze ennek megvásárlására. Nos, a gyo­mai Győzelem Termelőszö­vetkezet napjainkra jutott olyan helyzetbe, hogy mind­két akadály lehullott előtte. Megvették az első Hesszon A termés javarésze már biztonságban van Fotó: Veress Erzsi

Next